beantwoord

dalvoordeel abonnement opzeggen

Ik heb vandaag een email gehad dat mijn dalvoordeel abonnement word verlegd. Ik gebruik mijn OV alleen af en toe nog voor de bus en heb er helemaal niet aan gedacht om het abonnement stop te zetten. Ik heb m vorig jaar voor 30 euro besteld omdat ik toen wekelijks naar schiphol ging met de trein. Is het nog mogelijk om het abonnement stop te zetten?
icon

Beste antwoord door Thom 27 april 2016, 10:26

Na een jaar kunt u het elke maand stopzetten. U krijgt dan een evenredig deel terug. Als u opzegt, vervalt het abonnement per de maandelijkse opzegdatum. U moet wel twee weken daarvoor uw abonnement beëindigen. Als u snel bent, krijgt u dan 11/12 x 50 euro terug. Opzeggen kan telefonisch: 030 7515155U kunt uw abonnement gebruiken tot de vervaldatum per maand ervan. Dat betaalt u uiteraard ook. Als de 50 euro voor de verlenging al is afgeschreven, krijgt u dus een groot deel terug.

Mogelijk was dit trouwens de mail waar de verlenging wordt aangekondigd, dan kunt u zonder meer opzeggen.

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Na een jaar kunt u het elke maand stopzetten. U krijgt dan een evenredig deel terug. Als u opzegt, vervalt het abonnement per de maandelijkse opzegdatum. U moet wel twee weken daarvoor uw abonnement beëindigen. Als u snel bent, krijgt u dan 11/12 x 50 euro terug. Opzeggen kan telefonisch: 030 7515155U kunt uw abonnement gebruiken tot de vervaldatum per maand ervan. Dat betaalt u uiteraard ook. Als de 50 euro voor de verlenging al is afgeschreven, krijgt u dus een groot deel terug.

Mogelijk was dit trouwens de mail waar de verlenging wordt aangekondigd, dan kunt u zonder meer opzeggen.

Mocht je het handig vinden Eefje, dan mag je mij een privébericht sturen (klik op mijn naam) met NAW-gegevens en ov-chipkaartnummer.

Ik wil de dalvoordeel abonnement opzeggen.

Goedemiddag Huang, welkom bij de Community. 

Wat jammer dat je je abonnement op wilt zeggen. Mijn collega's van de Klantenservice kunnen jou hiermee helpen. Je kunt ons via Twitter of Facebook een privébericht sturen. Je kunt ook met ons chatten of bellen, op 030 751 51 55.

Ik heb nog nooit een klacht over de NS gemeld maar nu moet ik dit toch even kwijt:

Let er wel op dat je je dalvoordeel abonnement niet te vroeg opzegt, want ik heb het een maand eerder opgezegd en moesten toch €2,87 betalen omdat je hem te vroeg had opgezegd. Belachelijk voor woorden! De NS zou zeker in deze coronatijd er rekening mee moeten houden dat mensen niet meer zoveel kunnen reizen als daarvoor. Als ik dit had geweten had ik nog een paar weken gewacht met opzeggen. En het gaat me niet om die €2,87, maar als ze dit bij iedereen doen als je het voor het einde van het abonnement opzegd kan dat lekker oplopen voor de NS. 

Goedemiddag JH51. Welkom bij de NS Community.

Zou je het bedrag € 2,87 kunnen toelichten? Het enige wat ik mij voor kan stellen is dat er een korting is gegeven op de abonnementskosten mits het abonnement een jaar liep. Als dat kortingsjaar tussentijds wordt verbroken dient er een gedeelte naar rato van de korting terugbetaald te worden.

Reputatie 7
Badge +4

Het recht werkt zo niet. Ik ga er van uit dat er volgens de afspraken in uw contract is gehandeld. De huidige omstandigheden vormen daarin geen factor. Het is niet meer en niet minder dan de opzegging van een abonnement. ‘Het kan lekker oplopen voor NS’ vooronderstelt kwade trouw en daar is geen sprake van als er volgens de afspraken is gehandeld. Ik kan het bedrag niet precies plaatsen. Opzeggen van abonnementen kost NS overigens gewoon geld. Het bedrag is waarschijnlijk correct berekend en mogelijk in uw gevoel wat sneu, maar niet onrechtmatig, ook niet nu er een pandemie heerst.

Reactie op Sascha, Ik kreeg te horen dat het verschuldigde bedrag betaald moest worden omdat ik het dalvoordeel abonnement eerder had opgezegd, dus voordat het jaar om was. Naar mijn inziens zou je juist geld terug moeten krijgen omdat je toch voor een heel jaar betaald hebt. Dus ja ik snap dat niet echt.

Reactie op Thom:  Ik snap je zakelijk standpunt. Daar ik niet veel heb kunnen reizen als andere jaren vanwege de corona en niet volop van mijn dalvoordeelabonnement heb kunnen gebruik maken de afgelopen maanden, zou je verwachten dat je geld terug zou krijgen. 

Dat lijkt me niet juist JH51. Op het moment je een abonnement beëindigd gedurende een contractjaar, dan zal er doorgaans een restitutie plaatsvinden voor te veel betaalde abonnementskosten over de resterende periode. Indien een abonnement beëindigd wordt gedurende een jaar waarin een korting actief was, dan is het de bedoeling dat de te veel ontvangen korting verrekend wordt met de restitutie over de resterende periode. Is er enkel een bedrag afgeschreven, of is er ook al iets teruggestort en zo niet, kun je dan in de gaten houden of dat in de komende dagen gaat gebeuren? Het kan namelijk voorkomen dat er eerst nog te veel ontvangen korting wordt afgeschreven om vervolgens alsnog een restitutie te ontvangen. 

Badge +3

Is er misschien een overstap gemaakt naar NS Flex, of had je al NS Flex?

Dan betaal je het deel van de lopende maand tot het moment dat je opzegt. Op welke datum was het abonnement ingegaan en per welke datum is het beëindigd?

Ik heb mijn rekening de afgelopen dagen in de gaten gehouden, maar er is geen restitutie geweest. Ik had mijn dalvoordeel abonnement opgezegd op 2 november, was nog geldig tot 10 december. Maar daar ik niet veel heb kunnen reizen de afgelopen maanden vanwege de corona natuurlijk, heb ik het abonnement opgezegd. Ook omdat mijn vrouw nu het flex abonnement op haar ov chipkaart heeft laten zetten (zij reist vaker, als dat weer kan), en dan kan ik toch van de meereiskorting gebruik maken. Maar het blijft een rare zaak dat als je je abonnement eerder opzegt, je toch een bedrag moet betalen omdat je dat te vroeg opzegt. Als ik dit had geweten had ik het wat later gedaan. Ik had zelf geen flexabonnement dus, alleen het dalvoordeel abonnement op mijn ov-chipkaart.

Goedemiddag JH51. Welkom bij de NS Community.

Zou je het bedrag € 2,87 kunnen toelichten? Het enige wat ik mij voor kan stellen is dat er een korting is gegeven op de abonnementskosten mits het abonnement een jaar liep. Als dat kortingsjaar tussentijds wordt verbroken dient er een gedeelte naar rato van de korting terugbetaald te worden.

Ik heb wel €50 betaald voor een heel jaar, en vanaf maart maart 1 of 2 keer kunnen reizen. Je zou denken dat de NS toch wel wat mee zou denken in deze nare tijden….Ik had het in maart al kunnen opzeggen maar niet gedaan, want je hoopt dat die vreselijke corona snel voorbij gaat. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb mijn rekening de afgelopen dagen in de gaten gehouden, maar er is geen restitutie geweest. Ik had mijn dalvoordeel abonnement opgezegd op 2 november, was nog geldig tot 10 december. Maar daar ik niet veel heb kunnen reizen de afgelopen maanden vanwege de corona natuurlijk, heb ik het abonnement opgezegd. Ook omdat mijn vrouw nu het flex abonnement op haar ov chipkaart heeft laten zetten (zij reist vaker, als dat weer kan), en dan kan ik toch van de meereiskorting gebruik maken. Maar het blijft een rare zaak dat als je je abonnement eerder opzegt, je toch een bedrag moet betalen omdat je dat te vroeg opzegt. Als ik dit had geweten had ik het wat later gedaan. Ik had zelf geen flexabonnement dus, alleen het dalvoordeel abonnement op mijn ov-chipkaart.

Vergis je je niet en krijg je dat bedrag terug? Staat er toevallig een minnetje voor het bedrag?

Het bedrag is van mijn rekening gehaald. Dat viel mij op doordat het zo'n vreemd bedrag was. Daarna via de chat van de NS gehoord dat ik dat verschuldigd was omdat ik te vroeg het dalvoordeel eraf heb gehaald….

Dit zal dan toch echt te maken moeten hebben met een korting op het contractjaar, zoals Sascha al stelde. Als het abonnement eerder stopgezet wordt dan het einde van dat kortingsjaar, moet een deel van de gekregen korting worden terugbetaald. Soms wordt dit verrekend met de restitutie van de jaarkosten van het abonnement zelf, maar soms gaat dat met afzonderlijke facturen. Je zou dan alsnog een terugbetaling moeten krijgen in de komende dagen/weken.

Als je graag wilt kan ik er even voor je naar kijken (stuur me een privébericht willen sturen met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum en e-mail adres), maar een andere verklaring is er eigenlijk niet.

Ik snap wat je zegt, maar ik had wat op wat meer coulance gerekend van de NS, want het is niet mijn fout dat ik niet meer dan vorige jaren van het abonnement gebruik heb kunnen maken...

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap het niet helemaal. Klassiek Dal Voordeel betaal je toch voor een jaar vooruit? Of dat nou met of zonder korting is. Dan kan het toch niet zo zijn dat je nog iets extra's terug moet betalen? Of denk ik nou helemaal verkeerd? :thinking:

Netto zal er ook niet iets terugbetaald moeten worden. Wat we vermoeden is dat JH51 een korting (waarschijnlijk €21) heeft gekregen bij de verlenging van het Dal Voordeel abonnement vorig jaar. Die korting is dan vorig jaar ofwel verrekend bij de afschrijving van de abonnementskosten ofwel afzonderlijk terugbetaald, zodat er netto € 29 is betaald bij de verlenging.

Als dat Dal Voordeel abonnement dan voor het einde van het contractjaar wordt stopgezet, wordt ook de jaar korting stopgezet. Net zoals dan een deel van de € 50 aan abonnementskosten teruggestort wordt, moet er ook een deel van die € 21 worden terugbetaald aan ons. Er zal dan meer worden teruggestort dan dat wat er moet worden terugbetaald, dus netto wordt er enkel iets teruggestort, maar het kan gebeuren dat die twee transacties afzonderlijk worden verwerk. Oftewel er vindt zowel een een extra afschrijving plaatsvindt, als een terugbetaling. Vermoedelijk is dat dus aan de hand nu.

Reputatie 7
Badge +3

Ok, dat is te volgen. Maar het maakt het er voor de klant allemaal niet duidelijker of logischer op. Bij betaling van het abonnement worden de bedragen toch ook tegen elkaar afgestreept? Je betaalt toch niet eerst € 50 om vervolgens € 21 terug te krijgen? Nee, dat wordt gewoon één betaling van € 29. Doe dat dan ook bij het opzeggen van het abonnement :wink:

edit:

Die korting is dan vorig jaar ofwel verrekend bij de afschrijving van de abonnementskosten ofwel afzonderlijk terugbetaald, zodat er netto € 29 is betaald bij de verlenging.

Hmm, blijkbaar wordt die korting dus ook wel 's afzonderlijk terugbetaald. Beter lezen, mrfreeze. Maar linksom of rechtsom zou het beter zijn om als het even kan bedragen tegen elkaar weg te strepen.

En daarnaast geeft JH51 aan geen korting te hebben ontvangen, dus ik ben toch nog steeds heel benieuwd hoe het nou zit.

Badge +3

Als er bij een verlenging wat korting gegeven is dan heb je gewoon een jaarabonnement van €29 en zal je bij opzeggen voor het eind van dat jaar (dat nog loopt tot 10 december, opzegging op 2 november gedaan dus einddatum 10 november) je 1/12 deel van die €29 terug moeten krijgen.

Van een ‘boete’ wegens beëindigen vóór het eind van het eerste jaar (als dat lukt, zoals bij een overstap naar Flex) heb ik nog nooit gehoord. Korting is korting en als je daar niet het hele jaar gebruik van wilt maken is dat prima. Dat je dan voor straf een deel van die korting terug zou moeten betalen lijkt me grote onzin. Het is geen meerjarig energiecontract waar je voortijdig onderuit wilt.

Ok, dat is te volgen. Maar het maakt het er voor de klant allemaal niet duidelijker of logischer op. Bij betaling van het abonnement worden de bedragen toch ook tegen elkaar afgestreept? Je betaalt toch niet eerst € 50 om vervolgens € 21 terug te krijgen? Nee, dat wordt gewoon één betaling van € 29. Doe dat dan ook bij het opzeggen van het abonnement :wink:

edit:

Die korting is dan vorig jaar ofwel verrekend bij de afschrijving van de abonnementskosten ofwel afzonderlijk terugbetaald, zodat er netto € 29 is betaald bij de verlenging.

Hmm, blijkbaar wordt die korting dus ook wel 's afzonderlijk terugbetaald. Beter lezen, mrfreeze. Maar linksom of rechtsom zou het beter zijn om als het even kan bedragen tegen elkaar weg te strepen.

En daarnaast geeft JH51 aan geen korting te hebben ontvangen, dus ik ben toch nog steeds heel benieuwd hoe het nou zit.

Ben ik het helemaal mee eens, maar dat is blijkbaar een systeemtechnische beperking. Hoe het exact werkt weet ik ook niet, soms wordt het met elkaar verrekend tot één factuur, soms niet. En dat er nog niet is bevestigd dat er sprake zou zijn van een korting vind ik ook vreemd, maar een andere verklaring kunnen we niet geven en zonder gegevens ook niet controleren.

Reputatie 7
Badge +3

Als er bij een verlenging wat korting gegeven is dan heb je gewoon een jaarabonnement van €29 en zal je bij opzeggen voor het eind van dat jaar (dat nog loopt tot 10 december, opzegging op 2 november gedaan dus einddatum 10 november) je 1/12 deel van die €29 terug moeten krijgen.

Je kunt natuurlijk op 2 manieren op die 1/12 deel van die €29 komen. De simpele manier is €29 delen door 12 zodat je €2.42 terug krijgt. Maar systemen werken vaak niet zo simpel waardoor de moeilijkere manier wordt dat je enerzijds 1/12 deel van de reguliere abonnementsprijs (€52 of €56 afhankelijk van welk jaar ingegaan/verlengd) terug krijgt en er apart daarvan weer 1/12 van het kortingbedrag (€21 of misschien een ander bedrag) weer wordt berekend. 

Bij werd er bij een prijscorrectie omdat er bv een verkeerde prijs of korting was berekend op de order/factuur ook niet alleen een creditnota gemaakt voor het verschil, maar altijd een aparte creditnota voor het oorspronkelijke bedrag en een debitnota voor het juiste bedrag. 

Als het in dit geval om zo iets gaat zouden denk ik beide facturen zichtbaar moeten zijn in het MijnNS account. 

Ik zie dat ik een hele discussie heb laten ingaan over dit onderwerp. En dat is fijn om te lezen dat er veel mensen meedenken met dit probleem.

Maar nu denk ik zo: zijn wij nu met machines of mensen bezig? 

Reageer