beantwoord

Dalvrij 65+ en Coronamaatregelen

• 13 juni 2020
  • 7 reacties
  • 421 Bekeken

Al meer dan een jaar heb ik een dalvrij 65+ abonnement voor € 45,00 per maand. Door de Coronamaatregelen heb ik er vanaf eind februari 2020 daar geen gebruik meer van gemaakt. De auto incasso gaat uiteraard gewoon door. WAT HIERMEE TE DOEN ???

Opzeggen is niet direct mijn bedoeling, NS-Flex is niet beschikbaar (moet het zo lang duren (2021) om een check op leeftijd in te bouwen?)  Op onderstaande link wordt gesproken over een tegemoetkoming waarvoor je klantenservice moet benaderen.

https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/corona.html

Gebeld, maar de dame in kwestie moest alles navragen en overleggen met als samengevat eindresultaat “gewoon pech en geld weg”. Veel vertrouwen gaf dit telf. gesprek niet.

Gaarne nu duidelijkheid over deze situatie waarin ik niet de enige ben.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 13 juni 2020, 12:22

Goedemiddag Alex V en welkom bij de NS Community.

De link waar je naar verwijst geeft eigenlijk alle duidelijkheid al. Een Dal Vrij abonnement is een jaarabonnement waarbij je dus de mogelijkheid hebt om het per direct om te zetten naar NS Flex basis, waarmee je verdere kosten voorkomt. Wil je geen Flex, dan kun je het abonnement ook regulier stop laten zetten (waar je wel gebonden bij bent aan de maandelijkse ingangsdatum), of na de overstap naar Flex het Flex abonnement ook weer stopzetten.

De tegemoetkoming waar je naar refereert geldt enkel voor maandabonnementen, abonnementen die tussentijds niet om te zetten of stop te zetten zijn. Dit geldt niet voor jaarabonnementen.

Je geeft aan dat je het abonnement niet wilt opzeggen, waarbij ik veronderstel dat je het op lange termijn niet wilt kwijt raken. Dat is begrijpelijk, maar op dit moment is stopzetten toch echt te oplossing. Wanneer je toch weer wilt gebruik maken van de trein, kun je het abonnement simpelweg opnieuw aanschaffen. De 65+ korting zal nog steeds gelden bij een traditionele vorm van Dal Vrij, ook als je deze nieuw besteld.

Bekijk origineel

7 reacties

Goedemiddag Alex V en welkom bij de NS Community.

De link waar je naar verwijst geeft eigenlijk alle duidelijkheid al. Een Dal Vrij abonnement is een jaarabonnement waarbij je dus de mogelijkheid hebt om het per direct om te zetten naar NS Flex basis, waarmee je verdere kosten voorkomt. Wil je geen Flex, dan kun je het abonnement ook regulier stop laten zetten (waar je wel gebonden bij bent aan de maandelijkse ingangsdatum), of na de overstap naar Flex het Flex abonnement ook weer stopzetten.

De tegemoetkoming waar je naar refereert geldt enkel voor maandabonnementen, abonnementen die tussentijds niet om te zetten of stop te zetten zijn. Dit geldt niet voor jaarabonnementen.

Je geeft aan dat je het abonnement niet wilt opzeggen, waarbij ik veronderstel dat je het op lange termijn niet wilt kwijt raken. Dat is begrijpelijk, maar op dit moment is stopzetten toch echt te oplossing. Wanneer je toch weer wilt gebruik maken van de trein, kun je het abonnement simpelweg opnieuw aanschaffen. De 65+ korting zal nog steeds gelden bij een traditionele vorm van Dal Vrij, ook als je deze nieuw besteld.

Reputatie 7
Badge +3

Je geeft aan dat je het abonnement niet wilt opzeggen, waarbij ik veronderstel dat je het op lange termijn niet wilt kwijt raken. Dat is begrijpelijk, maar op dit moment is stopzetten toch echt te oplossing.

En wanneer gaat de tekst dan aangepast worden?

Let op

Als je Keuzedagen, een Voordeelurenabonnement of een abonnement met leeftijdskorting (zoals geldig bij Weekend vrij of Dal vrij) hebt, raden we je af om over te stappen naar NS Flex

Een overstap naar NS Flex wordt afgeraden omdat de genoemde producten en kortingen binnen NS Flex (nog) niet beschikbaar zijn. Dit gaat er echter van uit dat er dan een volledige overstap naar NS Flex gemaakt wordt en dit ook behouden wordt op de lange termijn, wat niet per se het geval hoeft te zijn. De overstap naar NS Flex kan ook puur gebruikt worden om het oude abonnement per direct stop te zetten en kan vervolgen ook zelf weer stopgezet worden om op een later moment de oude variant weer opnieuw aan te schaffen.

Het stopzetten van het abonnement hoeft overigens niet per se via een overstap naar NS Flex, het kan ook regulier stopgezet worden zonder dat NS Flex er aan te pas komt.

Reputatie 7
Badge +3

Er is geen compensatie voor niet gebruikte abonnementen. Abonnementen kunnen per eerst mogelijke datum opgezegd worden of per direct op omgezet worden in Flex zonder abonnement.

Flex heeft nog geen abonnementen met leeftijdskorting. Al zegt @Stijn NS dat de enige optie is om het abonnement nu op te zeggen of om te zetten en later opnieuw af te sluiten, op de NS website wordt dit afgeraden. Zie link in bericht TS.

Wanneer opzeggen of omzetten door NS afgeraden wordt, lijkt mij enige compensatie wel op zijn plaats. Maar wie ben ik. Ik ben ook maar een klant.

Edit: @Stijn NS het staat letterlijk zo op de website zoals @mrfreeze geciteerd heeft. Mensen die dit lezen zullen niet opzeggen of omzetten, omdat het afgeraden wordt.

Reputatie 5
Badge

Helaas, helaas speculaas, je bent nu te laat. je had heel simpel het kunnen omzetten naar FLEX basis en het geheel nieuw opstarten als je het weer echt nodig hebt en denkt safe te kunnen gaan reizen. heb ik zelf ook gedaan. Al die info is ook meteen rond 15/3 op de site van reizigersvereniging ROVER, voor echte gerichte consumenteninfo (en niet enkel op zakelijk eigenbelang gericht) ben je daar beter af als bij NS zelve.

Overigens, ter vergelijk om je wat jaloers te maken: de DB in Duitsland en de NMBS in Belgie bieden hun houders van doorlopende ABO wel ruime compensatie in diverse vormen, bij DB wel tot waarde 999 eur als je een duitse jaarkaart BanhCard 100 hebt (die overigens niet eens heel veel duurder is als NS-volle tijd netABO) En zonet zag ik dat bvb de museumjaarkaart er ook gratis en extra voor niks 3 maanden aan vastplakt wegens niet kunnen hebben gebruiken.

Ach, wat zal ik er van zeggen. Het gaat mij niet eens zozeer om het geld. Zie het maar als mijn bijdrage om NS op het spoor te houden. Zielig vind ik het wel dat NS 65 plussers met weekendvrij of dalvrij gewoon in de kou laat staan. Kan er voor deze categorie (thuisblijvers) niets geregeld worden? 

DB en NMBS kunnen dat schijnbaar wel. Bij de museumjaarkaart zijn ze inderdaad wat vriendelijker (+ 3 mnd). Zelfs daar kan NS wat van leren. Tot overmaat van ramp zijn ook m’n kortingsbonnetjes (€ 0,50) voor o.a. Kiosk verlopen. Wat een drama toch allemaal. :joy:

Reputatie 7
Badge +3

Flex heeft nog geen abonnementen met leeftijdskorting. Al zegt @Stijn NS dat de enige optie is om het abonnement nu op te zeggen of om te zetten en later opnieuw af te sluiten, op de NS website wordt dit afgeraden. Zie link in bericht TS.

Dat het degene die nu 65+ korting hebben wordt afgeraden over te stappen naar NS Flex stond al lang voor Corona op de website en is bedoeld voor klanten die van een Dal Vrij op saldo zouden willen overstappen naar NS Flex Dal Vrij, omdat je dan die korting niet krijgt. Wanneer je echter wijzigt naar Flex zonder abonnement maakt het niet uit, want je heb dan geen abonnement waar je een korting op zou kunnen krijgen. Naderhand kun je Flex stopzetten en weer een klassiek Dal Vrij met korting aanschaffen of wachten tot het moment dat er wel korting mogelijk is bij een Flex Dal Vrij abonnement.

Wil je dus geen abonnementskosten betalen omdat je toch niet reist dan is de beste oplossing wijzigen naar Flex zonder abonnement, dat later weer opzeggen en opnieuw Dal Vrij op saldo met 65+ korting aanschaffen.

Wel staat in het besluit wijziging abonnementen dat de verkoop van o.a. Dal Vrij op saldo medio 2020 stopt voor nieuwe klanten, een moderator kon hier eerder nog geen exacte datum voor geven. Logisch zou zijn dat tegelijk met het stoppen van de verkoop van het saldo abonnement de 65+ korting beschikbaar zou komen voor het Flex abonnement,

Reageer