beantwoord

Dalvrij - Inchecken in spits

  • 25 July 2022
  • 5 reacties
  • 258 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb het volgende gedaan met mijn Dalvrij Abonnement: Ik heb ingecheckt in de spits. Daarna uitgecheckt op het station waar ik moest overstappen en na 18:30 uur - een paar minuten later weer ingecheckt. Dat was dom, toch? Ik heb nu de hele reis voltarief betaald. 

Was het niet handiger om met een andere OV-chipkaart het eerste deel van de reis te maken en daarna met mijn Dalvrij in te checken na 18:30 uur?

icon

Beste antwoord door Tochjo 25 July 2022, 19:46

Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3

Ja, een andere OV-chipkaart (of een e-ticket) gebruiken voor het deel in de spits was handiger geweest. Dan was het deel na de spits inderdaad gratis geweest.

Pas als er minimaal 35 minuten verstreken zijn na het uitchecken, zal een volgende reis begonnen worden bij opnieuw inchecken. Anders wordt het gezien als overstap en blijft het oude tarief gelden.

Reputatie 7
Badge +4

Als aanvulling op @Tochjo: de modale Dalvrijreiziger heeft twee persoonlijke chipkaarten, eentje met Dalvrij een een andere met een basisabonnement voor nul euro. Dan heeft u na een maand ook een mooi overzicht van de reiskosten die tegen de normale prijs zijn, en met je Dalvrij checkt u in tijdens de daluren. In de spits inchecken kost nu eenmaal geld en u bent onnodig (veel) geld kwijt als u alles op één kaart doet.

Dalvrij kan ook nog goed uit als u af en toe wel in de spits moet inchecken. Treinreizen is rekenen en de regelgeving goed kennen. Ik ken heel veel bestedingen die ik leuker vind dan een spitskaartje. Ik reis eerste klas en naar mijn woonplaats kost dat vaak meer dan 40 euro. Dan ga ik wat later naar huis en zoek een mooi restaurantje op. Dalvrij is een schitterend abonnement met vrij reizen, zolang je incheckt in de daluren.

Zorg vooraf voor kennis van zaken hoe het werkt en hoe u er op een legale manier kostenbesparend mee om kunt gaan.

Badge +3

Voor in de spits is een persoonlijke kaart met automatisch opladen (bij voorkeur met 10 euro per keer) eigenlijk al voldoende. Declareren kan via ov-chipkaart (alle vervoerders).

NS Flex Basis erop kan ook (waarmee je kunt declareren via Mijn NS of via je maandelijkse factuur), maar transacties missen dan soms een tijdje.

Reputatie 1

Dank voor de reacties. Soms wordt je door Klantenservice op het verkeerde spoor gezet en dan ga je er naar handelen... Nu weet ik het en onthoud ik het 😉

Reputatie 7
Badge +4

De drie mensen die hier reageren, weten wel hoe de haasjes lopen. ;-)

Reageer