beantwoord

Dalvrijkaart

Mag ik met mijn dalvrijkaart de trein van 08.30 uur nemen?
Ik moet namelijk naar ziekenhuis in Utrecht en kan daar anders niet op tijd zijn.
icon

Beste antwoord door Thom 12 januari 2018, 18:52

Dat helpt ook niet omdat de regeling is veranderd. Vroeger kon u in de daluren uitchecken en meteen weer met korting inchecken. Dat kan nog, maar dan moet u 35 minuten wachten. U reist met uw kaart verder tegen vol tarief. Uw tijdwinst is anders weg. Welke reis moet u precies maken?

Tip: U kunt het beste een e-ticket kopen tot Zwolle en dan in Zwolle inchecken met uw abonnement. In dat geval moet u in Zwolle door de poortjes. U gaat dan na 08.55 naar buiten met uw e-ticket bij een poortje met Scan Ticket, en u checkt meteen weer in naar binnen met uw Dalvrij. Dan betaalt u alleen vol tarief tot Zwolle en reist u met korting verder. Als u weinig verder dan Zwolle moet, heeft dat overigens weinig zin.

Een ScanTicket poortje heeft geen paars embleem maar een soort doorzichtige plastic plaat.

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Jawel, maar u reist tegen vol tarief. U heeft dus geen korting.
Thom schreef:

Jawel, maar u reist tegen vol tarief. U heeft dus geen korting.

Dank voor je snelle reactie.
Ik kan dan onderweg denk ik wel uit-checken en weer in-checken?
Moet in Zwolle overstappen en heb dan wel even de tijd.
Reputatie 7
Badge +4
Dat helpt ook niet omdat de regeling is veranderd. Vroeger kon u in de daluren uitchecken en meteen weer met korting inchecken. Dat kan nog, maar dan moet u 35 minuten wachten. U reist met uw kaart verder tegen vol tarief. Uw tijdwinst is anders weg. Welke reis moet u precies maken?

Tip: U kunt het beste een e-ticket kopen tot Zwolle en dan in Zwolle inchecken met uw abonnement. In dat geval moet u in Zwolle door de poortjes. U gaat dan na 08.55 naar buiten met uw e-ticket bij een poortje met Scan Ticket, en u checkt meteen weer in naar binnen met uw Dalvrij. Dan betaalt u alleen vol tarief tot Zwolle en reist u met korting verder. Als u weinig verder dan Zwolle moet, heeft dat overigens weinig zin.

Een ScanTicket poortje heeft geen paars embleem maar een soort doorzichtige plastic plaat.
Reputatie 7
Badge +3
Daluren gelden pas bij inchecken na 8:55. Om vrij te reizen zal je dus vóór 6:35 moeten inchecken.

Bij een incheck in de spits en overstappen in daluren blijft het spitstarief gelden (en omgekeerd dus dan is het in jouw voordeel). De eerste check-in bepaalt het tarief voor de hele reis tenzij je in Zwolle meer dan 35 minuten wacht tussen uitchecken en inchecken, want dan geldt het als een nieuwe reis.

Je zou voor het deel in de spits (bijv. tot Zwolle als je daar na 8:55 aankomt of overstapt) een e-ticket enkeltje kunnen kopen en deze gebruiken om in Zwolle naar buiten te gaan en dan pas met je Dal Vrij in te checken. Of gewoon bij een NS paaltje op het perron in Zwolle inchecken met je chipkaart, als die er zijn.
Thom schreef:

Poe poe... dat is nog een heel gedoe. Ik ben al blij dat ik in Zwolle van het ene perron naar het andere kom, ik ben slecht ter been sinds een ongeluk 8 jaar geleden.
Ik denk dat ik maar gewoon een keertje duur reis....Gemak is ook wat waard.
Ik koop dan een e-ticket, dat heb ik wel eens eerder gedaan .
Of kan ik gewoon inchecken met mijn OV-chipkaart (tevens Dalvrij-kaart)?
Robert B schreef:

Daluren gelden pas bij inchecken na 8:55. Om vrij te reizen zal je dus vóór 6:35 moeten inchecken.

Bij een incheck in de spits en overstappen in daluren blijft het spitstarief gelden (en omgekeerd dus dan is het in jouw voordeel). De eerste check-in bepaalt het tarief voor de hele reis tenzij je in Zwolle meer dan 35 minuten

wacht tussen uitchecken en inchecken, want dan geldt het als een nieuwe r

Je zou voor het deel in de spits (bijv. tot Zwolle als je daar na 8:55 aankomt of overstapt) een e-ticket enkeltje kunnen kopen en deze gebruiken om in Zwolle naar buiten te gaan en dan pas met je Dal Vrij in te checken. Of gewoon bij een NS paaltje op het perron in Zwolle inchecken met je chipkaart, als die er zijn.

Ook bedankt voor je antwoord, vr.gr. Louise
Reputatie 7
Badge +4
Dan is de Dalvrijkaart makkelijker hoor. U checkt gewoon in en uit, dan is het klaar. Vaak valt het voordeel van omchecken ook tegen, omdat er wel korting is, maar er ook een nieuwe reis begint tegen relatief dure kilometers. Het is een kwestie van uitrekenen. Als u incidenteel in de spits reist, maakt het ook niet zo veel uit.
Thom schreef:

Dan is de Dalvrijkaart makkelijker hoor. U checkt gewoon in en uit, dan is het klaar. Vaak valt het voordeel van omchecken ook tegen, omdat er wel korting is, maar er ook een nieuwe reis begint tegen relatief dure kilometers. Het is een kwestie van uitrekenen. Als u incidenteel reist, maakt het ook niet zo veel uit.

Hartelijk bedankt alweer, Thom, ik ben nu goed op de hoogte.
Over en sluiten maar....
vr.gr. Louise
Reputatie 6
Fijn om te lezen dat jij Lannyasw goed hebt kunnen helpen Thom. Pluim!
Reputatie 7
Badge +1
Thom schreef:

Dat is juist zolang je alleen met NS reist. Maar reis je met 2 vervoerders dan geldt dat niet, wanneer je dan uitcheckt bij de ene vervoerder en weer incheckt bij een andere vervoerder begin je altijd een nieuwe reis tegen het dan geldende (dal of spits)tarief, ook als dat binnen 35 minuten is. Dat is een nadeel voor een groep mensen die bv tijdens de daluren inchecken in Kampen (bij Blauwnet), uitchecken in Zwolle en dan weer in de spits inchecken bij NS.

Maar het kan natuurlijk ook voor sommige mensen een voordeel zijn.
Zou Lannyasw om 8.30 vertrekken uit Kampen (maar kan ook uit bv Emmen of Coevorden), dan kan zij wel gewoon met haar Dal-Vrij in Zwolle uitchecken (bij Blauwnet) en weer na 9 uur (bij NS) inchecken met haar Dal-Vrij korting.
Begint de reis in Groningen, Leeuwarden of ergens daartussen dan is het overstappen van NS op NS en klopt het verhaal wat Thom schrijft.
Reputatie 7
Badge +4
Ik wilde het niet te ingewikkeld maken. Als ze vooraan in Zwolle aankomt met NS en met korting verder wil reizen is er ook nog de optie van uitchecken bij NS, in- en uitchecken bij Blauwnet en dan weer met korting inchecken bij NS. Maar mevrouw is slecht ter been en gaf geen antwoord op de vraag hoe ze precies reisde. Wat je schrijft is wel degelijk een optie. Met NS is er geen exacte vertrektijd van 08.30. Ik heb nog even bij de stoptreinen van Groningen en Leeuwarden gekeken. TS is natuurlijk ook niet verplicht die informatie te geven. Reist ze echt met Blauwnet en checkt ze correct uit en in, dan heeft ze automatisch korting bij NS.

Wat je zegt, is echter zeker waar. Maar ja, het KISS-principe 😉
Reputatie 7
Badge +1
Begrijpelijk dat je het niet te ingewikkeld wilde maken. Alleen om een zo goed mogelijk advies te geven is het wel handig om te weten waar de reis begint. Begint de reis op een Blauwnet traject, dan zal er reizend met de OV-chipkaart sowieso moeten worden uitgecheckt en weer ingecheckt in Zwolle.
Ik ben niet bekend met station Zwolle, maar daar zullen dan toch wel overstapmeubels op het perron aanwezig zijn zodat het niet nodig is om door de poortjes te gaan?
Reputatie 7
Badge +4
Ik wel 😉 en zeker, die zijn er net binnen de poortjes aan de voorkant. Daar staan de Blauwnettrein naar Emmen en de NS- stoptrein van Groningen naast elkaar.
Reputatie 7
Badge +3
Top, die optie (even omchecken naar andere vervoeder en dan weer in bij NS natuurlijk op Zwolle of Amersfoort of waar dan ook met meerdere paaltjes op een perron).

Creatief zijn loont, en in tegenstelling tot reizen met een 'groep' die niet eens bestaat juich ik het toe dat het kan!

Hooguit zal een paaltje binnen 100 seconden zeggen dat je dezelfde handeling al gedaan hebt "u bent al in/uitgecheckt" dus dan even wachten.. of totdat een andere persoon het paaltje gebruikt heeft...

Té ingewikkeld inderdaad eigenlijk, maar het kan dus het mag!

En voor wie bekend is met e-tickets is het natuurlijk appeltje-eitje en speelt dat overcheck-trucje probleem helemaal niet. 😛
Reputatie 7
Badge +4
Nee, als het kan, mag het nog niet. Daar heb ik in zijn algemeenheid echt bezwaar tegen. Maar dit mag wel. Tailgaten bijvoorbeeld kan wel maar mag niet, dus de uitspraak als het kan, mag het, gaat volstrekt niet op.

De honderd seconden gelden bij hetzelfde paaltje. Arriva, nu Blauwnet, hanteert nog een langere tijd. Het is echter geen probleen, immers: Er staan voldoende paaltjes, dus je hoeft niet dezelfde te nemen. Wat ik aangeef, kan - en mag ook.

Dat iets mag als het kan, is een pure redeneerfout met veelal ongezonde motieven. In juridische zin klopt er ook niets van.
Reputatie 7
Badge
Robert B schreef:

Top, die optie (even omchecken naar andere vervoeder en dan weer in bij NS natuurlijk op Zwolle of Amersfoort of waar dan ook met meerdere paaltjes op een perron zijn Té ingewikkeld inderdaad eigenlijk, maar het kan dus het mag!

ik gebruik Amersfoort daar ook voor,maar sommige mensen letten niet op en willen daarna coulance 😉

Geldermalsen, Arnhem, Ede-Wageningen, Apeldoorn,Gouda, Nijmegen, Venlo, enz enz
Momo schreef:

Ik ben niet bekend met station Zwolle, maar daar zullen dan toch wel overstapmeubels op het perron aanwezig zijn zodat het niet nodig is om door de poortjes te gaan?

Momo,

Ik was een tijdje terug in Zwolle.

Tegenwoordig staan er op elk perron omcheckpalen. Op perron 9 - 10 was dit toch nodig voor de Blauwnetreizigers richting Enschede. Dan hebben ze in een keer maar overal Blauwnet en NS-CICOpalen gezet.
Zeker, aan beide kanten van de trappen vanuit de tunnel naar de perrons van 3-5, 6-7 en 9-10 staan overstapvoorzieningen. Ideaal 🙂
Reputatie 7
Badge +1
Toe maar, je wordt verwend.:$
Hartstikke fijn dat zoveel mensen meedenken en dingen voor mij uitzoeken.
Op Zwolle kom ik altijd aan op spoor 14, dat is vlak bij de ingang, dus uit- en dan weer inchecken is goed te doen, ik heb zelfs ruim een kwartier om over te stappen.
Alleen die 35 minuten extra wachttijd.... dat vond ik maar niks, of ik had een half uur eerder moeten vertrekken.

Ik heb het probleem nu omzeild... ben een dag eerder naar Amsterdam gegaan en logeerde bij mijn zoon.
Vanuit Amsterdam kon ik makkelijk na 9uur de trein nemen, dus reizen in Dal-vrij tijd.

Hartelijk dank allemaal voor het meedenken!
Groetjes, Louise

Reageer