beantwoord

dalvrijkaart opschorten

• 2 april 2020
  • 35 reacties
  • 734 Bekeken

In verband met de coronacrisis wil ik mijn DALVRIJKAART opschorten en dus ook niet meer het maandelijkse bedrag betalen. Let wel, ik wil hem NIET opzeggen. En ik wil dit THUIS regelen via een bereikbare telefoon. Vanmiddag werd de verbinding drie keer verbroken. Dus ik wil dat ze mij opbellen en dit aan de telefoon regelen. 
Tevens heb ik enkele dagen terug vijfenvijftig euro betaald voor de fietsenstalling waarvan ik de komende tijd geen gebruik kan maken. MIJN  LAATSTE TREINREIS  WAS OP 7 maart 2020.

Als ik op 2 juno weer met de trein kan, heb ik € 145 onnodig betaald en € 55 voor de fietsenstalling. Hoe krijg ik dat terug?

icon

Beste antwoord door Thom 3 april 2020, 09:31

Het is het een of het ander, of u zegt op en activeert op een automaat, of u betaalt door. Het is helaas zo, en voor mensen van uw leeftijd zijn er veel burgerinitiatieven om mensen te helpen, zeker als u 82 bent. Veel instellingen en kerken hebben vaak hulpverleners en u hoeft echt geen kerkganger te zijn. Dit in het geval dat er echt niemand in uw directe kring is, die het voor u kan en wil doen.

Wel nu opzeggen, dan stopt het abonnement na activeren, en daarmee spaart u geld uit. Het bevestigen moet wel, u kunt het op geen enkele wijze afdwingen dat dit niet hoeft, om wat voor reden dan ook. Het systeem werkt zo.

Dus zeg nu op, verander het in Flex Basis zonder abonnement en probeer iemand te vragen uw kaart even langs het automaat te halen. Gemeentes zijn vaak ook op de hoogte van allerlei initiatieven.

U bent 82, dan blijft u uiteraard binnen, en laat het activeren aan iemand anders over. De initiatieven onder mensen zijn hartverwarmend, en er zijn er genoeg die dit best voor iemand van uw leeftijd willen doen.

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Als u een NS Flex abonnement hebt, kunt u deze gratis omzetten naar NS Flex zonder abonnement. Dat kan als u in de afgelopen maand uw abonnement niet hebt gewijzigd. Na 1 maand kunt u deze weer dagelijks wijzigen naar elk ander abonnement binnen Flex. U betaalt dan alleen de kosten als u met de kaart gereisd hebt, uw abonnementskosten worden €0.

Heeft u een klassiek (reizen op saldo) jaarabonnement, dan kunt u deze omzetten naar NS Flex zonder abonnement en, zodra u die weer nodig hebt, in Flex met een abonnement wijzigen. Wilt u bij de abonnementswijziging niet gebruik maken van Flex, maar weer van een klassiek abonnement, dan kunt u contact opnemen met de klantenservice om dat te laten wijzigen.

Bij het omzetten naar Flex wordt uw oude abonnement beëindigd zodra u Flex hebt opgehaald en het oude abonnement van uw kaart hebt verwijderd bij een kaart- of oplaadautomaat. Er is niet een andere manier om uw abonnement te ‘pauzeren’. 

Een abonnementswijzging kunt u doen via uw eigen Mijn NS.

Als u deze wijziging niet wilt doen via uw Mijn NS zou u toch zelf contact op moeten nemen met de klantenservice. Dit kan ook via de chat of Facebook/Twitter.

Voor het abonnement van de fietsenstalling zou u ook contact op moeten nemen met de klantenservice om de mogelijkheden te bespreken.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je NS Flex Dal Vrij hebt kun je eenvoudig je binnen Flex wijzigen naar Flex zonder abonnement en het wanneer je in juni weer met de trein gaat reizen naar Flex Dal Vrij zetten.

Wanneer je geen NS Flex hebt maar een klassiek Dal Vrij abonnement is er geen mogelijkheid dit op te schorten. Je kunt het op de reguliere manier opzeggen per de datum van de maand dat het ooit is begonnen of per direct wijzigen naar NS Flex zonder abonnement. In beide gevallen wordt het Dal Vrij stopgezet en kun je het later weer opnieuw bestellen.  Per direct wijzigen naar Flex is het voordeligst omdat je dan de niet gebruikte dagen vanaf wijzigen krijgt terug betaald en dit kun je zelf doen in MijnNS. De stopzetting/wijziging moet nog wel worden opgehaald bij een automaat op het station of zo'n kleintje in een winkel.

U heeft het niet goed gelezen. Ik heb GEEN Ns Flex dalvrij maar nogmaals een DALVRIJABONNEMENT. NIKS FLEX. Dus graag een geldig antwoord voor DALVRIJ. DANK U . En hoef ik voor pauzeren zoals u het noemt, ik noem het OPSCHORTEN, niet naar een automaat? Ik mag immers mijnheer niet uit. Graag een DUIDELIJK antwoord. Dank u.

Ik bedoel MIJN HUIS

Waarom maakt ns het zo moeilijk?   Het toch met een telefoontje kunnen?

Ik wil dus HELEMAAL NIKS VERWIJDEREN BIJ EEN AUTOMAAT. Snapt u?

P.S. Ik behoor helaas tot de z.g. kwetsbare groep. 82 jaar en helaas hartpatiënt maar nog geen Corona. Ik ga toch niet bijna TWEEHONDERD EURO betalen voor NIKS? Begrijpt ns dat niet?

Reputatie 6
Badge +1

Als u klassiek (reizen op saldo) Dal Vrij abonnement hebt kunt de eerste alinea van zowel mijn post als die van Momo negeren. Vanaf de tweede alinea staat wat u het beste kunt doen. Voor het ‘opschorten’ of, hoe u het ook wilt noemen, van een abonnement dient u langs de kaart- of oplaadautomaat te gaan om het product te verwijderen als u het abonnement opzegt en NS Flex op te halen als u voor die optie heeft gekozen. De gele automaten in de supermarkt kunnen hiervoor ook gebruikt worden.

Bij een wijziging naar Flex krijgt u het geld terug van de nog niet-gereisde dagen. Bij een beëindiging krijgt u geen geld terug en gaat deze pas in aan het einde van uw abonnementsmaand.

U kunt de wijziging/beëindiging telefonisch regelen, maar u zult toch echt uw huis moeten verlaten om de wijziging/beëindiging door te voeren omdat de OV-Chipkaart niet in direct contact staat met de back-office van NS. Deze kan dus ook niet uit zichzelf producten ophalen en verwijderen. U kunt bijvoorbeeld ook niet geld opnemen bij een geldautomaat zonder uw kaart in de automaat te steken.

Abonnementen kunnen eigenlijk niet ‘opgeschort’ worden. Maar dit is een omweg om de kosten voor u toch zo laag mogelijk te houden. Het oude abonnement moet dan beëindigd worden omdat u niet 2 conflicterende producten, klassiek abonnement en Flex, op één kaart kunt zetten.

Wilt u echt helemaal niet uit huis, dan kunt u ook proberen om de kaart te laten blokkeren door contact op te nemen met de klantenservice. Dit is een manier die soms werkt om een abonnement te beëindigen.

Ongeacht welke optie u ook kiest, u kunt altijd weer een nieuw abonnement aanvragen zodra u hier weer gebruik van wilt maken. Zij het binnen Flex op uw bestaande kaart of door een gratis nieuwe kaart bij een nieuw klassiek abonnement te bestellen.

Heeft u geprobeerd om nog een keer contact op te nemen met de klantenservice, aangezien het nu in de avonduren doorgaans wat rustiger is en de telefoon sneller wordt beantwoord?

Off-topic: U kunt trouwens uw berichten binnen het eerste uur van plaatsing nog aanpassen door op de 3 bolletjes te drukken en vervolgens op ‘Bewerk’ te drukken. U hoeft dan niet alles in losse berichten te plaatsen.

Reputatie 7
Badge +3

NS begrijpt heel goed dat iemand niet wil betalen voor een abonnement, maar opschorten zoals u het noemt kan niet met een abonnement. Het kan alleen worden opgezegd of gewijzigd naar NS Flex zonder abonnement.  Dit kan telefonisch met de klantenservice geregeld worden, alleen is het daarna echt noodzakelijk dat deze opzegging of wijziging bij een automaat wordt opgehaald binnen de gestelde termijn, dat is meen ik 1 maand.  Uw abonnement staat op uw kaart en kan dan ook alleen bij een automaat er af worden gehaald.

Wanneer u niet langs een automaat gaat dan wordt de opzegging of wijziging niet definitief en loopt het abonnement gewoon door en blijft u dus ook betalen. Het klinkt misschien omslachtig maar dit is nu eenmaal zoals het werkt. U zou uw kaart ook aan iemand mee kunnen geven die dit voor u doet bij een automaat. Wellicht is er iemand die boodschappen voor u haalt of kan één van uw buren dit doen. 

Badge +3

P.S. Ik behoor helaas tot de z.g. kwetsbare groep. 82 jaar en helaas hartpatiënt maar nog geen Corona. Ik ga toch niet bijna TWEEHONDERD EURO betalen voor NIKS? Begrijpt ns dat niet?

Iedereen begrijpt u (inclusief de NS) maar een abonnement staat nu eenmaal op een kaart zelf (het domme kaart/poortjes/paaltjes/systeem van 15 jaar oud).

En dat vereist een handeling (bestelling ophalen bij station of supermarkt e.d.) anders blijft het geldig.

Niemand kan ook een kaart voor een mindervalidenparkeerplaats o.i.d. uit uw auto toveren. Die moet u dus zelf ‘inleveren’, en vandaar de gang naar een automaat.

Reputatie 7
Badge +4

Het is het een of het ander, of u zegt op en activeert op een automaat, of u betaalt door. Het is helaas zo, en voor mensen van uw leeftijd zijn er veel burgerinitiatieven om mensen te helpen, zeker als u 82 bent. Veel instellingen en kerken hebben vaak hulpverleners en u hoeft echt geen kerkganger te zijn. Dit in het geval dat er echt niemand in uw directe kring is, die het voor u kan en wil doen.

Wel nu opzeggen, dan stopt het abonnement na activeren, en daarmee spaart u geld uit. Het bevestigen moet wel, u kunt het op geen enkele wijze afdwingen dat dit niet hoeft, om wat voor reden dan ook. Het systeem werkt zo.

Dus zeg nu op, verander het in Flex Basis zonder abonnement en probeer iemand te vragen uw kaart even langs het automaat te halen. Gemeentes zijn vaak ook op de hoogte van allerlei initiatieven.

U bent 82, dan blijft u uiteraard binnen, en laat het activeren aan iemand anders over. De initiatieven onder mensen zijn hartverwarmend, en er zijn er genoeg die dit best voor iemand van uw leeftijd willen doen.

Al deze goedwillende personen hebben wel heel veel woorden nodig om te vertellen hoe je die maandelijkse afschrijving kunt beëindigen. Daarvoor moet je toch altijd per telefoon ns zien te bereiken wat ik al diverse keren geprobeerd hebt. Je wordt niet eens in de wacht gezet maar er gewoon meteen uitgegooid. Tuut tuut tuut enz. 

En hoe gaat daarna het verwijderen aan de automaat? Rijen met anderhalve meter tussenruimte?

oke, daarna het opnieuw aansluiten. Gaat dat ook zo eenvoudig? Je kunt wel zien dat daarover goed is nagedacht. Niet dus.

IK HEB DEZE NACHT EEN DUIDELIJKE DROOM GEHAD: HOE GAAT NS DIT REGELEN? DOOR GEWOON DE MAANDELIJKSE AFSCHRIJVING ONGEDAAN TE MAKEN EN HET GELD TERUG TE BETALEN.  

Maar zoiets eenvoudigs komt natuurlijk niet op in de hoofden van de  deskundigen.

ik laat het hier verder bij. Geld kwijt. Einde verhaal. NS, doe er iets goeds mee.

Ik wil graag nog enkele opmerkingen maken:

1. ik zou wel eens een OFFICIEEL antwoord van ns willen ontvangen. In goede tijden werden we overspoeld met mededelingen en nu hoor je niets meer. In de steek laten, noemen ze dat.
  2. iedereen kan toch zien, ook de officiële instanties, dat er nu al VIER weken geen gebruik meer is gemaakt van deze kaart. DUS: STORT DAT GELD TERUG. EENVOUDIGER KAN HET NIET. EN MAAK EEN EIND AAN DE ONTERECHTE AFSCHRIJVINGEN.
Reputatie 6
Badge +1

Vraag 1: Zie hier: https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/corona.html

Vraag 2: Enorm veel werk om van alle abonnementen handmatig de reishistorie door te spitten, systeem hierop niet ingericht. Reishistorie van andere vervoerders niet in te zien bij NS, behalve bij Flex. Personeelstekort door Coronavirus. Zelf handelen gaat veel sneller. Welke officiële instanties? 

'Opschorten': Omzetten naar Flex zonder abonnement via eigen Mijn NS. Klantenservice nier per se nodig. 

Automaat: Meestal geen rijen door minder reizigers. Niet iedereen gaat tegelijk. Automaat supermarkt werkt ook. 

Opnieuw aanvragen: https://www.ns.nl/abonnementen/dal-vrij.html met evt. een nieuwe kaart. Via eigen Mijn NS of klantenservice

Is het zo kort genoeg? 

Zo kort genoeg is een denigrerende opmerking. U snapt het probleem niet omdat u dat probleem niet heeft. Dan is het gemakkelijk kletsen.

Ik bedoel dus EEN PERSOONLIJKE BENADERING aan ALLE thuiszittende dalvrijreizigers via hun e-mailadres dat ze na de crisis schadeloosgesteld zullen worden.Zou ik de enige zijn?

In het verleden heb ik regelmatig persoonlijke boodschappen, reclames, aanbiedingen via e-mail ontvangen. Waarom kan dat nu niet? Zelfs mijn dalvrijabonnement is destijds aangeschaft na een z.g. persoonlijke mail. De opmerking van de deskundige dat ze de diverse reisbewegingen niet uit elkaar kunnen houden, is onjuist omdat ik voor dalvrij een aparte chipkaart heb. Het was niet mogelijk om het op mijn oorspronkelijke kaart te zetten, zeiden de deskundigen.

ik wacht dus een mail van ns af……

en nergens vertelt een deskundige hoe je het hele verhaal weer terug kunt zetten. Na de crisis. Met Sint juttemis?

hulde aan het ns personeel, las ik nog ergens. Hoezo? Ik heb al vier weken geen conducteur gezien. De deskundige wel? Mag hij wel reizen?

Reputatie 7
Badge +3

@jvdmeer U heeft een aantal suggesties gehad hoe u abonnementskosten kunt besparen. Als u niets doet dan lopen de kosten op. De systemen zijn er niet op ingericht om uit te zoeken wie wel en wie niet het abonnement gebruikt en hoelang. De NS heeft zeker niet genoeg menskracht om de abonnementen van alle klanten te checken. Een email gebaseerd op uw situatie zult u dus niet ontvangen. NS heeft op hun website aangegeven hoe abonnementhouders zelf kosten kunnen besparen.

De klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar. Mocht u vannacht wakker liggen, bel dan. In de nacht is het niet zo druk als overdag.

Reputatie 5
Badge

Hoewel alle gegeven antwoorden feitelijk kloppen, zou het de NS sieren als een moderator ook even zou reageren…

TS heeft een terecht punt, NS of TransLink of een andere instantie kan toch gewoon zien of iemand zijn ov chipkaart heeft gebruikt voor treinreizen de afgelopen x weken? Dat is geen hogere wiskunde, hoogstens tijdrovend. 

Reputatie 7
Badge +3

Hoewel alle gegeven antwoorden feitelijk kloppen, zou het de NS sieren als een moderator ook even zou reageren…

TS heeft een terecht punt, NS of TransLink of een andere instantie kan toch gewoon zien of iemand zijn ov chipkaart heeft gebruikt voor treinreizen de afgelopen x weken? Dat is geen hogere wiskunde, hoogstens tijdrovend. 

Solliciteer bij NS, zou ik zeggen.

Reputatie 5

Man man man waar gaat dit over. Op een schreeuwerige toon iets eisen. Het is zoals het is.

Reputatie 7
Badge +3
  1. iedereen kan toch zien, ook de officiële instanties, dat er nu al VIER weken geen gebruik meer is gemaakt van deze kaart.

Ik heb al vier weken geen conducteur gezien.

Als u niet reist, ziet u ook geen conducteur natuurlijk.

Dat vind ik een lollige opmerking. Reist u wel ? Foei!

Reputatie 6
Badge

Al deze goedwillende personen hebben wel heel veel woorden nodig om te vertellen hoe je die maandelijkse afschrijving kunt beëindigen. 

Iemand die voor jouw naar de automaat gaat hoeft enkel de kaart bij de automaat aan te bieden en de rest gaat vanzelf.

En hoe gaat daarna het verwijderen aan de automaat? Rijen met anderhalve meter tussenruimte?

Nee, zo druk is het ook nu niet in het OV.

oke, daarna het opnieuw aansluiten. Gaat dat ook zo eenvoudig? Je kunt wel zien dat daarover goed is nagedacht. Niet dus.

Gewoon via de site. Misschien wil een buurjongen of neefje meekijken

IK HEB DEZE NACHT EEN DUIDELIJKE DROOM GEHAD: HOE GAAT NS DIT REGELEN? DOOR GEWOON DE MAANDELIJKSE AFSCHRIJVING ONGEDAAN TE MAKEN EN HET GELD TERUG TE BETALEN.  

Maar zoiets eenvoudigs komt natuurlijk niet op in de hoofden van de  deskundigen.

ik laat het hier verder bij. Geld kwijt. Einde verhaal. NS, doe er iets goeds mee.

Dan moet je toch zelf actie ondernemen omdat je OV-chipkaart aangepast moet worden. En dat kan niet vanzelf.

Verder staat het gebruik van HOOFDLETTERS op internet-discussiefora gelijk aan schreeuwen, en dat is niet gewenst.

Veel succes gewenst.

Reist u wel ? Foei!

Ik reis wel, betekent dat een foei?

Goedemorgen jvdmeer

Alle mogelijkheden zijn reeds benoemd en inhoudelijk is er niets meer om verder over de kwestie te zeggen, en gezien de toon van “spreken” zal dat ook niet meer gebeuren.

Dat kunnen we, op aanvraag. Het niet gebruiken van een abonnement betekent echter niet dat de betalingsplicht hiervoor komt te vervallen. Als ik een week niet thuis ben is mijn huur ook niet 25% lager die maand, toch? Er is veel mogelijk in overleg met de Klantenservice of met hulp van anderen, mits het van twee kanten komt.

Reageer