beantwoord

Dalvrijkaart / verplicht uit-/inchecken / (extra) betalen voor verplicht omreizen

Vanochtend ben ik vlak na half zeven gestrand op station Bijlmer op mijn reis naar Utrecht. Om terug te reizen naar Duivendrecht (en via Hilversum naar Utrecht te reizen) moest ik verplicht uit-/inchecken met mijn dalvrijkaart om op het andere perron te komen. Het vreemde is dat dit niet als overstap wordt opgemerkt; vanaf Bijlmer reisde ik vol tarief en tegen extra kosten omdat ik via Hilversum moest reizen.
Hoe kan ik de extra kosten vergoed krijgen?
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 2 maart 2015, 18:35

Welkom op het NS serviceforum. Leuk dat je je weg naar het forum hebt gevonden. Wanneer er wordt uitgecheckt en even later weer wordt ingecheckt wordt het tarief opnieuw bepaald. Als je dus in de spits uit- en incheckt op het station betaal je vanaf dan het volle tarief. Ik snap dat dit vervelend is. Zou je misschien in een privebericht je NAW-gegevens + OV-chipkaart nummer kunnen sturen? Dan ga ik kijken of ik iets voor je kan doen.

P.S. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Abonnementen om de vindbaarheid te vergroten.
Bekijk origineel

24 reacties

Interessante ontwikkeling!
Reputatie 6
Badge +1
Zie ook http://www.ovpro.nl/trein/2016/07/11/ns-en-connexxion-mogen-proef-met-single-check-incheck-out-uitvoeren/
Reputatie 6
Badge +1
De wil is ee absoluut om samen te werken! NS en Connexxion wilden heel graag een proef doen op de valleilijn!
Diep triest dat de ACM zich door regels laat leiden en deze proef verbiedt! De politiek grijpt vervolgens ook niet in...
Diep triest dat de wil er niet is om samen te werken omdat ervoor beide partijen niets aan te verdienen is
Reputatie 6
Badge +1
Daar zou ik niet op rekenen, het rit-naar-reis principe is alleen bij NS doorgevoerd. Stapt u over op een andere vervoerder, dan is de inchecktijd nog steeds bepalend voor het tarief.
Het probleem van de topicstarter is inmiddels definief opgelost: sinds 1 september 2016 geld het "Van rit naar reis"-principe waardoor de eerste check-in geldend is en men bij een overstap doorreist volgens het tarief van de eerste check-in. Zie: http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html
Het probleem van HansJant01 is daarmee nog niet opgelost, omdat het "Van rit naar reis"-principe niet geldt bij andere vervoerders.

Dat klopt heb ik gemerkt binnen NS. Het probleem is dat wanneer NS een vertraging heeft van 10 minuten en dat ik na 16.05u bij Arriva moet inchecken voor de volle prijs. NS en Arriva geven geen compensatie en wezen naar elkaar. Hopelijk is dat ook per 1 september verbeterd.
Heel jammer dat de verschillende vervoerders niet willen samenwerken, nu is de reiziger de pineut.

Mooi voorbeeld is rit Lochem - Arnhem. Eerste trein 6.39, dus 10 minuten eerder inchecken met Dalvrij, Zutphen overstap Arriva-NS en voltarief verder, reistijd 41 minuten.... of kosteloos met Arriva via Winterswijk!, reistijd 2 uur 11 minuten.
Reputatie 4
Het probleem van de topicstarter is inmiddels definief opgelost: sinds 1 september 2016 geld het "Van rit naar reis"-principe waardoor de eerste check-in geldend is en men bij een overstap doorreist volgens het tarief van de eerste check-in. Zie: http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html

Het probleem van HansJant01 is daarmee nog niet opgelost, omdat het "Van rit naar reis"-principe niet geldt bij andere vervoerders.
In feite is de vergoeding voor de overstap zoals hiervoor aangegeven een vorm van ongelijkheid. Als ik in Arnhem overstap van NS naar Arriva tussen 16.05u en 18.25u vergoed niemand de extra kosten! Om die kosten te vermijden neem ik maar een eprint of code op de smartphone. Geen gezeur, maar wel lastig en vooral irritant.
Na veel gedoe heb ik mijn geld terug. Kost tijd en roept irritatie op voor die paar centen. Als it'er denk ik graag in oplossingen: binnen vijf minuten uit- en inchecken is overstappen ofwel korting/vrij reizen blijft gehandhaafd. Scheelt gedoe/irritatie bij de servicezuil en e-mailverkeer achteraf over "Ophalen bestelling" etc.

Laat ons inpsireren door Johans uitspraak: Reizen is simpel, maar simpel reizen blijkt vaak het moeilijkste wat er is. 😛
Badge +3
U beschrijft een situatie die kan voorkomen op de stations Amsterdam Bijlmer ArenA, Amsterdam Muiderpoort, Amsterdam Zuid en Hilversum. Als u hierdoor extra kosten maakt, en dat is in uw geval zo, dan hoort u van NS een e-mail te ontvangen hierover en zet NS de extra gemaakte kosten voor u klaar op de NS-kaartautomaat of ieder ander OV-chipkaart oplaadpunt. Als u daar voor "Ophalen bestelling" kiest, wordt het saldo op uw kaart bijgeschreven. Indien bij NS geen e-mailadres van u bekend is, ontvangt u geen e-mail, maar wordt het bedrag wel voor u klaargezet.

Ontvangt u geen e-mail en wordt het bedrag niet klaargezet? Neem dan contact op met de klantenservice van NS. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (zie de link Live chat op www.ns.nl/contact), te e-mailen (zeg e-mail tegen Eva en volg de instructies) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Zie deze pagina voor meer informatie.
Ook ik heb vandaag om redenen om moeten reizen en ben twee keer over gestapt. Ik ben met mijn dalvrij kaart voor 16:00 ingestapt op Schiphol en ben twee keer over gestapt. Hiervoor heb ik op twee stations in en uit moeten checken omdat er van perron gewisseld moest worden. Hierdoor heb ik een groot deel van mijn reis moeten betalen. Graag zou ik willen weten hoe ik dit terug kan declareren bij de NS
Die zuil medewerkers zullen ook wel overbelast raken in de toekomst met al die storingen en gevallen als dit...
..tenzij je iedere ochtend je verhaal doet bij een 'service'zuil... 😞
Lol

Niet eens aangebracht maar spoor 1 is inderdaad afgesloten van spoor 2 tot 5. Dus als je van Amsterdam naar Hilversum sportpark wil reizen ben je verplicht tussentijds uit te checken en betaal je mogelijk dus meer. (Zodra de poortjes dicht zijn)
Interessant. Nu stonden de poortjes in Hilversum nog open, maar straks moeten de dalvrijkaartreizigers die net na half zeven moeten overstappen dagelijks hun verhaal doen bij een servicezuil.... daar zit werkelijk niemand op te wachten..
Als software engineer met analytisch vermogen kan ik veel volgen, maar ik kan mij voorstellen dat een doorsnee reizeger hier behoorlijk afhaakt. Vertaalt naar de bekende Amsterdamse filosoof J.C.: Reizen is simpel, maar simpel reizen blijkt vaak het moeilijkste wat er is.🆒
Reputatie 6
Badge +2
Dus je moet:
a. van die rare regel op de hoogte zijn
b.heel goed op de klok kijken en rekenen of het op jou van toepassing is
c.heel ongelovige callenter mensen uitleggen dat je geen toerist met een raar papierbiljet uit Hogarije bent, maar beland in een Kafka-eske situatie door opzet van NS

Ja, wel een gedoe. Maar het is al eens gelukt, zie https://forum.ns.nl/op-station-17/mag-gedurende-overstap-hoorn-zonder-extra-kosten-lans-bijvoorbeeld-de-ako-9192/index4.html#post64552, en daar was het argument minder zwaarwegend, nl. even naar de AKO, hier gaat het om verplicht omreizen.
Reputatie 1
Badge
Dus je moet:
a. van die rare regel op de hoogte zijn
b.heel goed op de klok kijken en rekenen of het op jou van toepassing is
c.heel ongelovige callenter mensen uitleggen dat je geen toerist met een raar papierbiljet uit Hogarije bent, maar beland in een Kafka-eske situatie door opzet van NS
Kom nou: zelfs de belasting kan dat makkelijker maken..........
Reputatie 6
Badge +2
Vanochtend ben ik vlak na half zeven gestrand op station Bijlmer op mijn reis naar Utrecht. Om terug te reizen naar Duivendrecht (en via Hilversum naar Utrecht te reizen) moest ik verplicht uit-/inchecken met mijn dalvrijkaart om op het andere perron te komen. Het vreemde is dat dit niet als overstap wordt opgemerkt; vanaf Bijlmer reisde ik vol tarief en tegen extra kosten omdat ik via Hilversum moest reizen.
In zo'n geval moet je de poortjes via de servicezuil laten openen.
Dat zal het wel zijn ja.
Badge +3
Ik neem aan dat het gaat over een OV-chipkaart met daarop het NS-abonnement Dal Vrij. Daarmee kan gewoon ingecheckt worden in de spits, maar dan betaal je de ritprijs vol tarief van het saldo op de kaart.
Met een dalvrijkaart kan je toch helemaal niet inchecken in de spits ?
Welkom op het NS serviceforum. Leuk dat je je weg naar het forum hebt gevonden. Wanneer er wordt uitgecheckt en even later weer wordt ingecheckt wordt het tarief opnieuw bepaald. Als je dus in de spits uit- en incheckt op het station betaal je vanaf dan het volle tarief. Ik snap dat dit vervelend is. Zou je misschien in een privebericht je NAW-gegevens + OV-chipkaart nummer kunnen sturen? Dan ga ik kijken of ik iets voor je kan doen.

P.S. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Abonnementen om de vindbaarheid te vergroten.

Reageer