beantwoord

Datum automatische incasso wijzigen

• 1 december 2018
  • 15 reacties
  • 767 Bekeken

Ik heb naar de NS klantenservice gebeld met het verzoek om de automatische incasso in december te laten plaatsvinden. De medewerkster gaf aan dat dit niet mogelijk is omdat alles automatisch gaat. Het moet in 2018 toch mogelijk zijn om dit te regelen?
Is de administratieve organisatie van de NS zo zwak dat de NS aan zo’n praktische vraag niet kan voldoen? Hoe moeilijk kan het zijn om een andere datum in het systeem te zetten. Dit geeft wel een zeer negatief beeld over de klantgerichtheid / klantvriendelijkheid van de NS.
icon

Beste antwoord door Jeroen 1 december 2018, 12:21

De automatische incasso van een abonnement gaat uiteraard automatisch, om dit handmatig te doen is wel heel erg veel werk voor zoveel abonnementen. De datum van afschrijving heeft te maken met het moment waarop het abonnement is ingegaan en is daardoor een vast gegeven.

Als u een ander afschrijf moment wilt zult u dus uw abonnement moeten opzeggen en een nieuwe afsluiten rekening houdend met de datum dat u wilt dat het geld wordt afgeschreven. U weet toch dat als u een abonnement afsluit dat deze maandelijks op datum x wordt afgeschreven, dat doen andere bedrijven ook en daar heb ik ook geen invloed op op welke dag ze dat doen, zo wordt het voorschot energie, water, gas, telefoon, tv, internet ook afgeschreven op de datum welke de firma's waar ik het afneem gekozen hebben en niet op de datum die ik graag zou willen.
Bekijk origineel

15 reacties

Badge
De automatische incasso van een abonnement gaat uiteraard automatisch, om dit handmatig te doen is wel heel erg veel werk voor zoveel abonnementen. De datum van afschrijving heeft te maken met het moment waarop het abonnement is ingegaan en is daardoor een vast gegeven.

Als u een ander afschrijf moment wilt zult u dus uw abonnement moeten opzeggen en een nieuwe afsluiten rekening houdend met de datum dat u wilt dat het geld wordt afgeschreven. U weet toch dat als u een abonnement afsluit dat deze maandelijks op datum x wordt afgeschreven, dat doen andere bedrijven ook en daar heb ik ook geen invloed op op welke dag ze dat doen, zo wordt het voorschot energie, water, gas, telefoon, tv, internet ook afgeschreven op de datum welke de firma's waar ik het afneem gekozen hebben en niet op de datum die ik graag zou willen.
Reputatie 7
Badge +3
@Jeroen
Met name bij jaarbetaling waar het vaak gaat om grote bedragen is het fiscaal heel erg onvoordelig als de automatische incasso pas na de jaarwisseling plaatsvindt. Bij jaarbetaling zou iets meer flexibiliteit dus wel handig zijn, zeker omdat het daarbij om de beste klanten gaat. Mijn zorgverzekering biedt om deze reden overigens ook de mogelijkheid om al in december voor een heel jaar te betalen.
Dank voor uw reactie. Het komt niet klantvriendelijk over en ik merk dat u ook niet wordt gehinderd door kennis over administratieve processen. Het is duidrlijk dat de NS niet meegaat met de tijd.

Bij andere bedrijven is het wel mogelijk om de incassodatum aan te laten passen. Het is een kwestie van een eenmalige aanpassing in het systeem, hoe moeilijk kan dit zijn?

Het gaat om een jaarabonnement, om dit te wijzigen zou je dus eerst tien keer een maandabonnement moeten nemen om de incasso in december te laten vallen. Dat lijkt me een nogal ridicule oplossing.
Hallo Aleid Bart, welkom op onze Community!

Ik kan me voorstellen dat je dit graag zou willen aanpassen, maar ik moet aangeven dat het antwoord van Jeroen correct is. Wij hebben niet de mogelijkheid om dit aan te passen, dit is alleen mogelijk door het abonnement op te zeggen en op de gewenste datum weer opnieuw aan te vragen. Excuses.
Beste Miriam,

Dank voor je reactie. Dit is echt niet geloofwaardig. Als andere bedrijven de incassodatum kunnen veanderen, wat is dan het probleem bij de NS? Lopen de ontwikkelingen bij de NS dan zo ver achter? Het is dan de vraag waarom de NS niet mee ontwikkelt. Als het administratief zo slecht is georganiseerd dat een simpele aanpassing niet migelijk is, dan vraag je je af wat er nog meer mis kan zijn. Oplossing zou zelfs kunnen zijn aan de klanten die dat willen vragen om handmatig te betalen, zolang de NS dit niet voor elkaar krijgt, maar ook hier wil de NS niet aan meewerken.
Ik vrees dat de klantvriendelijkheid van de NS niet zal verbeteren zolang ze een monopolipositie heeft. Treurig!
Ik weet niet precies hoe dit bij andere bedrijven is, maar bij ons is het op dit moment niet mogelijk. Ik zal je feedback hierover in ieder geval doorzetten, zodat dit mee kan worden genomen in de verbetering van onze processen.
Badge
@Jeroen
Met name bij jaarbetaling waar het vaak gaat om grote bedragen is het fiscaal heel erg onvoordelig als de automatische incasso pas na de jaarwisseling plaatsvindt. Bij jaarbetaling zou iets meer flexibiliteit dus wel handig zijn, zeker omdat het daarbij om de beste klanten gaat. Mijn zorgverzekering biedt om deze reden overigens ook de mogelijkheid om al in december voor een heel jaar te betalen.

@Tamzin er valt geen fiscaal voordeel te halen door je zorgpremie een jaar eerder te betalen voor het gehele jaar aangezien de premie voor je zorgverzekering niet aftrekbaar is, enige voordeel is dat je saldo op je bankrekening iets lager is mocht je tegen de vrijgestelde limiet aanlopen.

Ik ben benieuwd waar jij dan een fiscaal voordeel in ziet in het in december betalen van je jaarabonnement OV, je aftrek voor het OV is totaal onafhankelijk van wanneer je je abonnementsgeld betaald maar afhankelijk van de dagen en trajecten die je reist in het fiscale jaar. Ook hier is het enige fiscale voordeel dat je saldo op je bankrekening lager is voor de fiscus, mocht je daar zoveel op hebben staan dat je boven de vrijstelling uitkomt.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben benieuwd waar jij dan een fiscaal voordeel in ziet in het in december betalen van je jaarabonnement OV, je aftrek voor het OV is totaal onafhankelijk van wanneer je je abonnementsgeld betaald maar afhankelijk van de dagen en trajecten die je reist in het fiscale jaar. Ook hier is het enige fiscale voordeel dat je saldo op je bankrekening lager is voor de fiscus, mocht je daar zoveel op hebben staan dat je boven de vrijstelling uitkomt.
Over alles wat op de jaarwisseling op je rekening staat betaal je vermogens rendementsheffing. Vandaar dat betalen vóór het einde van het jaar aan te bevelen is want met een jaarkaart eerste klas gaat dat toch behoorlijk aantikken.
Reputatie 7
Badge +3
Door nog in december te betalen is inderdaad het saldo van je vermogen op de peildatum lager is waardoor je dus minder vermogensrendementsbelasting betaalt over het bedrag wat boven de vrijstelling uitkomt. Om die reden heb ik ook wel eens grotere aankopen nog net in de december gedaan of onderhoud aan mijn huis laten doen ipv in het begin van het jaar erna.

Maar dit jaar zou je wel het voordeel hebben dat bij een betaling nog in 2018 maar 6% BTW wordt berekend en vanaf januari 2019 is dat 9%.

Ieder bedrijf heeft nu eenmaal zijn eigen regels. Bij Nuon kan ik wel zelf de datum van de maandelijkse incasso aanpassen, maar bij andere bedrijven waar ik klant ben niet, die hebben een vaste datum. Bij NS hangt de datum dus aan de ingangsdatum van het abonnement. In die zin heb je het zelf in de hand bij het aangaan van een abonnement.
Wanneer het abonnement nu al langer dan een jaar loopt zou je het abonnement op kunnen zeggen en vervolgens gelijk een nieuw abonnement afsluiten zodat de betaling dan in december is.
Badge

Over alles wat op de jaarwisseling op je rekening staat betaal je vermogens rendementsheffing. Vandaar dat betalen vóór het einde van het jaar aan te bevelen is want met een jaarkaart eerste klas gaat dat toch behoorlijk aantikken.

Sorry maar dan zou ik als ik jou was wat beter in de fiscale regels duiken, de vermogensrendementsheffing heeft een vrij voet dit jaar Euro 30.000,- p.p. wat je aan vermogen in box 3 mag hebben. Pas als je daar over komt ga je de vermogensrendementsheffing betalen daar onder betaal je 0,0% .

Het is een optel en aftreksom van heel veel dingen, ik zou dan eerst maar eens kijken of het wel nut heeft en daarbij gaat het nu ook niet om een mega bedrag wat je bespaart als je alleen je abonnement vooruit betaald. Als je vermogen in box 3 hoger is dan 30.000,- en lager dan 70.800,- (per persoon) dan gaan ze uit van een rendement van 2,017% en over die 2,017% betaal je dan wel 30% belasting. We praten hier dus over 0,6051 procent. Op Euro 5000,- scheelt dat je dan Euro 30,- waarbij je wel moet bedenken dat je die Euro 30,- alleen maar 1 jaar eerder bespaart en uiteindelijk aan het einde weer quitte staat.
Ik vind dit eigenlijk een non-discussie. Als een klant om wat voor reden dan ook graag nog aan het eind van het jaar wil betalen, dan zou de NS er gewoon voor moeten zorgen dat dit wordt geregeld, of desnoods een alternatief (handmatige betaling) moeten bieden. Hoezo zou daar een reden voor moeten worden opgegeven?

De reactie van Jeroen hierboven (die er dus eigenlijk niet toe doet) geeft aan dat hij de fiscale berekening niet goed begrijpt. Zijn redenatie is feitelijk onjuist, want als je ieder jaar in december betaalt in plaats van in januari behaal je ieder jaar het voordeel.

Het gaat er echter om dat de NS zodanige problemen heeft met haar administratieve organisatie dat ze niet kan voldoen aan zo’n simpele vraag van een goede klant, dus om de klantgerichtheid van de NS.
Badge
@Aleid Bart jij ziet dus niet dat je alleen een verschuiving maakt van een jaar, ooit beëindig je je abonnement en dan heb je het laatste jaar het voordeel niet.

En het systeem is gewoon zo ingericht vanwege het grote aantal klanten wat de NS heeft, als de NS dit wel zou doen dan zou dat heel veel extra werk op gaan leveren waarbij ook elke keer een herberekening moet plaatsvinden van de kosten van de verschuiving omdat anders het overzicht op een gegeven moment weg is en er geen vaste standaard meer is wanneer de betaling van het abonnement wordt afgeschreven bij de reiziger.

En zoals ik probeerde uit te leggen is het voordeel gering als de achtergrond fiscaal is. En om daarvoor nu aan de NS te vragen om de systemen aan te laten passen tegen waarschijnlijk aanzienlijke kosten vind ik dan persoonlijk erg ver gaan. En dat heeft niets met klantgerichtheid te maken, dat is alleen een leuke kapstok om alles aan op te hangen.

Als u het perse toch wilt kunt u zoals Momo aangeeft uw abonnement in december beëindigen als deze al langer loopt dan 1 jaar en een nieuw abonnement meteen weer afsluiten, daar hoeft dan geen heel automatisch systeem voor aangepast te worden.
Jeroen, duidelijk dat je het niet begrijpt. Als je ieder jaar je abonnement verlengt dan heeft dit wel degelijk jaarlijks voordeel. Maar nogmaals, het gaat er meer om dat de NS niet luistert naar haar klanten. Hoezo moet er een al dan niet fiscale reden zijn? De klant wil dit zo en de NS biedt geen alternatieven.

Wat voor organisatie is de NS, je kan je toch niet verschuilen achter een systeem. Het is 2018, de reactie is meer van de vorige eeuw. Triest dat een organisatie zo achterloopt!
Het is inderdaad ouderwets dat een datum niet aangepast kan worden. Tot nu toe lukt het mij overal. Ook bij energie, water, gas, telefoon, tv, internet heb ik dat kunnen wijzigen. Dat was nergens een probleem. Dit is vroeger zeker een probleem geweest maar dat is achterhaald. Jammer om bij de NS hier tegenaan te lopen.
Het is bij een hoop andere bedrijven niet mogelijk deze datum te wijzigen. Helaas geldt dat ook voor NS. Wanneer klanten in de knel komen met bijvoorbeeld hun salaris, adviseren we hen bijvoorbeeld het bedrag voor het abonnement apart te leggen alvorens deze wordt afgeschreven.

Ook wij willen dit proces graag beter op de wensen van de klant laten aansluiten. Dit betreft echter een proces dat niet zomaar gewijzigd kan worden: daarvoor moeten goede afspraken worden gemaakt en het systeem worden aangepast. Voor nu zul je het dus moeten doen met de datum die is gekoppeld aan je contract. Vind je het toch echt een probleem, dan raad ik je aan het abonnement op te zeggen en een nieuw contract te bestellen. Je feedback nemen we in ieder geval mee.

Reageer