Datum niet kiesbar bij aftrappen NSFlex? | NS Community
beantwoord

Datum niet kiesbar bij aftrappen NSFlex?

  • 19 September 2021
  • 40 reacties
  • 1470 Bekeken

Reputatie 3

In de web interface voor het omzetten van het bestaande abonnement naar NS-Flex valt het mij op dat de switch-datum niet instelbaar is. Dit houdt mij af van het nu maken van de switch. Mijn oogpunt was om de switch per 1 oktober uit te laten voeren zodat de maand overzichten van afwijkende reizen ook samenvallen met de werkelijke maanden. Over dit punt heb ik van andere forum bezoekers al opmerkingen gelezen. Het blijkt nu dat ik het alleen op dit moment kan laten omzetten. De datum van omzetting is geen datumkiezer, zoals bij de aanschaf van een OV-kaart wel het geval is, zou je die ook willen bestellen.

 

Ik heb die web interface heen en terug gecheckt maar kan echt geen punt vinden waarop die datum van omzetting is aan te passen. Ik ben nu van plan om deze bestelling pas 1 oktober online uit te voeren. Als ik het correct heb dat de web interface die mogelijkheid niet heeft dan begrijp ik dat niet goed, want het is onhandig voor de NS en voor haar reizigers om die datum niet te kunnen kiezen.

Hebben meer mensen het plan om de maandopgaaf willen harmoniseren met de werkelijke maanden, dan kan dit bij de maandwissel tot ongewenste drukte leiden op de NS web interface.

De web interface kan het blijkbaar niet, is er een andere manier om een andere datum dan de opdrachtdatum?

icon

Beste antwoord door Thom 19 September 2021, 15:29

Bekijk origineel

40 reacties

Reputatie 3

@Sanne NSDank je voor de bevestiging vanuit NS! Ik stel dan wel net als Robert B vast dat 15 oktober geen deadline is. Het switch moment van de treinkaart kan ook op 1 november vallen. Naar mijn mening had deze transfer ook op deze manier georkestreerd moeten zijn. Een naadloze overgang, alleen uw akkoord is nodig, en wij regelen de rest.

Laat ik duidelijk zijn dat de hit and run transactie in November niet mijn voorkeur heeft. Zou onze collectieve IT een succesvolle transactie in de weg staan dan sta je als reiziger met lege handen. Dat is een reëel risico. Liever had ik wel gezien dat NS haar klanten voor vol aanziet en tot spoed maant met dergelijke te beargumenteren risico’s dan dat de huidige deadline als een soort Pavlov effect in de strijd wordt geworpen.

Verleden tijd mails

In reactie op @Robert B: ik heb inderdaad eerdere mails gehad die mij attendeerden op het op handen zijn van de switch.

Die mails lezende nam ik mijzelf toen voor om op tijd (~ maand van te voren) actie erop te nemen. In mijn leven voegt NS Flex weinig toe. Echt een drive om meteen op die trein te springen had ik niet.

Actuele online situatie.

Zouden ze de datumkiezer misschien hebben geïmplementeerd?

Net heb ik natuurlijk meteen gekeken, vertrekkende vanuit Mijn NS.

Dit scherm duurde verontrustend lang, al lag die verontrusting niet direct bij mijn kredietwaardigheid:

En krijg dan vervolgens dit:
 

Oke. IT is dus een reëel risico. Dit even voor iedereen die de neiging heeft om dit tot het laatste moment uit te stellen. Doe dat toch maar niet. Ik ga mijn cookies nog even weggooien. Levert dat verbetering op dan meld ik dat hier nog even.

Misschien is het wel verstandig om over een plan B na te denken.

Reputatie 3

Tweede poging in Firefox

  • In Firefox de NS cookies verwijderd, dit enkele malen moeten herhalen om ze echt weg te krijgen.
  • NS verzoekt mij akkoord te gaan met nieuwe cookies
  • Inloggen in Mijn NS duurt nog steeds vrij lang.
  • De overstap controle duurt bijkans langer dan zojuist.
  • Met als resultaat hetzelfde scherm als hierboven.

Poging met Edge,

  • kreeg direct de cookie toestemming te accorderen
  • moest mijn account invullen (ben firefox gebruiker)
  • Meteen op de bestel Flex direct link gedruk.
  • Resultaat verder identiek aan Firefox. 

Net nog een andere invalshoek geprobeerd. Niet via Mijn NS maar gewoon via de algemene NS site https://www.ns.nl/ en dan Producten > NS Flex. Ook dan kom ik uiteindelijk uit op de “Er zijn geen NS Flex abonnementen”. Ook de ingang Producten > Abonnementen helpt mij niet verder. Komt uit op het volgende:

 

Badge +3

Drama zeg, maar ik zou de ‘hit and run’ switch naar Flex dan toch gewoon op 1 oktober doen (via de Webshop), want het risico bestaat dus dat bij een incheck na 15 oktober je Traject Vrij van je kaart verwijderd wordt, ook al heb je ervoor betaald!?

Dat dus volgens @Erryt NS, maar de reactie van @Sanne NS is al hoopgevender (kan gewoon eind oktober) maar dat zou ik niet zomaar geloven omdat Traject Vrij een Reizen op Rekening product is en dat kan op elk moment administratief beëindigd worden, waarna je dus de rekening krijgt voor al je reizen na 15 oktober ook al loopt je abonnement tot 31-10-2021 (daar zat ik mis, bij reizen op saldo blijft het gewoon doorlopen zolang het op je kaart staat!). Wat je in Mijn NS ziet is dus anders dan je kaartinformatie.

Hoe dan ook, bij een switch naar Flex krijg je reeds betaalde abonnementskosten terug via een creditfactuur, en eventueel saldo van je kaart via de eerstvolgende maandfactuur.

Oh, en terzijde, @Momo is een dame :sweat_smile:

 

Reputatie 3

Drama zeg, maar ik zou de ‘hit and run’ switch naar Flex dan toch gewoon op 1 oktober doen (via de Webshop), want het risico bestaat dus dat bij een incheck na 15 oktober je Traject Vrij van je kaart verwijderd wordt, ook al heb je ervoor betaald!?

Dat dus volgens @Erryt NS, maar de reactie van @Sanne NS is al hoopgevender (kan gewoon eind oktober) maar dat zou ik niet zomaar geloven omdat Traject Vrij een Reizen op Rekening product is en dat kan op elk moment administratief beëindigd worden, waarna je dus de rekening krijgt voor al je reizen na 15 oktober ook al loopt je abonnement tot 31-10-2021 (daar zat ik mis, bij reizen op saldo blijft het gewoon doorlopen zolang het op je kaart staat!). Wat je in Mijn NS ziet is dus anders dan je kaartinformatie.

Hoe dan ook, bij een switch naar Flex krijg je reeds betaalde abonnementskosten terug via een creditfactuur, en eventueel saldo van je kaart via de eerstvolgende maandfactuur.

Oh, en terzijde, @Momo is een dame :sweat_smile:

 

Ja het is een deadlock. Er is geen datum in de toekomst te kiezen en op "moment supreme" kan de site eruit liggen. Deze combinatie levert een vervelende cocktail op. Ik was trouwens wel positief gestemd hoe ik, bij een van die eerdere trials, mijn bestaande abonnement ter vervanging kon selecteren. Ze waren dus goed bezig, maar op een gegeven moment lijkt de tijd of het geld op te zijn geweest en bleven wat losse eindjes over.

Ja, @Momo een vrouw. Vooronderstellingen hoofdstuk zoveel. Maakte het vandaag ergens anders in het forum ook al op. Neem automatisch aan dat deze fora door (witte) net wat minder jonge mannen worden bevolkt. Trok de vooronderstelling nog wel in twijfel met een vraagteken, maar ze was wel gemaakt.

 

Dus hierbij: sorry momo, mea culpa en ik zal het nu zeker niet meer vergeten!

Reputatie 7
Badge +3

Geeft niet ferd, al heb ik het wel aangegeven in mijn profiel. Mijn echte voornaam begint met Mo en ooit als kind las ik het boek “Momo en de tijdspaarders” wat gaat over een meisje met de naam Momo. Vandaar de naam. 

 

 

Reputatie 3

Een mooie bron voor een alter ego, het boek ziet er mooi dromerig uit, een kinderboek zoals ieder kind het denk ik eigenlijk het liefst wil.

Met deze achtergrondinfo ga ik het zeker niet meer vergeten :innocent:

Reputatie 3

Ook hier nog even terugkoppelen, mijn switch missie lijkt te zijn geslaagd. Inmiddels ben ik dus ver-Flex-t :relaxed: .

Zoals al eerder aangegeven wilde ik de NS-Flex maandoverzichten zoveel mogelijk laten samenvallen met de kalendermaanden. Om dit te bereiken wilde ik de switch naar NX flex op 1 oktober maken. Mijn oude jaartraject abonnement zou tot eind oktober geldig zijn, dit maakte 1 oktober mijn laatste mogelijkheid. Hierbij heb ik ook in het achterhoofd gehouden dat er nog een beetje speelruimte moest zijn mocht de Web interface van de NS net op die dag niet thuis geven.

Maar de NS interface werkte! Afgelopen vrijdag was ik iets eerder naar huis gegaan, omdat het product ook nog op mijn bestaande OV-kaart moest worden geladen. Thuis is het NS flex abonnement afgetrapt. Nadat mijn “Mijn NS” identiteit was vastgesteld kon het bestaande Traject Vrij abonnement worden aangegeven als het abonnement dat moest worden vervangen.

Een kwartier na het bevestigen van de het NS-Flex Traject Vrij abonnement kreeg ik de bevestiging via de mail dat het nieuwe abonnement kon worden geladen op mijn OV-kaart. Direct naar het station in mijn woonplaats getogen om het op mijn kaart te zetten.

Nu kon ik iets over het laden van een product op een OV-kaart nog wel vinden, hoe het oude product dan verwijderd raakt vond ik niet terug. Daarom hieronder hoe dat bij mij ging.

Nadat ik mijn OV-kaart bij de automaat had bekend gemaakt kreeg ik de optie om een product te laden. Omdat ik liever eerst iets laad voordat ik iets anders verwijder was dit de logische keuze. De interface kerkende dat Traject Vrij Flex voor mij klaar stond. Wat ik mooi vond is dat ook direct werd voorgesteld om het oude traject vrij abonnement te verwijderen. In een drietal aangevinkte stappen was dit linksboven op het scherm aangegeven. Een eerste vink voor het nieuwe Flex traject Vrij, een tweede voor het verwijderen van het oude traject vrij. De derde vink weet ik niet meer precies, ik dacht iets voor trams en bussen. Volgens mij was het nog wel mogelijk om nadrukkelijk opties uit te vinken, maar dit tegelijk doen leek mij het meest eenduidig. Op zich een mooie afwikkeling.

Uit zorgvuldigheid daarna nog een keer de OV-kaart aangeboden aan de automaat om de actuele producten te checken. Op de kaart stond inderdaad een traject vrij product. Of ik nu de flex of de niet-Flex variant zag kon ik uit de omschrijving niet opmaken. De startdatum, 2014, suggereerde echter het oude abonnement.

Omdat ik mij bewust was dat ik naar een niet up to date status keek ben ik naar huis gegaan en heb online opnieuw gekeken in Mijn NS. In Mijn NS waren zowel het oude als het nieuwe Traject vrij product nog te zien. IK kreeg nu sterken het gevoel dat niet alle systemen al bijgewerkt waren. Om dit goed te kunnen interpreteren heb ik de klantenservice gebeld. De dame die ik aan de lijn kreeg moest bevestigen dat beide producten nog zichtbaar waren, wel zag ze ook dat de opdracht voor het verwijderen van het oude product was uitgevoerd. Ze adviseerde mij om later op de avond of de volgende dag nog een keer te kijken of goed was, zo niet, dan weer even contact opnemen.

Eigenlijk zag ik de interface vlak na het telefoongesprek al goed vallen, met alleen nog het NS Flex traject Vrij product zichtbaar. Dit betekend dat in een uur nadat het product bij de automaat op de kaart was geladen de online Mijn-NS interface deze update bij mij liet zien.

Het bovenstaande is natuurlijk maar een anekdotische ervaring van een persoon, maar ik hoop dat het anderen op deze manier wat houvast kan bieden. De dame van de klantenservice had ik nog gevraagd of het normaal was dat de interfaces deze tijd nodig hadden voor het verwerken van een aanpassing. In haar ervaring kwam dit wel meer voor, maar ging het in de regel toch wel wat vlotter.

@Sanne NSVoor mijn account staat bij de klantenservice nu nog een aantekening open dat mijn omgeving nog niet up to date was, kan je terugkoppelen dat het nu in orde lijkt te zijn?

Badge +3

Dank voor de terugkoppeling!

Een overstap naar Flex bestaat inderdaad uit een aantal handelingen/bestellingen die je moet bevestigen bij een automaat (op een kaartautomaat op het station is het duidelijkst, maar bij supermarkten e.d. kan het ook).

  • Beëindigen van het huidige doorlopende (op saldo) abonnement
  • Eventueel een tijdelijk gelijksoortig product op de kaart laden, geldig tot gekozen einddatum huidige abonnement. Bij Flex is dit niet aan de orde omdat je dat niet van tevoren kunt ophalen
  • Stopzetten automatisch saldo opladen (dit is noodzakelijk om je saldo te verwijderen)
  • Saldo wordt verwijderd van je kaart (krijg je na een maand terug via je factuur, in je Mijn NS reishistorie staat dat als € Klanten service met een negatief bedrag)
  • Product Reizen op Rekening NS (trein) op de kaart zetten (dat is NS Flex ongeacht welk abonnement daar achter zit)
  • Product Reizen op Rekening NS (bus tram metro) op de kaart zetten. Bij Flex is dit optioneel en moet je vooral niet doen als je al een BTM kortingsabonnement hebt van een stads/streekvervoerder.

Dat was het eigenlijk. Fijn dat het allemaal tijdig gelukt is, en dat Mijn NS even (meestal een kwartier maar soms een uurtje) tijd nodig heeft om alles correct weer te geven is normaal. Je screenshot ziet er in ieder geval prima uit.

Zie bij twijfel https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm (Mijn OV-chip) dat is altijd actueel. Een product Reizen op Saldo NS voltarief kan je negeren, dat doet niets.

Reputatie 3

Zie bij twijfel https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm (Mijn OV-chip) dat is altijd actueel. Een product Reizen op Saldo NS voltarief kan je negeren, dat doet niets.

Dit wist ik ook nog niet, een een goede tip voor anderen die in hun zoektocht naar info op dit topic stuiten. Een soort van second opinion.

@ferd wil je mij een privébericht sturen met daarin je NAW-gegevens, e-mailadres en OV-chipkaartnummer? Dan bekijk ik de melding en pas ik die indien nodig aan.

Reputatie 7
Badge +3

Zie bij twijfel https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm (Mijn OV-chip) dat is altijd actueel. Een product Reizen op Saldo NS voltarief kan je negeren, dat doet niets.

Dit wist ik ook nog niet, een een goede tip voor anderen die in hun zoektocht naar info op dit topic stuiten. Een soort van second opinion.

En bij de transacties daar moet je dan ook zien dat Reizen op Rekening Trein en Reizen op Rekening Bus Tram Metro is geactiveerd op 1 oktober en dat Traject Vrij is beëindigd. 

Reputatie 3

Zie bij twijfel https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm (Mijn OV-chip) dat is altijd actueel. Een product Reizen op Saldo NS voltarief kan je negeren, dat doet niets.

Dit wist ik ook nog niet, een een goede tip voor anderen die in hun zoektocht naar info op dit topic stuiten. Een soort van second opinion.

En bij de transacties daar moet je dan ook zien dat Reizen op Rekening Trein en Reizen op Rekening Bus Tram Metro is geactiveerd op 1 oktober en dat Traject Vrij is beëindigd. 

Mijzelf net aangemeld bij OV-chipkaart, uiteindelijk bij de kaartgegevens de producten gevonden:
 

Om eerlijk te zijn is hierop die traject flex vrij niet eens zo goed te herkennen. Ik neem tenminste aan dat Reizen op rekening staat voor het reizen met NS Flex op zich. De Bus, Tram en Metro zijn inderdaad wel weer zichtbaar. Dank je voor de tip. Bij NS zie ik nog steeds wat ik gisteren ook heb gepost.

Badge +3

Mijzelf net aangemeld bij OV-chipkaart, uiteindelijk bij de kaartgegevens de producten gevonden:
 

Om eerlijk te zijn is hierop die traject flex vrij niet eens zo goed te herkennen. Ik neem tenminste aan dat Reizen op rekening staat voor het reizen met NS Flex op zich. De Bus, Tram en Metro zijn inderdaad wel weer zichtbaar. Dank je voor de tip. Bij NS zie ik nog steeds wat ik gisteren ook heb gepost.

Wat je ziet klopt helemaal. Reizen op Rekening == NS Flex, waarbij het achterliggende abonnement gewisseld kan worden zonder met de kaart langs een automaat te hoeven.

Het Reizen op Saldo Vol tarief product is iets uit een ver verleden, dat was vroeger nodig voor NS om je reisklasse te bepalen. Je moest een kaart toen eerst activeren of saldo laden bij een NS automaat voordat je kon reizen met NS, waarbij je kon kiezen tussen 1e of 2e klas. Zoals je ziet is het product ook nooit aangesproken.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is Reizen op Saldo vol tarief iets wat nog wel wordt gebruikt. Het is meen ik alleen zo dat je dit voorheen zelf moest activeren dmv het aangeven of je 1e of 2e klas wilde reizen en nu bij nieuwe kaarten staat dit al op de kaart als 2e klas en kun je dit indien gewenst aanpassen naar 1e klas. Als je 2e klas wilt reizen hoef je het dus niet meer zelf te activeren.

Ferd heeft waarschijnlijk nooit met de kaart (en de oude kaart hiervoor) op saldo gereisd met de trein, alleen met Traject Vrij. En dan ook dat Traject Vrij op een nieuwe kaart besteld en dus de kaart ontvangen met Traject Vrij er al op.

 

Dat is dan hetzelfde wat ik had, juli 2014 Traject Vrij op nieuwe kaart besteld met ingangsdatum ergens in augustus, in 2019 na verlopen van die kaart een nieuwe kaart ontvangen. Op zowel die oude als nieuwe kaart stond/staat dat Reizen op Saldo als “Klaar voor gebruik" met een ingangsdatum van 1 juli 2014. Heb ik dus nooit gebruikt, ook niet toen je het nog wel moest activeren, want eerst Traject Vrij en daarna NS Flex (Dal Voordeel en nu zonder abonnement) waarbij je in allebei de gevallen niet op saldo reist. En stond vanaf begin al op 2e klas omdat het Traject Vrij als 2e klas besteld was.

 

In ieder geval is ook te zien dat het oude doorlopende Traject Vrij van Ferd beëindigd is op 1 oktober. 

Badge +3

Dat Reizen op Saldo NS product is al sinds 2016 of zo overbodig, tenzij je natuurlijk standaard 1e klas wilt reizen zonder enig NS abonnement, of op een anonieme kaart.

Het staat ook niet op nieuwe kaarten (hier eentje uit 2019 waar het niet op staat):

Tegenwoordig wordt het bij saldo laden bij een NS automaat nog steeds stilzwijgend erbij gezet op een kaart, maar het doet in praktijk dus helemaal niets.

Bij een kaartvernieuwing wordt het wel mee overgezet, op deze staat het zelfs twee keer. Die kaart (de voorganger ervan) zal ik dus in maart 2014 wel ‘geactiveerd’ hebben voor (1e klas en later terug naar 2e klas) reizen met NS, of opgeladen op een station:

En tenslotte: als je een product Reizen op Saldo NS Korting ziet, dat is hoe een (oud) Voordeelurenabonnement op de kaart staat.

Reageer