beantwoord

Datum niet kiesbar bij aftrappen NSFlex?

  • 19 September 2021
  • 40 reacties
  • 1479 Bekeken

Reputatie 3

In de web interface voor het omzetten van het bestaande abonnement naar NS-Flex valt het mij op dat de switch-datum niet instelbaar is. Dit houdt mij af van het nu maken van de switch. Mijn oogpunt was om de switch per 1 oktober uit te laten voeren zodat de maand overzichten van afwijkende reizen ook samenvallen met de werkelijke maanden. Over dit punt heb ik van andere forum bezoekers al opmerkingen gelezen. Het blijkt nu dat ik het alleen op dit moment kan laten omzetten. De datum van omzetting is geen datumkiezer, zoals bij de aanschaf van een OV-kaart wel het geval is, zou je die ook willen bestellen.

 

Ik heb die web interface heen en terug gecheckt maar kan echt geen punt vinden waarop die datum van omzetting is aan te passen. Ik ben nu van plan om deze bestelling pas 1 oktober online uit te voeren. Als ik het correct heb dat de web interface die mogelijkheid niet heeft dan begrijp ik dat niet goed, want het is onhandig voor de NS en voor haar reizigers om die datum niet te kunnen kiezen.

Hebben meer mensen het plan om de maandopgaaf willen harmoniseren met de werkelijke maanden, dan kan dit bij de maandwissel tot ongewenste drukte leiden op de NS web interface.

De web interface kan het blijkbaar niet, is er een andere manier om een andere datum dan de opdrachtdatum?

icon

Beste antwoord door Thom 19 September 2021, 15:29

Bekijk origineel

40 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als je van een saldo abonnement naar Flex gaat verandert de factuurdatum wel. Heb je eenmaal Flex en wijzig je naar een ander Flex abonnement (of zonder abonnement) dan blijft de factuurdatum gelijk.

Sluit je Flex helemaal nieuw af (bv op een kaart waar nu geen abonnement staat of je bestelt er  een nieuwe kaart erbij) dan kun je wel tot 2 weken in de toekomst een ingangsdatum kiezen.

Als u nu een saldo abonnement heeft en u heeft geen andere kaart dan kunt u Flex bestellen op een nieuwe kaart en kan het abonnement bij bestellen vandaag 19 september op zijn vroegst de 26e ingaan (levertijd kaart is 1 week) en op zijn laatst 3 oktober. 

Reputatie 7
Badge +3

Met een kaart waarop ik alleen een OV-fiets abonnement heb staan kan ik ook niet zelf een ingangsdatum kiezen. Net als met een kaart waar al Flex op staat.

Via de webshop krijg ik zelf 4 keuzes, de kaart met OV-fiets, de kaart met NS Flex zonder abonnement, een ander OV-chipkaartnummer of een nieuwe kaart bestellen. Alleen bij een ander kaartnummer of een nieuwe kaart krijg ik de optie om zelf de ingangsdatum te kiezen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Traject Vrij is een doorlopend jaarabonnement. Zou je nu niet moeten overstappen naar Flex Traject Vrij en je zou niet zelf opzeggen, dan zou het abonnement niet eindigen op 31 oktober maar gewoon doorlopen en een nieuwe geldigheid krijgen van 1-11-2021 t/m 31-10-2022, maar dan voor het tarief van 2021. Wat geldig is tot 31 oktober 2021 is het tarief van 2020 wat je nu nog betaalt. 

Hoi Ferd,

Laat ik proberen om wat duidelijkheid te scheppen. Je abonnement gaat inderdaad op 30 oktober vervallen en niet zoals @Momo zegt doorlopen. Ik kan je verzekeren dat je echt de overstap dient te doen, want het reguliere Traject Vrij blijft niet langer bestaan. Aanvragen is al een hele tijd niet meer mogelijk. De wijziging die je dus per e-mail heeft ontvangen, dien je daadwerkelijk door te voeren. 

Badge +3

Oke, ik was even wat kort door de bocht dan, maar bij deze mijn ‘analyse’:

Een reeds betaald abonnement dat loopt tot 31-10-2021 kan toch niet zomaar per 15-10 beëindigd worden? Dat het niet meer verlengd wordt kan ik me nog iets bij voorstellen.

Maar het staat op je kaart (als ‘doorlopend', zie daarvoor ook https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm daar zal 2029 staan) en om dat te stoppen is een actie van de reiziger nodig.

Tenzij de NS bij een incheck na 15-10-2021 het product spontaan van je kaart verwijdert (daar zijn voorbeelden van, dus het kan!) óf je saldo blokkeren, maar dat is niet aan de orde want het is Traject Vrij en bovendien, saldo blokkeren kan alleen TLS/OV-chipkaart want die gaan daar over, niet de NS.

Hopelijk heeft @ferd over dat alles 3 maanden van tevoren bericht gehad. Hoe dan ook, bij een wijziging naar Flex (die je vóór 15 oktober zou moeten doen) kan je nog steeds niet een ingangsdatum van 1 november kiezen om ‘netjes’ aan te sluiten op de einddatum van het huidige abonnement.

Ik vind daar wel wat van, omdat er nu moeite gedaan moet worden door de klant om dat voor elkaar te krijgen. En dat nog vooropgesteld dat die door de NS Flex (Focum) kredietcheck komt!

Om te beginnen, waar is dus het beloofde (vooruit te betalen) Traject Vrij abonnement voor 1 of 3 maanden bij een automaat of op de website? Of komt dat er nog voor 15 oktober.. met als ingangsdatum 1 november te kunnen kiezen?

Badge +3

Ik lees op Twitter nu dat de Webshop(?) vannacht een update gehad heeft..

@NS_online Jullie site is kapot. Het is niet mogelijk om een NS Flex abonnement af te sluiten. Het formulier blijft op verschillende plekken vast met allerlei server errors in de browser console.

Webcare: Dat is vervelend. Dûh! :joy: (nou ja fouten in een console zijn er wel vaker, daar hoeft Webcare ook niets van te weten verder).

We hebben vannacht een update gehad van onze systemen. Mocht je vastlopen raad ik je aan je cookies even te verwijderen en te kijken of het daarna wel werkt. ^RW

Tuurlijk, of een andere browser of later nog eens proberen… Nou ja bij mij werkt het (Chrome op desktop PC) dat dan weer wel.

Maar ondanks dat ik mijn ov-chipkaart uit Mijn NS verwijderd heb weet de Webshop nog steeds dat ik die kaart heb (en dus geen ingangsdatum in de toekomst kan kiezen). @Momo zelfde nog met je kaart met alleen OV-fiets?

Badge +3

Mijzelf net aangemeld bij OV-chipkaart, uiteindelijk bij de kaartgegevens de producten gevonden:
 

Om eerlijk te zijn is hierop die traject flex vrij niet eens zo goed te herkennen. Ik neem tenminste aan dat Reizen op rekening staat voor het reizen met NS Flex op zich. De Bus, Tram en Metro zijn inderdaad wel weer zichtbaar. Dank je voor de tip. Bij NS zie ik nog steeds wat ik gisteren ook heb gepost.

Wat je ziet klopt helemaal. Reizen op Rekening == NS Flex, waarbij het achterliggende abonnement gewisseld kan worden zonder met de kaart langs een automaat te hoeven.

Het Reizen op Saldo Vol tarief product is iets uit een ver verleden, dat was vroeger nodig voor NS om je reisklasse te bepalen. Je moest een kaart toen eerst activeren of saldo laden bij een NS automaat voordat je kon reizen met NS, waarbij je kon kiezen tussen 1e of 2e klas. Zoals je ziet is het product ook nooit aangesproken.

Reputatie 7
Badge +4

Uw oorspronkelijke ingangsdatum voor de factuur blijft bestaan, en verandert niet door een nieuw abonnement op een andere dag in te laten gaan. Het is bij Flex niet op een eenvoudige wijze te wijzigen, al kan het wel met veel gedoe. Verstandig kan zijn de ingangsdatum te nemen nadat het salaris binnen is. 😉 Zie ook de opmerking van @Momo hieronder. edit: Mijn verhaal is gebaseerd op bovenstaande informatie en uw aanvulling beneden maakt verschil, volg de adviezen die u daar krijgt.

Reputatie 7
Badge +3

Jij gaat dus van een saldo abonnement naar Flex op je bestaande kaart waar nu je Traject Vrij op staat. Dan kun je bij wijzigen niet de ingangsdatum (en daar aan de factuurdatum gehangen) kiezen, die ingangsdatum is altijd de dag dat je wijzigt. Maak je de wijziging vandaag, dan is de ingangsdatum vandaag 19 september, wijzig je 1 oktober dan is de ingangsdatum 1 oktober. Je moet dan nog wel langs een automaat om de wijziging op je kaart te zetten. 

Maar bestel je Flex Traject vrij op een nieuwe kaart of op een andere kaart die je misschien hebt waar geen abonnnement op staat, dan kun je wel de ingangsdatum kiezen tot 2 weken in de toekomst. Je moet dan wel apart zelf je huidige Traject Vrij opzeggen, wat dan alleen kan per de 15e.

Vraag me niet waarom het op de ene manier wel kan en op de andere niet, dat weet ik ook niet en vind het ook niet logisch maar het is blijkbaar zo.

 

Het zou toch logisch moeten zijn dat ik in ieder geval voor 15 oktober de gelegenheid zou moeten hebben om te bepalen wanneer dat lopende abonnement vervangen raakt?

Dat kan dus door de wijziging op 1 oktober te doen en op te halen bij een automaat.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is Reizen op Saldo vol tarief iets wat nog wel wordt gebruikt. Het is meen ik alleen zo dat je dit voorheen zelf moest activeren dmv het aangeven of je 1e of 2e klas wilde reizen en nu bij nieuwe kaarten staat dit al op de kaart als 2e klas en kun je dit indien gewenst aanpassen naar 1e klas. Als je 2e klas wilt reizen hoef je het dus niet meer zelf te activeren.

Ferd heeft waarschijnlijk nooit met de kaart (en de oude kaart hiervoor) op saldo gereisd met de trein, alleen met Traject Vrij. En dan ook dat Traject Vrij op een nieuwe kaart besteld en dus de kaart ontvangen met Traject Vrij er al op.

 

Dat is dan hetzelfde wat ik had, juli 2014 Traject Vrij op nieuwe kaart besteld met ingangsdatum ergens in augustus, in 2019 na verlopen van die kaart een nieuwe kaart ontvangen. Op zowel die oude als nieuwe kaart stond/staat dat Reizen op Saldo als “Klaar voor gebruik" met een ingangsdatum van 1 juli 2014. Heb ik dus nooit gebruikt, ook niet toen je het nog wel moest activeren, want eerst Traject Vrij en daarna NS Flex (Dal Voordeel en nu zonder abonnement) waarbij je in allebei de gevallen niet op saldo reist. En stond vanaf begin al op 2e klas omdat het Traject Vrij als 2e klas besteld was.

 

In ieder geval is ook te zien dat het oude doorlopende Traject Vrij van Ferd beëindigd is op 1 oktober. 

Reputatie 3

Ook hier nog even terugkoppelen, mijn switch missie lijkt te zijn geslaagd. Inmiddels ben ik dus ver-Flex-t :relaxed: .

Zoals al eerder aangegeven wilde ik de NS-Flex maandoverzichten zoveel mogelijk laten samenvallen met de kalendermaanden. Om dit te bereiken wilde ik de switch naar NX flex op 1 oktober maken. Mijn oude jaartraject abonnement zou tot eind oktober geldig zijn, dit maakte 1 oktober mijn laatste mogelijkheid. Hierbij heb ik ook in het achterhoofd gehouden dat er nog een beetje speelruimte moest zijn mocht de Web interface van de NS net op die dag niet thuis geven.

Maar de NS interface werkte! Afgelopen vrijdag was ik iets eerder naar huis gegaan, omdat het product ook nog op mijn bestaande OV-kaart moest worden geladen. Thuis is het NS flex abonnement afgetrapt. Nadat mijn “Mijn NS” identiteit was vastgesteld kon het bestaande Traject Vrij abonnement worden aangegeven als het abonnement dat moest worden vervangen.

Een kwartier na het bevestigen van de het NS-Flex Traject Vrij abonnement kreeg ik de bevestiging via de mail dat het nieuwe abonnement kon worden geladen op mijn OV-kaart. Direct naar het station in mijn woonplaats getogen om het op mijn kaart te zetten.

Nu kon ik iets over het laden van een product op een OV-kaart nog wel vinden, hoe het oude product dan verwijderd raakt vond ik niet terug. Daarom hieronder hoe dat bij mij ging.

Nadat ik mijn OV-kaart bij de automaat had bekend gemaakt kreeg ik de optie om een product te laden. Omdat ik liever eerst iets laad voordat ik iets anders verwijder was dit de logische keuze. De interface kerkende dat Traject Vrij Flex voor mij klaar stond. Wat ik mooi vond is dat ook direct werd voorgesteld om het oude traject vrij abonnement te verwijderen. In een drietal aangevinkte stappen was dit linksboven op het scherm aangegeven. Een eerste vink voor het nieuwe Flex traject Vrij, een tweede voor het verwijderen van het oude traject vrij. De derde vink weet ik niet meer precies, ik dacht iets voor trams en bussen. Volgens mij was het nog wel mogelijk om nadrukkelijk opties uit te vinken, maar dit tegelijk doen leek mij het meest eenduidig. Op zich een mooie afwikkeling.

Uit zorgvuldigheid daarna nog een keer de OV-kaart aangeboden aan de automaat om de actuele producten te checken. Op de kaart stond inderdaad een traject vrij product. Of ik nu de flex of de niet-Flex variant zag kon ik uit de omschrijving niet opmaken. De startdatum, 2014, suggereerde echter het oude abonnement.

Omdat ik mij bewust was dat ik naar een niet up to date status keek ben ik naar huis gegaan en heb online opnieuw gekeken in Mijn NS. In Mijn NS waren zowel het oude als het nieuwe Traject vrij product nog te zien. IK kreeg nu sterken het gevoel dat niet alle systemen al bijgewerkt waren. Om dit goed te kunnen interpreteren heb ik de klantenservice gebeld. De dame die ik aan de lijn kreeg moest bevestigen dat beide producten nog zichtbaar waren, wel zag ze ook dat de opdracht voor het verwijderen van het oude product was uitgevoerd. Ze adviseerde mij om later op de avond of de volgende dag nog een keer te kijken of goed was, zo niet, dan weer even contact opnemen.

Eigenlijk zag ik de interface vlak na het telefoongesprek al goed vallen, met alleen nog het NS Flex traject Vrij product zichtbaar. Dit betekend dat in een uur nadat het product bij de automaat op de kaart was geladen de online Mijn-NS interface deze update bij mij liet zien.

Het bovenstaande is natuurlijk maar een anekdotische ervaring van een persoon, maar ik hoop dat het anderen op deze manier wat houvast kan bieden. De dame van de klantenservice had ik nog gevraagd of het normaal was dat de interfaces deze tijd nodig hadden voor het verwerken van een aanpassing. In haar ervaring kwam dit wel meer voor, maar ging het in de regel toch wel wat vlotter.

@Sanne NSVoor mijn account staat bij de klantenservice nu nog een aantekening open dat mijn omgeving nog niet up to date was, kan je terugkoppelen dat het nu in orde lijkt te zijn?

Badge +3

Ik vind dit vreemd, want normaal gesproken kan je bij wijzigen van een klassiek/saldo abonnement naar NS Flex wel degelijk een ingangsdatum tot 2 weken in de toekomst kiezen.

Maar in dit geval zal het wel gaan om die verplichte wijziging van Traject Vrij naar Flex, waarbij je die keuze niet krijgt? Dan zou je dat inderdaad op 1 oktober moeten doen.

Je zou het ook nog kunnen proberen via de Webshop, en daar Traject Vrij kiezen. Dat werkt verder hetzelfde.

Badge +3

Dank voor het testen. Voor wat betreft de kaart met Flex is het logisch, maar dat het bij die met alleen OV-fiets niet werkt vind ik vreemd.

Je zou het nog kunnen testen door de kaart met OV-fiets te verwijderen uit je account, en dan de optie ‘andere kaart’ gebruiken… of gewoon bij andere kaart het nummer van die OV-fiets kaart in te tikken.

Edit: Dat laatste werkt niet, op het moment dat je het laatste cijfer van je kaart intikt verdwijnt de datumkeuze (potloodje) spontaan, en springt de datum terug naar vandaag.

Edit: Dat eerste (kaart verwijderen) werkt ook niet want de Webshop ‘herkent’ de kaart nog steeds. Morgen nog eens proberen.

Badge +3

Dank voor de terugkoppeling!

Een overstap naar Flex bestaat inderdaad uit een aantal handelingen/bestellingen die je moet bevestigen bij een automaat (op een kaartautomaat op het station is het duidelijkst, maar bij supermarkten e.d. kan het ook).

  • Beëindigen van het huidige doorlopende (op saldo) abonnement
  • Eventueel een tijdelijk gelijksoortig product op de kaart laden, geldig tot gekozen einddatum huidige abonnement. Bij Flex is dit niet aan de orde omdat je dat niet van tevoren kunt ophalen
  • Stopzetten automatisch saldo opladen (dit is noodzakelijk om je saldo te verwijderen)
  • Saldo wordt verwijderd van je kaart (krijg je na een maand terug via je factuur, in je Mijn NS reishistorie staat dat als € Klanten service met een negatief bedrag)
  • Product Reizen op Rekening NS (trein) op de kaart zetten (dat is NS Flex ongeacht welk abonnement daar achter zit)
  • Product Reizen op Rekening NS (bus tram metro) op de kaart zetten. Bij Flex is dit optioneel en moet je vooral niet doen als je al een BTM kortingsabonnement hebt van een stads/streekvervoerder.

Dat was het eigenlijk. Fijn dat het allemaal tijdig gelukt is, en dat Mijn NS even (meestal een kwartier maar soms een uurtje) tijd nodig heeft om alles correct weer te geven is normaal. Je screenshot ziet er in ieder geval prima uit.

Zie bij twijfel https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm (Mijn OV-chip) dat is altijd actueel. Een product Reizen op Saldo NS voltarief kan je negeren, dat doet niets.

Reputatie 3

Ik geef je bar weinig kans dat dit nog binnen enkele weken aangepast, als het al aangepast wordt. Iedere Traject Vrij abonnementhouder zal zelf op de dag dat hij/zij de wijziging wil laten ingaan dit moeten wijzigen en op die manier wordt het ook gespreid. De mail met de info dat je moet overstappen is ruim op tijd verzonden (ik las ergens half juli) zodat er 3 maanden de tijd was om te bepalen wanneer men wil wijzigen. Met een ingangsdatum van de 1e van de maand had je het als je wilde ook kunnen wijzigen op 1 augustus of 1 september. Je kunt het nu ook nog doen per 1 oktober, maar dan moet je het wel ook echt op die dag doen.

Hier ben ik ook bang voor. Ik stel de vraag niet voor niets. Op het moment dat je zelfstandig kan bepalen wat voor abonnement je wanneer wilt hebben dan kan je dit punt allang hebben gepasseerd. Mee eens. Wordt de betaling in samenspel met een werkgever geregeld, dan is die vrijheid er wat minder en zou het juist heel handig zijn om qua timing aan te sluiten aan het lopende abonnement. 

Dat NS deze service voor vaste abonnementhouders met structureel reisgedrag niet heeft opgetuigd heeft mij in een eerdere reactie ook al verbaast. Maar, zoals je zegt is dat wat achteraf gepraat. De punten duiden mij er wel op dat Flex eigenlijk niet uitgaat van structurele reizigers. Dit vind op zich wel raar, want het reisgedrag van treinreizigers is toch juist best structureel? 

Ik begon dit topic omdat ik niet kon geloven dat het overgaan op flex niet meer was gestroomlijnd. Inmiddels heb ik wat meer inzicht en weet ik wat ik moet gaan doen. Los van alles iedereen dedankt voor het reageren! Hiervoor wil ik mijn waardering uitspreken. 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Geeft niet ferd, al heb ik het wel aangegeven in mijn profiel. Mijn echte voornaam begint met Mo en ooit als kind las ik het boek “Momo en de tijdspaarders” wat gaat over een meisje met de naam Momo. Vandaar de naam. 

 

 

Reputatie 3

Een quote uit de NS brief die mij op de beëindiging van mijn bestaande abonnement wijst:

 

 

Informatie over uw doorlopende NS-abonnement

Let op! Dit Traject Vrij abonnement is nog geldig tot en met 15 oktober 2021. Daarna wordt dit abonnement automatisch beëindigd. Wilt u blijven reizen na 15 oktober, stap dan vóór 15 oktober over naar NS Flex Traject Vrij of één van de andere NS Flex-abonnementen. Houd bij bestelling uw inloggegevens van uw NS-account bij de hand, dan kunt u overstappen en wordt uw huidige Traject Vrij beëindigd. Eventueel te veel betaald abonnementsgeld stort NS binnen enkele dagen na beëindiging van uw Traject Vrij abonnement terug op uw bankrekening.

 

En voor alle duidelijkheid, mijn huidige abonnement heeft een originele looptijd tot en met 31 oktober:

 

Badge +3

Nog een keer, alles wat je zegt kan, maar vraagt wel enige beweging, flexibiliteit zo je wilt, van mijn zijde. Aansluiten op mijn abonnement gaat niet, want dat eindigt op 30 oktober.

 

Nee dat eindigt op 30 september als je dat wilt, en dan krijg je ook nog betaalde kosten voor Traject Vrij terug als je wilt.

Voor NS flex is om niet nader genoemde reden een deadline gezet op 15 oktober. De noodzaak van die deadline begrijp ik niet want uiteindelijk raken alle abonnementen toch wel omgezet of raken verlopen. Met enig geduld had NS haar doel toch wel bereikt. NS had mij goed gefaciliteerd als, van mijn part na een akkoord van mijzelf, mijn bestaande abonnement geruisloos op 30 okt. was overgegaan op de flex variant. De fixatie op 15 oktober komt op mij krampachtig over. Ik hoop dat je mijn frustratie hierover begrijpt. 

Je hebt de keuze, per direct overstappen naar NS Flex op een bestaande kaart of gratis een nieuwe die 5 jaar geldig is via de Webshop.

Maar wees gerust, er is géén enkele ‘flexatie per de 15e’!

Daarna wordt dit abonnement automatisch beëindigd.

Dat is dus totale onzin! (tenzij dat 3 maanden van tevoren aangekondigd is voor jouw Traject Vrij, en je het toen per direct kon opzeggen)?!

Komen nog wel meer topics over, want spontaan en verpicht op NS Flex moeten overstappen kan de NS niet zomaar doen. Hoeft ook niet! :joy: 

Zolang een (klassiek, op saldo) product op je kaart staat is het ‘goed’ want je betaalt daarvoor immers. Dat kan de NS niet zomaar van je afnemen natuurlijk.

Ze willen wel dat je dat doet (je abonnement ‘verflexen’) maar nee is ook een antwoord!

Ik heb nog nergens gezien dat klassieke abonnementen niet kunnen doorlopen… of spontaan beëindigd worden (hoe dan?) als je geen NS Flex wilt of kunt krijgen?
?mid=&wid=51807&sid=&tid=6810&rid=LOADED&custom1=community.ns.nl&custom2=%2Fabonnementen-2%2Fdatum-niet-kiesbar-bij-aftrappen-n&custom3=lisegreen.biz&t=1632261329995?mid=&wid=51807&sid=&tid=6810&rid=BEFORE_OPTOUT_REQ&t=1632261329995?mid=&wid=51807&sid=&tid=6810&rid=FINISHED&custom1=community.ns.nl&t=1632261329997?mid=&wid=51807&sid=&tid=6810&rid=OPTOUT_RESPONSE_OK&t=1632261330115?mid=cd1d2&wid=51807&sid=&tid=6810&rid=MNTZ_INJECT&t=1632261330137?mid=90f06&wid=51807&sid=&tid=6810&rid=MNTZ_INJECT&t=1632261330144

Reputatie 3

@Erryt NS Een verzoek aan jou om NS op de laatste twee reacties van @Momo en @Robert B te laten reageren. Na de discussie zijn de keuzes voor mij wel helder en het vasthouden van het bestaande Niet-Flex traject vrij abonnement abonnement is niet mijn meest waarschijnlijke optie.

De beide heren (neem ik tenminste aan aan :no_mouth: ) hebben al lange tijd grote betrokkenheid bij de site getoond en hebben veel vragen beantwoordt. Ik heb daarom alle reden om hun commentaren serieus te nemen.

Om die reden wil ik graag de kant van NS hierover horen. Met wat ik nu weet voel ik mij namelijk misleid. De aangehaalde brief beïnvloedt de lezer naar een enkele uitkomst, zonder op de alternatieven te wijzen. Dit verwacht ik van een colporteur die een energieabonnement probeert te slijten, maar ik verwacht dit niet van de Nederlandse Spoorwegen. Ook betrap ik mijzelf op de gedachte dat het Flex team wat achteloos lijkt om te springen met een groep reizigers die een structurele inkomstenbron voor de NS vertegenwoordigd. Alsof het doel de middelen heiligt. 

Ik mag toch aannemen dat het niet de bedoeling is van de NS om misinformatie te verspreiden? Laat dit daarom alsjeblieft uitzoeken, en wat mij betreft is het voor een rectificatie in wat voor vorm dan ook nooit te laat. Dit is ook vooral in het belang van andere reizigers die zich in een vergelijkbare situatie (nog gaan) bevinden.

Reputatie 3

Als je van een saldo abonnement naar Flex gaat verandert de factuurdatum wel. Heb je eenmaal Flex en wijzig je naar een ander Flex abonnement (of zonder abonnement) dan blijft de factuurdatum gelijk.

Sluit je Flex helemaal nieuw af (bv op een kaart waar nu geen abonnement staat of je bestelt er  een nieuwe kaart erbij) dan kun je wel tot 2 weken in de toekomst een ingangsdatum kiezen.


Ik merk dat ik in mijn topic opening niet duidelijk ben geweest. Ik moet nu (voor 15 oktober) een switch maken van een gewoon Traject Vrij abonnement naar een Traject Vrij Flex abonnement. Ik heb dus de situatie die je als eerste beschrijft. Mijn gewone Traject Vrijabonnement had doorgelopen tot en met 30 oktober. Het is voor mij, en mijn werkgever handig om op deze manier samen te vallen met hele boekmaanden. Eigenlijk vind ik het raar dat NS met deze behoefte geen rekening lijkt te houden.

Om gelijk te vallen met een maandwissel is voor mij nu de switch van eind sept/begin okt de meest logische optie. Vandaar.

Ik begrijp niet helemaal hoe de situatie in je laatste zin afwijkt van mijn situatie. Ik heb een lopend abonnement dat voor het eind van zijn looptijd wordt gestopt door NS. Het zou toch logisch moeten zijn dat ik in ieder geval voor 15 oktober de gelegenheid zou moeten hebben om te bepalen wanneer dat lopende abonnement vervangen raakt? Even los van of je dat logisch vindt :wink: moet NS die optie wel bieden.

Laat ik het zo zeggen, ik vond het logisch genoeg om op de mogelijkheid te rekenen.

Badge +3

Dat Reizen op Saldo NS product is al sinds 2016 of zo overbodig, tenzij je natuurlijk standaard 1e klas wilt reizen zonder enig NS abonnement, of op een anonieme kaart.

Het staat ook niet op nieuwe kaarten (hier eentje uit 2019 waar het niet op staat):

Tegenwoordig wordt het bij saldo laden bij een NS automaat nog steeds stilzwijgend erbij gezet op een kaart, maar het doet in praktijk dus helemaal niets.

Bij een kaartvernieuwing wordt het wel mee overgezet, op deze staat het zelfs twee keer. Die kaart (de voorganger ervan) zal ik dus in maart 2014 wel ‘geactiveerd’ hebben voor (1e klas en later terug naar 2e klas) reizen met NS, of opgeladen op een station:

En tenslotte: als je een product Reizen op Saldo NS Korting ziet, dat is hoe een (oud) Voordeelurenabonnement op de kaart staat.

Reputatie 3

@Sanne NSDank je voor de bevestiging vanuit NS! Ik stel dan wel net als Robert B vast dat 15 oktober geen deadline is. Het switch moment van de treinkaart kan ook op 1 november vallen. Naar mijn mening had deze transfer ook op deze manier georkestreerd moeten zijn. Een naadloze overgang, alleen uw akkoord is nodig, en wij regelen de rest.

Laat ik duidelijk zijn dat de hit and run transactie in November niet mijn voorkeur heeft. Zou onze collectieve IT een succesvolle transactie in de weg staan dan sta je als reiziger met lege handen. Dat is een reëel risico. Liever had ik wel gezien dat NS haar klanten voor vol aanziet en tot spoed maant met dergelijke te beargumenteren risico’s dan dat de huidige deadline als een soort Pavlov effect in de strijd wordt geworpen.

Verleden tijd mails

In reactie op @Robert B: ik heb inderdaad eerdere mails gehad die mij attendeerden op het op handen zijn van de switch.

Die mails lezende nam ik mijzelf toen voor om op tijd (~ maand van te voren) actie erop te nemen. In mijn leven voegt NS Flex weinig toe. Echt een drive om meteen op die trein te springen had ik niet.

Actuele online situatie.

Zouden ze de datumkiezer misschien hebben geïmplementeerd?

Net heb ik natuurlijk meteen gekeken, vertrekkende vanuit Mijn NS.

Dit scherm duurde verontrustend lang, al lag die verontrusting niet direct bij mijn kredietwaardigheid:

En krijg dan vervolgens dit:
 

Oke. IT is dus een reëel risico. Dit even voor iedereen die de neiging heeft om dit tot het laatste moment uit te stellen. Doe dat toch maar niet. Ik ga mijn cookies nog even weggooien. Levert dat verbetering op dan meld ik dat hier nog even.

Misschien is het wel verstandig om over een plan B na te denken.

Reputatie 3

Tweede poging in Firefox

  • In Firefox de NS cookies verwijderd, dit enkele malen moeten herhalen om ze echt weg te krijgen.
  • NS verzoekt mij akkoord te gaan met nieuwe cookies
  • Inloggen in Mijn NS duurt nog steeds vrij lang.
  • De overstap controle duurt bijkans langer dan zojuist.
  • Met als resultaat hetzelfde scherm als hierboven.

Poging met Edge,

  • kreeg direct de cookie toestemming te accorderen
  • moest mijn account invullen (ben firefox gebruiker)
  • Meteen op de bestel Flex direct link gedruk.
  • Resultaat verder identiek aan Firefox. 

Net nog een andere invalshoek geprobeerd. Niet via Mijn NS maar gewoon via de algemene NS site https://www.ns.nl/ en dan Producten > NS Flex. Ook dan kom ik uiteindelijk uit op de “Er zijn geen NS Flex abonnementen”. Ook de ingang Producten > Abonnementen helpt mij niet verder. Komt uit op het volgende:

 

Je kan inderdaad alleen bij een nieuwe NS Flex abonnement of een wijziging van een ROS abonnement naar NS Flex een datum kiezen. Met een OV-fiets abonnement kan dat ook niet. Ik weet niet of dat komt omdat het OV-fiets abonnement ook met een automatische incasso werkt, maar ik kan wel bevestigen dat je geen datum kan kiezen. Ik zal de wens om dit wel mogelijk te maken doorzetten.

Badge +3

Ah, dan loop je met een bestaand Traject Vrij natuurlijk tegen hetzelfde aan…

Och ja, dan gewoon 1 oktober in je agenda zetten om de wijziging te doen, kost niets extra en bij een wijziging met latere ingangsdatum kan je NS Flex toch ook pas op die datum ophalen bij een automaat.

Reageer