beantwoord

De RailPlus alleen te verkrijgen bij de Service Balie, of via internet in je mailbox, of uit de kaartautomaat, nee, toch niet.

  • 23 December 2021
  • 21 reacties
  • 1035 Bekeken

Reputatie 2

We gaan 29 december Duitsland in, en 4 of 5 januari ook. Treinprijzen bekeken, he, ja, RailPlus.

Alleen af te halen bij de Service Balie, lees ik. Dus op naar Alkmaar waar een ServiceBalie is. 

Maar helaas, gesloten, stond niet op de website, maar ze zijn donderdag 23 december, vrijdag, zaterdag…..allemaal dicht. Dus even NS klantenservice bellen.

Na ruim een half uur, met doorverbinding naar internationaal en naar niet internationaal weet ik dat ik die kaart online bestellen kan en dat die dan in mijn email komt om uit te printen. ‘Weet u dat zeker?’

‘Oh, nee, dat kan niet. Maar u kunt de kaart gewoon uit de automaat halen.’ ‘Ik sta voor de automaat, geen RailPlus.’ ‘Oh, nee, dat kan niet.’ 

‘Welk station is het dichtste bij u?’ ‘Heemskerk.’ ‘Nee, daar kunt u de kaart niet af halen. Is er nog een station?’ ‘Uitgeest.’ ‘Nee, daar kunt u de kaart niet afhalen. Is er nog een station in de buurt?’ Na Beverwijk, Castricum en Heiloo vraag ik haar of ze niet kan zeggen welke servicebalie er in NoordHolland open is. Of in Gelderland, zijn we na de Kerst. 

‘Amsterdam is open en Apeldoorn, ja, Apeldoorn is ook open.

Ik bedank iedereen hartelijk en wens ze fijne feestdagen. Moeten we voor de RailPlus echt apart naar Amsterdam? Half uur naar het station, half uur in de trein en ook idem terug, dat is 2 uur! En Apeldoorn? Volgens mij is er op station Apeldoorn geen service balie meer. Of nu weer wel? 

Dit is niet bemoedigen maar ontmoedigen. NS heeft de gegevens van mijn VDU kaarten en mijn ID bewijs en ook die van mijn vriend. Dus even bestellen en digitaal toesturen? 

Als ik nou die reis naar Duitsland reserveer, wanneer en hoe betaal ik die dan? Waar toon ik dan mijn vrije reiskaart voor die dag en mijn RailPluskaart?

En moet ik nou echt ook nog even naar Amsterdam met mijn ID en VDU en met de ID van mijn vriend en zijn VDU kaart of moet hij echt zelf mee? Graag info en goede raad. 

icon

Beste antwoord door Lorena NS 23 December 2021, 14:13

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hoi Maartje!

Ik kan je frustratie goed begrijpen en ook mijn excuses voor het verwarrende/onjuiste contact dat je hebt gehad met onze klantenservice. Helaas is Railplus alleen verkrijgbaar bij de servicebalies op het station en met veel gesloten servicebalies, is dat lastig. Voor de aanvraag dient jouw vriend ook mee te gaan en dit zou je inderdaad bij Amsterdam kunnen doen. Ik zal je melding hierover wel doorzetten. Het zou mooi zijn als er meerdere opties komen om Railplus aan te schaffen.

Reputatie 7
Badge +3

Bestellen bij NS en thuisgestuurd krijgen? Lijkt me een systeem dat niet afhankelijk is van servicebalies die onverwacht niet open zijn of dat een klant enorm ver moet reizen om de kaart te bemachtigen.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7

Dit is ook een treffend voorbeeld van hoe reizen naar het buitenland per trein aantrekkelijker gemaakt kan worden. 

Reputatie 2

Heel erg bedankt voor de reacties.

Al doorzoekend kom ik op een Royaal Service in Apeldoorn, maar dat schijnt niet met NS te maken te hebben maar met het monumentale station.

Verder zijn er nu Full Service, Full Service Light en SamenService stations, alhoewel ‘nu’ met de zoekfunctie best van 2019 kan zijn. De zoekfunctie levert mij niet altijd het juiste antwoord (samenservice is съвместна служба (sŭvmestna sluzhba), ???) en voor FullService moet ik naar een garage…..

Ik geef het op. Ik hoop dat Amsterdam Sloterdijk een Service balie heeft die 1e kerstdag open is, dan kan ik daar, samen met mijn partner, de RailPlus kaarten halen. En anders laat ik het want om nu nog even op en neer te gaan naar Amsterdam, nee, geen zin, en mijn partner moet echt zelf mee….dat lukt nu echt helemaal niet. 

Als iemand nog een aanbeveling heeft, graag. 

En mijnheer Tjalling Smit, als u hier nog iets over te zeggen heeft, alles gaat digitaal, dus zorg dat dan ook echt alles digitaal kan gaan!

Ik houd het nog even in de gaten, alvast bedankt voor de reacties :kissing_heart:

Reputatie 7
Badge +3

Anno 2021 is het tamelijk belachelijk dat je de kaart niet kunt bestellen en dat NS de kaart naar je huisadres stuurt. Zeker omdat er nog nauwelijks servicebalies zijn waar je de kaart kunt kopen.

Helaas word je door NS voor het blok gezet. Ze hebben geen fatsoenlijke alternatieven voor gesloten balies. Ik heb best begrip voor het afschalen van de dienstverlening maar zorg dan voor alternatieven, NS. 

Reputatie 7

Dit is puur ontmoedigingsbeleid. Hoe ingewikkeld wil je het maken en hoeveel drempels wil je opwerpen voor zoiets simpels als een RailPluskaart? Men dient het klanten die graag (internationaal) per trein willen gaan reizen juist zo makkelijk mogelijk te maken.

Reputatie 7
Badge +3

Rail plus is alleen dit jaar nog gratis voor VDU-abonnementhouders en inderdaad alleen te verkrijgen bij de service balie op grote stations.

Badge +3

Je moet natuurlijk ook afwegen of RAILPLUS korting wel zo nodig is, want het is niet van toepassing op Sparpreis tickets.

Reputatie 7
Badge +1

Railplus is alleen mogelijk op normale internationale tickets (“Flexpreis” heten ze dit jaar richting Duitsland) maar niet op (Super)sparpreis. Railplus is ook niet bruikbaar voor binnenlandse reizen in Duitsland of elders.

Afhankelijk van je reis kan het interessant zijn om een BahnCard25 te kopen. Daarmee krijg je wel korting op (Super)sparpreis en Railplus is gratis inbegrepen. Kost 56,90 voor een jaarabonnement of 17,90 voor een Probe BahnCard25 die 3 maanden geldig is. Dat wordt wel automatisch een jaarabonnement tenzij je minstens 6 weken van tevoren opzegt. De BahnCards zijn online te koop en de voorlopige versie kun je als PDF direct afdrukken en gebruiken.

Boek je reizen naar Duitsland overigens niet via NS maar via DB; dat werkt een stuk beter.

Reputatie 7
Badge +3

Dan kan Railplus net zo goed afgeschaft kan worden. Er zijn voldoende alternatieven.

Badge +3

Die Probe BahnCard 25 lijkt inderdaad een geweldige optie. Zo kan je bijv. vanaf € 15,40 (non flex) van Utrecht naar Köln, ben je alleen wel 3 uur onderweg… 

Bij boeken via bahn.de kan je alleen geen kortingen stapelen dus boek dan je internationale ticket vanaf bijv. Arnhem of Venlo en reis met je NS abonnement het Nederlandse deel.

Via https://www.b-europe.com/NL kan je wel kortingen stapelen, dus bijv. 40% in NL en BahnCard 25 in DE.

Reputatie 2

Wauw, even naar die Bahncard gekeken. Mijn Duits is redelijk maar toch is het lastig om op DB alles te vinden, moet ik me ook weer even in verdiepen. En de google vertaling is niet altijd even goed. Wel een idee dus heel erg bedankt iedereen. Ik ga nu slapen met een enorme pijnlijke stijve arm, vanochtend boosterprik gehad, vandaar dat ik in Alkmaar was.

Ik ga morgenochtend vroeg met een helder hoofd weer aan de slag. Fijne Kerstdagen voor iedereen en een heel goed Oud en Nieuw en blijf gezond. 

Animaatjes

 

Reputatie 7

@MaartjeZee Je kan op bahn.de bovenaan het scherm Nederlands als taal selecteren. Heb je geen Google-vertaling nodig.

Ook een prettige Kerst gewenst!

Reputatie 7
Badge +1

Dan kan Railplus net zo goed afgeschaft kan worden. Er zijn voldoende alternatieven.

Railplus is nog nuttig als je in Nederland voor 9 uur reist en een flexibel ticket hebt. (En je ook een ticket met die korting kunt boeken want er is al maandenlang een probleem op de NSI-website.)

De meeste andere voordelen hebben de West-Europese spoorwegen de afgelopen jaren zelf afgeschaft, deels ook zonder vervangende propositie, aangezien zij sowieso niet erg voor deze korting te vinden waren en zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Dat R+ heeft in WEST-EUR amper nog waarde. Het is al enkele jaren steeds weer strijd of het blijft bestaan of niet-daarom is bvb de korting, die dus echt enkel op VOLprijs INTern. tickets geldt, van 25 naar 15% verlaagd. BE is er al vanafgestapt en ook UK en FR al eerder-al was het daar toch al enkel voor ju+senior.

Voor diegenen die dit niet snapt: de INTern. tarieven-voor dezelfde afstand in KM zijn in veel landen stukken hoger als die voor binnenland-tot soms wel 4x zo veel. Dan betaal je dus met die korting nog steeds 3,4x zo veel als anders zou horen. Ook NS-INT bezondigt zich daar deels aan, zij het met minder opslag.

Momenteel heb je er enkel echt wat aan als je korte stukjes, in combi met vrij reizen NS DE ingaat-maar dat is meestal minder als 1 eur, dus die kaart daarvoor kopen loont ook al niet. Verder heb je het beste de duitse Verbundtarieven en voor verder weg en met IC/ICE Spar of zelfs Supersparpreis. Dat zijn al kortingstarieven dus zoals rian al uitlegt, daarop geldt die korting ook al niet! Naar BE ben je veelal, vooral SENior, veel beter af in prijs door vanaf Rsdl of Mstr de NMBS-inland+toeslag biljettekes te nemen uit hun automaat.

Het heeft WEL bestaansrecht in OOST-EUr en die staatstrein-mijen houden er aan vast. In theorie kan ook jij, als je dat pasje hebt weten te bemachtigen, bvb een biljet van Oradea naar Püspökladany kopen met die korting-al betaal je dan dus toch nog 2-3x zo veel als de losse biljetten aan beide kanten van de grens HU-RO zouden kosten aan inlandstarief.

Reputatie 7
Badge +3

Je krijgt met Railplus alleen korting op reizen die vanuit Nederland vertrekken. Reizen die je in andere landen maakt vallen niet onder Railplus.

Reputatie 7

Voor een gemiddelde treinreiziger die internationaal wil gaan reizen is het verhaal zoals @bahnrider aangeeft te ingewikkeld en die betaalt zonder het te weten veel teveel  (of is in het online zoeken in de informatiebrij al afgehaakt en gaat met de auto of vliegtuig). Je moet maar net weten hoe het anders kan, de handigheidjes kennen waardoor je goedkoper uit bent. Bijvoorbeeld door de reis op te knippen en op drie buitenlandse sites de losse deeltrajecten te kopen met binnenlandse tarieven, regiotickets etcetera. Voor veel mensen is dit een stap te ver en kost allemaal teveel uitzoektijd.

Er is nog een wereld te winnen in het populariseren en eenvoudiger maken van internationaal treinreizen,  zonder veel teveel te betalen. Direct van Amsterdam naar de geijkte bestemmingen Parijs of Berlijn is simpel maar op andere verbindingen met meerdere overstappen betaal je bij bijv. NS International regelmatig 2x zoveel als nodig.

Reputatie 7
Badge +1

Je krijgt met Railplus alleen korting op reizen die vanuit Nederland vertrekken. Reizen die je in andere landen maakt vallen niet onder Railplus.

Dat klopt niet. Railplus-korting is in principe van toepassing op alle internationale reizen (met het juiste tarief: Flexpreis e.d.). De herkomst van de Railplus-kaart doet er niet toe.

Reputatie 2

Sommige reacties zijn me duidelijk, andere, daar moet ik even diep over nadenken, wat er bedoeld wordt. :wink: Maar duidelijk is wel dat gewoon op avontuur gaan en onderweg uitvissen wat het handigste is veel voordeel op kan leveren. 

Ik heb de kaarten al besteld via International, met RailPlus korting, dus nu moeten we wel naar Amsterdam om die kaarten te halen, waardoor ik nu weer een zeer sjacherijnige vriend heb, ‘waarom moet dat nou, het is ook altijd hetzelfde met die NS'. Ja, hij is verstokt autorijder en ik probeer hem het voordeel van reizen met de trein te laten meemaken, maar dat is niet altijd makkelijk. 

Eigenlijk moet je reizen met de trein zien als een avontuur. Wat, als je naar en van je werk gaat niet altijd even leuk is. 

Dank iedereen voor de informatie, zeer leerzaam, ik ga er mee aan de slag. 

Wat er gebeurt als ik die RailPlus niet te pakken krijg weet ik niet. Boze conducteur? We zien wel. Nu kerstliederen zingen! :evergreen_tree::christmas_tree::hand_splayed:

Reputatie 7
Badge +3

Je krijgt met Railplus alleen korting op reizen die vanuit Nederland vertrekken. Reizen die je in andere landen maakt vallen niet onder Railplus.

Dat klopt niet. Railplus-korting is in principe van toepassing op alle internationale reizen (met het juiste tarief: Flexpreis e.d.). De herkomst van de Railplus-kaart doet er niet toe.

Dan ben ik toen ik hem aanschafte verkeerd voorgelicht.

Reputatie 7
Badge +4

Bij de Bahncard 25 is voor senioren de Railplusoptie inbegrepen. Het tarief is ook lager voor 60 plus dan hierboven vermeld. Dan kost hij €37,90 en geen €56,90. Overigens is een eerste klas Bahncard voor senioren aan te bevelen vanwege de korting op de Sparpreisen bij een lange afstand. Voor minder dan drie tientjes eerste klas naar Hamburg vanaf Hengelo als je een beetje oplet. Het 

Een Bahncard 50 heeft ook geen nut bij een (Super)sparpreis want er wordt op die kaart hooguit 25 procent korting gegeven. 

U bespaart de 15 euro voor Railplus in het geval dat u hem niet gratis kunt krijgen uit. Dan kost hij omgerekend nog € 22,90

 

https://www.bahn.de/angebot/bahncard/bahncard-vergleichen/senioren-bahncard

 

Reageer