beantwoord

De soap van jaartrajectabonnement naar Traject Vrij

• 12 maart 2015
  • 7 reacties
  • 211 Bekeken

Beste,

Dagelijks sta ik op het traject Delft-Leiden en Leiden-Delft te wachten op de treinen die niet of te laat komen opdagen, afgezien van deze frustratie heb ik toch wonder boven wonder besloten weer een nieuw abonnement af te sluiten bij de NS.

Ik kreeg ook van de NS een heel vriendelijke brief dat mijn jaartrajectabonnement bijna zou verlopen en ik als vergelijkend product over zou moeten stappen naar een Traject Vrij abonnement.

Ik ben dan ook netjes volgens de instructies van de brief naar de site van de NS gegaan alwaar ik een nieuw Traject Vrij abonnement heb besteld. Tijdens dit proces wordt gevraagd om je huidige OV-chipkaartnummer dat ik netjes heb ingevuld. Even afronden door € 123,70 af te tikken via iDeal en klaar zou je denken.

Wat ze er even bij vergeten te vermelden is dat je bij het nieuwe abonnement geen nieuwe chipkaart krijgt, maar je kan, omdat er een einddatum op de jaartracject-chipkaart staat, ook je nieuwe abonnement niet op je huidige kaart zetten.

Met andere woorden, nu deze wetenschap, anderhalve week voor de einddatum van mijn huidige abonnement, tot mij is gekomen besloot ik te bellen met de NS klantenservice. Na een uitleg van een kwartier om mijn probleem te verduidelijken, werd mij aangeraden OV-chipkaart te bellen. Dit lag aan de kaart en zij moesten een duplicaat regelen waar netjes de einddatum, van ergens in maart 2019, op zou staan. De NS zou de kosten van € 11,- voor het duplicaat voor zijn rekening nemen.
Zo gezegd zo gedaan, echter eenmaal aangekomen bij de dame van OV-chipkaart bleek dat zij de kaart helemaal niet kunnen dupliceren, dat moet de NS zelf doen. Dus mij werd vriendelijk verzocht om de NS nogmaals te bellen met het verzoek de kaart te vervangen.
Eenmaal door de altijd fijne keuzemenu's van de NS te zijn gekomen, krijg ik de oh zo gezellig mondige call-center medewerker van de NS aan de lijn die mij weet te vertellen dat ik het bij de OV-chipkaart verkeerd heb uitgelegd en heb gevraagd om een duplicaat van mijn abonnement en niet van mijn kaart... Ik adem even diep in, ik ben inmiddels 3 kwartier verder, en vraag even na of deze jongeman nu daadwerkelijk mij ervan beticht dat ik de materie NS abonnement / OV-chipkaart niet begrijp en het beter had moeten uitleggen aan de dame die ik eerder bij de OV-chipkaart sprak.
Na een uiterst onprettig onderhoud over wie er servicegericht zou moeten zijn en wie er uitleg moet geven over zijn of haar product werd ik wederom naar de OV-chipkaart gebonjourd en mocht ik daar weer gaan uithuilen en vragen om een nieuwe kaart. Als ik maar niet het abonnement zou noemen wat daarop staat, anders zouden ze mij niet begrijpen.
De dame van de OV-chipkaart stuurde me naar de site van de OV-chipkaart, hier zou ik een andere kaart kunnen krijgen door op 'verlengen' te klikken. Maarrrrr wat blijkt mijn kaart is gewoon nog geldig, alleen het abonnement erop niet, incl. de einddatum die erop te zien is. Om een kort verhaal LANG te maken... ik kon de kaart niet laten vervangen op de site omdat de kaart nog gewoon geldig was in hun systeem.
Dusssss weer bellen met OV-chipkaart, die toen ineens weer aangaf dat ik een nieuwe kaart moest gaan bestellen à € 7,50. Wat ook zou betekenen dat ik ook weer een nieuwe foto mocht gaan insturen, en het saldo van mijn huidige kaart kon vergeten.
Omdat ik hier een ietsjepietsje het niet helemaal mee eens was, heeft de mevrouw van de OV-chipkaart nu mijn gegevens genoteerd en wordt ik óf binnen 5 werkdagen gebeld óf gemaild.

Nu is mijn vraag, ben ik nou de enige die door deze mangel wordt gehaald omdat de NS verzuimt aan te geven dat het nieuwe abonnement niet geschikt is voor mijn huidige OV-chipkaart?

En wat kan ik nu nog doen om ervoor te zorgen dat ik binnen anderhalve week niet extra moet gaan dokken voor mijn dagelijkse reis met de NS naar mijn werk?

mvg...
icon

Beste antwoord door Herman NS 13 maart 2015, 09:26

Beste robbievk,

Vervelend dat het zoveel moeite kost om spoedig van je Traject Vrij abonnement te gaan genieten. Wat Theofiel aangeeft is correct. Het is tegenwoordig inderdaad mogelijk om een duplicaat aan te vragen wanneer Traject Vrij op een jaartrajectkaart is geplaatst. Dit kan echter pas vanaf de einddatum van de jaartrajectkaart. Daarvoor wordt de kaart niet als OV-chipkaart herkend bij klantenservice OV-chipkaart.

Graag kijk ik of iets voor jou kan betekenen. Wil je mij een privébericht sturen met je NAW-gegevens en geboortedatum? Vervolgens kunnen we samen zoeken naar een geschikte oplossing.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Bekijk origineel

7 reacties

NS heeft de mogelijkheid om een nieuw abonnement op de OV-chipkaart van een Jaartrajectabonnement te zetten, geblokkeerd. U kunt een nieuw Traject Vrij abonnement bestellen met een nieuwe OV-chipkaart, maar dan kan het abonnement pas over twee weken ingaan. Iets sneller is (doorgaans) om via ov-chipkaart.nl een nieuwe persoonlijke ov-chipkaart te bestellen (géén duplicaat) en dan zodra u die binnen hebt het NS-abonnement te bestellen op die nieuwe kaart. Die is dan meestal binnen een half uur op te halen bij de kaartautomaat. Het saldo van de oude kaart kan bij de NS-balie worden overgezet naar de nieuwe kaart, al is het voor reizen bij NS met Traject Vrij niet bruikbaar.
Ik heb het abonnement al besteld/betaald... moet ik dat dan weer gaan opzeggen omdat een nieuwe kaart gewoonweg te ingewikkeld is om te regelen?
U hebt het nu aangevraagd op een kaart waar u het abonnement niet op kunt activeren, dus dat moet hoe dan ook. Dat betekent opnieuw betalen en weken wachten op terugbetaling van het onbruikbare abonnement.

Ook een duplicaat zou een ander kaartnummer hebben, maar in dit geval was ook dat niet mogelijk, omdat die OV-chipkaarten van een jaartrajectabonnement niet te dupliceren zijn. Dat is ook de reden die NS aanvoert om het aanvragen van een nieuw abonnement op die kaarten te blokkeren.
Feestje... omdat de NS verzuimd te melden dat ik bij de aanvraag van een Traject Vrij een nieuwe kaart moet aanvragen zit ik met dit geneuzel... geen idee hoe ik had moeten weten dat ik hiervoor een nieuwe kaart nodig had.

Dat blokkeren hadden ze wel wat eerder mogen verzinnen.

NS, wat kan je wel?
Ik meen hier toch echt enige tijd geleden te hebben gelezen dat een moderator (Bart?) heel triomfantelijk vertelde dat het nu wel mogelijk is om een duplicaat aan te vragen voor een jaartrajectkaart en dat daarmee de belemmeringen die voorheen bestonden voor het aanvragen van Traject Vrij op een verlopen Jaartrajectkaart volledig uit de wereld zijn.
Ik dacht dat de laatste status was dat het voor sommige jaartrajectkaart-OV-chipkaarten wel en andere niet mogelijk was om er een ander abonnement op te zetten, maar dat het voor al dat soort kaarten niet mogelijk is om een duplicaat aan te vragen en dat het daarom ook voor jaartrajectkaart-OV-chipkaarten waar wel een ander abonnement op kan, wordt afgeraden om het te doen.
Beste robbievk,

Vervelend dat het zoveel moeite kost om spoedig van je Traject Vrij abonnement te gaan genieten. Wat Theofiel aangeeft is correct. Het is tegenwoordig inderdaad mogelijk om een duplicaat aan te vragen wanneer Traject Vrij op een jaartrajectkaart is geplaatst. Dit kan echter pas vanaf de einddatum van de jaartrajectkaart. Daarvoor wordt de kaart niet als OV-chipkaart herkend bij klantenservice OV-chipkaart.

Graag kijk ik of iets voor jou kan betekenen. Wil je mij een privébericht sturen met je NAW-gegevens en geboortedatum? Vervolgens kunnen we samen zoeken naar een geschikte oplossing.

Vriendelijke groet,
Herman NS

Reageer