beantwoord

Declaratie gemaakte reiskosten na defecte OV-chipkaart

• 11 november 2018
  • 1 reactie
  • 199 Bekeken

Hallo,

Ik had eind oktober een defecte OV-kaart (met NS-trajectabonnement en GVB-abonnement) en heb toen direct een nieuwe kaart aangevraagd. De OV-kaart had ik nog niet zo lang en deze had behalve wat loslatend folie geen zichtbare beschadigingen en ik heb er geen gekke dingen mee gedaan. Ik ben dus van mening dat de kaart veel te vroeg en buiten mijn schuld om is stuk gegaan. De kosten voor het vervangen van de kaart kun je dan ook gelukkig in dit soort gevallen terugvragen via OV-chipkaart.nl.

In de dagen dat ik moest wachten op een nieuwe kaart heb ik een andere OV-kaart gebruikt om te reizen op saldo. Nu wil ik graag die gemaakte reiskosten ook declareren. Ik heb immers een NS-abonnement en ben voorzichtig met de OV-kaart omgesprongen, dus zou niks extra moeten betalen.

Ik kan echter nergens iets terugvinden over declareren van deze kosten. Dit kan wel als je kaart is gestolen of als je je kaart bent verloren of vergeten. Alleen gek genoeg staat de optie 'kaart beschadigd' er niet bij. Terwijl een pagina over beschadigde kaarten je wel doorverwijst naar deze opties voor declareren van gemaakte reiskosten. Bij vergeten abonnement kan dit voor 1 dag en bij verloren/gestolen wel voor meerdere dagen. Maar toch voelt het niet goed om die laatste optie voor mijn zaak te gebruiken, ook al lijkt de website te insinueren dat dit wel zo moet.

Klopt dit? Of is er een andere manier om je gemaakte reiskosten op het traject te declareren? Waar kan ik terecht? Is er een speciaal formulier voor of kan ik deze kosten niet declareren? En in het geval van het laatste: waarom niet en waarom is dit wel mogelijk bij een verloren en vergeten (onzorgvuldigheid) en een gestolen kaart?

Nu zie ik ook dat er blijkbaar iets bestaat als Tijdelijk Reisrecht. Van het bestaan hiervan wist ik niet en ik ben hier ben ik niet op gewezen bij het aanvragen van een nieuwe kaart. Misschien handig de communicatie hierover te verbeteren?
icon

Beste antwoord door Slidestops 11 november 2018, 18:17

Normaal gezien maak je inderdaad gebruik van tijdelijk reisrecht en dan heb je geen last van declaraties. Je kunt nu het best even rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice om je casus even door te spreken. Dan kunnen ze gelijk even bekijken hoe het recht gezet kan worden.

Je kunt bellen op 030-7515155 of je kunt een privé bericht sturen via Twitter of Facebook.
Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Normaal gezien maak je inderdaad gebruik van tijdelijk reisrecht en dan heb je geen last van declaraties. Je kunt nu het best even rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice om je casus even door te spreken. Dan kunnen ze gelijk even bekijken hoe het recht gezet kan worden.

Je kunt bellen op 030-7515155 of je kunt een privé bericht sturen via Twitter of Facebook.

Reageer