beantwoord

Deel met traject vrij, deel betalen

Goedenmorgen,
Ik heb een NS businesskaart met utrecht-leiden trajectvrij. Ik kan geen andere reizen maken met deze kaart, dus heb ik ook een losse ov kaart. Als ik nu bijvoorbeeld utrecht-rotterdam wil reizen, mag ik gratis tot en met gouda, en moet ik daarna betalen. Hoe moet ik dit doen? Ik neem aan dat ik niet hoef te gaan in en uitchecken?
Bedankt
icon

Beste antwoord door Brian NS 18 July 2014, 16:30

Bekijk origineel

17 reacties

Goedenmorgen,
Ik heb een NS businesskaart met utrecht-leiden trajectvrij. Ik kan geen andere reizen maken met deze kaart, dus heb ik ook een losse ov kaart. Als ik nu bijvoorbeeld utrecht-rotterdam wil reizen, mag ik gratis tot en met gouda, en moet ik daarna betalen. Hoe moet ik dit doen? Ik neem aan dat ik niet hoef te gaan in en uitchecken?
Bedankt

Helaas, dat is exact wat u moet doen. Het inchecken zou u nog kunnen voorkomen met een e-ticket (mits u niet met korting reist), maar u zult verplicht de trein uitmoeten om uit te checken.
Reputatie 6
Badge +2
Volgens https://forum.ns.nl/abonnementen-2/traject-berekening-3327/index1.html#post21644 is het niet gratis tot Gouda.
Dus hard rennen, dan haal je misschien dezelfde trein nog...
Waarom moet ik verplicht uitchecken dan? Want het is toch niet zo dat ze geld afschrijven? Er staat namelijk helemaal geen geld op.
Ik vind het wel erg onhandig hoor, een e-ticket kan wel natuurlijk (maar hoezo niet met korting) maar dan moet je wel altijd ruim van te voren bedenken welk kaartje je wilt, omdat je het nog thuis moet printen.
Dus hard rennen, dan haal je misschien dezelfde trein nog...

Haha, ja, helaas staan de poortjes helemaal aan het begin van het spoor, dus dat is wel lastig en vooral ook erg onhandig.
Volgens https://forum.ns.nl/abonnementen-2/traject-berekening-3327/index1.html#post21644 is het niet gratis tot Gouda.

Heb ik ook nog nooit van gehoord, ik vind het ook een erg raar verhaal. Ze verschuilen zich achter 'een heel technisch' verhaal, maar het is toch vreemd. Ik betaal meer dan genoeg per maand aan de NS, dan kunnen ze toch op z'n minst je echt op het hele traject gratis laten reizen.
Waarom moet ik verplicht uitchecken dan? Want het is toch niet zo dat ze geld afschrijven? Er staat namelijk helemaal geen geld op.
Ik vind het wel erg onhandig hoor, een e-ticket kan wel natuurlijk (maar hoezo niet met korting) maar dan moet je wel altijd ruim van te voren bedenken welk kaartje je wilt, omdat je het nog thuis moet printen.

Omdat u een potentiƫle zwartrijder bent die weliswaar betaald heeft voor een traject, maar die wellicht van plan is de kluit te belazeren door buiten uw traject te reizen zonder bij te betalen.
Daarom zult u door middel van uitchecken moeten bewijzen dat u niet hebt zwartgereden, anders zal alsnog automatisch geld worden afgeschreven van uw kaart.
Reputatie 6
Badge +2
Het is reizen op rekening, de zaak/werkgever krijgt de rekening.
Het is reizen op rekening, de zaak/werkgever krijgt de rekening.

Ok. Nou, dan worden het e-tickets denk ik.. Wel apart dat dit niet handiger kan.
Reputatie 6
Badge +2

Heb ik ook nog nooit van gehoord, ik vind het ook een erg raar verhaal. Ze verschuilen zich achter 'een heel technisch' verhaal, maar het is toch vreemd. Ik betaal meer dan genoeg per maand aan de NS, dan kunnen ze toch op z'n minst je echt op het hele traject gratis laten reizen.

Ik vind het niet onredelijk, maar wel vreemd dat deze voorwaarde op het forum opduikt, terwijl die verder nergens staat.

Ik vind het niet onredelijk, maar wel vreemd dat deze voorwaarde op het forum opduikt, terwijl die verder nergens staat.

Maar met de kaart die ik tot voor kort had was het wel gewoon mogelijk. Ik kon op elk stuk van het traject, dus leiden-utrecht rechtstreeks, via den haag en via schiphol, gewoon gratis reizen. Daar heb ik toen nog speciaal voor gebeld om het te checken.

Nu zijn alle prijzen wel weer omhoog gegaan, maar het comfort is naar mijn idee stukken minden. Je moet in en uit checken, je moet e-tickets gaan kopen, en op bepaalde stukken mag ik dus schijnbaar niet meer gratis reizen.
Reputatie 6
Badge +2
Toen je niet hoefde in en uit te checken was het niet te controleren of je het hele traject aflegde, dus had je een onbedoeld voordeel.
Toen je niet hoefde in en uit te checken was het niet te controleren of je het hele traject aflegde, dus had je een onbedoeld voordeel.

Ja dat geldt voor alle reizigers.

Ik vind eerder dat we nu een nadeel hebben dan een onbedoeld voordeel toen.
Reputatie 6
Badge +2
Ja dat geldt voor alle reizigers.

Ja, voor het traject Ut - Gvc kan je een kaartje of e-ticket Ut - Ledn gebruiken. Maar dat kan nu alleen nog tegen vol tarief.
Reputatie 6
Badge +2
Ik vind eerder dat we nu een nadeel hebben dan een onbedoeld voordeel toen.

Je betaalt het kortere traject Ut - Ledn, de reden dat je via Gvc mag reizen is dat het soms sneller is. Die reden gaat niet op als je in Gd uitstapt.
Hallo Paulien,

Ik zie dat er al verschillende forumleden antwoord hebben gegeven op je vraag. Als je dus met 2 OV-chipkaarten wilt reizen, moet je echt in-en uitchecken met beide kaarten. Zoals Theofiel al aangeeft, zou je nog een e-ticket kunnen kopen als je op vol tarief reist. Misschien dat je kunt afspreken met je werkgever, dat jij de reizen buiten het traject betaalt. Dit wordt namelijk maandelijks gefactureerd. Je krijgt dan een overzicht met alle reizen die je buiten het traject hebt gemaakt, dan zou je tijden reis niet hoeven inchecken met de andere kaart.

P.S. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'abonnementen'.

Reageer