beantwoord

deel reis in spits ander in daluren


  • Sprinter
  • 3 reacties

Ik heb een dalvrij abonnement. En reis regelmatig van Bilthoven met de bus naar Utrecht-centraal en check daar in in de daluren om door te reizen naar Horst-Sevenum.
Dinsdag was er een busstaking en ben daarom met de trein van Bilthoven naar Utrecht-centraal gegaan. Ik vertrok in de spits om 17.47 en kwam om 18.13 aan. In Utrecht heb ik uitgecheckt en in de daluren om 18.38 weer ingecheckt om naar Horst-Sevenum te reizen.
Nu zag ik op de afrekening dat ik ook voor het tweede gedeelte van de reis het volle tarief moet betalen. Blijkbaar moet er tussen het uitchecken in de spits en het inchecken in de daluren 35 minuten zitten.
Als ik dat geweten had, had ik voor het eerste gedeelte van de reis in de spits met mijn bankpas in en uitgecheckt en daarna in utrecht ingecheckt in de daluren met mijn dalvrij abonnement. Vreemd dat er zo met pasjes gegoocheld moet worden. Zou dit nog gecorrigeerde kunnen worden?
 

icon

Beste antwoord door MoDe 3 March 2023, 11:51

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Nee, dit kan niet gecorrigeerd worden, want alles is gewoon volgens de regels gegaan. De 1e incheck geldt en die was in de spits. Om gebruik van jouw dalvrij abonnement te maken moet er zoals jij zelf al aangaf 35 minuten tussen uitcheck en nieuw incheck zitten. Dat was bij jou niet het geval. Andersom geldt dit ook. Als jij in de daluren incheckt kun je bij een overstap binnen 35 minuten tijdens de spits doorreizen met al vrij.

Badge +3

Ik vind dit wel een gevalletje coulance waard, want alhoewel het terecht is heeft dat je dus (2e klas) € 20,70 te veel gekost terwijl je Dal Vrij hebt en zelfs de moeite hebt genomen om in Utrecht uit te checken en te wachten tot na de spits voor het vervolg van je reis.

Je zegt het zelf al, met een e-ticket (of tegenwoordig een bankpas) vanuit Bilthoven naar Utrecht was het niet gebeurd.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind dit wel een gevalletje coulance waard, want alhoewel het terecht is heeft dat je dus (2e klas) € 20,70 te veel gekost terwijl je Dal Vrij hebt en zelfs de moeite hebt genomen om in Utrecht uit te checken en te wachten tot na de spits voor het vervolg van je reis.

Je zegt het zelf al, met een e-ticket of tegenwoordig een bankpas vanuit Bilthoven naar Utrecht was het niet gebeurd.

Dat het met een e-ticket of bankpas niet gebeurd zou zijn, klopt. Maar die regel is er al jaren. Als TS de voorwaarden van zijn dal vrij had gelezen, was het ook niet gebeurd. Ik vind dit geen gevalletje van coulance.

Badge +3

Ik wel, gevalletje coulance (en die busstaking).

Klantenservice: weet je wat, de reis van Bilthoven naar Utrecht kost je gewoon die € 2,90 (spits 2e klas voltarief) maar de rest vergoeden we wegens je NS Dal Vrij. 😅

Een bus Bilthoven - Utrecht (lijn 77) zou je ook al € 3,07 gekost hebben (en 18 minuten extra), om een treinreis in de spits te vermijden. Maar die reed dus niet.

Coulance wegens staking dan maar? Ik denk zomaar dat de NS klantenservice (of een moderator hier) dat voor je kan regelen @tsi 

Onder voorbehoud, laat maar weten. Dit komt 100% goed met wat moeite, maar die € 2,90 voor Bilthoven - Utrecht in de spits met NS zul je moeten aftikken 😴

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B Coulance is hier niet op zijn plaats. NS heeft niets met busstaking te maken. TS had zich kunnen verdiepen in de regels van Dal vrij, overstap in dal na incheck spits. Voor eventuele vergoeding moet TS bij busmaatschappij zijn. 

Als ik dat geweten had, had ik voor het eerste gedeelte van de reis in de spits met mijn bankpas in en uitgecheckt en daarna in utrecht ingecheckt in de daluren met mijn dalvrij abonnement. Vreemd dat er zo met pasjes gegoocheld moet worden. Zou dit nog gecorrigeerde kunnen worden?

Dit is al sinds de invoering van de OV-chipkaart zo dus waarom zou dat speciaal voor u gecorrigeerd moeten worden?

Coulance wegens staking dan maar? Ik denk zomaar dat de NS klantenservice (of een moderator hier) dat voor je kan regelen @tsi 

NS moet uit coulance gaan betalen vanwege een staking bij een heel ander bedrijf? Ik zou zeggen, laat de FNV het maar betalen die hebben kennelijk geld genoeg voor stakingen.

Badge +3

NS moet uit coulance gaan betalen vanwege een staking bij een heel ander bedrijf? Ik zou zeggen, laat de FNV het maar betalen die hebben kennelijk geld genoeg voor stakingen.

Nee. Reiziger heeft Dal Vrij en neemt normaal gesproken een bus Bilthoven - Utrecht om daarna (buiten de spits) een treinreis te maken.

Bus rijdt niet dus dan maar met de trein (spits) van Bilthoven naar Utrecht (kosten € 2,90 prima, want een busrit is duurder) en daar uitgecheckt om te wachten tot na de spits om verder te reizen.

Omdat er toevallig minder dan 35 minuten zat tussen de uit- en incheck in Utrecht kost dit de beste Reiziger dus zomaar € 20,70 terwijl er een afgekocht abonnement is (en er met een incheck in Utrecht buiten de spits is gereisd).

Vooral dat laatste is heel belangrijk en coulance waard, want als je in één ruk (zonder uit/incheck in Utrecht) in de spits van Bilthoven naar Horst reist heb je natuurlijk geen enkel ‘recht’ op wat dan ook.

Nu dus wel (mijn mening), want het gaat om 25 minuten waar dat eigenlijk 35 zou moeten zijn.

Zou wel leuk zijn om dat bij de FNV neer te leggen als ‘gedupeerde’ (ik moest wel met de trein want de bussen reden niet door jullie schuld, € 23,50 graag!) 🤣

Reputatie 7
Badge +3

1e incheck was in de spits. Dat de bussen staakten is geen reden voor coulance/compensatie.

Badge +3

1e incheck was in de spits. Dat de bussen staakten is geen reden voor coulance/compensatie.

Welles… De incheck in Utrecht (uit noodzaak / omstandigheden met een treinrit in de spits vooraf) was na 25 minuten en buiten de spits, waar dat 35 zou moeten zijn.

@tsi volhouden tot het eind, dit gaat 100% goed komen. De € 2,90 voor Bilthoven - Utrecht in de spits (waar je normaal een -duurdere- bus voor neemt) is natuurlijk terecht.

Reputatie 7
Badge +3

TS had wel beter van de voorwaarden op de hoogte kunnen zijn waardoor hij het eerste gedeelte van de reis met een ander vervoerbewijs had kunnen reizen (bankpas, e-ticket). Zonder staking reist hij het eerste gedeelte met de bus waarbij dat ook makkelijk met de trein zou kunnen. Mogelijk is dat al om geen incheck in de spits te hebben. 

Badge +3

Precies dat dus, met een (dure) bus naar Utrecht en dan op dal/vrij tarief kunnen reizen naar Limburg.

Wegens omstandigheden dan deze keer maar met de trein (én in Utrecht uitchecken wegens spits, heel verstandig en daarom ga je dit winnen!)

Dat er sinds 2016 die 35 minuten van rit naar reis geldt kan je iemand niet kwalijk nemen, dus coulance wegens Dal Vrij én incheck buiten de spits (dat dus helaas onbedoeld een spits-dal overstap werd, volgens het systeem).

Badge +3

Mogelijk is dat al om geen incheck in de spits te hebben. 

Weet het wel zeker, want Dal Vrij… maar ja, die 35 minuten waren er 25...😥

Als je dat allemaal wist had je de volgende IC naar Venlo wel genomen. Hier is geen opzet in het spel, dus coulance waardige situatie.

Reageer