beantwoord

Doorlopen NS abonnement

• 8 november 2018
  • 10 reacties
  • 355 Bekeken

Ik heb een jaar geleden een NS dal abonnement genomen omdat ik dit gratis kon doen na het afronden van mijn studie. Nu is er afgelopen week €50 afgeschreven van mijn rekening. Blijkbaar verandert mijn gratis abonnement na 1 jaar in een betaald abonnement. Ik vind dat ik hier van tevoren onvoldoende over ben ingelicht. Als ik dit had geweten had ik het abonnement nooit genomen. Ik ga namelijk zelden met de trein. Ik wil dan ook graag dat het abonnement wordt stopgezet en dat ik mijn €50 weer terug gestort krijg. Ik hoop dat jullie dit willen regelen. Met vriendelijke groeten, Linda
icon

Beste antwoord door Thom 8 november 2018, 21:13

Het wordt nadrukkelijk op tijd meegedeeld en er is ruim gelegenheid het tijdig op te zeggen. Mogelijk heeft u deze mails genegeerd of zijn ze aan uw aandacht ontgaan.

Niettemin kunt u het nu per maand stopzetten. Van de 50 euro die u betaalt, krijgt u een evenredig deel terug. Als dat nu doet, bent u per saldo een maand kwijt, dat is €4,17. U kunt daarvoor dan nog een maand met korting reizen. U krijgt dus 45,83 terug. U moet dit regelen via Klantenservice. 030-7515155.
De oplossing die ik aangeef, is de goedkoopste.

Vergeet niet de beëindiging van het abonnement te bevestigen op het automaat, anders loopt uw abonnement door.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Je krijgt meerdere aankondigingen van de verlenging. Je kunt je abonnement stopzetten via de klantenservice.
Reputatie 7
Badge +4
Het wordt nadrukkelijk op tijd meegedeeld en er is ruim gelegenheid het tijdig op te zeggen. Mogelijk heeft u deze mails genegeerd of zijn ze aan uw aandacht ontgaan.

Niettemin kunt u het nu per maand stopzetten. Van de 50 euro die u betaalt, krijgt u een evenredig deel terug. Als dat nu doet, bent u per saldo een maand kwijt, dat is €4,17. U kunt daarvoor dan nog een maand met korting reizen. U krijgt dus 45,83 terug. U moet dit regelen via Klantenservice. 030-7515155.

Vergeet niet de beëindiging van het abonnement te bevestigen op het automaat, anders loopt uw abonnement door.
Het wordt nadrukkelijk op tijd meegedeeld en er is ruim gelegenheid het op tijd op te zeggen. Mogelijk heeft u deze mails genegeerd of zijn ze aan uw aandacht ontgaan.

Bedankt voor je reactie Thom.
Ik heb inderdaad toch een mail gemist van de NS.
Ik had het idee dat dit alleen jaarlijks gestopt kon worden, dus dat ik mijn €50 kwijt was.
Bedankt voor de info, ik ga de klantenservice morgen even bellen.

Groeten Linda
Reputatie 7
Badge +4
Klantenservice bellen kan overigens 24 uur per dag en 7 dagen in de week. Nu dus ook.
Is de goedkoopste oplossing sinds de invoering van NS Flex niet: doorlopend abonnement vandaag nog omzetten naar Flex Basis/zonder kortingsabonnement?

Je betaalt dan enkel voor de dagen tot opzegging en niet tot het einde van de contractmaand. Ik kon dit ook aanpassen in mijn Mijn NS-account.

Niet vergeten om dan de wijziging nog op te halen als bestelling aan een automaat.
Badge +3

De oplossing die ik aangeef, is de goedkoopste.Is de goedkoopste oplossing sinds de invoering van NS Flex niet: doorlopend abonnement vandaag nog omzetten naar Flex Basis/zonder kortingsabonnement?

Nee, want voor Flex Basis (en Weekend Voordeel) betaal je eenmalig € 10,- inschrijfkosten, dus je kunt dan beter omzetten naar Dal Voordeel en dat na precies een maand stoppen.

Dan ben je voor ca. € 5,- klaar, heb je de klantenservice niet nodig, én kan je later alsnog op elk gewenst moment een abonnement activeren (bijv. in de zomervakantie).

Als je echt niet van plan bent om af en toe met de trein te gaan (een maandje Dal Voordeel heb je na één retourtje Eindhoven - Amsterdam al dik terug verdiend!) dan gewoon opzeggen en de 1e maand van je huidige Dal Voordeel uit laten lopen.

De opzegging dan wel vóór de einddatum bevestigen bij een automaat (supermarkt of station), anders loopt het gewoon door! Bij Flex hoef je (na het ophalen) nooit meer naar een automaat.

De oplossing die ik aangeef, is de goedkoopste.Is de goedkoopste oplossing sinds de invoering van NS Flex niet: doorlopend abonnement vandaag nog omzetten naar Flex Basis/zonder kortingsabonnement?
Nee, want voor Flex Basis (en Weekend Voordeel) betaal je eenmalig € 10,- inschrijfkosten, dus je kunt dan beter omzetten naar Dal Voordeel en dat na een maand stoppen.

@Robert B Dat is toch alleen van toepassing als je er een nieuwe OV-chipkaart bij wil?

Als je overstapt van een klassiek abonnement naar Flex betaal je alleen de kosten van het nieuwe abonnement. Of zo was het toch bij mij. 🙂
Badge +3
100% zeker weet ik het niet, maar volgens mij is die €10 verplicht (bij Basis), en eventueel een nieuwe kaart is dan optioneel (die is dan gratis).

Maar let op: Bij Flex i.c.m. een nieuwe kaart wordt een abonnement op een andere kaart niet automatisch stopgezet.

M.a.w. de oplossing van Thom is inderdaad het goedkoopst (€ 4,16 voor een hele maand Dal Voordeel die dan afloopt per een bepaalde datum). Flex kan je later altijd nog nemen.
100% zeker weet ik het niet, maar volgens mij is die €10 verplicht (bij Basis), en eventueel een nieuwe kaart is dan optioneel (die is dan gratis).
@Robert B ,

Die 10 euro is enkel verplicht in combinatie met een nieuwe kaart. Anders zou iedereen zonder bijkomende kosten een nieuwe kaart kunnen krijgen van NS.

Als de kaart van @LindaVD dus nog 8 weken geldig is, is er geen sprake van een nieuwe kaart.

Op 15 september heb ik mijn klassieke Weekend Vrij gewijzigd naar Flex Basis.

BTW hoe kan ik die bijlagen enkel als bijlage weergeven?

Correctie: op 15 september heb ik mijn abonnement gewijzigd. Op 17 september ben ik op Interrail vertrokken naar Athene via Zwitserland, Praag, Boedapest, Belgrado, Venetië en Rome.
Badge +3
Bedankt voor die info. Dan is de €10 inschrijfgeld dus alleen voor nieuwe klanten die nog geen NS abonnement hadden. Goed om te weten, want mijn Dal Voordeel (met een boel korting) loopt op 25-03-2019 af en ik gebruik het zelden, dus die gaat dan naar Basis. Een nieuwe kaart heb ik niet nodig, want die krijg ik als het goed is al per 02-2019 (einddatum huidige kaart).

Oh, en voor het toevoegen van een screenshot/afbeelding kan je (op de desktop versie van de Community) met een knop en schuifje aangeven of een afbeelding als bijlage (Show as attachment) of ook 'inline' weergegeven wordt. Die knop (Plaats in tekst) doet overigens niets, dus dan moet je gewoon Backspace doen om de afbeelding niet levensgroot in je bericht te krijgen.

Tik je het op een telefoon of tablet, dan kan je via het Menu (hambuger/streepjes) wisselen naar de desktop versie als het goed is. Als test een bijlage, zonder plaatje in tekst.

En ja, als je Flex neemt met een maandje Dal Voordeel (€5) dan krijg je gratis een nieuwe kaart als je dat wilt. Dat switchen naar Flex Basis zonder nieuwe kaart gratis was (als je al klant was) wist ik niet, maar is logisch. We zijn er uit 😛

Reageer