beantwoord

Dubbel afgeschreven overstap naar NS flex

• 2 mei 2020
  • 9 reacties
  • 125 Bekeken

Hallo,

In zomer 2019 heb ik een weekendvrij abonnement genomen, niet met NS flex.

Begin april 2020 wilde ik in verband met het corona virus mijn abonnement stop zetten omdat ik de trein niet meer gebruik. Dit was op 1 april 2020 (geen grap haha). Op de website van de NS stond dat ik eerst moest over stappen naar NS flex om stop te kunnen zetten. Dat heb ik gedaan, ik ben toen overgestapt naar NS Flex Weekendvrij + dalvoordeel. Echter kon ik het hier na niet meer stop zetten! En zat ik alsnog een maand vast aan een abonnement wat ik in eerste instantie geeneens wilde. (Ik wilde gewoon een abonnement stopzetten). 

Vervolgens werd er ook nog eens twee keer de abonnements kosten afgeschreven, dus heb ik uiteindelijk twee keer 34 euro betaald = 68 euro betaald terwijl ik eigenlijk niks wilde betalen. Maar dat stond totaal niet duidelijk op de website en voel me daardoor een beetje opgelicht.

Ik heb toen contact opgenomen met de klantenservice via de chat. De toon van de klantenservice vond ik ontzettend kortaf en onaardig en ze hebben me vervolgens ook nog eens de verkeerde informatie gegeven. Ze zei namelijk dat ik een factuur een maand vooruir heb betaald en dus in mei niks hoefde te betalen. En als ik besloot mijn NS flex stop te zetten 1 mei, zou ik zelfs 34 euro euro terug krijgen. krijg ik gisteren een nieuwe factuur met alweer 34 euro (ik heb niks stop gezet). Dus wat moet ik nu doen?

Ik wil gewoon graag die 68 euro terug want de ns heeft me gewoon een nieuw abonnement laten afsluiten zonder uit te leggen dat ik die niet meteen kon opzeggen (niet heel flex) en vervolgens heeft de klantenservice gewoon de verkeerde informatie gegeven.

What to do?

icon

Beste antwoord door Maxime NS 2 mei 2020, 12:25

Hallo Elineopje, welkom op de NS Community.

Wat jammer dat het wijzigen van je abonnement niet goed is gegaan. Is het via de chat niet alsnog omgezet naar NS Flex zonder abonnement? Omdat je NS Flex nu al meer dan een maand hebt zou je dit online in ieder geval direct moeten kunnen wijzigen naar NS Flex zonder abonnement. Voor het beëindigen van je Weekend Vrij abonnement is het inderdaad nodig om nog contact op te nemen met onze klantenservice. Het is op het moment wel erg druk, mijn excuses daarvoor. Ik denk dat je nu via Twitter het snelst een reactie hebt. Bellen rond etenstijd kan ook, dan is het vaak wat rustiger. Laat je weten hoe het afloopt?

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

U heeft op 1 april zelf uw abonnement gewijzigd via MijnNS naar hetzelfde abonnement in Flex zonder contact met de klantenservice? Wat toen fout is gegaan is dat u voor uw Flex abonnement niet heeft gekozen voor Flex zonder abonnement. Bij Flex zonder abonnement zijn de kosten €0.

Normaal gesproken wordt er een bevestiging van de wijziging van een gewoon abonnement naar Flex gestuurd, waarin staat dat de wijzigingen bij de kaartautomaat op de kaart gezet moeten worden. Uit het feit dat u voor 2 abonnementen een factuur heeft gekregen, begrijp ik dat u nog niet langs een kaartautomaat bent geweest. Uw oude abonnement blijft dan doorlopen terwijl Flex bij aanvragen direct actief is.

U moet uw oude abonnement nu opnieuw bij de klantenservice opzeggen. De wijziging staat na een maand niet meer klaar bij de automaat. Daarnaast kunt u nu uw Flex omzetten naar Flex zonder abonnement. Zodat u daar geen kosten meer van krijgt. Vooruitbetaalde abonnementskosten van Flex krijgt u terug. Echter de facturen die u in tot nu toe ontvangen heeft moet u gewoon betalen.

Vergeet niet langs de kaartautomaat te gaanna uw contact met de klantenservice.

Hoi bedankt voor je (snelle) antwoord!

Ik had de informatie op de website dusdanig begrepen dat ik moest overschakelen naar een normaal flex abbonement om deze vervolgens stop te zetten. Dat heb ik dus verkeerd begrepen.

Ik zal vandaag de NS bellen om beide abbonementen stop te zetten (want als ik het goed begrijp heb ik ze beide nog?).

Al moet ik er wel bij zeggen dat de klantenservice mij toen niet goes heeft geinformeerd over te betaling, want over langsgaan bij de automaat is geen woord gezegd.

Bedankt!

Reputatie 7
Badge +4

De instructie bij Klantenservice is dat ze dit altijd zeggen, het kan natuurlijk mis zijn gegaan, het is ook denkbaar dat het u even is ontgaan. Uw pas moet echter ‘weten’ wat voor soort abonnement er op staat. Als u verandert van een klassiek abonnement naar Flex, wordt eigenlijk reizen op rekening op uw pas gezet. Heeft u dat eenmaal gedaan en neemt u een ander Flexabonnement, dan hoeft dat niet meer. Flex wordt eenmalig op het automaat geactiveerd en dan lkunt u zo vaak u wilt van Flexabonnement wisselen.  Als reizen op rekening eenmaal is geactiveerd, wordt alles met Flex op afstand door computers geregeld.

Het activeren en deactiveren is heel belangrijk als u met een ov-chipkaart reist.

Reputatie 7
Badge +3

Je bent niet de enige die een fout heeft gemaakt bij het omzetten. Flex kun je nu zelf omzetten in MijnNS en kiezen voor wijzigen naar Flex zonder abonnement €0

Jouw oude abonnement moet de klantenservice nu opnieuw klaarzetten bij de kaartautomaat, dat kun je niet zelf regelen.

Over de wijzigingen ophalen bij de kaartautomaat zal in de mail begin van de maand hebben gestaan, die je hebt gekregen nadat je bent overgestapt op Flex. Degene met wie je contact had bij de klantenservice zal er vanuit gegaan zijn dat je die mail gelezen hebt.

Hallo Elineopje, welkom op de NS Community.

Wat jammer dat het wijzigen van je abonnement niet goed is gegaan. Is het via de chat niet alsnog omgezet naar NS Flex zonder abonnement? Omdat je NS Flex nu al meer dan een maand hebt zou je dit online in ieder geval direct moeten kunnen wijzigen naar NS Flex zonder abonnement. Voor het beëindigen van je Weekend Vrij abonnement is het inderdaad nodig om nog contact op te nemen met onze klantenservice. Het is op het moment wel erg druk, mijn excuses daarvoor. Ik denk dat je nu via Twitter het snelst een reactie hebt. Bellen rond etenstijd kan ook, dan is het vaak wat rustiger. Laat je weten hoe het afloopt?

Thanks allemaal! Het is gelukt :)

Ik heb gebeld en allemaal geregeld dus ging goed 

Reputatie 7
Badge +3

Thanks allemaal! Het is gelukt :)

Ik heb gebeld en allemaal geregeld dus ging goed 

Nu nog even langs een kaartautomaat 😉

Reputatie 7
Badge +3

De instructie bij Klantenservice is dat ze dit altijd zeggen,

Dat is inderdaad de bedoeling alleen is dit nu al de 3e keer in enkele dagen tijd dat iemand hier meldt dat het niet gezegd is. Zie bv ook dit topic. En ook eerder waren er al andere klanten die dit aangaven (even geen zin om naar deze topics op zoek te gaan). 

Ook werd er al wat langere tijd geleden gezegd nav een vraag van mij waarom NS nog steeds hardnekkig volhoudt dat een klassiek abonnement opzeggen (op de reguliere wijze) alleen via de klantenservice kan, dat er niet alleen door de klantenservice wordt gemeld dat de opzegging als een bestelling moet worden opgehaald bij een automaat, maar ook dat wanneer dit niet tijdig gedaan wordt er nog een reminder e-mail wordt gestuurd om de klant er aan te herinneren dit wel te doen. Maar blijkbaar wordt zo'n reminder niet gestuurd bij wijzigen van een klassiek abonnement naar Flex. 

Ook moet ik zeggen dat ik het erg krom vind dat regulier opzeggen van een klassiek abonnement niet kan via MijnNS maar je kan wel via MijnNS wijzigen naar Flex zonder abonnement, wat in feite op hetzelfde neerkomt. Bij wijzigen via MijnNS is er ook geen klantenservice die meldt dat je de bestellling op moet halen. Is er soms bij de klantenservice alleen de instructie te zeggen dat je de bestelling moet ophalen bij een automaaat bij regulier opzeggen van een klassiek abonnement, en is die er misschien niet bij wijzigen naar Flex? Ik vind het namelijk erg opvallend dat er al meerdere klanten aangeven dat dit niet gezegd is bij wijzigen via de klantenservice.

Reputatie 7
Badge +4

Het staat wel de bevestigingsmail, althans als het geactiveerd moet worden op het automaat. Als het wel gezegd had moeten worden en het is niet gebeurd, dan zit Klantenservice fout, maar je moet er ook ernstig rekening mee houden dat mensen wel eens niet goed luisteren, dan wel nalatig zijn geweest en het met deze uitspraak camoufleren. Het is in ieder geval een goede instructie voor Klantenservice het altijd te moeten zeggen.

Reageer