beantwoord

Dubbel Dal Voordeel abonnement

• 5 oktober 2015
  • 15 reacties
  • 260 Bekeken

Geachte heer/mevrouw,

Er is bij onse enige onduidelijkheid over de OV-chipkaart van mijn dochter *************.

Op 17 augustus heb ik voor Jennifer een nieuwe OV-chipkaart aangeschaft, inclusief een Dal Voordeel abonnement omdat zij al jaren haar oude OV-chipkaart kwijt was. Ik heb contact gehad met OV-Chipkaart en zij hebben haar oude kaart geblokkeerd (het kaartnummer van die oude kaart is niet bij ons meer bekend. Het bedrag van € 50,- is ook gelijk van mijn rekening afgeschreven.
Het duurde echter weken voordat Jennifer de OV-chipkaart thuisgestuurd kreeg. Eerst was die naar een verkeerd adres gestuurd, daarna zou die opnieuw gestuurd worden. Enfin uiteindelijk kreeg ze de kaart met het kaartnummer: ************.

Begin september kreeg Jennifer een e-mail van de NS, zie hieronder, met het bericht dat haar OV-chipkaart binnenkort zou verlopen. Ze stuurde mij deze e-mail en ik heb gedacht dat het om spam ging omdat de oude OV-chipkaart inmiddels geblokkeerd was en ik voor Jennifer een nieuwe kaart had aangevraagd – die zij op dat moment overigens nog niet had ontvangen.
Ik heb onderstaande e-mail genegeerd en er niet meer op gereageerd, totdat ik gisteren van Jennifer te horen kreeg dat er € 61,30 van haar rekening is afgeschreven voor een OV-chipkaart met het nummer *******. Dit is een heel ander nummer dat de OV-chipkaart die ze onlangs heeft gekregen en die ik hierboven heb genoemd.

Zoals ik al eerder zei, is Jennifer haar oude OV-Chipkaart kwijtgeraakt. Volgens de jongeman van OV-chipkaart die de oude kaart heeft geblokkeerd, was de chipkaart sinds 2011 niet meer gebruikt, wat inderdaad overeenkomt met wat mijn dochter mij vertelde.
Ze zei me ook dat ze al die jaren toch voor de kaart ieder jaar heeft betaald, wat ik erg vreemd vond. Nu realiseer ik me dat ze telkens haar abonnement heeft betaald, ondanks dat ze er nooit gebruik van heeft gemaakt.

U moet weten dat mijn dochter aan ASS lijdt, ze heeft het syndroom van Asperger. Dit betekent dat ze niet altijd in de gaten heeft wat ze precies moet doen en ze informeert ons ook niet over zulke dingen. Deze kwestie kwam pas aan het licht toen ik dus een nieuw abonnement met nieuwe OV-chipkaart voor haar heb besteld.

Ik zou graag een oplossing zien voor dit misverstand en hoop op een terugstorting van het bedrag van € 61,30 die op 3 september van haar rekening – nr. ******– afgeschreven is. Dit bedrag is immers gekoppeld aan een oude en geblokkeerd OV-chipkaart.

Ze heeft immers maar één abonnement nodig.

Hopende op een spoedige reactie,

Met vriendelijke groeten,

---------- Doorgestuurd bericht ----------
Van: Nederlandse Spoorwegen

Uw OV chipkaart verloopt binnenkort.
Wij helpen u graag met de aanvraag van uw nieuwe kaart.

Geachte mevrouw ***

Uw OV chipkaart met daarop uw NS abonnement is vijf jaar geldig maar verloopt binnenkort. Volgens onze gegevens is uw huidige OV chipkaart nog geldig tot en met 21/03/2016. Na deze datum kunt u niet meer reizen met deze OV chipkaart en heeft u een nieuwe kaart nodig.

Wij willen ervoor zorgen dat u als NS abonnementhouder automatisch en kosteloos uw nieuwe OV chipkaart per post thuisgestuurd krijgt. Hiervoor hebben we echter wel uw toestemming nodig om de pasfoto van uw huidige OV chipkaart opnieuw te mogen gebruiken.

Vóór 11 oktober 2015 hebben wij uw toestemming nodig
Indien u hiermee akkoord gaat, plaatsen we deze foto op uw nieuwe OV chipkaart én bewaren we deze pasfoto voor de duur van uw contract met NS.

U kunt eenvoudig op www.ns.nl/nieuwekaart aangeven dat u automatisch een nieuwe OV chipkaart bij uw NS abonnement wilt blijven ontvangen en toestemming geeft voor het hergebruik van uw pasfoto.

Hierbij heeft u de volgende gegevens nodig:
• OV chipkaartnummer: ****
• Uw geboortedatum:

U ontvangt dan, zonder dat u hiervoor verder iets hoeft te doen, tijdig een nieuwe OV chipkaart met uw abonnementen erop.

Reageer voor 11 oktober
Wanneer we voor 11 oktober géén reactie van u hebben ontvangen, verwijderen wij uw pasfoto uit onze systemen. U ontvangt dan enkele weken voor afloop van uw huidige kaart een verzoek om zélf een nieuwe OV chipkaart te bestellen en een pasfoto aan te leveren.

Vragen?
Heeft u nog vragen naar aanleiding van deze brief? De belangrijkste vragen en antwoorden staan hier. Ook kunt u bellen met NS Klantenservice op telefoonnummer 030 751 51 55 (lokaal tarief). We staan dag en nacht voor u klaar.

icon

Beste antwoord door Sivan NS 5 oktober 2015, 17:23

Hoi Panduane, en welkom.

Dit is een openbaar forum, en je bericht zat vol met privégegevens, zoals adres, achternaam, geboortedatum, kaartnummer. Ik heb dit allemaal verwijderd. Wees hier altijd voorzichtig mee.

Ik heb wel de gegevens erbij gezocht. Ik zie dat je dochter een Voordeelurenabonnement én een Dal Voordeel heeft. Met het eerste abonnement krijgt ze na 9 uur de hele dag korting, met het tweede abonnement krijgt ze in de daluren korting. Ze heeft dus niets aan deze abonnementen samen. Als je wil, kan ik een van de twee voor je beëindigen. De vraag is echter of je het Dal Voordeel wil behouden, aangezien je met dit abonnement niet de hele dag na 9 uur korting krijgt.
Bekijk origineel

15 reacties

Hoi Panduane, en welkom.

Dit is een openbaar forum, en je bericht zat vol met privégegevens, zoals adres, achternaam, geboortedatum, kaartnummer. Ik heb dit allemaal verwijderd. Wees hier altijd voorzichtig mee.

Ik heb wel de gegevens erbij gezocht. Ik zie dat je dochter een Voordeelurenabonnement én een Dal Voordeel heeft. Met het eerste abonnement krijgt ze na 9 uur de hele dag korting, met het tweede abonnement krijgt ze in de daluren korting. Ze heeft dus niets aan deze abonnementen samen. Als je wil, kan ik een van de twee voor je beëindigen. De vraag is echter of je het Dal Voordeel wil behouden, aangezien je met dit abonnement niet de hele dag na 9 uur korting krijgt.
Hoi Panduane, en welkom.

Ik heb wel de gegevens erbij gezocht. Ik zie dat je dochter een Voordeelurenabonnement én een Dal Voordeel heeft. Met het eerste abonnement krijgt ze na 9 uur de hele dag korting, met het tweede abonnement krijgt ze in de daluren korting. Ze heeft dus niets aan deze abonnementen samen. Als je wil, kan ik een van de twee voor je beëindigen.
Dank voor het verwijderen van de privégegevens.
1.Kunt u mij uitleggen wat het verschil is tussen de twee abonnementen?
2. Krijgen we het bedrag van het beïndigde abonnement ook teruggestort?
Dank u wel
Beide abonnementen geven 40 procent korting buiten de spits. Het Voordeelurenabonnement kost 61.30 per jaar, en geeft na 9 uur de hele dag recht op korting. Het Dal Voordeel kost 50 euro, en geeft in de daluren recht op korting (dus beperktere korting). Ik zou zelf aanraden het VDU te houden, maar dat is natuurlijk aan jullie.

Ik zal inderdaad het abonnementsgeld van het andere abonnement terugbetalen.
Okay, hartelijk dank voor uw reactie. Dan zullen we de VDU houden, dat is inderdaad geschikter
Ik heb zojuist het Dal Voordeel beëindigd per 24-08-2015. Hierover sturen wij apart een e-mail. Let erop dat jij of je dochter nog wel langs de kaartautomaat moet om de opzegging op te halen. Pas dan is het definitief. Het bedrag van 50 euro krijg je uiterlijk drie weken later op je rekening teruggestort.
Dank je wel. Ik neem aan dat ze de opzegging moet ophalen (vreemde uitdrukking is het wel, vind ik) met haar nieuwe OV-chipkaart kan doen? En hoe haalt ze deze opzegging op? Is de kaart daaarna wel nog geldig? Of staat alles uitgelegd in de e-mail die wij krijgen?
Een heleboel vragen, dat wel, maar ik wil dat we nu alles goed regelen.
Lees inderdaad de mail even goed door. Wanneer je de kaart scant, kies dan voor "ophalen bestellingen". Klik vervolgens op akkoord en volg de aanwijzingen op het scherm.
Begrijp ik goed dat het voordeelurenabonnement dat u wil behouden nog altijd op een geblokkeerde ov-chipkaart staat? Is het überhaupt nu nog mogelijk om een duplicaat hiervan aan te vragen?
Ik wil graag de nieuwe ov-chipkaart gebruiken, in combinatie met het voordeelurenabonnement. is dat mogelijk? Anders laat ik graag het Dal Voordeel abonnement dat op de nu geldige kaart staat doorlopen en het VDA vervallen. Het is mij om het even, als Jennifer maar één OV-chipkaart heeft met één abonnement. Kunt u ons hierin adviseren?
Op dit moment beschikt uw dochter over een voordeelurenabonnement zonder ov-chipkaart en over een ov-chipkaart zonder abonnement. NS heeft er helaas voor gekozen om het niet mogelijk te maken om een abonnement dat reeds in uw bezit is over te zetten op een ov-chipkaart die reeds in uw bezit is. De door u gewenste situatie waarin het voordeelurenabonnement wordt geplaatst op de ov-chipkaart waarop Dal Voordeel stond zal dus niet worden bereikt.
wat kan ik in dit geval nu het beste doen? mijn dochter heeft nu inderdaad een OV-chipkaart zonder abonnement. hier zat tot gisteren echter een Dal Voordeel abonnement op, die uw collega gisteren heeft geannuleerd. Nu denk ik dat ik beter het voordeelurenabonnement had kunnen annuleren. Dan had ik een OV-chipkaart gehad met een abonnement.
Kan ik aub een reactie krijgen op mijn vraag? Bij voorbaat dank
Dag Sivan,
Ik kreeg de volgende opmerking van iemand op het forum:
"Op dit moment beschikt uw dochter over een voordeelurenabonnement zonder ov-chipkaart en over een ov-chipkaart zonder abonnement. NS heeft er helaas voor gekozen om het niet mogelijk te maken om een abonnement dat reeds in uw bezit is over te zetten op een ov-chipkaart die reeds in uw bezit is. De door u gewenste situatie waarin het voordeelurenabonnement wordt geplaatst op de ov-chipkaart waarop Dal Voordeel stond zal dus niet worden bereikt."

Heeft deze persoon gelijk? Ik heb nu dus een chipkaart zonder abonnement en een abonnement zonder chipkaart, die niet aan elkaar gekoppeld kunnen worden?
Wil je jouw NAW-gegevens en de kaartnummers in een privébericht naar mij toesturen? Je stuurt een privébericht door op mijn naam en vervolgens op 'stuur bericht' te klikken. Vervolgens kan ik voor je kijken wat de mogelijkheden zijn.

Reageer