beantwoord

Dubbele en bovenmatige tariefsverhoging (totaal 5,04%) bij overstap naar Traject Vrij abonnement

• 26 december 2014
  • 6 reacties
  • 323 Bekeken

Dit is de zoveelste keer dat NS de prijzen ver boven de inflatie verhoogd. Het traject Maarssen-Amsterdam Centraal (32 tariefeenheden) was € 1826,-- per jaar en wordt nu € 1918,-- per jaar. Sinds 2002 hou ik de prijzen bij, toen nog inclusief 1 zone Stad-Streek Abonnement (SSA), sinds 2012 is dat exclusief SSA, omdat dit abonnement werd afgeschaft. Sinds 2012 moet ik dan zowel in Maarssen als in Amsterdam een jaarabonnement voor de bus kopen. In Maarssen kost dat bij Qbuzz € 476,-- per jaar en in Amsterdam bij het GVB € 450,-- per jaar. Let wel het SSA was ongeveer € 250,- per jaar. Prijsstijging in 2012 € 676,-. Als ik de kosten voor 2015 optel kom ik op € 1918 + € 476 + € 450 = € 2844,- per jaar. In 2002 was dit € 1482,50 per jaar. Een prijsstijging van maar liefst bijna 92% en dat in 13 jaar. Dat is 7% per jaar gemiddeld. Dat betreft overigens het gehele OV. Als ik alleen de NS prijzen neem kom ik op 4% per jaar, ook hoger dan de inflatie. Om te besparen ga ik in Maarssen inmiddels met de fiets naar het station. Echter er komt geen eind aan de enorme tariefstijgingen, zodat de auto lonkt. Dus NS, vanwaar nu weer deze te hoge prijsstijging en s.v.p. niet afschuiven op de overheid over hogere infraheffing of iets dergelijks, want het busabonnement in Amsterdam stijgt ook niet in prijs, die blijft gelijk.
icon

Beste antwoord door srt 4 januari 2015, 14:03

NS heeft de prijzen per 1./1 gemiddeld met iets van 2,x % verhoogd-dat is de som van zowel inflatie als de hogere Infraheffing (vnl. vestzak broekzak, maar als je graag wilt dat NS dat niet noemt-dan doe ik het wel voor ze, want het is dus gewoon de waarheid), maar het verschilt per kaartsoort hoeveel. Dat Trvrij is voor veel mensen meer gemak dan dat hert nog wat voordeel oplevert-als je 1 van je 2 ritten buiten de spits kan doen, dan is op saldo reizen met dalvoordeel meestal al voordeliger.
de beslissing om dat veels te goedkope (in hun beleving dan) SSA af te schaffen (en trouwens ook reizen op strippenkaart binnen de grote steden) is vooral door de regionalisering gekomen, waarmee de prvincies de tarieven gingen vaststellen voor bustram.
Als je goedkoop wilt, dan is de enige oplossing er veel langer over doen: nog steeds rijdt bus 120 helemaal langsheen de Vecht, mooie route trouwens, tot in Bijlmer-dan de GVB-metro, alles met gewoon zo';n ouderwets **** zoneabo.
Overigens geldt deze verhoging voor elk soort ABO over 32 km (en met iets andere % net zo goed voor elke reisafstand) als je voorheen aan beide kanten SSA erbij benutte. Het is niet tegen Maarssenbroekenaren gericht. bvb in de UK doen ze wel heel gericht aan reizigertje extra belasten als er geen voordehand liggend alternatief met autobahn of expressbus is.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 1
Badge
NS heeft de prijzen per 1./1 gemiddeld met iets van 2,x % verhoogd-dat is de som van zowel inflatie als de hogere Infraheffing (vnl. vestzak broekzak, maar als je graag wilt dat NS dat niet noemt-dan doe ik het wel voor ze, want het is dus gewoon de waarheid), maar het verschilt per kaartsoort hoeveel. Dat Trvrij is voor veel mensen meer gemak dan dat hert nog wat voordeel oplevert-als je 1 van je 2 ritten buiten de spits kan doen, dan is op saldo reizen met dalvoordeel meestal al voordeliger.
de beslissing om dat veels te goedkope (in hun beleving dan) SSA af te schaffen (en trouwens ook reizen op strippenkaart binnen de grote steden) is vooral door de regionalisering gekomen, waarmee de prvincies de tarieven gingen vaststellen voor bustram.
Als je goedkoop wilt, dan is de enige oplossing er veel langer over doen: nog steeds rijdt bus 120 helemaal langsheen de Vecht, mooie route trouwens, tot in Bijlmer-dan de GVB-metro, alles met gewoon zo';n ouderwets **** zoneabo.
Overigens geldt deze verhoging voor elk soort ABO over 32 km (en met iets andere % net zo goed voor elke reisafstand) als je voorheen aan beide kanten SSA erbij benutte. Het is niet tegen Maarssenbroekenaren gericht. bvb in de UK doen ze wel heel gericht aan reizigertje extra belasten als er geen voordehand liggend alternatief met autobahn of expressbus is.
Reputatie 3
Badge
Dat Trvrij is voor veel mensen meer gemak dan dat hert nog wat voordeel oplevert-als je 1 van je 2 ritten buiten de spits kan doen, dan is op saldo reizen met dalvoordeel meestal al voordeliger.

Net even gecheckt.
Afstand 25 tariefeenheden: enkel volle prijs is 5,10; enkel met korting is 3,10; totaal dus 8,20. Traject Vrij jaar kost 12 maal 128 = 1536 euro. Bij 182 retourtjes, waarvan een kant op met korting, is Traject Vrij goedkoper (rekening houdend met de 50 euro die je voor Dal Voordeel moet betalen).

Afstand 50 tariefeenheden: enkeltjes 9,10 plus 5,50, totaal 14,60. Traject Vrij 12 maal 232,30=2787,60. Omslagpunt bij 188 retourtjes (rekening houdend met 50 euro voor Dal Voordeel)

Afstand 90 tariefeenheden (maximale tarief voor Traject Vrij): 15,30 plus 9,20= 24,50, tegenover 3900 voor Traject Vrij Jaar; omslagpunt bij 158 retourtjes.

Boven de 90 tariefeenheden wordt Traject Vrij steeds gunstiger, omdat de prijs dan niet meer oploopt, maar die van reizen op saldo wel.

De meeste forensen die meer dan vier keer per week heen en weer gaan zullen de bovengenoemde omslagpunten gemakkelijk halen. Bovendien is het door het afschaffen van korting in de avondspits ook niet meer zo eenvoudig om buiten de spits te reizen.

Nadeel is dat je met Traject Vrij tweede klas niet gemakkelijk incidenteel kunt switchen naar eerste klas; als je dat regelmatig doet moet je toch ook nog Dal Voordeel aanschaffen.
Srt heeft al goede informatie gegeven, en op deze pagina vind je nog wat meer informatie over de tariefstijging van 2015.
Ik heb er inmiddels genoeg van en daarmee bedoel ik de prijsstijgingen. Dit zal helaas mijn laatste jaar zijn dat ik met een NS-abonnement zal reizen (en dat na 27 jaar). Ik kies voor de auto, niks duurder dan de NS (auto's rijden tegenwoordig 1 op 22) en ook nog de helft sneller in tijd. De groeten.
Reputatie 6
Is dat nu ook een manier om de materieelinzet beter af te stemmen op de vraag? Gewoon zorgen dat je klanten weglopen, hoef je de treintjes ook niet langer te maken!
De reizigers die nu wat meer ruimte in de trein hebben zullen u dankbaar zijn.
Het beleid is er inderdaad op gericht om de reizigeraantallen in de spits zoveel mogelijk gelijk te trekken met die in het dal.

Reageer