beantwoord

E-mails komen structureel niet aan door verkeerde configuratie

De afgelopen maand ben ik met mijn bedrijf bezig geweest om simpelweg gebruik te maken van de NS business cards die we hadden, maar dit liep uit op een fiasco.

Allereerst hadden wij automatische incasso ingesteld, maar doordat er een ander bedrag openstond dat niet onder de automatische incasso viel (of zoiets, god mag weten waarom het mis ging), mislukte de betaling. Al dit gebeurde echter zonder dat wij dit wisten, totdat Syncasso contact met ons opnam.

Nu is dat allemaal gladgestreken en hoeven wij geen boetes te betalen, maar de oorzaak van deze ellende is er nog steeds. De e-mailservers van NS staan namelijk verkeerd afgesteld, hierdoor komen de e-mails onze server niet binnen (ook niet die van Microsoft Office 365). Dit hebben wij al meerdere malen aangegeven aan de telefoon en tevens ook in een klachtenbrief die met een halfslachtige standaardbrief beantwoord werd.

Door dit gelul kunnen wij al een maand niet meer reizen met onze NS business cards en waren wij genoodzaakt een nieuwe account aan te maken op andere e-mailadressen in de hoop dat die misschien daar wel aankwamen.

De reden waarom de e-mail niet aankomt is eigenlijk heel simpel, NS probeert vanaf mx8.ns.nl (145.15.109.2) een e-mail te versturen en stuurt een HELO bericht (wat verplicht is op onze server, en vele andere). Echter, dit HELO bericht is foutief omdat de server beweert dat het van VSP-WSMAIL-CCS-ASD-01.nswerkplek.nl afkomstig is, wat natuurlijk niet waar is.

Noch het subdomein, noch het domein nswerkplek.nl is van buitenaf bereikbaar.

Dit is een triviaal probleem dat binnen het uur opgelost zou kunnen zijn mits het een keer serieus genomen wordt.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 21 juni 2016, 20:01

Ik heb alles teruggekoppeld en doorgespeeld. Meer kan ik niet voor jullie doen.
Bekijk origineel

16 reacties

Dit is een triviaal probleem dat binnen het uur opgelost zou kunnen zijn mits het een keer serieus genomen wordt.

Eens, en dat is precies wat ik ga doen. Ik heb het geëscaleerd en hoop op korte termijn met een terugkoppeling te kunnen komen. Als je over de facturen met mij wil overleggen dan kun je NAW-gegevens, kaartnummer, klantnummer e.d. naar mij sturen middels een privébericht. Zo'n bericht stuur je door op mijn naam te klikken. Vervolgens krijg je de mogelijkheid een privébericht te versturen.
Wat betreft facturen en dergelijke, dat probleem is al opgelost. Echter moesten wij dit wel vernemen via Syncasso, die ons – eerlijk is eerlijk – goed te woord hebben gestaan. Maar het blijkt binnen NS heel moeilijk te zijn iemand van de financiële afdeling aan de lijn te krijgen, iets wat voor afwijkende gevallen toch wel mogelijk moet zijn, zeker als er incassobureaus aan te pas komen.

Wat ik ook nogal zuur vond was dat ik 8 mei op zondagochtend Buitenhof aan het kijken was en daar niemand minder dan Roger van Boxtel daar aanwezig was. Trots verkondigde hij dat de “ons kan niets gebeuren” houding verdwenen was bij de NS, maar ik heb het gevoel dat er nog behoorlijk veel werk gedaan moet worden om dat werkelijk te bewerkstelligen.

Wat betreft het e-mailprobleem; een kleine zoekopdracht wijst uit dat KPN de ICT voor NS verzorgt. (http://corporate.kpn.com/kpn-actueel/nieuwsberichten-1/ns-kiest-voor-kpn.htm)
Zeker het stukje over de “virtuele werkplek” doet mij sterk terugdenken aan het .nswerkplek.nl domein. Behoorlijk triest dat een miljardenbedrijf zoiets simpels als een e-mailconfiguratie niet rond krijgt, buitengewoon droevig wordt het zodra je bedenkt dat – de zeer waarschijnlijke – miljoenen publiek geld van NS naar een bedrijf gaat die zijn rommel niet op orde heeft.

PS: nog een leuk detail, bij het bestellen van mijn nieuwe NS business card kan ik wel meldingen zien over mijn bestelling die verwijzen naar de pagina “mijn bestellingen”, maar eenmaal aangekomen op die pagina wordt mij verteld dat ik geen bestellingen heb.
Ik snap je kritische houding, zeker na je eerste post. Wellicht heb je gelijk; ik ben geen ICT'er, maar zal je opmerkingen zeker intern bespreken. Lijkt me meer dan de moeite waard. Ps. Helaas heb ik nog geen antwoord voor je.
De nswerkplek-hostnames staan verder los van het mailplatform, je zal daar bijvoorbeeld ook veel prod.ns.nl-adressen (AD) zien. Achterliggende machines waar de originele mail getikt is dus.

En inderdaad, die horen daar niet, je verwacht daar mx_.ns.nl.
Beetje jammer, maar nog steeds geen reactie. Ik ga uitzoeken hoe ik dit opnieuw moet escaleren. Ik verneem ook graag of het probleem nog steeds speelt (of niet).
Speelt nog steeds, en wanneer mail vanaf bijvoorbeeld een prive-verbinding komt kan je ook nog steeds vrolijk IP-adressen van de achterliggende aansluiting zien.

Details => PM.
Dank voor de terugkoppeling. Ik ga m'n best weer doen.
Top. En als je je Exchange-account direct in je telefoon o.i.d. hebt zitten zou ik daar nog maar eens goed over nadenken 😉
Ik heb alles teruggekoppeld en doorgespeeld. Meer kan ik niet voor jullie doen.
Is jullie ICT afdeling dan echt zo slecht ? Of nemen ze het voor kennisgeving aan ?
Ik laat de conclusies daarover aan jullie over
Ik ga voor een voldoende. In dit soort situaties zijn er ook nog externe partijen die niet altijd even snel zijn, leert de ervaring 🙂
De reacties 9 en 11 komen op mij over alsof er intern al eerder geïrriteerd dan dankbaar wordt gereageerd op de bugmelding.
Reactie 5 en 7en 9 geven mij hetzelfde gevoel.
Het is dan eindelijk zo ver, de e-mails komen binnen. Het EHLO bericht wordt nu wel juist verstuurd, bovendien komt het zelfs langs de spamfilter.

Hoezee!

Nu beschouw ik dit topic waarlijk als beantwoord.
Ah, super Friedrich!

Reageer