beantwoord

Eenmalig van klasse 1 naar 2 met Traject Vrij

• 7 november 2014
  • 15 reacties
  • 455 Bekeken

Ik heb een Traject Vrij Jaarabonnement 1e klas. Ik wil buiten het traject 2e klas met korting kunnen reizen. Toen ik de kaart aanschafte is me nadrukkelijk gezegd dat die mogelijkheid er is. Gisteren is me gebleken dat dit niet waar is. Ik kan met mijn kaart niet 2e klas reizen met korting.
Het is strijdig met de toelichting van circa een maand geleden (ik zou een klassewissel kunnen doen van 1 naar 2 via de automaat). Ik voel me hierdoor benadeeld. Het lijkt me ook absoluut oplosbaar: via een klassewissel van 1 naar 2 (andersom kan wel) of via de e-ticket (zoals nog wel voor jaartrajectabonnement kan)
icon

Beste antwoord door Inge NS 8 november 2014, 14:39

Eenmalig wisselen van 1e naar 2e klas is voor alle 'Vrij' abonnementen niet mogelijk. Het e-ticket met korting voor houders van Jaartrajectkaart is een tijdelijke oplossing. Dit abonnement gaat in 2015 verdwijnen.
Bekijk origineel

15 reacties

Welkom op het forum JoGo!

Het is inderdaad niet mogelijk om je Traject Vrij jaarabonnement voor een dag van 1e naar 2e klas te wisselen. Als je n.a.v. deze foute informatie toch graag je Traject Vrij jaarabonnement wilt omzetten naar een 2e klas abonnement, mag je mij een privébericht sturen met daarin je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, e-mailadres, kaartnummer en je IBAN + tenaamstelling.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Abonnementen en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Welkom op het forum JoGo!

Het is inderdaad niet mogelijk om je Traject Vrij jaarabonnement voor een dag van 1e naar 2e klas te wisselen. Als je n.a.v. deze foute informatie toch graag je Traject Vrij jaarabonnement wilt omzetten naar een 2e klas abonnement, mag je mij een privébericht sturen met daarin je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, e-mailadres, kaartnummer en je IBAN + tenaamstelling.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Abonnementen en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.

Erg slecht van NS. Het zou dan op zijn minst mogelijk moeten zijn om via e-ticket een los 2e klaskaartje met korting te kopen. Zoals kan bij Jaartrajectabonnement.
Eenmalig wisselen van 1e naar 2e klas is voor alle 'Vrij' abonnementen niet mogelijk. Het e-ticket met korting voor houders van Jaartrajectkaart is een tijdelijke oplossing. Dit abonnement gaat in 2015 verdwijnen.
... een tijdelijke oplossing in afwachting van helemaal geen oplossing.
Het stoort me inderdaad vooral, dat ik er nadrukkelijk naar gevraagd heb. Toen -begin oktober- kon het nog wel. Medewerkers van NS hebben me bij de automaat laten zien hoe die klassewissel ging. Dat is gewijzigd.
Let wel: ik heb al meer dan 20 jaar een 1e klas abonnement om tijdens de spits fatsoenlijk te kunnen reizen. Buiten de spits en buiten het traject vind ik 2e klas prima. Maar die dienst van NS kan ik dus gewoon niet afnemen?
Erg vreemd, zeer irritant en erg (trouwe) klantonvriendelijk.
Oproep aan NS: zorg dan in ieder geval dat het via e-ticket kan!!!!!
Het stoort me inderdaad vooral, dat ik er nadrukkelijk naar gevraagd heb. Toen -begin oktober- kon het nog wel. Medewerkers van NS hebben me bij de automaat laten zien hoe die klassewissel ging. Dat is gewijzigd.

Dan begrepen die medewerkers van NS het ook niet, want die mogelijkheid is er niet geweest, althans niet voor Traject Vrij eerste klas naar tweede klas.
Jawel, die is er geweest. Ze lieten het me zelfs zien aan de automaat. Je kon overgang van 1 naar 2 voor 1 dag kiezen.
Hoe dan ook: het zou NS sieren als ze de mogelijkheid in zouden voeren, bijvoorbeeld door het met e-tickets mogelijk te maken.
Jawel, die is er geweest. Ze lieten het me zelfs zien aan de automaat. Je kon overgang van 1 naar 2 voor 1 dag kiezen.
Dat kan en kon alleen met een Dal Voordeel-, Altijd Voordeel- of Voordeelurenabonnement, niet met Traject Vrij. Zie bijvoorbeeld dit topic, of dit topic van voor oktober. Als u een OV-chipkaart met een Traject Vrij abonnement voor de lezer houdt, zal die optie inderdaad niet zichtbaar zijn.
Reputatie 3
Badge

Let wel: ik heb al meer dan 20 jaar een 1e klas abonnement om tijdens de spits fatsoenlijk te kunnen reizen. Buiten de spits en buiten het traject vind ik 2e klas prima. Maar die dienst van NS kan ik dus gewoon niet afnemen?
Erg vreemd, zeer irritant en erg (trouwe) klantonvriendelijk.
Oproep aan NS: zorg dan in ieder geval dat het via e-ticket kan!!!!!

Het kan inderdaad niet, en een begrijpelijke onderbouwing voor dat standpunt heb ik nog niet gezien.
Je zou kunnen redeneren dat het recht op korting iets anders is dan het recht om (op een bepaald traject) te mogen reizen, ongeacht of dat nu eerste of tweede klas is. Maar dan zou elke logica ontbreken waarom Trajet Vrij TWEEDE KLAS wel korting geeft in de tweede klas. . .

Ik hoop eigenlijk dat dit een kwestie is van onhandige implementatie. Anders zou het gewoon een stommiteit zijn. . .
Ik hoop eigenlijk dat dit een kwestie is van onhandige implementatie. Anders zou het gewoon een stommiteit zijn. . .Het zou best wel eens beiden kunnen zijn.
Ik krijg sowieso steeds meer het idee dat het TrajectVrij een rommelige bètaversie is die versneld in productie is genomen omdat men van de oude Trajectabonnementen af wilde maar eigenlijk nog geen fatsoenlijke vervanger had en dat dat ook de reden is dat men zo schimmig doet over de kosten die in rekening worden gebracht bij het reizen buiten het traject.
@theofiel
Heb je het specifiek over Traject Vrij, of eigenlijk meer algemeen over de OV-chipkaart? :8
Ik heb de indruk dat het met Traject Vrij nog een behoorlijke factor droeviger gesteld is. Dat zie je vooral goed naar voren komen in de reacties van de NS-medewerkers voor wie het product net zo warrig en ondoorzichtig is als voor de reiziger.
Waarom wordt er geen e-ticket optie geboden voor de OV-jaarabonnementen?
Reputatie 4
Badge
Omdat NS schijnbaar weer van het e-ticket af wil. De jaartrajectkaart is al maanden uit de verkoop waardoor het e-ticket voor die groep volgend jaar juli is uitgestorven. De OV-jaarkaart blijft (nog) verkocht worden dus zou het e-ticket daar oneindig blijven bestaan en daar zit NS niet op te wachten.

Reageer