beantwoord

Eerst mogelijke ingangsdatum bijabonnement pas over 5 weken!

• 12 mei 2014
  • 8 reacties
  • 457 Bekeken

Bij mijn abonnement krijg ik 3 kidsvrij-abonnementen. Mijn abonnement wordt automatisch verlengd door NS (per 20 april), maar de bijabonnementen moet ikzelf blijkbaar actief elke keer weer opnieuw activeren. Kwamen we net achter toen passen niet werkten en we dus opeen railrunners moesten kopen. Nu ik de abonnementen probeer te verlengen, kan dat pas op zijn vroegst per 20 juni!! Over 5 weken! Ik heb de kaarten al voor me liggen, dus snap niet waarom het zo lang moet duren. Zoveel reizen we niet, maar dat worden dus waarschijnlijk wel weer een paar extra railrunners. Klantenservice (telefonische) kan hier ook niets aan doen, zeggen ze. Ik voel me eerlijk gezegd toch wel bedonderd. We hebben juist voor dit (duurdere/ongunstigere) abonnement gekozen vanwege de kinderkaarten!
icon

Beste antwoord door Stephan NS 12 mei 2014, 16:56

Beste Bianca,

Welkom op het NS Serviceforum. Uit je bericht kan ik opmaken dat je een hoofdabonnement hebt met 3 Kids Vrij-bijabonnementen. Bijabonnementen zijn inderdaad abonnementen die altijd na een jaar aflopen, kijk hier voor meer informatie. Als het goed is heb je ruim van tevoren per e-mail bericht ontvangen dat de bijabonnementen aflopen en deze had je tot 2 weken voor afloop (dus uiterlijk 4 april in jouw geval) kunnen verlengen. Omdat dit niet is gebeurd en het vandaag 12 mei is, kunnen de bijabonnementen dus ook niet meer per 20 mei op de OV-chipkaarten worden gezet (omdat 20 mei minder dan 2 weken in het voren ligt). Daarom is 20 juni de eerstvolgende ingangsdatum die je kunt selecteren en vanaf dan is Kids Vrij weer een jaar geldig. Tot die tijd adviseer ik je inderdaad om Railrunners aan te schaffen, hopelijk biedt dat uitkomst. Tot slot heb ik je topic verplaatst naar "Abonnementen", zodat het beter vindbaar wordt.

Groet,
Stephan
Bekijk origineel

8 reacties

Beste Bianca,

Welkom op het NS Serviceforum. Uit je bericht kan ik opmaken dat je een hoofdabonnement hebt met 3 Kids Vrij-bijabonnementen. Bijabonnementen zijn inderdaad abonnementen die altijd na een jaar aflopen, kijk hier voor meer informatie. Als het goed is heb je ruim van tevoren per e-mail bericht ontvangen dat de bijabonnementen aflopen en deze had je tot 2 weken voor afloop (dus uiterlijk 4 april in jouw geval) kunnen verlengen. Omdat dit niet is gebeurd en het vandaag 12 mei is, kunnen de bijabonnementen dus ook niet meer per 20 mei op de OV-chipkaarten worden gezet (omdat 20 mei minder dan 2 weken in het voren ligt). Daarom is 20 juni de eerstvolgende ingangsdatum die je kunt selecteren en vanaf dan is Kids Vrij weer een jaar geldig. Tot die tijd adviseer ik je inderdaad om Railrunners aan te schaffen, hopelijk biedt dat uitkomst. Tot slot heb ik je topic verplaatst naar "Abonnementen", zodat het beter vindbaar wordt.

Groet,
Stephan
Hallo Stephan,

Ik begrijp dat dit de procedure is en het stond vast in een e-mail, maar ik heb al 20 jaar ofzo een abonnement, dat altijd automatisch wordt verlengd dus die verlengingsmails lees ik niet meer.
Mijn frustratie is dat:
* de gratis bij-abonnementen niet standaard worden verlengd en de betaalde wel. Waarom zou ik die gratis abonnementen niet meer willen? Het is veel logischer om de default daarvoor ook op "automatisch verlengen" te zetten totdat de kinderen te oud zijn. Dit is zeer klantonvriendelijk.
* als ik het dan toch verleng via internet, blijkt dat het pas over 5 weken in kan gaan, op zijn vroegst! Dat is dus 2 maanden na de ingang van mijn jaarabonnement! Dan is dus al 17% van de looptijd voorbij!! En tot die tijd moet ik dan dus railrunners betalen.

Ik voel me eigenlijk behoorlijk bedonderd. Want het verhaal is eigenlijk nog erger:
Een jaar geleden heb ik het voordeelurenabonnement omgezet naar het ongunstigere dalurenabonnement, juist vanwege die gratis bijabonnementen. Nu blijkt dat het wel is stopgezet, maar dat de NS gewoon vrolijk een half jaar later weer abonnementsgeld voor het voordeelurenabonnement heeft afgeschreven. Maar het abonnement werkte niet meer, dus de korting in de avondspits heb ik nooit gekregen, terwijl ik er blijkbaar wel voor had betaald! Telefonische klantenservice bevestigde het (waren zelf ook verbaasd, jaja!), maar terugstorten konden ze niet, want dan moet ik eerst een brief sturen!!

Aan alle kanten wordt er dus geld afgetroggeld. Stopgezette abonnementen worden nog geincasseerd en kunnen, ook al erkent NS de fout, niet worden teruggestort. Ik moet lang wachten voordat de gratis bij-abonnementen waar ik recht op heb kunnen ingaan en ondertussen moet ik wel gewoon railrunners kopen. Ik word niet snel boos, maar dit vind ik echt te gek voor woorden.

Hele slechte service en zeer frustrerend allemaal. Voel me echt zeer gedupeerd. Ga toch maar weer wat vaker met mijn (elektrische) auto, denk ik.
Hallo Bianca,

Alle bijabonnementen hebben de looptijd van een jaar, omdat we niet kunnen voorspellen of de hoofdabonnementhouder zijn/haar abonnement wel verlengd. Je krijgt daarom zolang het hoofdabonnement doorloopt, de mogelijkheid om het gratis Kids Vrij bijabonnement weer tegelijkertijd met het hoofdabonnement te verlengen. Als je dit niet uiterlijk 2 weken voor afloop doet, kan het bijabonnement de eerstvolgende maand pas weer ingaan (in jouw geval op 20 juni). Ik kan me voorstellen dat je hiervan baalt, maar we hebben je hier tijdig van op de hoogte gesteld. Tevens vind je deze info hier terug op onze website.

Wat betreft je opmerkingen over de kwestie met je Voordeelurenabonnement: wilde je graag in aanmerking komen voor de misgelopen korting of het abonnementsgeld? In het eerste geval is het inderdaad noodzakelijk om de reistransacties in een begeleidend schrijven op te sturen ter restitutie.

Wat een onzin antwoord! En geen reactie op mijn punten, alleen uitleg van de belachelijke procedure. Je kunt de bij-abonnementen toch paralel laten lopen met de betaalde? Als het betaalde abonnement niet verlengd wordt, kun je alle abonnementen tegelijk stop zetten! Je weet toch ook wanneer het betaalde abonnement door blijft lopen? Is ook niet zo dat daar een gat in valt en ik het even twee weken niet kan gebruiken, omdat jullie niet weten of het wel verlengd wordt. Echt onzin. En ook nog steeds geen antwoord waarom het twee weken duurt voordat een abonnement weer vrijgegeven kan worden. Er hoeven geen nieuwe passen aangemaakt te worden ofzo. Dit is allemaal gewoon een kwestie van iets niet willen, niet van technische beperkingen ofzo.

En natuurlijk wil ik gewoon het teveel betaalde abonnementsgeld terug. Dus restitutie van het niet gebruikte deel van het abonnement vanwege de overstap naar ander abonnement en het geld terug van het daarna nog geinde abonnementsgeld (minus het deel dat nu overgemaakt gaat worden omdat het nu hopelijk in jullie administratie wel stop is gezet).
Dag Bianca,

Mijn collega's hebben duidelijk uiteengezet hoe de procedure werkt. De werkwijze staat duidelijk op onze website is eveneens aangegeven in een e-mailbericht. Dat je deze niet leest komt helaas voor je eigen rekening. Je mag het niet eens zijn met onze werkwijze, maar uitleggen hoe de procedure werkt is het enige wat wij op dit gebied voor je kunnen betekenen.

Indien je abonnementsgeld zou willen terugvorderen verzoek ik je je NAW-gegevens via een priv├ębericht aan mij door te geven. Indien ik deze gegevens van je heb ontvangen ga ik in onze administratie kijken wat ik voor je kan betekenen.

Groet Ramon
Beste NS-klantenservice,

We zij nu een jaar later, en ik loop nu tegen dit ditzelfde probleem aan.

Dat bij verlenging van een hoofdabonnement de bij-abonnementen niet automatisch worden verlengd, zal wellicht een reden hebben. Dat ik dat op het moment dat ik het constateer het niet per direct recht kan zetten, vind ik ronduit belachelijk.

Op de kaarten van de kinderen staat ook reizen op saldo, en ze checken zelf in en uit, met als resultaat dat ik voor een retourtje Utrecht - Boskoop voor mijn dochter niet eens een railrunner heb gekocht maar ongemerkt de volle prijs heb betaald...

Ik heb gekeken in de mails over de verlenging van het hoofdabonnement, maar daar staat geen enkele waarschuwing in. Op de website en in de algemene voorwaarden zal het heus wel staan, maar qua communicatie vind ik dit ronduit zwak.

Zowel de complexiteit van dit product, de communicatie als de reactie op de vorige klager vallen me erg tegen. Jammer want ik ben over het algemeen een tevreden NS-klant, maar nu bepaald niet.

Met vriendelijke groet,

Mikis van Dijk
Badge +3
U reageert op berichten uit mei 2014. Sindsdien is er wel iets gewijzigd. Bijabonnementen die zijn aangeschaft op of na 19 juli 2014, zijn nu ook doorlopende abonnementen. Na het eerste jaar zijn ze maandelijks opzegbaar.

In uw geval zult u het abonnement net voor 19 juli 2014 hebben aangeschaft, waardoor uw bijabonnement nog niet doorlopend is. Dan geldt inderdaad dat u zelf een nieuw bijabonnement moet aanvragen. Uit uw bericht kan ik niet afleiden of u wel weet hoe dat moet, dus voor de volledigheid: de procedure daarvoor vindt u op deze pagina bij de veelgestelde vragen onderaan.

Voor kinderen die onder begeleiding van een volwassene reizen, is het Kids Vrij-abonnement beschikbaar. Dit abonnement is gratis te bestellen op www.ns.nl/kidsvrij. Door dit product op de kaart van uw kinderen te laden, zal nooit meer saldo afgeschreven worden voor treinreizen. In het geval ze toch alleen op reis gaan, kunt u bij de kaartautomaat of vooraf als e-ticket een Railrunner kopen.

Ik begrijp dat deze combinatie van verschillende problemen u erg tegenvalt. Wellicht is de klantenservice bereid tot enige coulance, zoals het vergoeden van de gemaakte reiskosten voor uw kinderen, als u uw situatie aan hen voorlegt.
Beste Tochjo,

Bedankt voor de snelle reactie.

Ik heb inmiddels de abonnementen voor de kinderen per 14-8 geactiveerd. Ten aanzien van de gemaakte reiskosten zal ik onder verwijzing naar dit bericht contact opnemen met de klantenservice.

Als dat goed afloopt, ben ik weer tevreden :-)

Met vriendelijke groet,

Mikis van Dijk

Reageer