Eerste klas met korting op Jaartraject tweede klas

Reputatie 3
Badge
Het kan zijn dat het me ontgaan is, maar volgens mij is de vraag nooit helemaal waterdicht beantwoord of een jaartrajectabonnement tweede klas ook recht geeft op korting tijdens voordeeluren in de eerste klas.
Ik heb er in het papieren tijdperk nooit enig probleem mee gehad, en vraag me dus af of ik dat na vandaag wel ga krijgen.

Concreet:
  1. Ik heb Jaartraject Tweede Klas Haarlem-Den Haag Centraal. Ik laad morgen een enkeltje EERSTE klas Haarlem-Den Haag Centraal MET KORTING op mijn kaart en neem om 9:14 de IC van Hlm naar Gvc en ga in de eerste klas zitten. Mag dat?
  2. Ik heb Jaartraject Tweede Klas Haarlem-Den Haag Centraal. Ik laad overmorgen een enkeltje EERSTE klas Haarlem-Amsterdam Centraal MET KORTING op mijn kaart, neem om 9:02 de IC van Hlm naar Asd en ga in de eerste klas zitten. Mag dat?

De reden om het te vragen is in het eerste geval natuurlijk dat de Overgang 2-1 voor een specifiek traject niet meer bestaat, en het kopen van een volledig nieuw kaartje met korting (€ 8,20) dan altijd nog goedkoper is dan Toeslag 2-1 Dal (€ 15).

De reden om het te vragen in het tweede geval is dat ik daar tot nog toe nooit enig probleem mee gehad heb, en dat het me zou verbazen als het dat nu opeens wel is. En het zou logisch zijn als het in het eerste geval niet mag, dat het dan in het tweede geval ook niet mag.

22 reacties

Badge +3
volgens mij is de vraag nooit helemaal waterdicht beantwoord of een jaartrajectabonnement tweede klas ook recht geeft op korting tijdens voordeeluren in de eerste klas.
Ik herinner me dat dit wel eerder aan de orde is geweest; op de website staat dat het mag.
Reputatie 6
Badge +2
Je kan het gewoon uitproberen. Als het kan, mag het.
Badge +3
Als het kan, mag het.
Mwah, ik kan wel wat situaties verzinnen waarin die vlieger niet opgaat 😃
Reputatie 3
Badge
volgens mij is de vraag nooit helemaal waterdicht beantwoord of een jaartrajectabonnement tweede klas ook recht geeft op korting tijdens voordeeluren in de eerste klas.
Ik herinner me dat dit wel eerder aan de orde is geweest; op de website staat dat het mag.

Zoiets is inderdaad aan de orde geweest. Hier: https://forum.ns.nl/abonnementen-2/korting-op-eerste-klas-reizen-traject-vrij-jaar-tweede-klas-2062. Alleen is daar geen antwoord gegeven . . .

Die tekst op de website gaat nog over de Overgang 2-1, die niet meer bestaat. Die is vervangen door Toeslag 2-1, maar dat wil ik nu net vermijden. . .
Reputatie 6
Badge +2
Als het kan, mag het.
Mwah, ik kan wel wat situaties verzinnen waarin die vlieger niet opgaat :D

Ik bedoel het niet in het algemeen, maar in deze gevallen (mits je niet in de spits met de korting gaat reizen).
Reputatie 3
Badge
Je kan het gewoon uitproberen. Als het kan, mag het.

Het punt is dat het in dit geval niet een kwestie is van 'kunnen'. Als het een kwestie was van inchecken, ergens anders uitchecken en kijken wat er wordt afgeschreven had ik het best willen doen; daar had ik wel het risico van een paar euro voor over gehad.

Maar in dit geval kan het altijd. Hier is de HC de enige die mij erop kan aanspreken, bij controle. En die beslist dan ter plekke of het mag of niet. . . En zoals we weten van Loes zijn alle uitzonderingen voor de HC's soms ook een beetje ondoorzichtig, dus is er ook nog een gerede kans dat ik van de ene HC een ander antwoord krijg dan van een andere. Nog afgezien van het feit dat ik er geen zin in heb om in discussies terecht te komen en eventueel zelfs een UVB uitgereikt te krijgen, waarover ik dan weer met NS in discussie moet

Er zijn wel meer situaties waarin ik het advies heb gekregen: "ik zou het even aan de conducteur vragen; die zal meestal niet moeilijk doen, maar dan weet je het zeker". Maar dat is hier toch een wat onbevredigende oplossing: heb je al een kaartje op je chip geladen, ga je het aan de HC vragen als de trein binnenkomt, zegt de HC dat het niet mag en heb je je kaartje voor niks gekocht. . .
Reputatie 6
Badge +2
Het is speciaal voor het Jaartrajectabonnement en Grensabonnement in de kaartautomaat ingebouwd, en de optie om een traject te laden is alleen aanwezig met een kaart waar zo'n abonnement opstaat. De automaat kan dan zien welke klasse het is, en als die dan de keuze biedt van een traject in de andere klasse dan mag je er toch vanuit gaan dat dat mag, te meer omdat er nergens duidelijk gezegd wordt dat het niet mag.

Het is dus niet als bij een kortingkaartje dat je altijd kon kopen, maar dat alleen geldig was voor bepaalde situaties (die er trouwens ook op de automaat bijstonden).

En als je wel een traject voor de andere klasse kan laden, maar niet met korting, dan kan je dat ook zien.

Maar heb je het al bekeken op de automaat, of het kan?
Reputatie 3
Badge
Dank voor de tip, Dennis!
Ik had me niet gerealiseerd dat de opties die je krijgt bij de automaat afhankelijk zijn van de kaart die je ervoor houdt. In dat geval zou je inderdaad zeggen dat je geen opties aangeboden krijgt die niet zijn toegestaan.

Ik heb het inmiddels bekeken, en het kan. Beide opties.
JTK voor de lezer houden, kiezen voor 'Laden overige producten', en dan wijst het zich verder vanzelf.

En onder het - nu waarschijnlijk terechte - motto "Als het kan, dan mag het" ga ik daar vast wel eens gebruik van maken. Al blijft het in geval 1 een 'rip-off' dat je een volledig eersteklaskaartje betaalt terwijl je het al tweede klas hebt afgekocht.
En volstrekt onlogisch dat het wel kan voor houders van JTK, maar niet voor houders van een OV-Jaarkaart, die nog veel meer hebben afgekocht.

Maar goed.
Reputatie 6
Badge +2
Dat valt mee. Ze wilden JTK-houders waarschijnlijk vooral hun korting in hun eigen klasse laten behouden (wat ze ook geregeld hebben voor Traject Vrij), en hebben daarbij in dit geval toevallig of als extraatje de keuze van klasse geboden. Voor het OV-Jaarabonnement is korting in de eigen klasse als aanvulling niet van toepassing.
Overigens mag je in juli en augustus ook voor 9:00 met korting reizen, dat realiseerde ik mij net (staat in Productvoorwaarden Jaarabonnementen Consumenten). Hopelijk heb je daar ook wat aan.

Al blijft het in geval 1 een 'rip-off' dat je een volledig eersteklaskaartje betaalt terwijl je het al tweede klas hebt afgekocht.
En volstrekt onlogisch dat het wel kan voor houders van JTK, maar niet voor houders van een OV-Jaarkaart, die nog veel meer hebben afgekocht.

Maar goed.

Inderdaad een rip-off.
Beide scenario's die IskOV schetst zijn toegestaan. Alleen als je een Toeslag 2-1 hebt geladen ben je in het geval dat je die dag ook weer terugreist, goedkoper uit.
Reputatie 3
Badge
Ik haal dit topic even naar boven.

Femkes antwoord is helder voor de door mij gegeven scenario's.
Ik heb nog één twijfelgeval:

Ik heb een Jaartrajectkaart Haarlem-Den Haag Centraal 2e klas. Mag ik daarop een enkeltje Den Haag Centraal-Haarlem EERSTE KLAS MET KORTING laden, en dan om 17.00 (dus in de Voordeeluren, maar niet in de Daluren) reizen?
Ik zou zeggen dat dit mag, want voor JTK gelden de Voordeeluren, maar wil het toch even checken.
@IskOV

Laatst nog gecheckt in mijn railpocket en een JTK is volgens de rp nog steeds een voordeelurenabonnement. Dus lijkt me wederom geen probleem. Mocht het nu anders in de rp staan, laat ik je dat nog weten.
Reputatie 3
Badge
@IskOV

Laatst nog gecheckt in mijn railpocket en een JTK is volgens de rp nog steeds een voordeelurenabonnement. Dus lijkt me wederom geen probleem. Mocht het nu anders in de rp staan, laat ik je dat nog weten.

Veel dank weer, Loes.
Dat was ook mijn redenering: aan mijn JTK is niets veranderd, dus zal het nog wel een voordeelurenabonnement zijn. (In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Overgang 2-1 met korting; die is domweg afgeschaft en vervangen door Toeslag 2-1 Daluren, en dus per definitie geen voordeeluren-kaart meer.)

En de € 8,20 voor een enkeltje Gvc-Hlm eerste klas met korting is toch altijd een stuk beter dan € 13,60 vol tarief, of zelfs € 25 voor Toeslag 2-1 Dag, waarvan NS kennelijk denkt dat ze de mensheid daarmee een dienst bewijst. . .
Heh? Hoe kan je eerste klas met korting laden als je tijdens daluren niet met korting mag reizen? Zoals Hessel beweerde:

Mijn excuses dat jullie zo lang op definitief uitsluitsel hebben moeten wachten. Het reizen met Toeslag 2-1 Daluren op één van de "oude" Jaar(traject)abonnementen is uitsluitend toegestaan tijdens de Daluren. Dat wil zeggen: op maandag t/m vrijdag voor 6.30 uur, tussen 9.00 – 16.00 en na 18.30 uur én in het weekend de hele dag. Ook al is er geen sprake van inchecken. Wanneer echter aannemelijk is dat je reis is al is aangevangen tijdens de Daluren, dan mag je uiteraard ook gebruik maken van deze Toeslag 2-1 tijdens spitstijden, zoals dat ook geldt voor abonnementen waarmee je wel incheckt.
Als er wel met korting gereisd mag worden, waarom is er dan geen toeslag voordeeluren?

Ik snap er he-le-maal niks van.

En waarom mag een jaartrajectkaart wel met korting 1e klas reizen en een OV-jaarabonnement niet?

Heh? Hoe kan je eerste klas met korting laden als je tijdens daluren niet met korting mag reizen? Zoals Hessel beweerde:
Als er wel met korting gereisd mag worden, waarom is er dan geen toeslag voordeeluren?

En waarom mag een jaartrajectkaart wel met korting 1e klas reizen en een OV-jaarabonnement niet?

Hessel had het over het product Toeslag 2-1 Daluren. Dat is in het geval van IskOV echter niet van toepassing.
Ik begrijp uit bovenstaande reacties dat bij een jaartrajectkaart 2e klas op het traject A - B een reis in de 1e klas altijd wordt beschouwd als een reis buiten het afgekochte traject, ook als deze reis van A naar B leidt.
Aangezien een jaartrajectkaart in de voordeeluren korting geeft op niet afgekochte trajecten, komt IskOV voor korting in aanmerking wanneer hij 1e klas reist. Een OV-jaartkaart biedt geen voordeelurenkorting omdat bij dit abonnement reeds alle trajecten zijn afgekocht (zij het uitsluitend in de klasse waarvoor het abonnement geldig is).
Reputatie 6
Badge +2
Ik denk dat het toeval / achteloosheid van NS is: bij het kopen van een vervoerbewijs (zoals bij de JTK) is het normaal je de klasse te laten kiezen, bij het OV-Jaarabonnement denken ze er niet aan dat je speciaal voor de hogere klasse een vervoerbewijs zou kunnen willen.
Ik denk dat het toeval / achteloosheid van NS is: bij het kopen van een vervoerbewijs (zoals bij de JTK) is het normaal je de klasse te laten kiezen, bij het OV-Jaarabonnement denken ze er niet aan dat je speciaal voor de hogere klasse een vervoerbewijs zou kunnen willen.
Precies, dat blijkt ook wel uit de reacties van de medewerkers op dit forum. Niet anders te beschrijven als onbegrip.

Vandaag voel ik mij niet lekker, dus ik had graag €4,40 extra voor een vol-tarief 1e klas zitplek betaald om maar te kunnen zitten. Nee, dat mag niet.

In plaats daarvan heb ik op het balkon gestaan. Geweldige manier om service te verlenen.
Een OV-jaartkaart biedt geen voordeelurenkorting omdat bij dit abonnement reeds alle trajecten zijn afgekocht (zij het uitsluitend in de klasse waarvoor het abonnement geldig is).
Aangezien ik helemaal nergens een 1e klas heb afgekocht, mag ik dan wel een normaal 1e kaartje met korting kopen? Dat is namelijk goedkoper dan de toeslag. Oh nee, ik kan helemaal geen kaartjes kopen *frustratie*
Reputatie 3
Badge
Een OV-jaartkaart biedt geen voordeelurenkorting omdat bij dit abonnement reeds alle trajecten zijn afgekocht (zij het uitsluitend in de klasse waarvoor het abonnement geldig is).
Aangezien ik helemaal nergens een 1e klas heb afgekocht, mag ik dan wel een normaal 1e kaartje met korting kopen? Dat is namelijk goedkoper dan de toeslag. Oh nee, ik kan helemaal geen kaartjes kopen *frustratie*

Dat is inderdaad het verschil tussen de Jaartrajectkaart en OV-Jaar.
Bij de JTK is het expliciet mogelijk om losse kaartjes op je chipkaart te laden. Met JTK kun je niet in- en uitchecken, en dus kun je ook niet achteraf een factuur krijgen voor reizen buiten je traject. Daarom moet je die reizen vooraf betalen en op je kaart laden.
Wat ik inderdaad doe is, ondanks het feit dat ik een abonnement voor de tweede klas heb, een kaartje voor de eerste klas op mijn afgekochte traject kopen. Dat is natuurlijk duurder dan het aloude overgangsbewijs 2-1, dat nu eenmaal niet meer bestaat, maar goedkoper dan een Toeslag 2-1. Voor het deel dat ik voor 9 uur reis koop ik natuurlijk een kaartje vol tarief, voor het deel na 9 uur een kaartje met korting. Dat je dan feitelijk gedeeltelijk dubbel betaalt voor een reeds afgekocht traject neem ik dan maar voor lief.
@IskOV

IskOV,

Heb mijn rp er nog ff op nagekeken en daar staat nog steeds in dat het een Voordeelurenabonnement is.
Reputatie 3
Badge
Beetje laat, maar alsnog: dank weer aan Loes!

Reageer