beantwoord

Eerste klasse reizen met Flex

• 12 december 2019
  • 5 reacties
  • 104 Bekeken

Beste community,

Ik heb gisteren een wijziging gedaan in mijn NS Flex abonnement, ik heb gekozen voor "Altijd Vrij" en "Eerste Klasse".

Toen ik vanochtend in mijn app keek, stond er alleen nog dat ik op Tweede Klasse stond. Ik heb dit aangepast naar Eerste Klasse, maar kreeg meteen een uitleg en mailtje over de (extra) kosten die hieraan verbonden zijn. 

Vanwege die mailtjes ben ik bang iets fout gedaan te hebben, en dadelijk dubbel betaal voor Eerste Klasse. Ik zag alleen geen andere manier om te switchen buiten die keuze mogelijkheid op de "Mijn NS" pagina.

Mijn vraag is dan ook simpelweg; heb ik het juist gedaan? En ga ik nu niet dubbel betalen? (Herkent de NS het feit dat ik Eerste Klasse al heb "afgekocht"?)

icon

Beste antwoord door Tochjo 12 december 2019, 07:18

De klasse die vermeld is in de app en die u daar kunt wijzigen, geldt voor de periode buiten de afgekochte uren. Bij NS Flex Dal Vrij is het bijvoorbeeld de klasse waarmee in de spitsuren gereisd wordt. Bij NS Flex Altijd Vrij slaat de optie nergens op, want u hebt dan immers alle uren al afgekocht.

Als het goed is, hebt u na de wijziging gisteren een mail met een bevestiging van de wijziging ontvangen. Daaruit kunt u afleiden dat u altijd in de eerste klas mag reizen. Een andere bevestiging kunt u krijgen door in Mijn NS (niet de app, maar de website) te kiezen voor Bekijk en wijzig abonnement. Als daar bij Prijs een bedrag van 584 euro staat, hebt u NS Flex Altijd Vrij 1e klas en mag u onbeperkt eerste klas reizen.

Dat de huidige opzet verwarrend is over de klasse waarin gereisd mag worden in de afgekochte uren, heb ik anderhalf jaar geleden al opgemerkt. Helaas vindt NS het kennelijk niet nodig om hier duidelijker over te zijn. Mijns inziens echt een misser.

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het beste kun je telefonisch via Twitter Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice. Zij kunnen met jou meekijken.

Badge +3

De klasse die vermeld is in de app en die u daar kunt wijzigen, geldt voor de periode buiten de afgekochte uren. Bij NS Flex Dal Vrij is het bijvoorbeeld de klasse waarmee in de spitsuren gereisd wordt. Bij NS Flex Altijd Vrij slaat de optie nergens op, want u hebt dan immers alle uren al afgekocht.

Als het goed is, hebt u na de wijziging gisteren een mail met een bevestiging van de wijziging ontvangen. Daaruit kunt u afleiden dat u altijd in de eerste klas mag reizen. Een andere bevestiging kunt u krijgen door in Mijn NS (niet de app, maar de website) te kiezen voor Bekijk en wijzig abonnement. Als daar bij Prijs een bedrag van 584 euro staat, hebt u NS Flex Altijd Vrij 1e klas en mag u onbeperkt eerste klas reizen.

Dat de huidige opzet verwarrend is over de klasse waarin gereisd mag worden in de afgekochte uren, heb ik anderhalf jaar geleden al opgemerkt. Helaas vindt NS het kennelijk niet nodig om hier duidelijker over te zijn. Mijns inziens echt een misser.

Badge

Hoi NSRoelM, welkom op de NS Community. 

Je kunt inderdaad het beste contact opnemen met de Klantenservice. Dan kunnen we nagaan of de add-on eerste klas goed is toegevoegd aan je abonnement en zo niet, die alsnog toevoegen. Staat de eerste klas met de bijbehorende kosten wel gespecificeerd in de bevestigingsmail die je naar aanleiding van de wijziging ontvangen hebt? 

Ik zie inderdaad de 584 euro staan. Ik heb in mijn haast wel een klassewissel gedaan vanochtend, voor de zekerheid, maar ik zal de ritprijzen even in de gaten houden. Mochten hier dan geen 'gekke' extra kosten staan ben ik content. Mochten deze er wel zijn ga ik meteen contact opnemen met de NS.

Dank voor uw tijd en antwoord!

Badge +3

Dat komt goed. Tochjo heeft gelijk dat die optie “Tijdelijk extra comfortabel 1e klas” eigenlijk geen nut heeft bij Altijd Vrij 1e klas, en dus niet getoond hoeft te worden.

Bij andere 1e klas abonnementen (Dal Vrij, Weekend Vrij) natuurlijk wel, want dan heeft het betrekking op reizen in de spits of buiten het weekend.

Reageer