Eersteklas abonnement maar altijd staan?!

• 12 januari 2016
  • 7 reacties
  • 391 Bekeken

In december heb ik een eersteklas altijd vrij abonnement aangeschaft waarvan ik m.n. tijdens de spits gebruik maak. Dit abonnement kostte ruim 2500,- Euro meer dan een tweedeklas altijd vrij abonnement (1e klas = 7188,60 Euro per jaar en 2e klas = 4640,40 Euro per jaar). Helaas heb ik sinds het begin van 2016 vast moeten stellen dat ik meer dan 50% van mijn reizen staand moet doorbrengen. Feitelijk betaal ik dus op jaarbasis 2500,- Euro extra (!) zonder dat hier enig voordeel t.o.v. een tweedeklas abonnement tegenover staat. In hoeverre biedt de NS hier compensatie voor? Indien de NS geen compensatie biedt, vraag ik me af of het mogelijk is om het abonnement alsnog om te zetten naar een 2e klas abonnement om op die manier in ieder geval 2500,- Euro te besparen.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Uh, over welk traject gaat het?
Uh, over welk traject gaat het?
Het staan heeft betrekking op Den Bosch-Utrecht ('s ochtends tijdens de spits)
Welkom op het NS Serviceforum Mieke. Bedankt dat je hier je verhaal doet. Ik kan me voorstellen dat je flink baalt van je staplaats. Officieel heb je een geldig vervoerbewijs en dat betekent dus geen garantie op een zitplaats. De treinen tussen Utrecht en Den Bosch zijn in de spits regelmatig erg druk en soms zelfs helemaal vol. Soms is een trein eerder of later al een oplossing, maar ik snap dit niet altijd mogelijk is. Ik kan er weinig aan doen, anders dan een extra melding maken. Kun je aangeven welke trein qua vertrektijd(en) het precies om gaat?

Wanneer je om deze reden wil overstappen naar een 2de klas abonnement lees ik het graag en mag je mij een privébericht sturen met kaartnummer en NAW-gegevens.
Reputatie 7
Badge +3
Het staan heeft betrekking op Den Bosch-Utrecht ('s ochtends tijdens de spits)
Ik weet niet welke trein je nu neemt maar in het algemeen zijn de dubbeldeks-ICs naar Alkmaar in de spits minder vol dan de enkeldeks-ICs naar Schiphol. Verder geldt in Den Bosch de gouden regel: helemaal achteraan op spoor 4b instappen als je wil zitten.
Welkom op het NS Serviceforum Mieke. Bedankt dat je hier je verhaal doet. Ik kan me voorstellen dat je flink baalt van je staplaats. Officieel heb je een geldig vervoerbewijs en dat betekent dus geen garantie op een zitplaats. De treinen tussen Utrecht en Den Bosch zijn in de spits regelmatig erg druk en soms zelfs helemaal vol. Soms is een trein eerder of later al een oplossing, maar ik snap dit niet altijd mogelijk is. Ik kan er weinig aan doen, anders dan een extra melding maken. Kun je aangeven welke trein qua vertrektijd(en) het precies om gaat?

Wanneer je om deze reden wil overstappen naar een 2de klas abonnement lees ik het graag en mag je mij een privébericht sturen met kaartnummer en NAW-gegevens.

Dank voor de snelle reactie: het gaat om het traject Tilburg Universiteit - Amsterdam Zuid (vertrek vanuit Tilburg Universiteit om 7:39 of 8:09 uur naar Den Bosch) en vervolgens vanuit Den Bosch - Schiphol (vertrek vanuit Den Bosch 8:09 of 8:39 uur). ik kijk het nog enkele weken aan en zal dan eventueel mijn gegevens opsturen teneinde mijn 1e klas altijd vrij abonnement om te laten zetten tot een 2e klas altijd vrij abonnement.
M.v.g. Mieke
Ik zal deze treinen extra aanmerken als (te) druk in de 1ste klas Mieke. Ik hoop dat er spoedig verbetering optreedt en je in de meeste gevallen een zitplaats hebt.
@Mieke

Tamzin geeft een goeie tip. Ik zie dat beide treinen al in volledig materieel vanaf Heerlen reist. Vanuit Heerlen naar Eindhoven is vaak het voorste treinstel het rustigste. In Eindhoven stappen de meeste reizigers vooraan in en komt er achterin ruimte. In 's-Hertogenbosch zie je hoe de trein kan verdelen en ik acht de kans net als Tamzin groot dat je de meeste kans hebt achteraan via spoor 4b.

Reageer