beantwoord

Ervaring met onterechte incasso door NS?

  • 13 June 2023
  • 4 reacties
  • 285 Bekeken

In mei en nu ook in juni zijn er van mijn rekening twee bedragen via automatische incasso door de NS afgeschreven. Ik herken deze bedrage niet, heb alleen een dalurenabonnement met keuzedagen en heb de klantenservice gebeld. Die kon ze ook niet terugvinden en op mijn betaaloverzicht staan ze ook niet. Ze kon ook niet nagaan waar de bedragen voor stonden. Misschien had ik een account/abonnement voor iemand anders geopend? Niet dus. Ik vermoed nu identiteitsfraude. Ze verwees me door naar de chat op Mijn NS. Daar kwam ik niet verder dan de robot, het wachten op een echte medewerker duurde uren en heb ik opgegeven. 
Vraag aan de community: hebben meer mensen ervaring met onterecht afgeschreven bedragen en wat is hier dan tegen te doen? Ik vind het belachelijk dat de klantenservice niet kan zien waar de bedragen voor staan en waarom ze van mijn rekening zijn afgeschreven.

icon

Beste antwoord door Momo 13 June 2023, 14:28

Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3

Kunt u aangeven wat de bedragen zijn? Sommige bedragen kunnen een indicatie zijn van waar het om gaat. Bij veelvouden van 4,45 euro gaat het waarschijnlijk om de huur van een OV-fiets, bijvoorbeeld.

Normaal gesproken is de logische vervolgstap om contact op te nemen met de klantenservice om te kijken waar de bedragen voor zijn. Maar dat hebt u al gedaan en heeft niets opgeleverd. U zou het nog een keer kunnen proberen; misschien dat een andere medewerker meer succes heeft.

Als dat ook niets oplevert, dan zou ik persoonlijk de bedragen storneren. Dat leidt ertoe dat NS contact gaat opnemen met de persoon op wiens naam het product staat om te zeggen dat de betaling mislukt is. Als u dat bent, dan wordt duidelijk waar het om gaat. En als u dat niet bent, dan bent u van het probleem af.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Dribbel143,

Het is inderdaad belachelijk dat de klanteNService dit niet zou kunnen zien. En er staan ook geen facturen in Mijn NS die deze bedragen verklaren?

Als je zeker weet dat de kosten niet voor jou zijn, zou je de bedragen kunnen storneren. NS zal dan aan degene die de kosten gemaakt heeft betalingsherinneringen sturen.
Ik zou in dat geval wel 'bewijs’ proberen te verzamelen dat de klanteNService je ook niet kon helpen, bv. door een chatgeschiedenis op te slaan.

Als je aangeeft om welke bedragen het gaat, kunnen we wel meedenken. Wat me ten eerste binnenschiet is de huur van een OV-fiets. Veel mensen denken ten onrechte dat ze niet hoeven te betalen voor de huur van een OV-fiets. Dit kost € 4,45.

Reputatie 7
Badge +3

Niet met NS maar met een verzekeraar meegemaakt dat maandelijks een bedrag werd afgeschreven voor een verzekering die wij niet hadden afgesloten. Vanwege privacy wilden ze niet doorgeven op welke naam die verzekering was afgesloten. Wel de woonplaats. Die kwam niet overeen met onze woonplaats en adresgegevens van onze bankrekening. Uiteindelijk is het geld teruggestort.

Als het afgeschreven bedrag niet overeen komt met facturen op jouw naam, dan zou je kunnen vragen op welke naam die afschrijving staat.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb het zelf niet meegemaakt, maar er zijn hier op de community in ieder geval 2 meldingen van geweest. Helaas staan deze topics intussen in het archief zodat deze niet meer te bekijken zijn, behalve voor moderators en superusers.

De klantenservice zou wel terug moeten kunnen vinden waar de incasso's voor zijn. Bij de incassoafschrijvingen moet het factuurnummer staan en het kenmerk van de incasso. Wellicht wilde de klantenservice hier een screenprint van die via de chat verstuurd kan worden. Aan de hand van deze gegevens kan de klantenservice zien waar de incasso voor is en voor wie. De simpelste verklaring is dat het zoals mrfreeze al aangaf voor het huren van een OV-fiets of stallen op rekening, maar dan zou u daarvoor ook een abonnement hebben en zouden de facturen daarvan in uw betaaloverzicht moeten staan. Als het zo is dat de contracthouder iemand anders is dan u zelf mag de klantenservice echter vanwege privacy die gegevens niet aan u geven, er wordt dan alleen aangegeven dat u zelf niet de contracthouder bent. U kunt dan ook niet het rekeningnummer wijzigen, of laten wijzigen door de klantenserice, want dat kan alleen de contracthouder.

Wat kunt u dan wel doen? 

U kunt natuurlijk de incasso storneren of een geplande incasso weigeren. NS zal dan aan de contracthouder een betalingsherinnering sturen en hopelijk zal de contracthouder dan ook het rekeningnummer wijzigen. Wijzigt die persoon echter het rekeningnummer niet dan zal er iedere maand opnieuw een incasso komen die u moet weigeren of storneren, wat natuurlijk niet wenselijk is. Storneren kan tot 56 dagen na de transactie. Betaalt die andere persoon na de betalingsherinneringen niet, zal uiteindelijk het abonnement van die persoon door NS opgezegd worden en stoppen de incasso's.

In uw internetbankieren zou ook de incassomachtiging zichtbaar moeten zijn, hieronder even die van mij voor NS (bij ING), daar is een button om de machtiging te blokkeren. Dat zou u kunnen doen. Let wel op dat u de juiste blokkeert, u geeft aan zelf een daluren abonnement te hebben, de machting hiervoor wilt u natuurlijk niet blokkeren. 

 

Ook is er de mogelijkheid een incasso stop te zetten, maar mogelijk kan dat alleen als je zelf de machtiging hebt afgegeven, wat in het geval dat de incasso is voor iemand anders die u niet kent, niet het geval is. Om een incasso stop te zetten zult u contact op moeten nemen met NS.

https://mijn.ing.nl/banking/services/182766

 

Verder is het mogelijk om een melding onterechte incasso te doen bij uw bank. Hiervoor moet u wel zeker weten dat u echt geen toestemming voor de incasso heeft gegeven, bv als de incasso voor OV-fiets is of stallen op rekening.

https://www.betaalvereniging.nl/betaalproducten-en-diensten/europese-incasso/wat-te-doen-bij-een-onterechte-incasso/  Daar staat ook een link naar een pdf document met daarin alle maatregelen die een rekeninghouder kan nemen tav incasso's.

Bij ING kan een melding onterechte incasso via https://www.ing.nl/particulier/betalen/incasso/verzoek-terugboeking-onterechte-incasso

 

Bankiert u bij een andere bank zoek zelf op de site van die bank hoe u dit alles kunt doen.

Reageer