Ervaringen en tips bij het ophalen en gebruik Vrije keuzedagen met de OV-chipkaart

• NS Hoofdconducteur
  • 6635 reacties
Dit is meer een tip aan iedereen die een abonnement heeft met vrije keuzedagen. Graag wil ik een paar ervaringen hier delen.

Het ophalen van de keuzedag, doe dit alleen bij een NS-kaartautomaat en niet bij de supermarkt of elders. Bij NS kan je namelijk kiezen welke keuzedag je erop zet. De andere automaten zetten er direct twee op, namelijk de keuzedag die het hele jaar geldig is en de keuzedag voor de eerste twee maanden.
Eenmaal op de ov-chipkaart, kan dit niet meer herstelt worden. Bij inchecken ziet de kaart dat er een keuzedag opstaat en als aan de voorwaarden wordt voldaan, dus inchecken di, woe of do vanaf 08.55 (op de incheckpaal) en hele dag in weekend wordt de keuzedag gekozen. Anders wordt gekozen voor het abonnement. Staan er twee op en de reiziger wil er maar eentje gebruiken, zal er eerst niks fout gaan, maar de dag erop, waar de reiziger gewoon met korting wil reizen zal dan voor de tweede keuzedag gekozen worden door de incheckpaal.

Bij de NS-kaartautomaat wil ik dan ook adviseren om te kiezen voor Ophalen Keuzedag, want dan komt eerst degene die het eerst verloopt naar voren. Die een jaar geldig is komt dan nog niet in beeld.

Na het ophalen van de keuzedag is het de bedoeling in te checken aan het begin van de reis, dus bijvoorbeeld Eindhoven en uit te checken bij het eindpunt, bijvoorbeeld Amsterdam. Zodra de terugreis wordt ingezet, wederom inchecken en daarna weer uitchecken. Bij twaalf keer vergeten uit te checken blokkeert de kaart.
Ook al is het vrij reizen, er mag nu eenmaal niet worden teruggereisd in de richting van het incheckstation. Ook een ontbrekende checkin als terugreizen naar het incheckstation gelden officieel als ongeldig vervoersbewijs op dat moment.
Mocht er nog met een andere vervoerder gereisd worden moet er natuurlijk tijdens de reis "overgestapt" worden met de ov-chipkaart.

Ik ben zeer benieuwd naar de ervaringen die men heeft met de verchipte keuzedagen. Graag lees ik hier ervaringen ermee.

17 reacties

Dank voor de tip, Loes. Ik reis de komende week nog een keer "op papier", maar eind volgende week stap ik ook over op digitale keuzedagen.
Ik zal t.z.t. mijn ervaringen hier delen.
Gr. Hans
Hoi Loes,

Bedankt voor je bijdrage, hier hebben onze reizigers wat aan. Ik heb je tip verplaatst naar het topic 'OV-chipkaart'.

Vriendelijke groet, Robby
Bij de NS-kaartautomaat wil ik dan ook adviseren om te kiezen voor Ophalen Keuzedag, want dan komt eerst degene die het eerst verloopt naar voren. Die een jaar geldig is komt dan nog niet in beeld.

Als er geen officiële NS-kaartenautomaat in je Woonplaats (Doetinchem) aanwezig is, dien je eerst naar Arnhem te reizen en daar naar een NS-kaartenautomaat te gaan. Als dit niet verandert zal ik mijn Voordeeluren abonnement beëindigen.
Harrydek schreef:

Als er geen officiële NS-kaartenautomaat in je Woonplaats (Doetinchem) aanwezig is, dien je eerst naar Arnhem te reizen en daar naar een NS-kaartenautomaat te gaan. Als dit niet verandert zal ik mijn Voordeeluren abonnement beëindigen.

Ik vraag me af waarom je bij de andere ophaalpunten niet kan kiezen welke keuzedag je erop wil laden. Ik denk dat daar heel veel te winnen is. Ik weet ook niet of dat ook de bedoeling moet worden, maar lijkt me wel zo gebruikersvriendelijk. Weet iemand anders dat toevallig?
Loes schreef:

Harrydek schreef:

Ik vraag me af waarom je bij de andere ophaalpunten niet kan kiezen welke keuzedag je erop wil laden. Ik denk dat daar heel veel te winnen is. Ik weet ook niet of dat ook de bedoeling moet worden, maar lijkt me wel zo gebruikersvriendelijk. Weet iemand anders dat toevallig?

Volgens een pagina op de website van NS is het ook mogelijk om keuzedagen op te halen bij andere ophaalpunten voor de OV-chipkaart.

Dat zijn dus doorgaans die (kleine) gele automaten die je aantreft in supermarkten, bij Primera winkels, etc. etc.
Nadeel van die kleine automaten vind ik de kleine displays waar maar een beperkte hoeveelheid informatie kan staan.
De beeldschermen van de NS-kaartautomaten zijn groter en overzichtelijker, met een eigen knop voor het ophalen van keuzedagen.
Zoals Loes al schreef wordt bij een NS-automaat uitsluitend de keuzedag op de OV-chipkaart geladen die het eerste zijn geldigheid verliest.
De gele oplaadautomaten zetten meteen alle op dat moment (nog) beschikbare keuzedagen op de kaart.
Als je die nog niet hebt gebruikt kan dat dus ook de keuzedag kosten die het hele jaar geldig is.

Vandaar het advies om bij voorkeur keuzedagen op te halen bij NS-automaten, vanwege de overzichtelijkheid en de keuzemogelijkheid.

Helaas woon ik in het westen van het land dus kan ik van hieruit niet bepalen of automaten (van Arriva of Breng?) op het station van Doetinchem ook geschikt voor het ophalen van keuzedagen.
Omdat het in principe gewone oplaadpunten zijn, lijkt mij dat ook daar keuzedagen geladen zouden moeten kunnen worden.
Misschien iets voor Harrydesk - als inwoneer van Doetinchem - om daar ter plaats een navraag te doen of zelf een bij die automaten te kijken of ophalen van keuzedagen mogelijk is.

Zou een geweldige bijdrage zijn aan dit forum.

Alvast dank voor de te nemen moeite.

Vr.gr
Hans
Reputatie 1
Hans schreef:

Helaas woon ik in het westen van het land dus kan ik van hieruit niet bepalen of automaten (van Arriva of Breng?) op het station van Doetinchem ook geschikt voor het ophalen van keuzedagen.
Omdat het in principe gewone oplaadpunten zijn, lijkt mij dat ook daar keuzedagen geladen zouden moeten kunnen worden.

NS-automaten op stations van andere vervoerders hebben over het algemeen in het geheel geen chipkaartfunctionaliteit.

Nu kreeg ik wel onlangs een email-nieuwsbrief van Arriva en waarin te lezen is dat je nu ook producten kunt ophalen bij hun eigen OV-chipkaartautomaten. Die staan, zover mij bekend, in elk geval op de stations tussen Dordrecht en Geldermalsen en langs de diesellijntjes in het hoge noorden.
Daniel schreef:

Hans schreef:

NS-automaten op stations van andere vervoerders hebben over het algemeen in het geheel geen chipkaartfunctionaliteit.

Nu kreeg ik wel onlangs een email-nieuwsbrief van Arriva en waarin te lezen is dat je nu ook producten kunt ophalen bij hun eigen OV-chipkaartautomaten. Die staan, zover mij bekend, in elk geval op de stations tussen Dordrecht en Geldermalsen en langs de diesellijntjes in het hoge noorden.

Dacht dat NS hun automaten verwijderd had op stations die zij niet meer aan doen. Of daar plannen toe hadden. Meen zoiets ooit eens gelezen te hebben.
Dan moeten die regionale vervoerders inderdaad zelf wel wat ondernemen.
En als Arriva dat op de Merwede-Linge lijn heeft gedaan, zullen ze dat ook wel elders gaan doen.
Hoewel het op de lijn Arnhem-Doetinchem misschien al weer problemen oplevert met 2 concessiehouders (Connexxion en Arriva).

Wie weet onderneemt "onze man ter plaatse" (Harrydesk in Doetinchem) een dezer dagen wel actie.

Zo niet, dan moet ik er maar eens een keuzedag tegenaan gooien en zelf de situatie ter plaatse in ogenschouw gaan nemen, ha ha ha.

Hans schreef:

Loes schreef:

Harrydek schreef:

Volgens een pagina op de website van NS is het ook mogelijk om keuzedagen op te halen bij andere ophaalpunten voor de OV-chipkaart.

Dat zijn dus doorgaans die (kleine) gele automaten die je aantreft in supermarkten, bij Primera winkels, etc. etc.
Nadeel van die kleine automaten vind ik de kleine displays waar maar een beperkte hoeveelheid informatie kan staan.
De beeldschermen van de NS-kaartautomaten zijn groter en overzichtelijker, met een eigen knop voor het ophalen van keuzedagen.
Zoals Loes al schreef wordt bij een NS-automaat uitsluitend de keuzedag op de OV-chipkaart geladen die het eerste zijn geldigheid verliest.
De gele oplaadautomaten zetten meteen alle op dat moment (nog) beschikbare keuzedagen op de kaart.
Als je die nog niet hebt gebruikt kan dat dus ook de keuzedag kosten die het hele jaar geldig is.

Vandaar het advies om bij voorkeur keuzedagen op te halen bij NS-automaten, vanwege de overzichtelijkheid en de keuzemogelijkheid.

Misschien iets voor Harrydesk - als inwoneer van Doetinchem - om daar ter plaats een navraag te doen of zelf een bij die automaten te kijken of ophalen van keuzedagen mogelijk is.

Zou een geweldige bijdrage zijn aan dit forum.

Alvast dank voor de te nemen moeite.

Vr.gr
Hans

Hallo Hans en Loes,
In de Liemers en Achterhoek rijd de vervoerder Ariva, Op de stations staat een beperkte NS Automaat niet geschikt voor Ov-Kaart houders, je bent aangewezen op de gele ov-chipkaart oplaad punten. Afgelopen jaar zijn bij mij en mijn vrouw zoals je schrijft 2 keuze dagen tegelijk op de ov-chipkaart gezet. Heb over dit probleem al contact gezocht met het NS kantoor te Utrecht. Antw. het moeilijk om alle vervoerders op één lijn te krijgen, dus de gebruiker met een NS abon. is hiervan de dupe. Kunnen jullie daar een melding van maken om dit punt op te lossen.
Gr. Harrydek
Harrydek schreef:

Hallo Hans en Loes,
In de Liemers en Achterhoek rijd de vervoerder Ariva, Op de stations staat een beperkte NS Automaat niet geschikt voor Ov-Kaart houders, je bent aangewezen op de gele ov-chipkaart oplaad punten. Afgelopen jaar zijn bij mij en mijn vrouw zoals je schrijft 2 keuze dagen tegelijk op de ov-chipkaart gezet. Heb over dit probleem al contact gezocht met het NS kantoor te Utrecht. Antw. het moeilijk om alle vervoerders op één lijn te krijgen, dus de gebruiker met een NS abon. is hiervan de dupe. Kunnen jullie daar een melding van maken om dit punt op te lossen.
Gr. Harrydek

Is dit misschien iets waar de moderatoren op in kunnen springen? Ik heb zelf geen idee waar ik het zou moeten melden, ik weet wel dat ik er vaker reizigers over heb gehoord, maar nu de bevestiging heb dat het dus klopt. Dank je Harrydek. Ik hoop dat we via dit forum het snel bij de juiste persoon zal komen en dat er een oplossing zal komen.

Loes schreef:

Harrydek schreef:

Hallo Hans en Loes,
Gr. Harrydek

Is dit misschien iets waar de moderatoren op in kunnen springen? Ik heb zelf geen idee waar ik het zou moeten melden, ik weet wel dat ik er vaker reizigers over heb gehoord, maar nu de bevestiging heb dat het dus klopt. Dank je Harrydek. Ik hoop dat we via dit forum het snel bij de juiste persoon zal komen en dat er een oplossing zal komen.

Hoi Loes,

Er bestaat zoiets als een afdeling abonnementen (een schriftelijke opzegging van een abonnement moet je in ieder geval naar die afdeling sturen).

Maar via dit forum ligt de ingang bij de moderatoren en die zouden alle mogelijk betrokken afdelingen met interne berichten kunnen bestoken, lijkt mij zo.

Mijn ervaring is dat als je het bij grote organisaties ook bij de grootste baas neerlegt, het binnen de kortste keren door gedelegeerd is .
Kortom, beginnen bij Timo Huges.

Hier ligt dus een schone taak voor onze moderators,

Veel succes, dames en heren!

Vriendelijke groet,

Hans
Badge
Beste forummers,

We zien dat dit onderwerp veel reacties teweegbrengt. Er zijn inmiddels meerdere topics geopend over het activeren van de Vrije Keuzedagen. In dit topic geeft mijn collega Ramon antwoord op deze vraag.

Vriendelijke groet,

Femke
Femke NS schreef:

Beste forummers,

We zien dat dit onderwerp veel reacties teweegbrengt. Er zijn inmiddels meerdere topics geopend over het activeren van de Vrije Keuzedagen. In een ander topic geeft mijn collega Ramon uitleg over hoe je de Vrije Keuzedagen kunt activeren.

Vriendelijke groet,

Femke

Als er al zoveel verschillende topics over hetzelfde onderwerp zijn is het dan misschien een idee om niet alleen door Ramon een uitleg te laten schrijven, maar ook al die topics bij elkaar te plaatsen en er één totaal-topic van te maken?
Daarmee voorkom je mogelijk dat al die losse topics toch een min of meer eigen leven gaan leiden.
Femke NS schreef:

Beste forummers,

We zien dat dit onderwerp veel reacties teweegbrengt. Er zijn inmiddels meerdere topics geopend over het activeren van de Vrije Keuzedagen. In een ander topic geeft mijn collega Ramon uitleg over hoe je de Vrije Keuzedagen kunt activeren.

Vriendelijke groet,

Femke

Hoi Femke,

Dit topic heb ik niet gestart om alleen te vertellen hoe men Keuzedagen moet ophalen, maar wat de ervaringen zijn en tips te geven over de meest voorkomende fouten, die ik juist in de trein tegen kom, met alle vervelende gevolgen van dien voor goedwillende reizigers.
Juist dat wilde ik hiermee teweegbrengen om men ervan bewust te maken dat een fout snel gemaakt kan worden en niet makkelijk kan worden rechtgezet. Ik zie ook dat niet alleen dit topic, maar ook bezwaar maken op een bekeuring regelmatig naar voren komt, vandaar dat ik Hans zijn idee hierover steun.
Ik hoop dat er nog genoeg ervaringen gedeeld worden en dat we daar van kunnen gaan leren en reizigers beter kunnen informeren.
Hoi Loes,

Het delen van de ervaringen lijkt ons ook nuttig en interessant. Het antwoord is alleen extra uitleg. Ga vooral door met het delen van ervaringen in dit forum. Ik heb het ook even aan de titel toegevoegd.

Vriendelijke groet,
Bart
Bart NS schreef:

Hoi Loes,

Het delen van de ervaringen lijkt ons ook nuttig en interessant. Het antwoord is alleen extra uitleg. Ga vooral door met het delen van ervaringen in dit forum. Ik heb het ook even aan de titel toegevoegd.

Vriendelijke groet,
Bart

Hoi Bart,

Dank je wel, het is inderdaad nog duidelijker zo, nu je de titel hebt aangepast.
Reputatie 6
Badge +2
Nog wat info over dagen en tijden van geldigheid:

Keuzedagen bij een Dal Voordeel of Altijd Voordeel abonnement:

•Op maandag t/m vrijdag voor 6.30 uur en na 9.00 uur (dus ook in de avondspits).
•In het weekend de hele dag.
•Tijdens de volgende feestdagen in 2014 de hele dag: Nieuwjaarsdag (1 januari), Goede Vrijdag (18 april), 2e Paasdag (21 april), Hemelvaart (29 mei), 2e Pinksterdag (9 juni), Kerst (25 en 26 december) en op Nieuwjaarsdag (1 januari 2015).

Keuzedag: Een Dag waarop bij sommige abonnementen aan sommige personen
(zie artikel 8.4) 100% korting wordt gegeven op de in artikel 9.4 bedoelde
vervoerbewijzen maar niet tijdens de Spitsuren in de ochtend van maandag tot en
met vrijdag.

9.2 U krijgt alleen korting als u incheckt tijdens de uren waarop u korting
geniet.

Keuzedagen bij een Voordeelurenabonnement:

Van maandag t/m vrijdag na 9.00 uur.
In het weekend de hele dag.
Tijdens de feestdagen (zie boven) en vrijdag 30 mei (de dag na Hemelvaart) de hele dag.
In de maanden juli en augustus en de week tussen kerst en oud en nieuw de hele dag.

Reputatie 6
Badge +2
Inmiddels zijn er:

http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/nieuwe-portfolio/instructie-plaatsen-digitale-keuzedag-op-ov-chipkaart-bij-primera-ccv-automaat.pdf

http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/nieuwe-portfolio/instructie-plaatsen-digitale-keuzedag-op-ov-chipkaart-bij-albert-heijn-en-jumbo-m-com-automaat.pdf

Opvallend is bij de CCV dat eerst wordt gevraagd of je de Jaarkeuzedag wil laden, hoewel als je de Tweemaandskeuzedag nog hebt het verstandiger is om die te laden. Ook wordt na het laden gevraagd of je de andere ook wil laden, hoewel dat meestal niet de bedoeling is.

Bij de M-Com wordt de aanduiding "Act Kzd VDU" (activeren Keuzedag Voordeeluren) gebruikt, zonder onderscheid tussen Jaarkeuzedag en Tweemaandskeuzedag. Voor zover je kan kiezen moet dat dus "blindelings". Gezien de volgorde die de CCV toont moet je, indien mogelijk, misschien standaard eerst nee kiezen en dan ja.

Reageer