Even de trein verlaten om uit en in te checken

Reputatie 6
Badge +2
In veel topics is er discussie over het even de trein verlaten om uit en in te checken, daarom maak ik er even een apart topic van.

Redenen kunnen zijn:
* Zodra een tariefperiode ingaat met korting of een hogere korting, daarvan gebruik gaan maken.
* Op het station waar het vaste traject van Traject Vrij begint of eindigt, het gebruik ervan beginnen of eindigen. Dit geldt met name bij Traject Vrij Zakelijk waarbij de werkgever privégebruik niet toestaat, en men daarom ook een privékaart heeft.

Het eerste geval wordt ook genoemd in de Productvoorwaarden Voordeelurenabonnement van april 2014 (http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/jaar--en-maandabonnementen/pdf/21036_nsr_voorwaarden_voordeeluren_spread_v5.pdf):

10.3 (..) Als u buiten de Voordeeluren incheckt krijgt u geen korting, ook niet voor het deel van de reis dat eventueel tijdens de Voordeeluren wordt afgelegd. Maar zodra u dan tijdens de Voordeeluren uit- en weer incheckt (bijvoorbeeld omdat u (..) even de trein verlaat om vervolgens weer in dezelfde of de volgende plaats te nemen) wordt vanaf dat punt weer wel korting verleend.

Overigens bevat de tekst een merkwaardige omkering: er wordt geproken over uit- en inchecken omdat je de trein verlaat, niet het verlaten van de trein om uit en in te checken.

In dit verband wordt vaak de plaatsing van paaltjes en poortjes besproken, en het strategisch plaatsnemen in een bepaald deel van de trein, in verband met de kans dat met dezelfde trein verder gereisd kan worden.

Vanaf 9 juli 2014 kan de houder van een Jaartrajectkaart of Grensabonnement een enkele reis of retour voor een traject buiten het vaste traject, met of zonder korting, op de kaart zetten bij de NS-kaartautomaat (http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/reizen-met-bepaalde-ns-abonnementen-uitzonderingen.html#Jaartraject%20en%20Grensabonnement). Dit maakt korting in de voordeeluren mogelijk zonder in- en uitchecken. Wanneer deze mogelijkheid uitgebreid zou worden naar houders van andere abonnementen, zou even de trein verlaten om uit en in te checken zoals boven genoemd mogelijk niet meer nodig zijn.

46 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Die laatste link moet zijn http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/reizen-met-bepaalde-ns-abonnementen-uitzonderingen.html#Jaartrajectabonnement%20en%20Grensabonnement, die staat verkeerd op http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/campagnes/vanaf-9-juli-checkt-iedereen-elke-treinreis-in-en-uit.html.

Verder is er, komend uit het buitenland, een situatie waarbij men even de trein moet verlaten om in te checken, namelijk voor het activeren van een tevoren geladen Keuzedag (als de heenreis op een eerdere dag was), zie https://forum.ns.nl/abonnementen-2/keuzedag-verchipt-internationaal-reizen-de-keuzedag-activeren-behalve-checken-2383/index1.html#post17340. (Men kan ook daar eerst de Keuzedag op de kaart laden, en dan door inchecken activeren.) Vanaf de grens tot dit station van activeren kan men nog geen gebruik maken van de Keuzedag. Het is dus het voordeligst dit op het eerste Nederlandse station te doen waar de trein stopt. Op welk station men dit doet moet men van tevoren plannen, om dienovereenkomstig een ticket te kopen.

Het woord "even" in de titel "Even de trein verlaten om uit en in te checken" is overigens wat te rooskleurig: het probleem is vaak juist dat men dezelfde trein niet meer haalt en dan de volgende moet nemen. Als men veel bagage heeft of slecht ter been is is het ook erg lastig.
Reputatie 3
Badge
Ter aanvulling:

Ik kan de digitale versie zo snel niet vinden, maar er circuleert ook een folder "Reizen met korting bij NS Alleen nog met uw OV-chipkaart", waarin bijgaande tekst is opgenomen (zie afbeelding).

NS raadt dus deze "omcheck-methode" zelf aan.

Dat het niet op elk station even gemakkelijk is, en niet duidelijk op welke stations het wel en niet kan zonder een trein te laten lopen, is hierbij even buiten beschouwing gelaten.
Reputatie 6
Badge +2
Voor een aan dit topic verwant topic zie https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/benadeeld-door-afschaffing-papieren-kaartje-2446.
Reputatie 6
Badge +2
En https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/gebruik-maken-korting-verplicht-inchecken-3140.
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook https://ovloket.nl/pages/ovloket/Hoofdmenu/Nieuws?postid=2747.
Het uit en opnieuw inchecken voor korting is een schijnoplossing van de NS voor het afschaffen van e tickets met korting ( wat los staat van de afschaffing van papieren kaartjes)

Het is voor mij onbegrijpelijk dat voor de ene groep vaste klanten deze e tickets wel beschikbaar blijven en voor bv voordeelurenabonnementhouders niet. Dat komt bij mij over als reizigertje pesten door NS.
Het uit en opnieuw inchecken zal bij 90% van de gevallen leiden tot een trein later nemen en dus vertraging.

Reputatie 7
Badge +4
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe dit de eerste week na 9 juli zal gaan en hoeveel problemen dit zal geven. De ingangsdatum van 9 juli , net in of voor de vakantietijd, is wel snugger gekozen wat dat betreft.
Reputatie 3
Badge
Thom schreef:

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe dit de eerste week na 9 juli zal gaan en hoeveel problemen dit zal geven. De ingangsdatum van 9 juli , net in of voor de vakantietijd, is wel snugger gekozen wat dat betreft.

Een andere interessante kwestie is dat houders van Jaartraject vanaf vandaag twee maanden lang de hele dag met korting kunnen reizen, en houders van het nieuwe Traject Vrij dat niet doen als ze inchecken tussen 6.30 en 9.00 of tussen 16.00 en 18.30.

Vraag me af hoeveel houders van Traject Vrij zich dat realiseren. 'Gelukkig' (voor NS) merken ze dat pas als ze aan het eind van de maand een factuur krijgen . . .
Reputatie 6
Badge +2
IskOV schreef:

(..) merken ze dat pas als ze aan het eind van de maand een factuur krijgen . . .

Op Mijn NS na 2 dagen, dacht ik.
Reputatie 6
Badge +2
Redenen voor het even de trein verlaten om uit en in te checken (update):

* Zodra een tariefperiode ingaat met korting of een hogere korting, daarvan gebruik gaan maken.
* Op het station waar het vaste traject van Traject Vrij begint of eindigt, het gebruik ervan beginnen of eindigen, in de volgende gevallen:
** Bij Traject Vrij Zakelijk waarbij de werkgever privégebruik niet toestaat, en men daarom ook een privékaart heeft.
** In de middagspits bij een reis deels op het vaste traject van Traject Vrij, en deels daarbuiten met VDU-korting.
** In de spits bij een reis deels op het vaste traject van Traject Vrij, en deels daarbuiten met Altijd Voordeel.
Ook evt omchecken voor medereizigers als de abonnementhouder de trein verlaat.
Reputatie 1
IskOV schreef:

Thom schreef:

Een andere interessante kwestie is dat houders van Jaartraject vanaf vandaag twee maanden lang de hele dag met korting kunnen reizen, en houders van het nieuwe Traject Vrij dat niet doen als ze inchecken tussen 6.30 en 9.00 of tussen 16.00 en 18.30.

Vraag me af hoeveel houders van Traject Vrij zich dat realiseren. 'Gelukkig' (voor NS) merken ze dat pas als ze aan het eind van de maand een factuur krijgen . . .

* In principe hebben de JTK kaarten dezelfde VOORDEELuren als de 'oude' VDU-abonnementen.
* De Traject Vrij hebben dezelfde DALuren als de Daluren Vrij abonnementen.

Het staat wel gewoon duidelijk in de voorwaarden.

En....

Ach ja... ik checkte maanden lang buiten mijn traject in en uit.
Ik heb dat evenals NS (controleurs) ook niet gemerkt, totdat mijn automatisch opladen verdacht weinig werd gebruikt. En dus zeker totaal zo'n 150 euro aan reizen voor 0 euro heb gemaakt.
Welk voordeel heb je eigenlijk? Als je de trein verlaat om "even" uit en in te checken en zo moet wachten op de volgende trein omdat het poortje te ver weg staat.....
Neem dan gelijk een trein later. Kom je evengoed op de zelfde tijd aan.... En wel met het voordeeltarief...
Reputatie 3
Badge
Peter159 schreef:

Welk voordeel heb je eigenlijk? Als je de trein verlaat om "even" uit en in te checken en zo moet wachten op de volgende trein omdat het poortje te ver weg staat.....
Neem dan gelijk een trein later. Kom je evengoed op de zelfde tijd aan.... En wel met het voordeeltarief...

Op lange reizen niet. Als ik om 8:07 de trein van Amsterdam Centraal naar Maastricht pak, zou ik in Den Bosch kunnen 'omchecken' en bewust een trein laten lopen, dan ben ik uiteindelijk om 10:54 in Maastricht. Dat is de trein die ik ook gehad zou hebben als ik om 8:22 in Amsterdam was ingestapt, maar dan had ik nog steeds geen korting gehad. . .

In dit soort geval moet de calculerende reiziger dus redeneren: hoe laat wil je ergens zijn, hoe laat moet je dan normaal gesproken de trein nemen, en dan neem je één trein eerder om te kunnen omchecken.
macca728 schreef:

Het uit en opnieuw inchecken voor korting is een schijnoplossing van de NS voor het afschaffen van e tickets met korting ( wat los staat van de afschaffing van papieren kaartjes)

Het is voor mij onbegrijpelijk dat voor de ene groep vaste klanten deze e tickets wel beschikbaar blijven en voor bv voordeelurenabonnementhouders niet. Dat komt bij mij over als reizigertje pesten door NS.

Huh? Met de e-ticket zou je bij zo'n reis toch sowieso geen korting krijgen? Of koop je dan twee tickets, een voor het deel met korting en een voor het deel zonder korting? Dan zou je namelijk weer uit moeten rekenen of het wel voordelig is ivm het mislopen van de lange afstandskorting.
Rendag schreef:

macca728 schreef:

Huh? Met de e-ticket zou je bij zo'n reis toch sowieso geen korting krijgen? Of koop je dan twee tickets, een voor het deel met korting en een voor het deel zonder korting? Dan zou je namelijk weer uit moeten rekenen of het wel voordelig is ivm het mislopen van de lange afstandskorting.

Ja e ticket met en zonder korting. Ja het moet wel lonend zijn.
macca728 schreef:

Rendag schreef:

macca728 schreef:

Goh, eens gekeken naar mijn eigen reizen en dan scheelt het inderdaad wat. Ik was er maar vanuit gegaan dat dat wel mee zou vallen omdat die eerste tariefeenheden het duurst zijn. 😉
Reputatie 3
Badge
macca728 schreef:

E-tickets met korting zijn alleen nog verkrijgbaar voor mensen met Jaartraject- of Grensabonnement, en die hoeven ten eerste niet in- en uit te checken en kunnen ten tweede die kaartjes ook bij de automaat op hun chipkaart laden.

Uit- en opnieuw inchecken is geen schijnoplossing voor het afschaffen van de e-tickets met korting, maar een manier om de nieuwe regel te omzeilen dat je tijd van inchecken bepalend is voor je recht op korting in plaats van je tijd van reizen.
En zoals ik ook al elders heb gesteld: NS vindt dat helemaal niet iets wat ze zouden moeten oplossen. Als de reiziger door het omchecken die regel kan omzeilen is dat mooi voor de reiziger, maar hij/zij heeft er geen enkel recht op en er is dus voor NS ook geen probleem dat opgelost moet worden.
(Bovendien zou het dan logisch zijn dat de reiziger ook verplicht wordt om uit- en weer in te checken als hij/zij van een dalperiode naar een spitsperiode gaat, en dat doet natuurlijk helemaal geen mens.)
Volgens mij is het uitgangspunt van de NS dat je met korting REIST in de daluren en zonder korting REIST in de piekuren.
Dat er in de praktijk voor gekozen is dat je met korting INCHECKT in de daluren en zonder korting INCHECKT in de piekuren is mijns inziens dan ook geen ontwerpkeuze maar het gevolg van een gebrekkige implementatie.
Reputatie 3
Badge
theofiel schreef:

Volgens mij is het uitgangspunt van de NS dat je met korting REIST in de daluren en zonder korting REIST in de piekuren.
Dat er in de praktijk voor gekozen is dat je met korting INCHECKT in de daluren en zonder korting INCHECKT in de piekuren is mijns inziens dan ook geen ontwerpkeuze maar het gevolg van een gebrekkige implementatie.

Tja, dat deze implementatie zijn doel op zijn minst gedeeltelijk voorbijschiet zal ik niet ontkennen. . .
Op zich is bij reizigers met de DALuren het niet helemaal onlogisch dat de inchecktijd het tarief bepaalt. Er zijn momenten dat dat in het nadeel is van de reiziger, maar er zijn ook momenten dat dat in het voordeel is van de reiziger (bij het begin van de piekuren).

Dit is echter niet het geval bij reizigers in de VOORDEELuren, omdat er geen "compensatie" is. Er is alleen de overgang van piek naar dal, waarbij je als reiziger benadeeld wordt, maar er is geen overgang van dal naar piek waar je als reiziger juist voordelen plukt.

Daarom is het voor houders van voordeelabonnementen (VDU meer dan JTK, omdat die een andere optie hebben) terecht dat hier ophef over is.

Dit is een flinke verslechtering van de voorwaarden, en in de praktijk ook strijdig met de eigen voorwaarden. Er zijn gelukkig 3 oplossingen:

- In de trein mogelijkheden om om te checken
- Genoeg paaltjes op de perrons zelf
- Het automatisch verrekenen van de korting op basis van de dienstregeling.
Reputatie 7
Badge +4
Oplossing 1 haalt alle voordelen weg van het systeem met de poortjes en gaat het zwartijden niet tegen wat nu eenmaal nodig is. Probeer je dat eens voor te stellen in de trein overigens.
Oplossing 2 is wel werkbaar
Oplossing 3 zou een ramp zijn want dat lost dit probleem wel op maar schept doffe ellende want dan kun je niet meer voor het begin van de spits inchecken en met korting reizen.

Ik snap best dat mensen na 9 uur de mogelijkheid zoeken om om te checken maar het systeem is heel overzichtelijk, je reist in de spits dus je incheckmoment is ook in de spits. Dan betaal je nu eenmaal meer. Inchecken in de daluren levert juist weer voordelen op. Het automatisch verrekenen zou echt een ramp zijn voor veel mensen die nu voor daltarief reizen en de dalvrijabonnementen of dalvoordeelabonnementen kun je dan in de praktijk afschaffen. Dan is het beleid om mensen te bewegen in de daluren te reizen en de spits te mijden volledig mislukt. Het beste is meer paaltjes op de perrons te plaatsen. Je kunt dan zelf kiezen voor omchecken met een zeker risico of het gegeven accepteren dat de inchecktijd bepalend is en dat je soms wat meer betaalt. Ik accepteer het gegeven dat ik incheck in de daluren en in een deel van de spits nog reis met korting zonder enig probleem 😉 Het automatisch verrekenen van de korting zou veel mensen juist heel veel kosten en reizen met de trein wordt dan in de praktijk juist bemoeilijkt. Het verhaal heeft gewoon twee kanten. Ik reis veel en ik zie mensen na negen uur zeker wel eens omchecken maar het is bepaald niet algemeen.

Zo het nu gaat wordt het reizen in de daluren bevorderd en dat moet je zo houden want de capaciteit in de spits opvoeren, blijkt zo eenvoudig niet.
Thom schreef:

Dan is het beleid om mensen te bewegen in de daluren te reizen en de spits te mijden volledig mislukt. ... Zo het nu gaat wordt het reizen in de daluren bevorderd en dat moet je zo houden want de capaciteit in de spits opvoeren, blijkt zo eenvoudig niet.

Dit ben ik niet met je eens. De huidige implementatie bevordert niet het reizen in de daluren, het bevordert slechts het inchecken in de daluren. Mensen zullen steeds creatiever gaan zoeken naar mogelijkheden om toch met korting te kunnen reizen zonder hun reistijden aan te passen en zeker in het geval van de mensen die gedwongen worden over te stappen van een abonnement met korting in de avondspits naar een abonnement zonder korting (maar die de prijs van hun abonnement ondertussen wel zien stijgen) kan ik me die houding goed voorstellen. Het zou mij dus niets verbazen al steeds meer mensen in de lunchpauze vast inchecken om in de avondspits pas te gaan reizen.
Reputatie 7
Badge +4
Dat kan dus niet want je moet binnen een half uur gaan reizen, en de meeste mensen lunchen niet tegen vieren. De dalurenreiziger zal zijn reis zo plannen dat hij tegen dalurentarief kan reizen, wat niet altijd kan en voor de spitsurenreiziger geldt hetzelfde, wat lastiger is en soms onmogelijk. De prijsprikkel werkt zo en in de spits reizen zal in heel veel gevallen echt duurder zijn. Zo is het systeem ook ontworpen en dat is geen onderwerp van democratisch overleg meer. Ik begrijp heel goed dat mensen na negen uur willen omchecken, ik kan ook rekenen, maar er is geen sprake van aangedaan onrecht als je in de spits incheckt. Gezien de duur van de meeste reizen, als je naar de gemiddelde reistijd kijkt, valt de schade ook mee, zeker omdat veel mensen die in de spits reizen een vergoeding van de werkgever krijgen. Daarom zie je het omchecken ook niet al te veel gebeuren mogelijk. Dat dit niet voor iedereen opgaat is natuurlijk ook helder. Ik denk dat men in deze discussie wel naar het geheel moet kijken en niet alleen naar dit onderdeel.

Reageer