beantwoord

Ex-student Flex Dal Voordeel + Weekend Vrij combineren

  • 28 August 2022
  • 28 reacties
  • 1105 Bekeken

Beste,

 

Vanaf 1 september heb ik geen recht meer op een studentenreisproduct. In de weekenden maak ik vaak verre afstanden naar bijv. familie, vandaar dat het Weekend Vrij abonnement mij interessant lijkt. Als ex-student wil ik graag ook het Flex Dal Voordeel abonnement voor afgestudeerden voor 40% korting in de dal. Klopt het dat ik deze twee abonnementen niet kan combineren op 1 OV-kaart? Ik las dit op een oude forumpost.

 

Dien ik in dit geval dan het Weekend Vrij abonnement te nemen op een nieuwe OV-kaart?
En kan ik daarnaast op mijn huidige OV-kaart de Flex Dal Voordeel aanvragen per 1 september?

 

Weekend Vrij betaal ik dan op de rekening.
Kan ik dan nog steeds bij de ex-studentenregeling kiezen tussen betalen op rekening of op saldo reizen?

 

Vele vragen, maar hopelijk dat iemand mij wat wijzer kan maken. Ik hoor graag wat jullie advies is. Alvast bedankt!

 

Hartelijke groet,

Michelle

icon

Beste antwoord door Thom 28 August 2022, 18:55

Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Mijn excuses ik ging er van uit dat Dalvoordeel als verlengd abonnement nog mogelijk was maar dat is afgeschaft. Het Dalvoordeelabonnement wordt dan Flex en het Weekendvrij ook. U heeft dan iets voordeel, want als u Weekendvrij zonder Dalvoordeel neemt, dan spaart u €3,10 uit. U moet dan wel met twee kaarten werken en dat levert snel vergissingen op.

Als u die een jaar niet maakt, spaart u dan 12 x €3,10 uit door met twee kaarten te reizen. Maar ja een keer per ongeluk in het weekend inchecken met de Dalvoordeelkaart, kost dan al snel veel geld in verhouding. Studenten zijn zich niet altijd bewust van de hoge prijzen die normaal gelden als je jaren bijna of helemaal gratis hebt gereisd.

Badge +3

Krijg je als ex-student niet gewoon een jaar lang € 5,10 korting op een abonnement naar keuze?

Reputatie 7
Badge +4

Die optie geeft de mogelijkheid van Weekendvrij plus Dalvoordeel door de week met €5,10 korting. Dat is dan verstandiger inderdaad. Dan ben je voor drie tientjes klaar, geen gedoe met saldo en ook geen twee kaarten met de kans op vergissingen. €29,60 uit mijn blote hoofd. Ik zie dit niet staan overigens. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Krijg je als ex-student niet gewoon een jaar lang € 5,10 korting op een abonnement naar keuze?

Niet meer, is nu alleen Dal Voordeel. Voorheen met alle andere abonement nog als saldo abonnement kon je wel kiezen tussen gratis Dal Voordeel of een jaarlang korting op een ander abonnement. 

Wellicht dat ik dan twee OV-kaarten neem en er plakkertjes op doe om niet verward te raken (het scheelt me jaarlijks 37,20 euro als ik het zo doe en niet voor de 3,10 euro opslag kies). Dank voor alle reacties en uitleg!

Ik heb nog een vraag als dat mag. Op de volgende pagina (https://www.ns.nl/studenten/afgestudeerd) staat bij hoe je het Flex Dal Voordeel abonnement kan bestellen via deze link: https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten/2/options?p=EXST&campaignId=EXSTUDENT

Onderstaande screenshot is dan wat ik dan zie.

 

Dit is voor een Flex Dal Voordeel abonnement voor het reizen op rekening, neem ik aan? 

Waar moet ik klikken om dit abonnement voor alleen “Dal Voordeel op saldo” te krijgen (zoals beneden omschreven staat op de pagina van afgestudeerd)?:

 

Alvast bedankt weer voor de reactie(s)!

 

Badge +3

Waar moet ik klikken om dit abonnement voor alleen “Dal Voordeel op saldo” te krijge

Klik redelijk bovenaan de pagina op “Ik wil liever op saldo reizen", naast de blauwe knop Ik wil Flex Dal Voordeel.

Badge +3

Dal Voordeel op saldo kan je hier bestellen https://www.ns.nl/webshop/nieuwproduct?product=DVD maar waar je dan de actiecode moet invullen weet ik niet.

Oh ik ben blind. Ik had de link in het midden van de pagina “afgestudeerd” gepakt. Dank je wel, Tochjo, heel fijn!

 

Thom, ik heb jouw antwoord als beste gemarkeerd, omdat (ik denk dat je je tekst bewerkt hebt?) je mijn originele vragen volledig hebt kunnen beantwoorden. Heel prettig!

 

Robert B, dank je wel! Ik zie nu ook pas dat er een prijskaartje aan hangt, die er niet hoort te hangen. Weet iemand anders wat voor actiecode ik kan gebruiken/waar?

Reputatie 7
Badge +3

Wellicht dat ik dan twee OV-kaarten neem en er plakkertjes op doe om niet verward te raken (het scheelt me jaarlijks 37,20 euro als ik het zo doe en niet voor de 3,10 euro opslag kies). Dank voor alle reacties en uitleg!

 

 

Iets van een plakkerte of een ander foto is wel handig om de 2 kaarten uit elkaar te houden. Of bewaar ze in verschillende hoesjes. Zelf had ik de kaart waar Flex op stond met zwarte stift in de linkerbovenhoek een F gezet. Dit nadat ik met alleen een klein blauw stukje tape toch een keer de mist ben ingegaan. En is je huidige kaart een NS nog in de oude lay-out is er sowieso al verschil als je nu een nieuwe kaart aanvraagt. Zo is mijn oude kaart waar eerst Flex op stond en nu op saldo is nog in de oude lay-out en mijn nieuwe kaart met Flex in de nieuwe lay-out.

 

Wellicht dat ik dan twee OV-kaarten neem en er plakkertjes op doe om niet verward te raken (het scheelt me jaarlijks 37,20 euro als ik het zo doe en niet voor de 3,10 euro opslag kies). Dank voor alle reacties en uitleg!

 

 

Iets van een plakkerte of een ander foto is wel handig om de 2 kaarten uit elkaar te houden. Of bewaar ze in verschillende hoesjes. Zelf had ik de kaart waar Flex op stond met zwarte stift in de linkerbovenhoek een F gezet. Dit nadat ik met alleen een klein blauw stukje tape toch een keer de mist ben ingegaan. En is je huidige kaart een NS nog in de oude lay-out is er sowieso al verschil als je nu een nieuwe kaart aanvraagt. Zo is mijn oude kaart waar eerst Flex op stond en nu op saldo is nog in de oude lay-out en mijn nieuwe kaart met Flex in de nieuwe lay-out.

 

Hele goede tips, bedankt Momo! En ook voor het visuele voorbeeld! Ik denk dat ik ze dan in verschillende hoesjes ga plaatsen met verschillende plakkertjes. Het scheelt dat ik de één doordeweeks wil gebruiken en de ander alleen in het weekend, wellicht in andere tassen stoppen. Fijn dat ook de lay-out iets anders is, dat scheelt al.

Reputatie 7
Badge +3

En als je Dal Voordeel op saldo hebt, let dan bij inchecken ook op wat er in het schermpje staat. Bij Flex staat er alleen Reizen op Rekening, bij een saldo Dal Voordeel zie je je abonnement staan en 40% korting (uiteraard alleen in de daluren). Bij allebei Flex zie je dat verschil niet bij inchecken.

Badge +3

Robert B, dank je wel! Ik zie nu ook pas dat er een prijskaartje aan hangt, die er niet hoort te hangen. Weet iemand anders wat voor actiecode ik kan gebruiken/waar?

De actiecode is EXSTUDENT3528×××××××××××× (het nummer van de kaart waar je SRP op stond) en is tot 6 maanden na het beëindigen van je SRP geldig.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb gekozen voor andere foto's en bij de 3e kaart (zonder abonnement) een briefje in het hoesje. Daar stond na opzeggen 1 keuzedag op die inmiddels gebruikt is. 

Reputatie 7
Badge +3

In mijn foto hierboven is het denk ik niet goed te zien, maar ik heb nu ook verschillende foto's, al was dat niet bewust. Voorheen toen ik nog iedere dag naar werk reisde had ik de kaart met Traject Vrij in een etuitje met ook de sleutels van mijn stationsfiets en wat klein geld voor af en toe een snackje op het station. Hierdoor hoefde ik de kaart met in/uitchecken niet uit het etuitje te halen, gewoon het hele geval voor het paaltje of poortje houden. Kaart zag er na 5 jaar nog als nieuw uit, had nog makkelijk 5 jaar mee kunnen gaan, maar ja verlopen.

Een 2e kaart zonder abonnement (nou ja, wel een OV-fietsabonnement maar die nooit gebruikt) en een paar euro saldo erop zat in mijn portemonnee, die gebruikte ik maar een enkele keer voor een busritje naar familie. Op die manier haalde ik die 2 kaarten nooit door de war. Het ging pas een keer mis toen ik niet meer forensde en de Traject Vrij kaart naar Flex had gewijzigd, ik allebei de kaarten in een Secrid hoesje had zitten en de Flex kaart op dezelfde dag voor een kort stukje met de trein gebruikte en de saldo kaart voor de bus (om het saldo zo goed mogelijk op te maken). Tja, toen checkte ik niet uit met de saldo kaart in de bus, maar gebruikte de Flex kaart en werd dat dus een incheck. Zodra de deur van de bus dicht ging en ik die kaart terug stopte in het hoesje realiseerde ik mijn fout. Maar ach, het is weer goed gekomen met Uitcheck gemist.

Robert B, dank je wel! Ik zie nu ook pas dat er een prijskaartje aan hangt, die er niet hoort te hangen. Weet iemand anders wat voor actiecode ik kan gebruiken/waar?

De actiecode is EXSTUDENT3528×××××××××××× (het nummer van de kaart waar je SRP op stond) en is tot 6 maanden na het beëindigen van je SRP geldig.

@Robert B Dank voor de code! Waar kan ik deze inwisselen? Is dat pas bij het stapje van betalen of kan ik het eerder al invullen?

@MoDe Goede tip, bedankt.

@Momo Ook weer goede tips, bedankt. Hopelijk ga ik het niet vergeten, maar wel fijn dat Uitcheck gemist een oplossing kan zijn!

Badge +3

Volgens mij is er vrijwel aan het eind, dus bij Betalen inderdaad, de optie een kortingscode in te voeren.

Reputatie 7
Badge +3

Ik dacht ook dat er aan het eind bij betalen de optie was om de ex-student code in te voeren. Maar als ik nu kijk op de pagina voor dat gratis Dal Voordeel voor ex-studenten krijg ik de indruk dat het nu alleen kan met een Flex Dal Voordeel wat je dan moet bestellen via een speciale actiepagina van Flex Dal Voordeel. Bij de veelgestelde vragen staat dan wel dat je als alternatief een Dal Voordeel op saldo kan kiezen, maar daar zie ik niet bijstaan dat dat ook voor ex-studenten een jaar gratis is. 

https://www.ns.nl/studenten/afgestudeerd

Wat me nu ook opvalt is dit:

Voltooi de bestelling binnen 6 maanden na het opzeggen van je Studentenreisproduct en gebruik dezelfde OV-chipkaart als waar je studenten OV op stond.

Dan heb je een probleem als die kaart net verlopen is. Voorheen kon je ook een andere kaart gebruiken en het nummer van de kaart waar je SRP op stond was onderdeel van je code en de controle dat je inderdaad een SRP had en dat had stopgezet. Er wordt nu niet meer gesproken over een code die je in moet vullen. 

Hmm, misschien is het om verwarring te voorkomen, dat dit hier zo staat. Het is echter wel mogelijk om het nummer van de OV-chipkaart, waar het studentenreisproduct op stond, als code te gebruiken voor een aanvraag op een nieuwe OV-chipkaart. 

Reputatie 7
Badge +3

Zonder ook meer enige actiecode in te vullen krijg ik bij de actiepagina Flex Dal Voordeel dit:

Vervolgens moet het nummer van de OV-chipkaart met het studentenreisproduct worden ingevuld. Met een ander OV-chipkaartnummer kom je niet verder. 

 

Ook als je een nieuwe kaart selecteert kom je niet verder, je moet het nummer van je OV-chipkaart waar je SRP opstond invullen, dat nummer is nodig om de korting te verwerken. 

Badge +3

Onhandig, want dan zou het via de (drukke) Klantenservice moeten en dan waarschijnlijk ook nog via chat of DM omdat men een screenshot van Mijn DUO wil hebben dat je SRP recent beëindigd is.

De actiecode is EXSTUDENT3528×××××××××××× (het nummer van de kaart waar je SRP op stond) en is tot 6 maanden na het beëindigen van je SRP geldig.

 

Beste mensen,

Zojuist probeerde ik bovenstaande actiecode in te voeren + de rest van de nummers van mijn OV-kaart waar studentenreisproduct op stond voor de ex-studenten 40% korting, maar deze code werkt niet. Ik mijn studentenreisproduct vandaag stopgezet.

 

 

Wat moet ik doen?

 

(Is het trouwens de bedoeling dat ik een nieuw topic open, of kan ik gewoon vragen stellen in dit topic?)

Je mag de vragen wel hier in je eigen topic blijven stellen. Zo lang ze maar bij het topic aansluiten. Je kan de code pas na 48 uur na het beëindigen van je studentenabonnement gebruiken. Je moet helaas dus nog even wachten met de bestelling.

Badge +3

(Is het trouwens de bedoeling dat ik een nieuw topic open, of kan ik gewoon vragen stellen in dit topic?)

Kan gewoon hier. De actiecode werkt na maximaal 48 uur na het verwijderen van je SRP bij een automaat (DUO geeft dit door aan NS) maar waarschijnlijk morgen ook al.

Werkt het niet, dan kan je ook nog STUDENT3528×××× proberen.

Is je SRP ooit eerder gestopt (wegens tussenjaar of stage in buitenland)? Dan gaat de code nooit werken maar kan je via de Klantenservice het abonnement aanvragen.

Ze willen dan wel een bewijs (screenshot van Mijn DUO) van het recent stoppen, dus via chat, Twitter of Facebook is dan het handigst.

Reputatie 7
Badge +3

De actiecode is EXSTUDENT3528×××××××××××× (het nummer van de kaart waar je SRP op stond) en is tot 6 maanden na het beëindigen van je SRP geldig.

 

Beste mensen,

Zojuist probeerde ik bovenstaande actiecode in te voeren + de rest van de nummers van mijn OV-kaart waar studentenreisproduct op stond voor de ex-studenten 40% korting, maar deze code werkt niet. Ik mijn studentenreisproduct vandaag stopgezet.

 

 

Wat moet ik doen?

 

(Is het trouwens de bedoeling dat ik een nieuw topic open, of kan ik gewoon vragen stellen in dit topic?)

SrP van jouw kaart halen bij automaat en wachten tot morgen en het dan weer proberen

Bedankt allemaal! Het is mij net gelukt om het abonnement voor ex-studenten te bestellen (met de code EXSTUDENT3528×××××××××××× en dan de x’s met mijn eigen cijfers ingevuld).

 

Er stond dat het abonnement doorlopend is. Ik heb er 1 jaar recht op. Loopt dit abonnement af op 2 september 2023, of moet ik hem zelf opzeggen? Als ik het zelf moet opzeggen, wat is het opzegtermijn?

Reageer