beantwoord

Extra kosten buiten Traject Vrij abonnement

• 5 februari 2018
  • 8 reacties
  • 392 Bekeken

Beste lezers,

Ik overweeg om een Traject Vrij abonnement aan te schaffen omdat ik regelmatig reis op het traject Zaandam - Amsterdam Sloterdijk. Ook reis ik regelmatig op het traject Zaandam - Amsterdam Centraal, 1 station verder dan Amsterdam Sloterdijk.

Mijn vraag is nu: stel dat ik een traject vrij abonnement afsluit voor traject Zaandam - Amsterdam Sloterdijk, en ik reis verder naar Amsterdam Centraal, wat zijn dan de extra kosten voor mijn rit buiten het traject?

Ter vergelijking:
- Enkele reis Zaandam - Amsterdam Sloterdijk EU 2,30
- Enkele reis Zaandam - Amsterdam Centraal EU 2,70
- Enkele reis Amsterdam Sloterdijk - Amsterdam Centraal EU 2,30

Ik zou daarom verwachten dat ik 2,70 -/- 2,30 = 0,40 euro betaal voor mijn extra rit naast mijn traject vrij abonnement Zaandam - Amsterdam Sloterdijk. Echter, begreep ik zojuist van de klantenservice aan de telefoon dat de extra rit geldt als nieuwe reis en dus 2,30 (Amsterdam Sloterdijk - Amsterdam Centraal) kost.

Hiermee zou ik dus 2 keer instapgeld betalen en kom ik op een totaalprijs uit die nog hoger is dan een enkele reis (Zaandam - Amsterdam Centraal). Kunnen jullie mij, in deze specifieke situatie, vertellen wat nu de extra kosten zijn voor het verder reizen naar Amsterdam Centraal?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
icon

Beste antwoord door achja 5 februari 2018, 20:19

Het antwoord dat de klantenservice u gaf is helaas correct, NS brengt een afzonderlijke reis in rekening, de kosten hiervan zullen bij het inchecken in de spits dus € 2,30 bedragen.
Het is zelfs nog ongunstiger: besluit u een keer van Amsterdam Centraal naar Koog aan de Zaan te reizen (een reis die normaliter in totaal 3 euro kost), dan zal NS de reiziger met Traject Vrij Sloterdijk - Zaandam bij het inchecken in de spits maar liefst € 4,60 in rekening brengen (€ 2,30 voor Amsterdam Centraal - Amsterdam Sloterdijk en nog eens € 2,30 voor Zaandam - Koog aan de Zaan).
Reizen met Traject Vrij kan dus zelfs duurder uitvallen dan reizen zonder Traject Vrij...
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 4
Het antwoord dat de klantenservice u gaf is helaas correct, NS brengt een afzonderlijke reis in rekening, de kosten hiervan zullen bij het inchecken in de spits dus € 2,30 bedragen.
Het is zelfs nog ongunstiger: besluit u een keer van Amsterdam Centraal naar Koog aan de Zaan te reizen (een reis die normaliter in totaal 3 euro kost), dan zal NS de reiziger met Traject Vrij Sloterdijk - Zaandam bij het inchecken in de spits maar liefst € 4,60 in rekening brengen (€ 2,30 voor Amsterdam Centraal - Amsterdam Sloterdijk en nog eens € 2,30 voor Zaandam - Koog aan de Zaan).
Reizen met Traject Vrij kan dus zelfs duurder uitvallen dan reizen zonder Traject Vrij...
Poeh dat valt even tegen, zonde want een Traject Vrij abonnement klonk best aantrekkelijk maar op deze manier voor heel veel mensen niet gok ik! Dank voor uw antwoord, weten we het nu zeker 🙂

Reputatie 7
Badge +2
De extra kosten zijn dan inderdaad €2.30.
Wanneer je echt regelmatig Zaandam - Amsterdam Centraal reist kun je beter dat als traject nemen. Verschil is €9.00 bij een jaarabonnement, maar dat heb je er dan al snel uit.
Badge +3
Klopt helemaal, het is een afweging die je kunt maken om een traject Zaandam - Amsterdam Centraal te nemen, afhankelijk van hoe vaak je doorreist. Zie ook dit topic waar het mijn door iemand anders gemarkeerde antwoord dus onjuist is (het keiharde bewijs staat in reactie #8 daar).
Hoi AngelavR,

Naar Amsterdam Centraal worden dan inderdaad kosten in rekening gebracht. Mocht je vaak naar/vanaf Amsterdam Centraal reizen, dan is het misschien goedkoper om een Traject Vrij abonnement aan te schaffen voor Zaandam-Amsterdam Centraal. Deze is per maand €9,- duurder.
Badge +3
Ja, bij twee keer per maand naar én van Amsterdam Centraal (dus dat worden vier enkele reizen buiten je traject) heb je dat er dus uit.
Badge +3
Toevallig ook een 'mooi' voorbeeld, namelijk iemand met een Traject Vrij Haarlem Sloterdijk, met wat reisjes buiten traject.

ik heb een trajectvrij voor Haarlem - Amsterdam Sloterdijk. Waarom betaal ik maarliefst €2,30 voor het stukje A'dam Sloterdijk - A'dam Centraal? Ter vergelijking, bij een los kaartje is het verschil €0,80 cent ..
Ik heb het nog maar even wat gekker gemaakt ter illustratie van deze ongein ;)

Ja, het systeem ziet het allemaal als losse reizen incl. starttarief dat is jammer.
Voor Castricum - Amsterdam CS zou je zelfs 4,90+2,30=7,20 extra betalen in de spits, terwijl een los kaartje (jawel) maar 5,60 kost! Je traject (waar je al voor betaald hebt) zit daar zelfs bij..
Ik kom net ook tot de ontdekking dat je 2x opstaptarief betaald als je verder reist dan je traject vrij. En de uitleg dat het door het systeem komt vind ik niet acceptabel.
Het zou een voordeel moeten zijn als je al een traject hebt afgekocht, dus je alleen de extra kosten voor het andere traject betaald.

Reageer