Ik overweeg om een Traject Vrij abonnement aan te schaffen omdat ik regelmatig reis op het traject Zaandam - Amsterdam Sloterdijk. Ook reis ik regelmatig op het traject Zaandam - Amsterdam Centraal, 1 station verder dan Amsterdam Sloterdijk.
Mijn vraag is nu: stel dat ik een traject vrij abonnement afsluit voor traject Zaandam - Amsterdam Sloterdijk, en ik reis verder naar Amsterdam Centraal, wat zijn dan de extra kosten voor mijn rit buiten het traject?
Ter vergelijking:
- Enkele reis Zaandam - Amsterdam Sloterdijk EU 2,30
- Enkele reis Zaandam - Amsterdam Centraal EU 2,70
- Enkele reis Amsterdam Sloterdijk - Amsterdam Centraal EU 2,30
Ik zou daarom verwachten dat ik 2,70 -/- 2,30 = 0,40 euro betaal voor mijn extra rit naast mijn traject vrij abonnement Zaandam - Amsterdam Sloterdijk. Echter, begreep ik zojuist van de klantenservice aan de telefoon dat de extra rit geldt als nieuwe reis en dus 2,30 (Amsterdam Sloterdijk - Amsterdam Centraal) kost.
Hiermee zou ik dus 2 keer instapgeld betalen en kom ik op een totaalprijs uit die nog hoger is dan een enkele reis (Zaandam - Amsterdam Centraal). Kunnen jullie mij, in deze specifieke situatie, vertellen wat nu de extra kosten zijn voor het verder reizen naar Amsterdam Centraal?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Beste antwoord door achja
Het antwoord dat de klantenservice u gaf is helaas correct, NS brengt een afzonderlijke reis in rekening, de kosten hiervan zullen bij het inchecken in de spits dus € 2,30 bedragen.
Het is zelfs nog ongunstiger: besluit u een keer van Amsterdam Centraal naar Koog aan de Zaan te reizen (een reis die normaliter in totaal 3 euro kost), dan zal NS de reiziger met Traject Vrij Sloterdijk - Zaandam bij het inchecken in de spits maar liefst € 4,60 in rekening brengen (€ 2,30 voor Amsterdam Centraal - Amsterdam Sloterdijk en nog eens € 2,30 voor Zaandam - Koog aan de Zaan).
Reizen met Traject Vrij kan dus zelfs duurder uitvallen dan reizen zonder Traject Vrij...
Bekijk origineel
Het is zelfs nog ongunstiger: besluit u een keer van Amsterdam Centraal naar Koog aan de Zaan te reizen (een reis die normaliter in totaal 3 euro kost), dan zal NS de reiziger met Traject Vrij Sloterdijk - Zaandam bij het inchecken in de spits maar liefst € 4,60 in rekening brengen (€ 2,30 voor Amsterdam Centraal - Amsterdam Sloterdijk en nog eens € 2,30 voor Zaandam - Koog aan de Zaan).
Reizen met Traject Vrij kan dus zelfs duurder uitvallen dan reizen zonder Traject Vrij...