beantwoord

factuur dubbel afgechreven

• 23 januari 2020
  • 59 reacties
  • 1279 Bekeken

Hallo NS 

Ik zie net op mij rekening dat mijn maandelijkse reiskosten 2x zijn afgeschreven 2x zelfde bedrag 2x zelfde factuur nummer. Ik vraag mij af hoe ik dit zo snel mogelijk terug kan krijgen?   

Bedankt 

icon

Beste antwoord door Thom 23 januari 2020, 17:03

Flex kan alleen samen met een automatische incasso. De fout is door NS gemaakt maar wordt binnen een paar dagen hersteld. Meer kan men niet doen. Storneren is doorgaans niet verstandig en geeft eerder onnodig administratief gedoe dan dat het uiteindelijk wat oplost.

Bekijk origineel

59 reacties

Goedemorgen, 

Mijn Flex abonnement is ook 2 maal afgeschreven, gisteren en vandaag. 
Ik hoop dat dit voor het weekend nog terug word gestort, het is namelijk voor mij een aardig geld bedrag. 

Bedankt voor de reactie.

Hoi Dennis E en welkom op onze Community! Ook hoi Joris1991

Ik verneem inderdaad dat dit verkeerd is gegaan. Dit is bij alle NS Flex contracten met de incassodatum van gisteren en vandaag zo, helaas. We weten nog niet precies hoe dit heeft kunnen gebeuren, maar de oplossing wordt momenteel uitgevoerd. De 2e incasso wordt automatisch aan je teruggestort, dus ik adviseer dit niet zelf te storneren. Voor mij momenteel onduidelijk binnen welke termijn. Daarvoor wacht ik het verlossende antwoord nog af. Mijn excuus voor dit ongemak in ieder geval! 

Bedankt voor je reactie! 

Bedankt voor je reactie! Kun je laten weten wanneer er meer nieuws is wanneer het word teruggestort? 

Ik vind de oproep tot niet storneren in dit opzicht wel vreemd. Bij een storno krijg de klant het bedrag dat wis afgeschreven met dezelfde valutadatum terug als dat het is afgeschreven. Bij een terugstorting door NS moet je maar afwachten wanneer je het krijgt. Als je hierdoor in het rood komt te staan krijg je dus ook nog extra kosten van je bank om je oren. Vraag mij af of we deze extra kosten dan bij NS kunnen declareren. 

Ik vind dit echt een ongelooflijke blunder (de dubbele incasso). De manier van oplossen zoals hierboven beschreven is m.i., door de mij aangehaalde punten, ook niet echt klantvriendelijk. 

Ben het met je eens @Pingpong ! Voor mij is dit ook een groot bedrag, en voor de meesten word dit betaald door het bedrijf waar je werkzaam bent. Maar in mijn geval in ieder geval niet, kan het allemaal zelf ophoesten. 

Daarom verwacht ik het bedrag graag zsm terug.

Doe ik, Joris1991. Pingpong, dit is wat ik doorkrijg. Advies is omdat het vanuit ons automatisch wordt teruggestort. Als je dan ook storneert (een extra actie vanuit klant dus, onnodig) krijg je teveel terug. We zijn ons er wel van bewust dat veel mensen al hebben gestorneerd, zonder dit na te vragen, en kijken uiteraard daar ook naar oplossingen. 

Reputatie 7
Badge +2

Vreemd om het advies te geven om niet te storneren. Dit is de snelste en goedkoopste oplossing. Bij storneren krijg je het bedrag inderdaad teruggestort met dezelfde valutadatum als de incasso.

Terugstorten door NS is een oplossing die voor veel klanten extra geld kost bijvoorbeeld in de vorm van extra te betalen debetrente. Bijzonder dubieus om de extra kosten die veroorzaakt worden door deze fout volledig bij de klant te leggen.

Dit is letterlijk wat ik 1 minuut geleden binnenkrijg: 

Oplossing

• Alle klanten die dit betreft, zijn bij ons bekend. In de komende dagen ontvangen zij allemaal een e-mailbericht hierover.
  • Het teveel geïncasseerde bedrag wordt teruggestort.

Met daarbij inderdaad niet te adviseren te storneren, omdat het dan inderdaad teveel terugkomt en dat problemen veroorzaakt. 

Meer kan ik er zelf helaas niet van maken, die beslissing ligt niet bij mij.

Laura,

Zou je even kunnen nagaan hoe wij de eventueel i rekening debetrente kunnen declareren bij de NS.

Bij voorbaat dank.

Is een debetrente wel kredietafhankelijk? Ik heb me vluchtig verdiept en zie niet zo snel terug dat dit zo is, maar dat je debetrente afhangt van de soort die je hebt, variabel of vast. Bij variabel is het puur zaak of de rente stijgt of niet, lees ik zo. Ik heb hier zelf weinig verstand van zoals jullie merken, maar ik weet nog niets van de termijn. Is het dan niet zo dat, als dit op tijd is teruggestort, dit geen invloed heeft op de debetrente?

Is een debetrente wel kredietafhankelijk? Ik heb me vluchtig verdiept en zie niet zo snel terug dat dit zo is, maar dat je debetrente afhangt van de soort die je hebt, variabel of vast. Bij variabel is het puur zaak of de rente stijgt of niet, lees ik zo. Ik heb hier zelf weinig verstand van zoals jullie merken, maar ik weet nog niets van de termijn. Is het dan niet zo dat, als dit op tijd is teruggestort, dit geen invloed heeft op de debetrente?

Als je door deze foute incasso bij je bank rood komt te staan moet je daarover ca 12% rente vergoeden aan de bank. Graag dus een link waar we deze debetrente kunnen declareren. Graag een eenvoudig formulier.  

Er komt geen formulier. Als mensen hierdoor inderdaad rood komen te staan, dan ontvangt onze klantenservice graag bericht van deze mensen. Dan kunnen we naar een andere oplossing gaan kijken. 

Lijkt mij handiger dan dat iedereen 1 keer gaat storneren en dat NS haar eigen puinhoop maar gaat oplossen. Per slot van rekening hebben jullie dit veroorzaakt. Als jullie dan nog naar een oplossing willen gaan kijken is dat natuurlijk gewoon te laat. Ik vind jullie advies derhalve klantonvriendelijk.

Bij mij is het ook dubbelafgeschreven. Ik laat het dan nu maar zo in de hoop dat NS dit vandaag of morgen terugstort in plaats van dat ik het zelf storneer.

Zou wel mooi zijn als jullie nadenken over de overlast die dit veroorzaakt en hier iets tegenover stellen.

Zit er nu dan ook maar aan te denken om automatische incasso uit te zetten om dit in de toekomst te voorkomen.

Ai, al op storneren gedrukt voordat ik dit gelezen had. We gaan het meemaken.

Reputatie 7
Badge +4

Flex kan alleen samen met een automatische incasso. De fout is door NS gemaakt maar wordt binnen een paar dagen hersteld. Meer kan men niet doen. Storneren is doorgaans niet verstandig en geeft eerder onnodig administratief gedoe dan dat het uiteindelijk wat oplost.

Hallo!

Ik was ook een van de gelukkigen met een dubbele afschrijving.

Kreeg net iets andere uitleg via de mail:

——-

Natuurlijk storten we dit bedrag zo snel mogelijk terug op uw bankrekening. U hoeft dan zelf niets te doen en ontvangt het bedrag uiterlijk 30 januari a.s.

U kunt tot a.s. maandag 27 januari ook zelf het bedrag storneren. Dan ontvangt u het van uw bank retour. In dat geval ontvangt u hiervan komende week ter kennisname een vereffeningsbrief.

———

Ik neem aan dat het storneren dus toch geen probleem is? Denk dat dit voor velen de iets prettigere optie is dan nog een week te moeten wachten :)

Dat heb ik inderdaad ook nét begrepen. We houden daar met dit incident rekenschap mee.

Flex kan alleen samen met een automatische incasso. De fout is door NS gemaakt maar wordt binnen een paar dagen hersteld. Meer kan men niet doen. Storneren is doorgaans niet verstandig en geeft eerder onnodig administratief gedoe dan dat het wat oplost.

Nee Thom dat is in dit geval onjuist, juist het terugbetalen gaat voor een hoop problemen zorgen omdat je dan mensen krijgt die ook gestorneerd hebben en dan vervolgens dus helemaal niet hebben betaald.

NS had gewoon een mail moeten sturen waarin verzocht werd om het bedrag 1 keer te storneren. Na de storneringstermijn had NS dan aan de overige mensen die niet hebben gestorneerd  het bedrag kunnen terugbetalen. Nu ga je geheid krijgen dat mensen en gestorneerd hebben en terugbetaald zijn, waardoor NS uiteindelijk weer een incassotraject kan gaan inzetten. 

Ik vind overigens het dubbel incasseren een bijna onvergeeflijke fout. Ik heb vernomen dat NS in zijn geheel op Flex wil overstappen, ik hoop dat als het zover is dit soort “geintjes” niet meer tot de mogelijkheden  behoort. Mijn bedrijf incasseert de afgelopen 30 jaar maandelijks bij tienduizenden mensen. Het is ons in die periode gelukkig nog niet gelukt om 2 keer te incasseren. In één jaar Flex ben ik al allerlei topics tegengekomen waarbij je toch wel grote vraagtekens moet zetten bij het feit of NS dit proces wel in de vingers heeft. 

Reputatie 7
Badge +3

Intussen wordt volgens een reactie in dit topic een mail met deze tekst gestuurd:

Natuurlijk storten we dit bedrag zo snel mogelijk terug op uw bankrekening. U hoeft dan zelf niets te doen en ontvangt het bedrag uiterlijk 30 januari a.s.

U kunt tot a.s. maandag 27 januari ook zelf het bedrag storneren. Dan ontvangt u het van uw bank retour. In dat geval ontvangt u hiervan komende week ter kennisname een vereffeningsbrief.

Intussen wordt volgens een reactie in dit topic een mail met deze tekst gestuurd:

Dat klopt, dat had knorrrrrrr net aangegeven in dit topic.

Gelukkig is NS ten halve gekeerd en dus toch de optie van storneren aangeboden. Ik ben alleen bang dat na 30 januari er ook nog gestorneerd gaat worden en dan heb je dus weer dat NS geen geld ontvangt.

Reputatie 6

Heb de mail ook zojuist ontvangen. Mijn complimenten voor de snelle en adequate actie na deze vervelende fout. Zal blij zijn als ik inderdaad niet weer contact zal moeten proberen op te nemen met de klantenservice.

@Danny NS 

Hoop wel dat de uitdagingen m.b.t. Flex voor NS niet te groot zijn geworden of nog zullen worden. Ondanks alles vind ik Flex daar nog altijd een te mooi concept voor.

Problemen met debetrente zijn alsnog niet opgelost. NS geeft aan dat de klant zelf verantwoordelijk is voor voldoende saldo (dus ook in geval van dubbele afschrijving?). 

Reageer