beantwoord

Factuur per email

• 27 juli 2020
  • 11 reacties
  • 209 Bekeken

Ik ontving een mail van NS met als onderwerp “Uw NS factuur staat klaar”. Om de factuur in te zien zou ik moeten inloggen op “mijn ns”. Als de NS dan toch een mail stuurt kunnen ze dan niet meteen de factuur in mail meesturen? Scheelt mij weer een extra handeling en de mail van NS is daarmee waardevoller.

icon

Beste antwoord door Robert B 27 juli 2020, 17:20

Het is toch helemaal niet handig als er b.v. 15 instanties mij een mail sturen dat er een factuur klaar staat en dat ik dan vervolgens bij 15 verschillende sites moet inloggen om die facturen te bekijken? Gelukkig snappen de meeste instanties dat en sturen gewoon per email de factuur. Is dat ook mogelijk voor NS?

Alles is mogelijk maar ze beginnen er gewoon niet aan (voor consumenten). Eigenlijk mogen we al in onze handjes klappen dát er een mail gestuurd wordt, want dat gebeurt/gebeurde voor klassieke abonnementen maar ook voor producten op rekening eerst ook niet (bijv. OV-fiets).

Zie dit (lange) topic, waarin NS geen millimeter toegeeft en ondertussen de eigen voorwaarden (en europese wetgeving) in de wind slaat, en pas een half jaar later de voorwaarden aanpast aan ‘de nieuwe regels’, omdat men denkt dat een factuur in Mijn NS plaatsen genoeg ‘vooraankondiging’ is voor een aanstaande incasso. Dus NS vindt dat Mijn NS (facturen) je Inbox is daarvoor… Prima, maar laat dat dan ook even per mail weten dát er iets klaar staat (zoals bij Mijn Overheid, zorgverzekeraars en sommige andere bedrijven die DigID gebruiken).

Dat seintje vooraf per e-mail is met Flex in ieder geval opgelost, maar een pdf’je toevoegen (zoals bij Zakelijk) is onveilig dus… want die kan in verkeerde handen komen :joy:

Bekijk origineel

11 reacties

Hoi rolor, welkom bij de NS Community!

Uit veiligheidsoverwegingen sturen we de factuur niet mee. Gelukkig kan je erg eenvoudig je factuur terugvinden op NS.nl.

Hallo Danny,

wat bedoel je met “veiligheidsoverwegingen”?

Een factuur bevat veel persoonlijke informatie. De factuur bijvoegen is dan een onnodig risico dat het bij de verkeerde terecht komt als het e-mailadres niet klopt als je het ook kan inzien in Mijn NS.

Mijn email bevat nog veel meer persoonlijke informatie. Een factuurtje meer of minder is absoluut geen probleem. Email adressen moeten bevestigt worden voordat die voor services worden gebruikt dus dat die niet kloppen lijkt me ook onwaarschijnlijk. Kortom risico nihiel, service minder.

Is er een officieel in te zien standpunt waaruit ik kan afleiden dat de mogelijktheid de factuur per mail te ontvangen nooit zal komen (en dan liefst met valide argumentatie)?

Reputatie 7
Badge +3

Een factuur bevat veel persoonlijke informatie. De factuur bijvoegen is dan een onnodig risico dat het bij de verkeerde terecht komt als het e-mailadres niet klopt als je het ook kan inzien in Mijn NS.

Haha, sorry Danny NS, maar wat een enorme onzin. Ik neem aan dat de e-mail verstuurd wordt naar het adres wat aan Mijn NS is gekoppeld. Dus als het e-mailadres niet zou kloppen, krijgt de verkeerde persoon de e-mail, kan die verkeerde persoon klikken op “Wachtwoord vergeten” en krijgt die verkeerde persoon netjes een e-mail om een nieuw wachtwoord aan te maken en kan die verkeerde persoon dus netjes inloggen op Mijn NS en vervolgens al die facturen met al die persoonlijke informatie inzien.

Het is toch helemaal niet handig als er b.v. 15 instanties mij een mail sturen dat er een factuur klaar staat en dat ik dan vervolgens bij 15 verschillende sites moet inloggen om die facturen te bekijken? Gelukkig snappen de meeste instanties dat en sturen gewoon per email de factuur. Is dat ook mogelijk voor NS?

Het is ook niet handig dat je bij NS geen gebruik kan maken van de overstapservice van de banken. Nee NS heeft zijn eigen methode en je moet dus 1 cent overmaken ter verificatie van je bankrekening. Als dus alle incassanten dat zouden doen, moet je dus 20 keer 1 cent gaan overmaken. NS vindt dit blijkbaar nog steeds super klantvriendelijk. Het is daarentegen natuurlijk Super Klantonvriendelijk. Voorbeeld van jou dat je 15 keer moet inloggen met 15 wachtwoorden is natuurlijk precies hetzelfde.

Reputatie 5
Badge

Een puntje dat velen hierbij wel vergeten is dat de nota van NS niet perse voor degene die de mail ontvangt hoeft te zijn. Voor banken/gas+licht/water zal dat niet vaak zo zijn. Bvb van gescheiden ouders die voor de heen+weer reizende kids een ABO hebben, schoolgaande jeugd, etc. Overigens staat het te betalen bedrag wel altijd in die mail, dat is voor velen ook al wel voldoende.

Zo heb ik zelf heel wat te stellen gehad met het goed regelen van een lopende mijnNS voor mijn zus, die lange tijd in het ziekenhuis lag en zodoende haar dalkorting+keuzedagen niet kon gebruiken-en bovendien een vrijwel vergeten mijnNS had die in die coronatijd met ellenlange telef. wachttijden nou niet bepaald snel op te lossen waren. Nog kafka-esker wordt het als je bvb voor een zwaar ziek iemand wat wilt regelen en dan te horen krijgt dat diegene wel zelf hoorbaar voor NS toestemming moet verlenen.

Een puntje dat velen hierbij wel vergeten is dat de nota van NS niet perse voor degene die de mail ontvangt hoeft te zijn. Voor banken/gas+licht/water zal dat niet vaak zo zijn. Bvb van gescheiden ouders die voor de heen+weer reizende kids een ABO hebben, schoolgaande jeugd, etc. Overigens staat het te betalen bedrag wel altijd in die mail, dat is voor velen ook al wel voldoende.

Zo heb ik zelf heel wat te stellen gehad met het goed regelen van een lopende mijnNS voor mijn zus, die lange tijd in het ziekenhuis lag en zodoende haar dalkorting+keuzedagen niet kon gebruiken-en bovendien een vrijwel vergeten mijnNS had die in die coronatijd met ellenlange telef. wachttijden nou niet bepaald snel op te lossen waren. Nog kafka-esker wordt het als je bvb voor een zwaar ziek iemand wat wilt regelen en dan te horen krijgt dat diegene wel zelf hoorbaar voor NS toestemming moet verlenen.

Geheel met je eens. Mijn moeder is vorig jaar in een verpleeghuis opgenomen en had nogal wat dingen lopen. De moeite die je moet doen om als derde iets op te zeggen is echt verschrikkelijk. Bij sommige instanties hielp eigenlijk maar 1 ding……., Triest dat je moet gaan liegen om dergelijke eenvoudige dingen te regelen.

Badge +3

Alles is mogelijk maar ze beginnen er gewoon niet aan (voor consumenten). Eigenlijk mogen we al in onze handjes klappen dát er een mail gestuurd wordt, want dat gebeurt/gebeurde voor klassieke abonnementen maar ook voor producten op rekening eerst ook niet (bijv. OV-fiets).

Zie dit (lange) topic, waarin NS geen millimeter toegeeft en ondertussen de eigen voorwaarden (en europese wetgeving) in de wind slaat, en pas een half jaar later de voorwaarden aanpast aan ‘de nieuwe regels’, omdat men denkt dat een factuur in Mijn NS plaatsen genoeg ‘vooraankondiging’ is voor een aanstaande incasso. Dus NS vindt dat Mijn NS (facturen) je Inbox is daarvoor… Prima, maar laat dat dan ook even per mail weten dát er iets klaar staat (zoals bij Mijn Overheid, zorgverzekeraars en sommige andere bedrijven die DigID gebruiken).

Dat seintje vooraf per e-mail is met Flex in ieder geval opgelost, maar een pdf’je toevoegen (zoals bij Zakelijk) is onveilig dus… want die kan in verkeerde handen komen :joy:

..

Zie dit (lange) topic, waarin NS geen millimeter toegeeft en ondertussen de eigen voorwaarden (en europese wetgeving) in de wind slaat, en pas een half jaar later de voorwaarden aanpast aan ‘de nieuwe regels’, omdat men denkt dat een factuur in Mijn NS plaatsen genoeg ‘vooraankondiging’ is voor een aanstaande incasso. ..

Ah, dat vat het wel aardig samen denk ik. Hoewel we al weer een paar jaar verder zijn schat ik de kans dat ze een pdf’je gaan toevoegen aan de email dus zeer laag in.

Reageer