beantwoord

factuur uitleg ns flex

  • 3 March 2023
  • 2 reacties
  • 136 Bekeken

Hoi! 
Ik vroeg mij af waarom mij €20,70 wordt aangerekend voor ‘vol tarief in de spits’. Bij een NS Flex Weekend Vrij kun je standaard vrij rijzen in het weekend toch? Waarom maakt het dan uit dat ik in de spits heb gereisd?

 


Daarnaast is er niet over geïnformeerd door de conductrice dat er extra kosten in kaart werden gebracht toen de trein overvol zat en wij nergens anders heen konden dan de 1e klas. Wij zijn weggegaan en ik zie dat ik nog steeds de extra kosten van €20 moet betalen. Geld dit als boete? 
 

 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 3 March 2023, 12:05

Bekijk origineel

2 reacties

Goedemiddag I.haasjes en welkom bij de NS Community.

Met een NS Flex Weekend Vrij abonnement reis je inderdaad kosteloos tijdens het weekend. 30 januari was een maandag, oftewel niet in het weekend. Jij heb geen dalurenkorting toegevoegd aan je Weekend Vrij abonnement, dus alle reizen gemaakt op doordeweekse dagen zijn dan op vol tarief.

In het uitzonderlijke geval dat je die reis op 30 januari hebt gemaakt tussen 00:00 en 04:00, dan zou de reis wel kosteloos moeten zijn gezien dat nog een onderdeel is van de dienstregeling van het weekend. Gebaseerd op hoe de transactie op je factuur staat lijkt het erop dat dit een correctie is geweest (door het ontbreken van de dienstverlener), waarbij het kan gebeuren dat het gefactureerde bedrag onjuist is t.o.v. wat het had moeten zijn. Je kunt hiervoor dan contact op nemen met onze Klantenservice (telefonisch, via Facebook, Twitter of chat).

Betreffende de toeslag, ook al is het druk in de trein, voor de 1e klas heb je een 1e klas vervoerbewijs nodig. Heb je dat niet, dan wordt er een correctietarief in rekening gebracht voor het reizen in de 1e klas zonder 1e klas toeslag. Treinpersoneel markeert puur in welke klasse de controle heeft plaatsgevonden en hoeft niet direct te kijken of jij daar ook terecht zit of niet. De controle van het daadwerkelijk actieve vervoerbewijs wordt dan achteraf gedaan via het NS Flex systeem, met dit correctietarief als gevolg als die niet geldig was in de klasse waarin je hebt gereisd.

Badge +3

Het gaat om een reis op maandag 30-01 in de spits. De in/uitchecktijden zou je terug moeten kunnen vinden in je Reishistorie.

Lijkt inderdaad om een automatische Flex correctie te gaan wegens gemiste in/uitcheck. Ben je op 30 januari niet van Zwolle naar Groningen gereisd dan kan je dat via de Klantenservice laten corrigeren.

Reageer