beantwoord

factuurspecificatie NS flex altijd vrij

• Sprinter
  • 4 reacties
Als de afzonderlijke delen van het NS-flex-abonnement niet apart besteld kunnen worden, waarom wordt het abonnement dan in 3 delen uitgesplitst op de factuur (spits vrij, dal vrij en weekend vrij)?
Kan die uitsplitsing worden geschrapt, zodat ik één maandbedrag voor één abonnement (NS flex altijd vrij) kan declareren?
icon

Beste antwoord door Momo 21 april 2019, 15:52

Ik begrijp niet waar de werkgever lastig over doet. Het weekenddeel kost niets 'extra's' (een goedkopere variant zonder weekend is immers niet beschikbaar).
Werkgever denkt minder te hoeven vergoeden. Een goedkopere variant zonder weekend vrij is er inderdaad niet maar omdat het als losse onderdelen met elk het bedrag ervoor op de factuur staat wordt de indruk gewekt dat dit wel mogelijk. Want dat Weekend Vrij is wel apart verkrijgbaar en Dal Vrij ook, dus (zal de werkgever redeneren) dat Spits Vrij is dan ook als los abonnement verkrijgbaar.
En als alles als los abonnement verkrijgbaar is, is volgens die redenatie ook het Weekend Vrij weg te laten, zodat je een "Week Vrij" abonnement krijgt. En dat is dan goedkoper, dus voordeel voor de werkgever.

Eerder was er al eens een vraag of er ook alleen een Week Voordeel abonnement was. Deze persoon zag op zijn Dal Voordeel factuur ook 2 losse componenten staan, Week Voordeel a 3 euro en Weekend Voordeel a 2 euro. Weekend Voordeel is wel los verkrijgbaar, dus deze persoon wilde alleen Week Voordeel omdat hij het in het weekend niet gebruikte.
Juist doordat de componenten apart op de factuur staan, kan men de indruk krijgen dat alles los verkrijgbaar en dus ook weg te laten is. Dit is dus anders dan bij een klassiek abonnement, waar je gewoon 1 bedrag hebt.
Bekijk origineel

15 reacties

Badge +3
Staat het totaalbedrag er niet bij dan?

Bij Altijd Vrij hoef je alleen de abonnementskosten (en evt. bus/tram/metro reizen) te declareren (en eventueel reishistorie van je gemaakte reizen tonen, maar dat kan eenvoudig via Mijn NS, zakelijk/privé aangeven per reis).

Dat kan dus gewoon, en is als het goed is de afspraak tussen je werk/opdrachtgever en jouzelf (ik betaal je Altijd Vrij, privé reizen uitgezonderd maar dat maakt natuurlijk niet uit).

Ik zie het probleem niet. Je kunt hoe dan ook een declaratie/factuur in elkaar sleutelen vanuit Facturen of Reishistorie. Omrekenen naar kilometers of standaard ov-tarieven is wél lastig, maar dat was de vraag niet.
Natuurlijk staat het totaalbedrag op de factuur van het abonnement er ook bij, maar de uitsplitsing is overbodig en leidt ertoe dat mijn werkgever het weekend-abonnement niet wil vergoeden.
Ik heb dat weekend-abonnement er niet bij nodig, want ik reis in het weekend niet met de trein. Maar ik kan geen altijd-vrij abonnement zònder weekend nemen. Het komt er dus op neer dat ik zelf mijn weekend-deel van het abonnement moet betalen terwijl ik er geen gebruik van maak.
Wat jammer dat dit gebeurt, WWV. Misschien dat je je werkgever een link van de webpagina van het Altijd Vrij abonnement kan sturen?
Ik ga mijn werkgever ervan proberen te overtuigen dat een maandtrajectabonnement voor mij bijna € 100 meer kost dan het NS flex altijd vrij-abonnement, wat voor mij en mijn werkgever de voordeligste optie is.
Badge +3
Huh? Bij Altijd Vrij (€347 of zo) krijg je natuurlijk het weekend erbij.

Wat je daarmee doet (zelf of via werkgever) maakt niets uit!

Het ligt aan je traject, maar bij meer dan 3× per week is Traject Vrij al gauw gelijk aan Altijd Vrij als je meer dan ca. 80 km reist per dag.

Of de werkgever dat snapt (en jij dus ook onbeperkt privé kan reizen) laat ik even in het midden, want we kennen je (dagelijkse) traject niet.
Mijn oorspronkelijke vragen is nog niet door een NS-medewerker beantwoord, daarom stel ik ze opnieuw:
Als de afzonderlijke delen van het NS-flex-abonnement niet apart besteld kunnen worden, waarom wordt het abonnement dan in 3 delen uitgesplitst op de factuur (spits vrij, dal vrij en weekend vrij)?
Kan die uitsplitsing worden geschrapt, zodat ik één maandbedrag voor één abonnement (NS flex altijd vrij) kan declareren?
Ik neem aan dat het zo bedoeld is om het overzichtelijker te maken. Ik zal je wens om die splitsing te schrappen doorgeven aan mijn collega's. Mochten er meer opmerkingen over binnen zijn gekomen dan kunnen ze misschien gaan kijken of het anders kan.
Badge +3
Ik wil wel eens een voorbeeld zien van zo'n factuur eigenlijk, en wat er dan zo verwarrend aan is 🤔

Uiteraard kan (en zal) er op staan dat je op een bepaald tijdstip gereisd hebt (spits/dal/weekend met als tarief vrij).

Spits Vrij bestaat inderdaad niet, maar Dal Vrij en Weekend Vrij wel... Wat is dan het probleem dat bij Altijd Vrij op de factuur getoond wordt in welke periode de incheck was, en dus voor je reis gold? Of mag iemand dat niet te weten komen dan?

Desnoods haal je dat zelf weg uit de factuur, voordat je hem declareert aan je werk/opdrachtgever. Want aan het totaalbedrag zal niets veranderen, toch?

Dat de factuur een (fictief) bedrag toont voor spits/dal/weekend (ongeacht of je dan reist) zou elke werkgever moeten accepteren.

Of anders geven ze je maar een NS Business Card, en verrekenen ze de kosten voor je reizen in het weekend maar met je salaris. Dat is voor beide partijen geen win-win situatie meestal...
Een NS-Business Card is een goed alternatief inderdaad!
Badge +3
Als ik het goed begrijp heb je dus een werkgever die je Altijd Vrij geeft/vergoedt, maar je verbiedt om daar privé (weekend) gratis mee te reizen (wat je dus niet doet, maar hij wel extra voor denkt te moeten betalen?)

Dan moet die maar even contact opnemen met de NS, om te vragen waarom er geen afzonderlijk Spits/Dal/Altijd Vrij is zónder recht op reizen in het Weekend...

Totaal niet jouw probleem dus!
Reputatie 6
Badge +2
201904 21 14:23
Met het woord ''meerprijs'' voor iets extra's kan NS de suggestie voorkomen dat een onderdeel apart verkrijgbaar is.
Badge +3
Dat op een NS Flex factuur Altijd Vrij (zo te lezen) blijkbaar uitgeslplitst wordt in Spits/Dal/Weekend doet dat wel vermoeden.

Onhandig misschien, maar toch niet onoverkomelijk lijkt me, Dennis.

En zoals gezegd, dan sloop je dat op een declaratie (altijd vrij reizen, wie doet je wat?) er toch gewoon uit?
Reputatie 4
Ik begrijp niet waar de werkgever lastig over doet. Het weekenddeel kost niets 'extra's' (een goedkopere variant zonder weekend is immers niet beschikbaar).

Zolang aannemelijk is te maken dat dit abonnement goedkoper is dan losse reizen, dan mag dit abonnement ook onbelast vergoed worden en mag je er ook privé mee reizen. Daar doet die specificatie niets aan af. Het klinkt alsof je werkgever niet helemaal goed op de hoogte is van wet- en regelgeving op dit gebied.

Ik vind het verder trouwens ook niet zo'n handige uitsplitsing.
Reputatie 6
Badge +2
Zoals ik het lees zorgt de verwarrende formulering van NS ervoor dat de werkgever een toelichting nodig heeft. Heeft WWV die al verstrekt?
Reputatie 7
Badge +3
Werkgever denkt minder te hoeven vergoeden. Een goedkopere variant zonder weekend vrij is er inderdaad niet maar omdat het als losse onderdelen met elk het bedrag ervoor op de factuur staat wordt de indruk gewekt dat dit wel mogelijk. Want dat Weekend Vrij is wel apart verkrijgbaar en Dal Vrij ook, dus (zal de werkgever redeneren) dat Spits Vrij is dan ook als los abonnement verkrijgbaar.
En als alles als los abonnement verkrijgbaar is, is volgens die redenatie ook het Weekend Vrij weg te laten, zodat je een "Week Vrij" abonnement krijgt. En dat is dan goedkoper, dus voordeel voor de werkgever.

Eerder was er al eens een vraag of er ook alleen een Week Voordeel abonnement was. Deze persoon zag op zijn Dal Voordeel factuur ook 2 losse componenten staan, Week Voordeel a 3 euro en Weekend Voordeel a 2 euro. Weekend Voordeel is wel los verkrijgbaar, dus deze persoon wilde alleen Week Voordeel omdat hij het in het weekend niet gebruikte.
Juist doordat de componenten apart op de factuur staan, kan men de indruk krijgen dat alles los verkrijgbaar en dus ook weg te laten is. Dit is dus anders dan bij een klassiek abonnement, waar je gewoon 1 bedrag hebt.

Reageer