beantwoord

fiets mag niet meer mee met de trein

Beste mensen, Ik ben afhankelijk van de NS en neem ook vaak mijn fiets mee. Ik en daar helemaal op ingesteld. Ik ben een vaste treinreiziger. En nu heb ik vernomen dat je de trein niet meer mee mag. Ik heb nog nooit zo iets bespottelijks gehoord. Uw antwoord is dat daar mensen moeten zitten? Lekker zit je dan en dat kan er maar 1 zijn, want de fietsstrook is smal en meestal tegenover het toilet. U klaagt nu wel dat de NS in moet krimpen, maar u jaagt ook de vaste klanten weg. Ik heb die fiets nodig en ook in combinatie treinreis. Het slaat echt helemaal nergens op en het lijkt dat mensen echt niet meer normaal kunnen nadenken, mensen komen met de raarste oplossingen, ze zijn echt de weg kwijt. 

NS zorg svp dat de fiets wee mee kan. U dupeert mij in ieder geval heel erg, en waarom zou ik überhaupt nog met de trein gaan? Ik heb al 2 abonnementen bij de NS opgezegd, misschien maar eens overwegen ook met jaarlijkse abonnement op te zeggen, want u biedt de klant en met name de vaste klant niets meer...

icon

Beste antwoord door Jeroen 22 mei 2020, 11:29

Gezien de huidige crisis rondom het Corona virus is er inderdaad een tijdelijk verbod op het meenemen van de fiets in de trein. Dit is specifiek gedaan omdat het reizen met de trein op dit moment bedoeld is voor mensen die noodzakelijk moeten reizen en deze voldoende ruimte te geven in de trein zodat ze een “veilige” afstand kunnen houden tot andere reizigers.

99% van de mensen die hun fiets meenemen in de trein maken geen noodzakelijke reis maar een plezierreisje om recreatief te fietsen en deze groep reizigers probeert de NS in verband met de beperkt beschikbare plekken in de treinen op dit moment te weren.

En het is inderdaad niet leuk maar het hele Corona en alle maatregelen daar omtrent zijn niet leuk te noemen. We zullen het alleen wel voorlopig met de maatregelen moeten doen en onszelf daarop aanpassen om niet met stringentere regels te hoeven leven.

Verder biedt de NS u nog steeds waar u een abonenment voor heeft, nml. vervoer van station A naar station B, het abonnement heeft geen relatie met het meenemen van een fiets nml., daar is een apart fietskaartje voor welke nu tijdelijk niet beschikbaar is.

En als u nu niet meer wilt reizen met de NS is het uw goed recht om uw abonnement te beëindigen.

Als alternatief is er overigens nog de OV fiets op veel stations in Nederland.

Bekijk origineel

15 reacties

Badge

Gezien de huidige crisis rondom het Corona virus is er inderdaad een tijdelijk verbod op het meenemen van de fiets in de trein. Dit is specifiek gedaan omdat het reizen met de trein op dit moment bedoeld is voor mensen die noodzakelijk moeten reizen en deze voldoende ruimte te geven in de trein zodat ze een “veilige” afstand kunnen houden tot andere reizigers.

99% van de mensen die hun fiets meenemen in de trein maken geen noodzakelijke reis maar een plezierreisje om recreatief te fietsen en deze groep reizigers probeert de NS in verband met de beperkt beschikbare plekken in de treinen op dit moment te weren.

En het is inderdaad niet leuk maar het hele Corona en alle maatregelen daar omtrent zijn niet leuk te noemen. We zullen het alleen wel voorlopig met de maatregelen moeten doen en onszelf daarop aanpassen om niet met stringentere regels te hoeven leven.

Verder biedt de NS u nog steeds waar u een abonenment voor heeft, nml. vervoer van station A naar station B, het abonnement heeft geen relatie met het meenemen van een fiets nml., daar is een apart fietskaartje voor welke nu tijdelijk niet beschikbaar is.

En als u nu niet meer wilt reizen met de NS is het uw goed recht om uw abonnement te beëindigen.

Als alternatief is er overigens nog de OV fiets op veel stations in Nederland.

Reputatie 3

Het antwoord van daar moeten mensen zitten is een beetje kort door de bocht dat ben ik met u eens,de 1.5m maatregel kan niet worden gegarandeerd.

En mede hierdoor is een van de maatregelen dat de fiets kan niet mee omdat zoals u zelf al aangaf de fietsstrook te smal is.

Ik vind het ook supervervelend en juist voor de mensen die nog een stuk moeten voor of na de trein. Maar het is een van de maatregels waardoor wij als NS kunnen gaan meewerken aan de versoepeling van de maatregelingen het is immers voor ons allemaal.

Hoi Trainviking,

Hier is al een hele lange discussie over geweest. Lijkt mij niet nuttig om deze in dit topic weer opnieuw te gaan voeren. Bijgaand de verwijzing naar dit topic

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/geen-fiets-meer-in-de-trein-65035?postid=451621#post451621

Modertor graag een slotje op dit topic.

Reputatie 3

Hoi Trainviking,

Hier is al een hele lange discussie over geweest. Lijkt mij niet nuttig om deze in dit topic weer opnieuw te gaan voeren. Bijgaand de verwijzing naar dit topic

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/geen-fiets-meer-in-de-trein-65035?postid=451621#post451621

Modertor graag een slotje op dit topic.

Was ook geen discussiepuntje gewoon even een reminder van hoe het is 😉

Hoi @maRRRR

Is een vouwfiets geen optie? Je hebt tegenwoordig modellen, waarmee je ook echt goed kan fietsen. Ik mag helaas geen reclame maken. De vouwfiets kan gratis mee. Persoonlijk vind ik de vouwfiets een sta in de weg, maar met de corona maatregelen is er plaats zat voor een vouwfietsje. Ook het huren van een OV-fiets is mogelijk. Een geweldige fiets!

Reputatie 7
Badge +3

@maRRRR Voor voor de prijs van 10 tot 20 keer een fietskaartje zijn aardige 2e hands vouwfietsen te koop. Een OV-fiets kost per 24 uur iets meer de helft van een fietskaartje.

Genoeg (goedkopere) alternatieven voor de noodzakelijke reis die u anders met uw eigen fiets zou maken.

Reputatie 6
Badge

Oplossing: neem een vouwfiets, dan mag je die wel meenemen in de trein. Zolang hij ingeklapt.
Mensen met een noodzakelijke reis hoeven niet langdurig naar hun bestemming te fietsen, en dus lijkt een vouwfiets de beste oplossing.

Anders kan je ook een OV-fiets huren. Ook ideaal!

Reputatie 7
Badge +3

NS zorg svp dat de fiets wee mee kan. U dupeert mij in ieder geval heel erg, en waarom zou ik überhaupt nog met de trein gaan? Ik heb al 2 abonnementen bij de NS opgezegd, misschien maar eens overwegen ook met jaarlijkse abonnement op te zeggen, want u biedt de klant en met name de vaste klant niets meer...

Als u een alternatieve oplossing hebt en daardoor uw abonnement kunt opzeggen heeft dat op dit moment de voorkeur van NS. De bedoeling is om juist zo weinig mogelijk gebruik te maken van de trein, alleen als het echt niet anders kan. 

Reputatie 6
Badge

Ik ben eigenlijk benieuwd van @maRRRR naar:

• Voor welk doeleinde hij/zij reist?
  • Wat voor fiets in de trein gebruikt?
  • Hoelang onderweg is naar zijn/haar eindbestemming vanaf station?
Reputatie 7
Badge +3

Ik ben eigenlijk benieuwd van @maRRRR naar:

• Voor welk doeleinde hij/zij reist?
  • Wat voor fiets in de trein gebruikt?
  • Hoelang onderweg is naar zijn/haar eindbestemming vanaf station?

Aanvulling: hoeveel fietskaartjes koopt hij/zij gemiddeld per maand.

Mensen met een noodzakelijke reis hoeven niet langdurig naar hun bestemming te fietsen, en dus lijkt een vouwfiets de beste oplossing.

Dat vind ik een vreemde stelling, ik heb wel op projecten gewerkt waar ik na een treinreis of nog dik een uur met de bus mocht, of meer dan 10 km mocht fietsen, geen pretje met een vouwfiets

Badge +3

Beste mensen, Ik ben afhankelijk van de NS en neem ook vaak mijn fiets mee. Ik en daar helemaal op ingesteld. Ik ben een vaste treinreiziger. En nu heb ik vernomen dat je de trein niet meer mee mag. Ik heb nog nooit zo iets bespottelijks gehoord

Had ik al gereageerd hier?

Afhankelijk van NS of ander ov is oke. Noodzaak bepaal je zelf en zal niemand naar vragen.

Vaak je fiets mee, voor €7,50 per dag dus? Dat mag voorlopig niet.

Hoe bespottelijk vindt u @maRRRR dat 90% of meer een fiets mee neemt voor recreatieve doeleinden, en dat nu even niet wenselijk is?

Graag uw antwoord. Voor wat precies is die fiets echt zo noodzakelijk?

Waarom? Zodat jij kunt een oordeel kunt vellen of TS wel of niet noodzakelijk een fiets mee wil nemen?

Reputatie 7
Badge +3

Waarom? Zodat jij kunt een oordeel kunt vellen of TS wel of niet noodzakelijk een fiets mee wil nemen?

Ik denk eerder dat het gewoon nieuwsgierigheid is. Wanneer je vaak een fiets in de trein meeneemt voor €7,50 per dag dan zijn er goedkopere alternatieven. Maar wat is vaak 1x per week, 1x per maand, 6x per jaar?

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb mijn fiets ook wel eens meegenomen in de trein en het is naar verhouding redelijk goedkoop. Ik moet anders voor zowel het voor- als natransport betalen. Mijn fiets stallen kost (geloof ik) €1,25 per dag en anders moet ik meer dan €4 betalen voor de bus naar en van het station. Dan moet ik op mijn aankomststation ook nog een OV-fiets huren voor €3,85 of bus, tram of metro betalen om van en naar het station te reizen. 

Voor het comfort om het voor- en natransport op mijn eigen goede fiets te kunnen gebruiken betaal ik graag €7,50. Bovendien ben ik dan niet afhankelijk van dienstregelingen van het aansluitende OV.

Reageer