beantwoord

fietsenstallingen sluiten vanaf 21.03.2020?

• 20 maart 2020
  • 9 reacties
  • 516 Bekeken

Breng net mijn fiets naar de fietsenstalling Amsterdam NS IJ zijde. Medewerker vertelt dat de stalling vanaf vandaag 4-5 weken dicht gaan.

Waar is dit voornemen op gebaseerd? Heeft het Rijk of RIVM hiertoe opdracht gegeven? NS voert zijn eigen regie 65 % minder treinen, fietsenstalling dicht.

Hoe krijg ik 1/12 deel van mijn jaarabonnement terug?

icon

Beste antwoord door Rizana NS 20 maart 2020, 20:15

Hi Arjen Berendse, welkom bij de NS Community. Het duurde even maar ik kan je het antwoord geven. 

Het klopt dat er  fietsenstallingen op Amsterdam Centraal (Ijzijde en Oost) dichtgaan vanaf morgen. De fietsenstallingen die sluiten, sluiten in ieder geval tot 6 april 2020. Normaal gesproken kan je alleen gebruik maken van de stalling waarvoor je het abonnement hebt afgesloten. Vanaf 21 maart kan je jouw abonnement van de stalling die gesloten is ook gebruiken in de stalling op het station die open blijft. In dit geval is dat Amsterdam Centraal (west, Stationsplein 33).

Op elk station is tenminste één bewaakte fietsenstalling open voor reizigers. Hieronder een lijst met de fietsenstallingen die sluiten per 21.03.2020: 

Amsterdam Centraal
IJzijde
Oost
Amsterdam Zuid
Mahlerplein
Zuidplein opent nog even niet
Arnhem Centraal
Sonsbeekzijde
Breda Centraal
Centrum
Delft
Stalling 2 (Coenderpark)
Eindhoven Centraal
Eindhoven Noord (buszijde)
Haarlem
Carré
Leiden Centraal
Centrumzijde
Utrecht Centraal
Knoop
Sijpesteijn

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Bij community leden is nog niets bekend over sluiten van stallingen. Op dit moment was de afspraak dat fietsen die langer dan de maximale stallingsduur in de stalling staan niet erwijderd zouden worden. Als het een NSstalling betreft kun je het beste contact opnemen met NS klantenservice bij voorkeur via Twitter of Facebook.

Leiden:

Fietsenstallingen beperkter open

Vanaf zaterdag 21 maart is de NS-stalling aan de centrumzijde gesloten. De NS-stalling aan zeezijde blijft wel geopend en wordt tijdelijk gratis. Momenteel wordt bekeken of en welke gemeentelijke fietsenstallingen rond het station en in het centrum sluiten of beperkter open zijn.

Extreem rustig

Net als overal in Nederland beperkt de NS ook in Leiden de dienstverlening op en rond het station. Door de oproep om thuis te werken en het sluiten van scholen, is het extreem rustig in het openbaar vervoer, zo laat de NS weten. Dat geldt ook de fietsenstallingen bij stations. Daarnaast heeft de NS ook te maken met minder collega's die aan het werk kunnen. Per station is tenminste één bemenste fietsenstalling open: vanaf een kwartier voor de eerste trein tot een kwartier na de laatste trein. De fietsreparatie is ook tijdelijk gesloten.

Leidse stallingen

Ook de gemeente Leiden kijkt samen met DZB die het beheer verzorgt of alle bemenste fietsenstallingen bij het station en in het centrum open moeten en kunnen blijven. Hou daarom de pagina met veelgestelde vragen in de gaten voor de laatste update.

Ik moet dit in een nieuwsbrief van de gemeente Leiden vernemen.

De NS doet geen enkele moeite zijn klanten hierover te informeren.

Ik kom uit Hoofddorp dus het is nog geluk dat ik een abonnement op de nieuwsbrief heb. 

Hi Arjen Berendse, welkom bij de NS Community. Het duurde even maar ik kan je het antwoord geven. 

Het klopt dat er  fietsenstallingen op Amsterdam Centraal (Ijzijde en Oost) dichtgaan vanaf morgen. De fietsenstallingen die sluiten, sluiten in ieder geval tot 6 april 2020. Normaal gesproken kan je alleen gebruik maken van de stalling waarvoor je het abonnement hebt afgesloten. Vanaf 21 maart kan je jouw abonnement van de stalling die gesloten is ook gebruiken in de stalling op het station die open blijft. In dit geval is dat Amsterdam Centraal (west, Stationsplein 33).

Op elk station is tenminste één bewaakte fietsenstalling open voor reizigers. Hieronder een lijst met de fietsenstallingen die sluiten per 21.03.2020: 

Amsterdam Centraal
IJzijde
Oost
Amsterdam Zuid
Mahlerplein
Zuidplein opent nog even niet
Arnhem Centraal
Sonsbeekzijde
Breda Centraal
Centrum
Delft
Stalling 2 (Coenderpark)
Eindhoven Centraal
Eindhoven Noord (buszijde)
Haarlem
Carré
Leiden Centraal
Centrumzijde
Utrecht Centraal
Knoop
Sijpesteijn

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt daar dan niet stallen maar hoe zit het  met fietsen die er nu al staan en die mensen na morgen willen weghalen?

Dat kan! Dit is mogelijk op werkdagen (ma t/m vrij) tussen 07:00 en 12:00 uur. Je kan dan samen met een medewerker van de fietsenstalling die open is, de fiets ophalen. Buiten die tijden kan er gebruik worden gemaakt van de OV-Fiets.

Reputatie 7
Badge +3

Wordt deze informatie ook toegevoegd aan het sticky topic?

Mijn fiets staat in Leiden Centraal Centrum zijde.

Volgens de regels mag mijn fiets daar 2 weken staan, maar de universiteit van Leiden is tot aan het eind van het collegejaar gesloten.

Moet ik nu express terug naar Leiden komen om mijn fiets weg te halen of zijn er nu soepelere regels van pas?

Reputatie 7
Badge +1

Zoals in dit centrale topic geschreven staat door Jouke NS, worden fietsen voorlopig niet verwijderd in de fietsenstallingen van NS. U blijft natuurlijk wel zelf verantwoordelijk voor uw fiets. In het topic staat:

Fietsenstalling

• Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan.
  • Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. 
  • De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen. 
Reputatie 7
Badge +3

En in Leiden is het de gemeente die te lang gestalde fietsen verwijderd. Bij navraag heeft de gemeente mij verzekerd dat ze nu geen fietsen zullen verwijderen. 

Reageer