beantwoord

Flex-abonnement weekend vrij schrijft geld af dat niet is geacoordeerd

• 12 januari 2021
  • 11 reacties
  • 219 Bekeken

Beste NS,

Ik gebruik een Flex-weekend vrij kaart naast een dalurenkaart. Dat betekent dat ik 2 aparte kaarten heb, omdat deze door NS niet gecombineerd kan worden. Nu heb ik per ongeluk de Flex-kaart gebruikt ipv de dalurenkaart. Ik heb hierover gebeld om dit te corrigeren, en kreeg de mededeling dat dit niet kan.

Dit vindt ik tuurlijk wel erg jammer; omdat ik nu financieel benadeeld ben, terwijl ik een abonnement heb die ik voor korting daarvoor kon gebruiken. Verder vind ik het wel vreemd dat de OV-kaart waarop ik het flexabonnenement heb staan niet heb geaccordeerd om voor deze kaart automatisch af te schrijven. Die toestemming heb ik alleen gedaan voor de automatische betaling van het abonnement. De toestemming voor het automatisch bijschrijven vanuit de bank heb ik alleen gegeven voor de OV-kaart waarop mijn dalurenabonnement op staat. Doordat er nu ongevraagd andere treinreizen door de NS van mijn rekening worden afgeschreven, is de bescherming  bij vergissingen; een kaart waarop onvoldoende geld op staat, weggevallen. Dat wordt wel een heidens karwei om met twee identieke kaarten geen vergissing te begaan. Hoor graag hoe dit opgelost kan worden en zie ook graag een correctie van de gefactureerde treinreis.

icon

Beste antwoord door Momo 12 januari 2021, 16:02

Dat werd mij niet duidelijk uit jouw reactie. Maar het is zeker iets goedkoper en je zit niet met 2 kaarten te hannessen. Je zou wel voor een apart Dal Voordeel op saldo kunnen kiezen als je hier ook nog Keuzedagen bij hebt. In andere gevallen zie ik er geen toegevoegde waarde voor.

Bekijk origineel

11 reacties

Hi Anita.

Vervelend dat je geen compensatie krijgt. Het was niet zo dat de reis heel recent was? Een NS Flex transactie kan pas na enkele werkdagen gecorrigeerd worden namelijk. Mocht dit niet de reden geweest zijn dat je het geld niet terug hebt gekregen dan wil ik ook wel even met je meekijken. Stuur me dan een privébericht met daarin jouw NAW-gegevens, geboortedatum en e-mailadres.

Met NS Flex reis je op rekening. Kortom, de reizen en eventuele abonnementskosten schrijven we automatisch af van je rekening. Hier geef je akkoord voor bij het afsluiten van NS Flex. Zonder een akkoord op de automatische incasso is afsluiten van NS Flex namelijk ook niet mogelijk. Ook staat dit aangegeven in de productvoorwaarden (waar je ook bij het afsluiten akkoord mee gaat):

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je meerdere OV-chipkaarten hebt, dan is het aan jou om de juiste kaart te gebruiken. NS is niet verplicht om de kosten terug te betalen, wanneer jij met een andere kaart hebt gereisd dan de bedoeling was. Je kunt de kaarten uit elkaar houden door er een verschillend hoesje om te doen, of wanneer je dezelfde hoesjes hebt deze te merken.

Overigens ben je bij het aangaan van jouw abonnementen akkoord gegaan met automatische incasso. Facturen kun je inzien in MijnNS.

Het is niet mijn wens om meerdere OV-chipkaarten te hebben, het is een gevolg omdat NS ze niet kan combineren. Identieke kaarten maken een vergissing snel mogelijk, zelfs ondanks dat stickertje wat erop zit. Dit probleem had er eigenlijk gewoon niet voor de klant moeten zijn.

Intussen heb ik contact gehad met Anita en ben ik haar hierin tegemoetgekomen door de misgelopen korting aan haar te vergoeden :smile:

Reputatie 7
Badge +3

Het is niet mijn wens om meerdere OV-chipkaarten te hebben, het is een gevolg omdat NS ze niet kan combineren. Identieke kaarten maken een vergissing snel mogelijk, zelfs ondanks dat stickertje wat erop zit. Dit probleem had er eigenlijk gewoon niet voor de klant moeten zijn.

Dal duren en weekendvrij zijn beiden bij Flex. En kunnen gewoon op 1 kaart. Maar verkeerde kaart meenemen is nogal jouw fout en niet die van NS. NS had jou hiervoor niet hoeven compenseren.

Reputatie 7
Badge +3

Er kunnen geen 2 Flex abonnementen op 1 kaart. En Dal Voordeel is ook nog gewoon als saldo abonnement beschikbaar, dat kan dan ook niet op de dezelfde kaart als Flex Weekend Vrij. Wat wel kan is bij het Flex Weekend Vrij als extra optie de daluren korting nemen voor €3 per maand. Daarmee spaar je €2 per maand uit omdat je dan geen apart Dal Voordeel abonnement meer nodig hebt.

Reputatie 7
Badge +3

Er kunnen geen 2 Flex abonnementen op 1 kaart. En Dal Voordeel is ook nog gewoon als saldo abonnement beschikbaar, dat kan dan ook niet op de dezelfde kaart als Flex Weekend Vrij. Wat wel kan is bij het Flex Weekend Vrij als extra optie de daluren korting nemen voor €3 per maand. Daarmee spaar je €2 per maand uit omdat je dan geen apart Dal Voordeel abonnement meer nodig hebt.

Die combinatie bedoelde ik. Is nog goedkoper ook en geen gedoe met 2 kaarten.

Reputatie 7
Badge +3

Dat werd mij niet duidelijk uit jouw reactie. Maar het is zeker iets goedkoper en je zit niet met 2 kaarten te hannessen. Je zou wel voor een apart Dal Voordeel op saldo kunnen kiezen als je hier ook nog Keuzedagen bij hebt. In andere gevallen zie ik er geen toegevoegde waarde voor.

Ik beschik nog over een dalurenvoordeelabonnenemt (jaarabonnement) dat ook korting geeft tijdens de avondspits. Die kaart wordt niet meer uitgegeven, degene die hem had kon hem nog verlengen. Schijnt volgend jaar afgelopen te zijn. Deze kaart is dus behoorlijk veel voordeliger dan de flex dalvrij. En deze kan niet met een flexabonnement gercombineerd worden. 

Reputatie 7
Badge +3

U bedoelt dan het oude Voordeelurenabonnement. Bij dit abonnement zijn de voorwaarden miv 1 januari 2021 aangepast dat er geen korting meer in de avondspits is. Dus niet volgend jaar maar dit jaar al.

U betaalt nu dus €60 per jaar / €5 per maand terwijl u ook uw Flex Weekend Vrij kunt uitbreiden met dalkorting voor €3 per maand. Plus de mogelijkheid om abonnement tijdelijk stop te zetten (wijzigen naar Flex zonder abonnement) wanneer u een tijdje niet reist en dan dus ook niets betaald. Die mogelijkheid biedt het Voordeelurenabonnement niet.

Reputatie 7
Badge +3

Je had het in je beginpost over een dalurenabonnement. Een dalurenabonnement heeft andere voorwaarden dan het Voordeelurenabonnement (VDU) tot 1-1-21 had. Nu zijn de voorwaarden van beiden hetzelfde en geeft VDU geen korting meer in de middagspits. Flex dal voordeel geeft dezelfde kortingsvoorwaarden als dal voordeel op saldo en VDU. Flex kan wel 'gepauzeerd' worden en je reist op rekening. Saldo abonnementen zijn doorlopende abonnementen en kunnen niet 'gepauzeerd' worden. 

Als je liever met 1 kaart reist dan is Flex weekendvrij + de optie dalvoordeel is betere keuze dan wat je nu hebt.

Reageer