Flex betaaldata wijzigen | NS Community
beantwoord

Flex betaaldata wijzigen


Waar kan ik de data van betaling aanpassen 

icon

Beste antwoord door Daniël NS 8 May 2022, 14:53

Bekijk origineel

25 reacties

Badge +3

De incassodatum hangt af van de datum waarop het abonnement is ingegaan en kan niet eenvoudig gewijzigd worden. Daarvoor moet het abonnement worden opgezegd en een nieuw abonnement met een andere ingangsdatum worden afgesloten. In het geval van een NS Flex-abonnement moet NS Flex daarvoor eerst geheel beëindigd worden; wisselen naar NS Flex zonder abonnement is niet voldoende.

Reputatie 6

Hey 134225542q! Welkom bij de NS Community.

Helaas is het niet mogelijk om je incassodatum aan te passen, ook niet als je het advies van Tochjo volgt. Je incassodatum zal dan alsnog terug naar de eerste datum gaan, dit is namelijk niet gekoppeld aan je product, maar je klantnummer. Ik raad je aan om contact op te zoeken met de Klantenservice om te kijken of er een oplossing voor je mogelijk is. 

Reputatie 7
Badge +3

Eh, Maxime gaf vorige maand wat anders aan. 

 

Reputatie 7
Badge +1

Eh, Maxime gaf vorige maand wat anders aan. 

 

Zie hier het probleem van de NS Klantenservice in een notendop. om in "Wie van de Drie”-taal te spreken. Wil degene met het juiste antwoord nu opstaan??? 😀 

Reputatie 6

Helaas klopt het antwoord van Maxime niet. Om er zeker van te zijn ben ik intern nog wat rond gaan vragen en er waren plannen om dit via die manier mogelijk te maken, maar dit is niet gerealiseerd. Ik weet niet hoe de conversatie intern toen is gelopen, maar ik ga er van uit dat dit op een miscommunicatie neerkomt. Excuses voor de verwarring. Ik blijf er dan ook bij dat je beste optie nu is om contact op te zoeken met de Klantenservice.

Badge +3

Fascinerend dan dat het iemand recentelijk wel gelukt is.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad.

En daarnaast kun je ook nog een nieuw Flex abonnement op een nieuwe kaart bestellen en voor dat abonnement de gewenste ingangsdatum kiezen. Het oude Flex abonnement kun je dan op Basis zetten of geheel stopzetten. Zelf heb ik, zoals ook in dat andere topic gemeld, nu 2 OV-chipkaarten allebei met Flex en allebei een andere factuurdatum, eentje rond de 15e en de ander rond de 1e van de maand. Dat werkt dus ook om een andere factuurdatum te hebben. 

Badge +3

Ik ga het ook even testen, maar weet al bijna zeker dat @Tochjo en @Maxime NS en @Momo gelijk hebben.

Testcase: NS Flex bestellen op een bestaande kaart met alleen OV-fiets op klantnummer 24467576 en voor mijn andere kaart met Flex abonnement factuurdatum de 25e.

Ter illustratie even een screenshot (van een andere kaart dus, maar zelfde klantnummer/account, als debiteurnummer staar er 02 151 93 208 in de facturen).

Mijn NS zegt volgende factuurdatum 30 juni, ook prima maar dat klopt dus alvast niet (en is een bekend probleem) 😥

Op naar de webshop, game on! en wat staat daar vervolgens?

Game over, ik ga er verder geen moeite voor doen (abonnement bestellen dat ik niet nodig heb). Sorry @Daniël NS 😀

Reputatie 7
Badge +3

Geen test, dit heb ik al sinds december zo (ingangsdatum nieuw NS Flex Dal Voordeel met toen 1 maand gratis was 1 december, daarna per 1 januari gewijzigd naar Flex Basis).

1 account, 2 kaarten met allebei een aparte factuur datum voor het daarop staande NS Flex. 

 

Reputatie 6

Het is mogelijk om nog aparte facturen voor je producten te hebben zoals Momo nu laat zien, maar het is niet meer mogelijk om dit nu zo te krijgen. Er is een periode geweest dat het wel mogelijk was om de datum te veranderen door je Flex product op te zeggen en terug te gaan naar ROS. Als je daarna nogmaals een Flex product besteld had dan kwam er een nieuwe factuur datum voor in het systeem. In het voorbeeld hier zijn er nu dus twee aparte factuurdata voor Momo  omdat zij in deze periode een tweede product heeft aangevraagd. 

Dit is helaas al enige tijd niet meer mogelijk. Zou je dit nu proberen dan zal het alsnog naar de eerste factuurdatum gezet worden. Nu heeft Robert B hier ook nog een voorbeeld laten zien van een bestelling waar staat dat de factuur datum anders uit zou vallen. Dit is een standaard text die helaas niet van toepassing is in dit geval en de factuurdatum zal ook bij deze bestelling normaliseren naar de factuurdata die al vast staat bij dit klantnummer. Dit ga ik intern ook aankaarten, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat er een andere datum staat dan het werkelijk gaat zijn. 

Tochjo heeft ook nog een topic waar het iemand wel gelukt is en naar mijn weten is dit gewoon niet mogelijk. Zonder de gegevens van deze klant in te gaan kan ik helaas ook niet zien wat hier gebeurd is dus ik kan het alleen maar aankaarten op geluk. Ik heb mijn vermoedens, maar dit is dus niet te controleren. 

Als laatste punt, het antwoord van Maxime. Er is intern veel overleg geweest om te kijken of we dit nogmaals mogelijk kunnen maken, ik blijf er dan ook bij dat dit antwoord door een miscommunicatie komt. Het updaten van je factuurdata is natuurlijk gewoon handig. Tot op heden is het dus niet mogelijk, maar ik ga ook niet uitsluiten dat het nooit mogelijk gaat zijn. Dat is alles wat ik er over kan meegeven op dit punt.

Badge +3

Ik ga mijn test-bestelling dan toch maar doorzetten, al lijkt het me aannemelijk dat je bij meerdere (Flex) abonnementen met verschillende ingangsdatum (op hetzelfde klantnummer/account) toch één factuur per maand krijgt.

Die had ik overigens al, maar dat ging om ingangsdatums Flex de 21e en 25e of zo (dus ja, waarom die niet op één factuur zetten?).

Wordt vervolgd… 😅

Oei, geen zin in eenmalige kosten dus dat wordt dan Dal Voordeel. Eens kijken wat de bevestigingsmail en factuur zegt (de reguliere maandfactuur zou op 25 mei moeten komen).

 

Reputatie 7
Badge +3

Echt, met dit soort dingen snap ik werkelijk niet waar NS mee bezig is. Eerst was het niet mogelijk om de betaaldatum te wijzigen tenzij je rare toeren uithaalde met een nieuw MijnNS account met een ander emailadres, vervolgens werd het wel mogelijk volgens de methode die Maxime aangaf of zoals ik het gedaan heb. Maxime gaf daarbij aan dat dat voorheen niet kon, dus NS had dit veranderd, een verandering ten goede. Nu is weer zo veranderd dat het niet kan. Waarom in godsnaam? Was het te klantvriendelijk? Voor een product dat je Flex noemt is dat zo flexibel als een loden deur. NS kan zich er niet mee achter verschuilen dat het niet kan, het kan wel, dat blijkt uit de voorbeelden, alleen NS wil het blijkbaar niet. 

Reputatie 7
Badge +1

Sorry, Er is dus niets mogelijk. Je zet klanten gewoon op het verkeerde been door een verkeerde factuurdatum in en brief te plaatsen??

 

Dit is een standaard text die helaas niet van toepassing is in dit geval en de factuurdatum zal ook bij deze bestelling normaliseren naar de factuurdata die al vast staat bij dit klantnummer. Dit ga ik intern ook aankaarten, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat er een andere datum staat dan het werkelijk gaat zijn.

Jullie zijn een bedrijf met meer dan 10.000 werknemers. Dit is van een niveau wat je verwacht bij een ZZP-er. 

 

Dat wijzigen bij jullie gaat ook al niet snel dus ik denk dat dit weer een meerjarentopic gaat worden. 

Serieus ik heb ergens een topic gelezen dat Arriva wel het hoofdrailnet wil overnemen. Zouden jullie zo langzamerhand zelf ook niet eens moeten gaan denken dat dit voor jullie klanten een beter idee is? Jullie willen blijkbaar de klant niet helpen.

 

Ik zou het ook niet leuk vinden als ons nationale spoorbedrijf in buitenlandse handen overgaat, maar ik heb echt bij jullie bedrijf het idee dat het absoluut niet denkt in mogelijkheden maar altijd degene met het antwoord “ja maar” de discussie wint bij jullie. (met als voorbeeld 3 april jl.)

Reputatie 7
Badge +1

En nog een klein dingetje. Het is standaard tekst en niet standaard text.

Reputatie 7
Badge +3

Al dat gezeur met facturen en storingen is voor mij een reden om met grote boog om Flex heen te lopen.

Ik kan iedereen die reiskosten kan declareren aanraden om op saldo te reizen en automatisch opladen te gebruiken. Het is dan heel eenvoudig om via je account bij OV-chipkaart een overzicht te downloaden van je reiskosten, ook van andere vervoerders dan NS.

Bijkomend voordeel is dat je ook niet afhankelijk bent van factuurdata.

Badge +3

Update: zeg het maar wat er niet kan @Daniël NS 

Zelfde account/debiteurnummer maar nieuw overeenkomstnummer. Het lijkt dus gewoon te werken (een klant die op dezelfde account meerdere Flex producten heeft met elk een eigen factuurdatum).

Lijkt me heel sterk dat ik op 25 mei (factuurdatum andere overeenkomst) ineens een factuur erbij krijg met kosten voor 09-06 t/m 24-06 maar we gaan het zien.

Badge +3

Omdat ik nu twee keer Flex Dal Voordeel had, heb ik de andere kaart (met factuurdatum 25e) maar op Basis gezet.

Daarbij krijg je dan inderdaad ook de melding over een nieuwe factuurdatum maar dat klopt niet, want gaat via een tussentijdse factuur (restitutie voor vandaag tot de 25e), en is niets nieuws.

Bij Flex aanvragen op een nieuwe kaart lijkt het me ook aannemelijk dat die een eigen factuurdatum krijgt.

Reputatie 7
Badge +3

Al dat gezeur met facturen en storingen is voor mij een reden om met grote boog om Flex heen te lopen.

Ik kan iedereen die reiskosten kan declareren aanraden om op saldo te reizen en automatisch opladen te gebruiken. Het is dan heel eenvoudig om via je account bij OV-chipkaart een overzicht te downloaden van je reiskosten, ook van andere vervoerders dan NS.

Bijkomend voordeel is dat je ook niet afhankelijk bent van factuurdata.

Maar als je een ander abonnement wil dan Dal Voordeel zul je wel Flex moeten nemen. 

Zelf ben ik ondanks dit soort starre dingen toch overwegend positief over NS Flex, vooral omdat je daarmee makkelijk van abonnement kan wisselen en geen saldo hoeft te laden. Met Flex kun je makkelijk korte tijd een abonnement nemen, waar je bij de klassieke abonnement gelijk een jaarabonnement moest nemen of meer moest betalen voor een maandabonnement en niet alle abonnement waren er ook als maandabonnement. 

Ik vind het wel jammer dat klanten niet meer de keus hebben tussen een Flex of een saldo abonnement, afgezien van Dal Voordeel. 

Reputatie 7
Badge +1

Maar als ik zo de reactie van @Robert B hierboven lees lijkt het er toch sterk op dat de factuurdatum wel wordt aangepast. Ik lees net in een ander topic dat er ook weer problemen met de reishistorie zijn.

 

NS krijgt het ICT gebeuren maar niet in de klauwen. ik vind het zeer verontrustend. Misschien nog verontrustender is het dat niemand binnen NS blijkbaar weet hoe het precies werkt.

Reputatie 7
Badge +3

Bij Flex aanvragen op een nieuwe kaart lijkt het me ook aannemelijk dat die een eigen factuurdatum krijgt.

Dat is dus wat ik eind november gedaan heb, Flex Dal Voordeel tijdens de actie 1e maand gratis besteld op een nieuwe kaart met ingangsdatum 1 december. 

Badge +3

Bij Flex aanvragen op een nieuwe kaart lijkt het me ook aannemelijk dat die een eigen factuurdatum krijgt.

Dat is dus wat ik eind november gedaan heb, Flex Dal Voordeel tijdens de actie 1e maand gratis besteld op een nieuwe kaart met ingangsdatum 1 december. 

Mooi zo, dat scheelt dan weer een extra stap (nieuwe kaart aanvragen via OV-chipkaart en daarna pas Flex bestellen) als je geen ‘reserve’ kaart op saldo hebt.

Ook apart in jouw lijstje met facturen vind ik dat je voor januari niet eerst € 5,10 hoefde te betalen met even later een creditfactuur.

Dat scheelt je dus een maand extra moeten betalen als je precies wijzigt op de ingangsdatum? Goed nieuws (als dat by design is).

Reputatie 7
Badge +3

Ja, inderdaad, ik had niet op 1 januari eerst een factuur van €5,10.  Ik had wel gelijk op 1 januari mjn Dal Voordeel naar Basis gezet, al aan het begin van de dag of misschien zelfs nog 's nachts nadat ik thuis was gekomen vanaf familie waar ik oudjaarsavond had gevierd. Even verder gecheckt, het mailtje dat de factuur klaarstond ontving ik 2 januari om 02:30 uur en de factuurdatum op de factuur zelf is ook 2 januari, in het lijstje betaalde factuur staat dus wel 1 januari. En terugkijkend is het zo te zien sinds maart vorig jaar dat de datum op de factuur zelf 1 dag later is dan die in het overzicht betaalde facturen. 

Badge +3

Ja, viel mij ook al op: voor mijn gisteren (de 9e) afgesloten abonnement is de factuurdatum de 10e.

Dus als ik mijn nieuwe Dal Voordeel op 9 juni (per eerste mogelijkheid) wijzig naar Basis krijg ik 10 juni (hopelijk) géén factuur van € 5,10.

Voor duurdere abonnementen (tot aan Altijd Vrij 1e klas plus IC direct Toeslagvrij à € 675,60 per maand) is dat wel een voordeel, ook al volgde de tussentijdse creditfactuur eigenlijk altijd meteen na het wijzigen, met je reeds betaalde bedrag binnen een week of zo terug op je rekening.

Reputatie 4

Ja, viel mij ook al op: voor mijn gisteren (de 9e) afgesloten abonnement is de factuurdatum de 10e.

Dus als ik mijn nieuwe Dal Voordeel op 9 juni (per eerste mogelijkheid) wijzig naar Basis krijg ik 10 juni (hopelijk) géén factuur van € 5,10.

Voor duurdere abonnementen (tot aan Altijd Vrij 1e klas plus IC direct Toeslagvrij à € 675,60 per maand) is dat wel een voordeel, ook al volgde de tussentijdse creditfactuur eigenlijk altijd meteen na het wijzigen, met je reeds betaalde bedrag binnen een week of zo terug op je rekening.

ik hebt ook nieuwe ns dalvoordeel bestel met nieuwe ov-chipkaart ik kreeg inderdaad ook factuur op 24 met andere overeenkomst nummer dus wacht nu even op de volgende  

Reputatie 4

Ja, viel mij ook al op: voor mijn gisteren (de 9e) afgesloten abonnement is de factuurdatum de 10e.

Dus als ik mijn nieuwe Dal Voordeel op 9 juni (per eerste mogelijkheid) wijzig naar Basis krijg ik 10 juni (hopelijk) géén factuur van € 5,10.

Voor duurdere abonnementen (tot aan Altijd Vrij 1e klas plus IC direct Toeslagvrij à € 675,60 per maand) is dat wel een voordeel, ook al volgde de tussentijdse creditfactuur eigenlijk altijd meteen na het wijzigen, met je reeds betaalde bedrag binnen een week of zo terug op je rekening.

ik hebt ook nieuwe ns dalvoordeel bestel met nieuwe ov-chipkaart ik kreeg inderdaad ook factuur op 24 met andere overeenkomst nummer dus wacht nu even op de volgende  

@Robert B ik had mijn nieuwe flex Abonnement dal voordeel op 23 mei afgesloten en kreeg 24 mei factuur van juni ontvangen vandaag 24 het abonnement loop van 23-6 juni tot met 22 juli dus krijg ik dan steeds 24 van de maand dus bij is het wel gelukt om factuur datum veranderen de oude hebt ik stopgezet die liep 16 april tot met 15 mei die hebt als laaste factuur gekregen dus het werkt wel

Reageer