beantwoord

Flex dal activeren


Ik heb me 11 juli aangemeld voor een flex daluren abo. Inmiddels is er € 5,10 geincasseerd, maar hoe activeer ik het abonnement? Het is vanaf 18 juli geldig (bevestigd per mail). Ik had daarbij ook een persoonlijke OV kaart aangevraagd, maar tot op heden geen bericht. Ik betaal dus de volle mep voor mn treinreizen. Wat doe ik fout? 

icon

Beste antwoord door Tochjo 19 July 2022, 15:48

Bekijk origineel

11 reacties

Badge +3

Als u bij de bestelling van het abonnement een persoonlijke OV-chipkaart hebt meebesteld, dan is het abonnement al direct klaar voor gebruik en hoeft er niets meer geactiveerd te worden.

Laat u zich bij het in- en uitchecken niet in de war brengen door de melding “Reizen op Rekening Trein” op het schermpje zonder de vermelding van uw abonnement: dat hoort zo. Het abonnement staat bij NS Flex niet op de kaart zelf, zodat wijzigingen in het abonnement kunnen worden doorgevoerd zonder deze bij een automaat te hoeven bevestigen. Daarom kan de tekst op het schermpje de naam van het abonnement niet tonen.

In Mijn NS kunt u na enkele dagen de ritprijs zien. Daarbij wordt dus rekening gehouden met het abonnement dat geldig was op het moment van de reis. In Mijn NS (de site, niet de app) kunt u zien welk abonnement actief is.

Of bedoelt u dat u de persoonlijke OV-chipkaart nog niet hebt ontvangen? Neem dan even rechtstreeks contact op met de klantenservice om te kijken wat de status is en om afspraken te maken over het kunnen reizen met korting totdat u de kaart ontvangen hebt. Dat kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag telefonisch bereikbaar op het nummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Dank Tochjo, voor de uitgebreide uitleg. Vanmiddag kwam met de post alsnog de OV kaart en is alles duidelijker. Toch vreemd dat ik vanaf 11 juli belast wordt en pas op 20 juli de pas ontvang, waardoor ik dus al 2 reizen tegen vol tarief heb moeten maken. Gevalletje jammer zeker?

Badge +3

U betaalt voor het abonnement vanaf de ingangsdatum, dus vanaf 18 juli. Als u sinds maandag al gereisd hebt in de daluren voordat u de kaart ontving, dan zou ik zeker even rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice om die kosten terug te vragen.

Ok dankjewel, ga ik doen

Reputatie 7
Badge +3

Als je een Flex abonnement op een nieuwe kaart bestelt kan als ingangsdatum op zijn vroegst 7 dagen na besteldatum gekozen worden, dus bij bestellen 11 juli kan het abonnement pas ingaan op 18 juli en betaal je ook pas vanaf 18 juli. Is de kaart (zoals nu) niet binnen op 18 juli en moet je wel reizen, kun je contact opnemen met de klantenservice om te regelen dat je wel met de korting horend bij je abonnement kan reizen. Het is dan geen gevalletje jammer. Neem je vooraf contact op dan kan de klantenservice je couponcodes geven om e-tickets met korting te kopen. Doe je het achteraf dan zou je meen ik tegen overleg van je ticket het bedrag ervan terug kunnen krijgen. Advies is dus om contact op te nemen met de klantenservice.

Badge +3

Als je de kaart toevallig al voor de (vaste, 7 dagen of gekozen) ingangsdatum van je abonnement al binnen had kan je er nog niet met korting of op rekening mee reizen.

Sterker nog, die kaart zal tot de ingangsdatum van je NS Flex abonnement om saldo vragen volgens mij 🤔

Reputatie 7
Badge +3

Toen ik in november gebruik maakte van de 1 maand gratis Flex Dalvoordeel had ik de kaart eerder dan de ingangsdatum in huis, maar ik had dan ook een datum verder dan 7 dagen vanaf besteldatum gekozen. Ik hoefde er niet mee te reizen, maar zag wel pas in MijnNS bij producten pas op de ingangsdatum mijn abonnement vermeld. 

 

Badge +3

Toen ik in november gebruik maakte van de 1 maand gratis Flex Dalvoordeel had ik de kaart eerder dan de ingangsdatum in huis, maar ik had dan ook een datum verder dan 7 dagen vanaf besteldatum gekozen. Ik hoefde er niet mee te reizen, maar zag wel pas in MijnNS bij producten pas op de ingangsdatum mijn abonnement vermeld.

Precies dat dus.

Helaas is het nu (3e kwartaal elk jaar) nogal gebruikelijk dat je een bestelde ov-chipkaart niet binnen de beloofde week in huis hebt.

Waar de vertraging zit (ander topic) laat ik in het midden… want dat kan ook zomaar aan PostNL liggen en een track&trace nummer krijg je niet voor zoiets waardevols (miscchien wel een 1e klas Altijd Vrij of zo)!

Wacht maar af, of ga de NS Klantenservice lastig vallen (want daar hebben/nemen ze alle tijd voor je natuurlijk, soms wel een hele dag om een reactie op een chatbericht te verzinnen) 😥

Reputatie 7
Badge +3

Als je de kaart toevallig al voor de (vaste, 7 dagen of gekozen) ingangsdatum van je abonnement al binnen had kan je er nog niet met korting of op rekening mee reizen.

Sterker nog, die kaart zal tot de ingangsdatum van je NS Flex abonnement om saldo vragen volgens mij 🤔

Komt het product ‘Reizen op rekening’ dan spontaan op die kaart te staan? Denk eerder dat je wel op rekening, maar zonder korting reist. Zo niet, ben ik nieuwsgierig hoe het werkt 🙂

Reputatie 7
Badge +3

In het bovengenoemde geval heb ik er niet mee gereisd dus kan niet zeggen of ik dan op saldo of op rekening zou reizen maar tot de ingangsdatum gaf MijnNS wel aan dat er Reizen op Saldo op de kaart stond.En op de ingangsdatum veranderde dat in NS Flex Dal Vrij. Dat reizen op rekening moet al wel op de kaart staan maar denk met een bepaalde ingangsdatum. 

Maar ook jaren geleden toen ik mijn Traject Vrij op een nieuwe kaart bestelde had ik een latere ingangsdatum aangegeven bij de aanvraag. Ingangsdatum was 25 augustus (de eerste werkdag op de nieuwe locatie van het bedrijf) en de kaart plus abonnement had ik al ergens in juli aangevraagd (toen was er trouwens nog een termijn van 14 dagen tussen bestellen en vroegst mogelijke ingangsdatum). Ik moest toen al wel 1 keer met de trein reizen eerder dan die eerste werkdag, moest mijn stationsfiets naar Delft brengen (heen fietsen en terug met de trein). Maar dat heb ik toen dacht ik nog met een andere kaart gedaan die ik nog had en waar saldo op stond, ik had geen zijn om ook saldo te laden op mijn kaart met Traject Vrij wat ik dan vervolgens toch niet zou gebruiken voor de trein aangezien je met Traject Vrij toen ook al op rekening reisde. 

Badge +3

Op een nieuw bestelde kaart met NS Flex staat Reizen op Rekening met als ingangsdatum 7 dagen na de besteldatum (of later als je daarvoor gekozen hebt), en als einddatum waarschijnlijk 31-12-2029 of nog later. Voor die ingangsdatum datum wordt dat niet aangesproken, en heb je dus saldo nodig.

Het product Reizen op Saldo is achterhaald en niet meer nodig, behalve als je 1e klas wilt reizen. Bij saldo laden bij een NS kaartautomaat wordt het overigens nog wél op een (nieuwe) kaart erbij gezet.

Heel vroeger kon je niet met NS reizen zonder dat product en moest je het (eenmalig) activeren, waarbij je een standaard reisklasse moest aangeven. Dat kon online maar uiteraard ook (door saldo te laden) bij een NS automaat.

Reageer