beantwoord

flex vast traject

  • 3 February 2023
  • 11 reacties
  • 333 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb flex vast traject gekocht. Van Amersfoort naar Sloterdijk. Echter er zijn weinig treinen die direct gaan. Dus reis ik vaak via station Zuid en pak daar de metro of via Centraal en pak daar een vervolgtrein. De vraag is nu : als ik via Zuid reis en dan met metro naar Sloterdijk, komt het dan nog goed met dit abonnement?

icon

Beste antwoord door MoDe 3 February 2023, 10:05

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het traject abonnement is geldig voor de treinen binnen het traject volgens de reisplanner. Jouw traject loopt via Amsterdam Centraal. Reizen via Amsterdam Zuid vallen buiten het traject en daar zul je extra voor moeten betalen.

Reputatie 1

Dank je..maar dat is niet echt waar. Want doe ik in de reisplanner dat ik s morgens vanaf 9 uur wil vertrekken, dan komt zuid als station naar boven en doorreizen met metro. 🤔

Reputatie 7
Badge +3

Dank je..maar dat is niet echt waar. Want doe ik in de reisplanner dat ik s morgens vanaf 9 uur wil vertrekken, dan komt zuid als station naar boven en doorreizen met metro. 🤔

Ik begrijp dat je in de reisplanner bus-tram-metro hebt aanstaan? Dan krijg je reizen te zien met niet alleen maar treinen. Metro maakt echter geen deel uit van jouw traject. Daar vallen alleen treinen onder. Om gebruik te maken van jouw abonnement, moet je bus-tram-metro in de planner uitschakelen. Dit kun je doen onder reisopties.

Reputatie 1

Ah. Ook weer interessant. Dank je voor de informatie. Is er een alternatief abonnement dan beter voor me dat je weet? Met het gegeven dat soms reizen via Zuid 'makkelijker' is

Goedemorgen BasYa en welkom bij de NS Community.

Als je het voor elkaar kunt krijgen om altijd in de daluren te reizen (vertrekken vóór 06:30, tussen 09:00 en 1600, en ná 18:30), dan zou een Dal Vrij abonnement een beter alternatief zijn. Daarmee reis je kosteloos tijdens de daluren en ben je niet gebonden aan een traject.

Anders dan dat is het afhankelijk van de hoeveelheid reizen die je maakt in de week. Als je niet altijd in de daluren kunt reizen en maar 3 of minder dagen in de week deze reis maakt, dan zou een Altijd Voordeel ook interessant kunnen zijn.

Met een Traject Vrij abonnement ben je in ieder geval gebonden aan het kortste traject tussen de twee stations die je hebt gekozen. In jouw geval valt Amsterdam Zuid daar buiten. Je zou ook het traject kunnen wijzigen naar Amsterfoort - Amsterdam Zuid, om dan altijd je reis af te maken met de metro. In abonnementskosten zou je dat € 22,60 per maand schelen, maar ik weet niet of dat opweegt tegen de extra kosten die je maakt door altijd de metro te pakken.

Reputatie 7
Badge +3

Weer een voorbeeld waaruit blijkt dat het automatisch aanzetten van de reismogelijkheden met bus/tram/metro in de NS reisplanner tot totaal verkeerde conclusies leidt over de geldigheid van vervoerbewijzen.

Tip voor NS: zet dat weer uit en maak er een opt-in van.

Het is nogal onzinnig om voor een reis van Amersfoort naar Amsterdam Sloterdijk op opties met de metro via Amsterdam Zuid te tonen.

Reputatie 1

Dank voor jouw reactie stijn. Ik gooi nog een laatste vraag in de groep. Ik begrijp dat als ik aan mijn flex traject vast wil houden, ik over, in mijn geval, Amsterdam Centraal moet reizen. Stel nu, dat ik s avonds met de bus naar CS Amsterdam reis. En daar de trein naar Amersfoort Schothorst pak. Dán blijft mijn flex vast traject wel gelden. Correct?

Correct. Je hebt het gehele kortste traject tussen Amsterdam Sloterdijk en Amersfoort afgekocht met een Traject Vrij abonnement. Het maakt dan niet uit waar op dat traject je aan de treinreis begint.

Badge +3

De kortste route Amersfoort - Sloterdijk is via Centraal (49 TE), maar met Traject Vrij mag je zonder kosten 10 TE omreizen (met de trein, metro telt natuurlijk niet mee).

Amersfoort - Zuid is 44 TE en Zuid - Sloterdijk is 16 TE (totaal 60 TE) dus dat is helaas 1 TE te veel om onder je abonnement te vallen.

Je krijgt dan op je factuur Muiderpoort - Zuid gefactureerd (ook al kom je daar helemaal niet langs), of misschien Duivendrecht - Zuid omdat omreizen via Duivendrecht minder dan 10 TE extra is, en Duivendrecht dus in principe binnen je traject valt (je steekt niet terug naar Muiderpoort). Zelfde voor Amstel, dat mag gewoon.

Het gaat dus niet zozeer om wat de reisplanner vindt, maar de daadwerkelijke reisafstand (tariefeenheden),

Zou je met een trein van Zuid naar Sloterdijk kunnen zonder op Amsterdam Zuid uit- en weer in te checken dan zou dat toegestaan zijn als het een advies uit de Reisplanner was (zoals Gouda - Den Haag - Leiden met een trajectabonnement Gouda - Leiden, ook al is dat meer dan 10 TE omreizen). Je moet dan in Den Haag niet uitchecken/overstappen door poortjes!

Maar in dit geval: alle (trein) reisadviezen van Zuid naar Sloterdijk sturen je helaas ‘terug’ naar Duivendrecht en Amsterdam Centraal.

Die (snellere) metro-adviezen uit de Reisplanner via Zuid leveren je dus kosten op, voor zowel een deel van de treinreis plus voor de metro!

Reputatie 1

Wat een overduidelijk antwoord. Zeer bedankt !

Badge +3

Wat een overduidelijk antwoord. Zeer bedankt !

Niet het antwoord wat je wilde natuurlijk, maar graag gedaan.

Reageer