beantwoord

Flexdagen en gezinsabonnement

• 10 juni 2021
  • 23 reacties
  • 327 Bekeken

Reputatie 6

Geruime tijd geleden is aangekondigd dat het sublieme Flex-project zou worden vervolmaakt met de toevoeging van Flexdagen en gezinsabonnementen (als vervanger van klassieke bij-abonnementen). Helaas is daar tot op heden niets meer van vernomen.

Wel is onlangs het voornemen bekend gemaakt om nieuwe/aangepaste kaartjes te introduceren met licht gereduceerd tarief in de daluren. Allen in de vorm van verfoeide e-tickets.

Betekent dit nu dat men afziet van de eerder aangekondigde uitbreiding van het Flex-assortiment ? Zo niet, wanneer denkt men deze Flexdagen en gezinsabonnementen te gaan aanbieden ?

icon

Beste antwoord door Momo 10 juni 2021, 17:11

Ook de eerder aangekondigde pre-paid maandabonnement Traject Vrij en Altijd Vrij schitteren nog door afwezigheid. 

Die Flexdagen worden voor senioren een alternatief voor Keuzedagen. Dan is het logisch dat de Flexdagen er pas komen wanneer Keuzendagen niet meer te bestellen zijn. Deze Keuzedagen zouden per 1 januari 2021 niet meer te bestellen zijn, dat werd vervolgens medio 2021 en als ik nu kijk op https://www.ns.nl/klantenservice/keuzedagen/keuzedagen-bestellen.html  dan staat daar dat ze vanaf eind 2021 niet meer nieuw te bestellen zijn, dus weer uitgesteld. Dan gok ik dat die Flexdagen (en wellicht ook de andere aangekondigde Flex artikelen) ook pas vanaf eind 2021 of per 1 januari 2022 worden geintroduceerd.

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +3

In de OV monitor is wel te zien dat het aantal check-in's toch weer langzaam wat toeneemt. Maar ik denk dat de cijfers van aantallen reizigers pas echt verder omhoog gaan wanneer er nog veel meer versoepeld is en wellicht pas als alle maatregelen vervallen zijn. En dan nog denk ik dat het niet gelijk even druk wordt als in 2019, maar mogelijk herstelt het wel eerder dan NS vorig jaar aangaf.

Reputatie 7
Badge +3

Opvallende uitspraken van Marjan Rintel in het financieel dagblad: NS gelooft niet in structureel thuiswerken en gaat er vanuit dat iedereen binnen afzienbare tijd weer dagelijks naar zijn werk gaat forensen. Daaruit mag je afleiden dat NS weer even drukke spitsen als in 2019 verwacht . Veel wijzigingen in het kaartassortiment lijken dan (logischerwijs) ook niet te verwachten. 

Opvallend is dat die conclusie van Rintel vooralsnog  niet terug te vinden is in de dagelijkse cijfers op de OV monitor. Daar zie je juist dat de lagere vervoerscijfers op werkdagen grotendeels zijn terug te voeren tot het ontbreken van spitsdrukte. Op sommige werkdagen is het momenteel tussen 13 en 15 uur drukker dan tussen 17 en 18 uur. 

Reputatie 7
Badge +3

@Momo

Ik denk dat NS beslissingen over het tarievenstelsel voorlopig voor zich uitschuift tot er meer zicht op is in hoeverre het vervoer zich na corona wel/niet herstelt. Het grootste risico op dit moment lijkt. dat er na corona vooral weinig betalende studenten, senioren en dagjesmensen overblijven terwijl dik betalende forensen en zakenmensen wegblijven. Het feit dat het vervoer in het weekend zich op dit moment veel beter herstelt dan doordeweeks is daarvoor een teken aan de wand. Eventueel ontkom je niet aan een flinke nivellering van de tarieven om de totale  inkomsten op peil te houden. Kortom NS lijkt af te wachten. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik baseerde mij op eerdere mededelingen van NS. Wat jij nu aanhaalt heb ik gemist.

Wat ik aangehaald heb komt het uit besluit wijziging NS-abonnementen. O.a.in het oudere topic over de wijziging van abonnementen is hier meermaals naar verwezen. Mocht je dat gemist hebben is dat nog terug te lezen op https://locov.nl/publicaties/1839693.aspx . 

Reputatie 7
Badge +3

De term Flexdagen blijkt voor ouderen  met Keuzedagen te werken als een rode lap. Eerder heb ik aangegeven dat mijn vraag niet over Keuzedagen gaat.

Al gaat je vraag niet over Keuzedagen, wat NS betreft zijn de Flexdagen en Keuzedagen wel aan elkaar gekoppeld. De Flexdagen (voor 65+) komen er alleen omdat de Keuzedagen afgeschaft worden voor nieuwe klanten. En gezien de advies aanvraag was NS alleen voornemens de Flexdagen voor 65+ te introduceren en kwam pas na suggesties van consumentenorganisaties tot de intentie deze Flexdagen ook voor 65- beschikbaar te maken, al was het dan als proef.

Ik heb geen idee wat de reden is dat de Flexdagen er nog niet zijn en de Keuzedagen nog een langere periode te bestellen zijn. Misschien zijn er er wel technische problemen wat betreft de implementatie van de Flexdagen (niet geheel ondenkbaar gezien de vele storingen) en is het gewoon uit nood dat Keuzedagen nog te bestellen zijn. Maar wat de reden ook is, het één zal samenhangen met het ander.

Reputatie 7
Badge +3

De Flexdagen zijn nergens meer voor nodig. Het is gewoon onaantrekkelijk, bovendien is het drie dagen per jaar. Dat is helemaal geen vervanging van de keuzedagen, het komt zelfsniet in de buurt. De keuzedagen zijn al twee keer verleng, er is geen goed alternatief, dus mooi in stand houden.

Je ziet één ding over het hoofd. Flexdagen zijn niet alleen bedoeld voor ouderen maar voor alle leeftijdscategorieën en maken dus een eind aan het voortdurend bevoordelen van ouderen. 

Reputatie 6

De term Flexdagen blijkt voor ouderen  met Keuzedagen te werken als een rode lap. Eerder heb ik aangegeven dat mijn vraag niet over Keuzedagen gaat.

Nu we het er toch over hebben wil  ik wel kwijt dat de Keuzedagen natuurlijk veel beter in het Flex-assortiment zouden kunnen worden ondergebracht.

Het instandhouden en creeren van uitzonderingen en afwijkingen levert een hoop problemen op. De klant ziet door de bomen het bos niet meer, de communicatieafdeling weet zich geen raad, de kwetsbare IT-systemen leggen het loodje, de Klantenservice raakt de wanhoop nabij etc.  

Reputatie 7
Badge +4

Ik riep het al eens eerder, maar die Flexdagen zijn een doodlopend spoor. Er zouden alleen nog Flexabonnementen komen, en dus moesten de Flexdagen worden uitgevonden. Niemand was enthousiast. Nu Dalvoordeel op saldo blijft, moet je gewoon de keuzedagen ook mogelijk blijven maken. simpelste oplossing en bovendien wat iedereen graag wil.

Je zult net te laat 60 worden, gelukkig is de groep die 60 wordt voor eind 2021 ook nog in staat Keuzedagen te kopen.

De Flexdagen zijn nergens meer voor nodig. Het is gewoon onaantrekkelijk, bovendien is het drie dagen per jaar. Dat is helemaal geen vervanging van de keuzedagen, het komt zelfsniet in de buurt. De keuzedagen zijn al twee keer verleng, er is geen goed alternatief, dus mooi in stand houden.

Flexdagen zijn onnodig, het is een denkfout bij de invoering van Flex. Keuzedagen sluiten aan bij de wens van ouderen - en werken wel.

Nu dit nog goed communiceren. Wat mij betreft: Hou de keuzedagen in stand. Voor een deel van de ouderen is het het enige betaalbare uitje met de trein. De informatie dat ze nu toch tot einde jaar te bestellen zijn is haast niet te vinden door senioren ook nog vaak wat onzeker zijn met het digitale gebeuren.

Badge +3

.

Reputatie 7
Badge +3

In eerste instantie zou men beginnen met flexdagen voor 65+ en zouden de Flexdagen voor 65- daarna pas komen.

Op basis waarvan zeg je dit? In het besluit wijziging abonnementen werd voor Flexdagen voor mensen van 65 of ouder gesproken over een introductie eind 2020 en wat betreft de Flexdagen voor iedereen jonger dan 65 zou NS daar in 2020 mee starten. Dat zou zelfs nog kunnen betekenen dat het plan was de Flexdagen voor 65 - eerder te introduceren dan die voor 65+. En er werd aangegeven dat die voor 65- een proef zou zijn. 

Ik baseerde mij op eerdere mededelingen van NS. Wat jij nu aanhaalt heb ik gemist.

Badge +3

Vandaar mijn vraag. Zie met bijzonder veel belangstelling het antwoord tegemoet !

Mogelijk dat de moderatie mbt deze precaire kwestie een helpende hand kan bieden.

Gezien de reactie van Erryt (toch een doorgewinterde moderator/medewerker klantenservice) over de verlengde verkrijgbaarheid van Keuzedagen “maandag stond dat er nog niet!?”…

Vermoed ik dat zij over al die andere zaken net zo in het duister tasten als wijzelf, en die er opeens zonder vooraankondiging zijn (Flex Traject Vrij), of juist niet meer zijn, (zoals de saldo-abonnementen per 1 december 2020).

Reputatie 6

Maar het blijft allemaal nogal vaag.

Vandaar mijn vraag. Zie met bijzonder veel belangstelling het antwoord tegemoet !

Mogelijk dat de moderatie mbt deze precaire kwestie een helpende hand kan bieden.

Reputatie 7
Badge +3

In eerste instantie zou men beginnen met flexdagen voor 65+ en zouden de Flexdagen voor 65- daarna pas komen.

Op basis waarvan zeg je dit? In het besluit wijziging abonnementen werd voor Flexdagen voor mensen van 65 of ouder gesproken over een introductie eind 2020 en wat betreft de Flexdagen voor iedereen jonger dan 65 zou NS daar in 2020 mee starten. Dat zou zelfs nog kunnen betekenen dat het plan was de Flexdagen voor 65 - eerder te introduceren dan die voor 65+. En er werd aangegeven dat die voor 65- een proef zou zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

In eerste instantie zou men beginnen met flexdagen voor 65+ en zouden de Flexdagen voor 65- daarna pas komen. Hoe het nu geregeld gaat worden met nu Keuzedagen langer te bestellen zullen zijn is nog onduidelijk.

Ook heb ik niets kunnen vinden over introductie van gezinsabonnementen, nieuwe andere abonnementen en of/wanneer jongerentoer te bestellen zijn. De communicatie is onduidelijk. Het kan zomaar zijn dat de nieuwe kaartjes/abonnementen ineens er zijn zonder enige aankondigingen zoals saldo abonnementen in decber ineens niet meer te bestellen waren.

Reputatie 7
Badge +3

Maar die Flexdagen die voor ieder verkrijgbaar zouden worden, werden samen genoemd met de Flexdagen voor senioren die in de plaats moeten komen voor Keuzedagen. Wanneer Flexdagen worden geintroduceerd zullen allebei de varianten dan ook waarschijnlijk tegelijkertijd worden geintroduceerd. En gezien het feit dat het niet meer nieuw kunnen bestellen van Keuzedagen nu weer is uitgesteld zal ook de introductie van Flexdagen voor senioren uitgesteld zijn, en daaraan gekoppeld ook de introductie van de Flexdagen voor reizigers jonger dan 65. Het één zul je niet los kunnen zien van het ander. Maar het blijft allemaal nogal vaag.

Het het zit met de gezinsabonnementen is nog vager, net als de pre-paid maandabonnementen Traject Vrij en Altijd Vrij. 

Reputatie 6

Mijn vraag gaat niet over de Flexdagen als vervanging van keuzedagen. Keuzedagen zijn immers nog voor de doelgroep beschikbaar. Mijn vraag betreft de Flexdagen die voor een ieder verkrijgbaar zouden worden (3 voor 45€) en de gezinsabonnementen ter vervanging van de bij-abonnementen die thans niet meer voor iedereen verkrijgbaar zijn.

Mijn vraag betreft evenmin de sores van @MoDe, deze zijn bovendien al in ontelbare topics, al dan niet off-topic, aan de orde gesteld.

Reputatie 6

Het lijkt er op dat men bij NS op dit moment even niet zo goed weet hoe verder te gaan met het kaartassortiment en dat men liever wil aankijken hoe het vervoer zich de komende maanden ontwikkelt. 

Blijkens de voornemens wacht NS niet af. Jammer is wel dat er nu (wederom) complexiteit gaat worden toegevoegd terwijl men nu juist op weg leek naar een overzichtelijk assortiment.

Reputatie 7
Badge +3

Ook de eerder aangekondigde pre-paid maandabonnement Traject Vrij en Altijd Vrij schitteren nog door afwezigheid. 

Die Flexdagen worden voor senioren een alternatief voor Keuzedagen. Dan is het logisch dat de Flexdagen er pas komen wanneer Keuzendagen niet meer te bestellen zijn. Deze Keuzedagen zouden per 1 januari 2021 niet meer te bestellen zijn, dat werd vervolgens medio 2021 en als ik nu kijk op https://www.ns.nl/klantenservice/keuzedagen/keuzedagen-bestellen.html  dan staat daar dat ze vanaf eind 2021 niet meer nieuw te bestellen zijn, dus weer uitgesteld. Dan gok ik dat die Flexdagen (en wellicht ook de andere aangekondigde Flex artikelen) ook pas vanaf eind 2021 of per 1 januari 2022 worden geintroduceerd.

En bedankt dus NS, voor het niet informeren over het langer kunnen bestellen van keuzedagen-abonnementen.

Eerst werd er in voorjaar/zomer 2020 gezegd dat de Keuzedagenabonnementen in het najaar zouden stoppen, in het najaar werd eind december 2020. Eind december werd voorjaar 2021 voorjaar werd medio 2021.En nu dus eind 2021?

In 2020 niet opgezegd omdat er steeds onduidelijkheid was over tot wanneer nieuwe Keuzedagenabonnementen besteld konden worden. 7 Keuzedagen niet gebruikt in 2020 en dus kwijt. Uiteindelijk begin december dal voordeel + Keuzedagen opgezegd en eind maart 2021 opnieuw afgesloten. Maar nog steeds niet gereisd. Op grond van de nieuwe info die ik nu lees had ik dus nog kunnen wachten tot ik weet wanneer ik echt weer ga reizen.

Ik heb het afgelopen maandag nog gecheckt. Toen zag ik nog medio 2021 staan.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zag het vandaag ook pas voor het eerst, omdat ik nav dit topic de pagina over Keuzedagen  opzocht om nog even voor de zekerheid te kijken dat ze tot medio dit jaar te koop zijn, bleek dus niet het geval maar dit was aangepast naar eind 2021. 

Ik kan ook helaas geen duidelijkheid geven. Ik zal met alle eerlijkheid zeggen dat ik nu pas voor het eerst zie dat wij de aanschaf van keuzedagen tot het einde van dit jaar hebben verlengd.

Reputatie 7
Badge +3

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt er op dat men bij NS op dit moment even niet zo goed weet hoe verder te gaan met het kaartassortiment en dat men liever wil aankijken hoe het vervoer zich de komende maanden ontwikkelt. 

Reageer