beantwoord

Flexibele klassewissel icm jaartrajectkaart

Ik heb op dit moment een NS-Flex abonnement met een altijd-voordeel abonnement.

Dat bevalt prima. Voor een enkele reis Woerden-Zaandam ben ik in de spits 2x8,80 = 17,20 per dag kwijt. Ik doe meestal 2x per week een klassewissel naar 1e klas, alleen voor de heenreis. Dat is prima te doen; voor minder dan 6 euro switch ik dan voor die ene rit over.

Nu zou ik graag willen overstappen naar een jaartrajectkaart. Echter begrijp ik dat een klassewissel dan alleen per dag kan en maar liefst 25 euro per dag kost!!!

En dat terwijl ik een klant ben die me voor en heel jaar aan de NS committeer... Dat kan toch niet waar zijn? Dat is meer dan 100% toeslag ten opzichte van een losse retour! Zou fijn zijn als iemand me uit deze boze droom kan helpen.... Is er echt geen klantgerichte optie voor een klant die zich een jaar lang aan de NS bindt?
icon

Beste antwoord door Robert B 3 maart 2019, 16:45

Welkom bij de NS Community!

Aan die klassewissel voor een dag voor €25 (spits)heb je echt helemaal niets. Sterker nog, als je die al kan laden (automaten staan het nog toe blijkbaar?) dan is hij ongeldig! Bij controle zal dat wel door de vingers gezien worden, dat dan weer wel.

Een klassewissel doe je (zoals alles met Flex eigenlijk, je hebt niets bij een automaat te zoeken) altijd via Mijn NS, en dat kan per rit/reis tot 15 minuten na het inchecken.

Je betaalt dan doordeweeks 67% en in het weekend 50% bovenop de ritprijs voor 2e klas. Uiteraard via je maandelijkse factuur. Schrik niet als een conducteur aarzelt en dingen gaat registreren, want als je zelf 1e klas hebt gekozen (voor die reis of voor die dag) zoekt het systeem later wel uit of dat klopt.

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Het is helaas wel waar. Daar zijn hier al vaker vragen en klachten over geweest, zie bv een topic al uit 2014. Maar als je er op zoekt vindt je er nog meer.
https://community.ns.nl/abonnementen-2/klassewissel-bij-een-traject-vrij-abonnement-7931
Ok, dan ben ik wel benieuwd wanneer de NS deze klacht serieus gaat oppakken als dit al minstens 5 jaar speelt bij de reizigers.

Financieel overweeg ik nu naar een Jaar traject vrij abonnement te gaan en dan maar niet meer 1e klas te reizen (dat is echt complete kolder tegen een tarief van 25 euro, terwijl dat nu voor 5,72 kan....).

Daarmee een lose - lose situatie:
  • Verlies voor NS: ik ga per maand minder betalen en ook niet meer incidenteel meer voor 1e klas (terwijl ik daar wel potentieel klant voor ben).
  • Verlies voor mij: ik kan ongeveer 2x per week niet meer fatsoenlijk werken in de trein (want 50% van het traject staan in de trein).
Badge +3

Aan die klassewissel voor een dag voor €25 (spits)heb je echt helemaal niets. Sterker nog, als je die al kan laden (automaten staan het nog toe blijkbaar?) dan is hij ongeldig! Bij controle zal dat wel door de vingers gezien worden, dat dan weer wel.

Een klassewissel doe je (zoals alles met Flex eigenlijk, je hebt niets bij een automaat te zoeken) altijd via Mijn NS, en dat kan per rit/reis tot 15 minuten na het inchecken.

Je betaalt dan doordeweeks 67% en in het weekend 50% bovenop de ritprijs voor 2e klas. Uiteraard via je maandelijkse factuur. Schrik niet als een conducteur aarzelt en dingen gaat registreren, want als je zelf 1e klas hebt gekozen (voor die reis of voor die dag) zoekt het systeem later wel uit of dat klopt.
Tsja, voor een enkele reis met "Flex altijd voordeel" ben ik 1e klas 14,52 kwijt. Dus voor de gehele reis! Dat prijsverschil is gewoon absurd. Geen kwestie van voorwaarden of prijs, maar gewoon pure ontmoediging.
Badge +3
Peter1870 schreef:

Ok, dan ben ik wel benieuwd wanneer de NS deze klacht serieus gaat oppakken als dit al minstens 5 jaar speelt bij de reizigers.

Ik verwacht dat NS eraan werkt Traject Vrij als NS Flex-abonnement te gaan aanbieden. Zodra dat gerealiseerd is, zal een klassewissel hetzelfde werken als nu bij NS Flex Altijd Voordeel, met een percentage van de ritprijs in plaats van een vast bedrag. Maar dat is slechts mijn verwachting; NS heeft nog geen concrete informatie gegeven over de ontwikkeling van een NS Flex Traject Vrij-abonnement.
Badge +3
Klopt, dat verschil tussen € 8,80 en € 14,52 (spits, 20% korting) is vrij groot, en een trajectabonnement voor 2 keer retour per week is niet rendabel.

Hoe zou je zelf denken dat het anders kan of moet (1e klas en ook nog in de spits, voor minder)?
Reputatie 7
Badge +2
Robert B schreef:

Bij een Traject Vrij moet je de wissel voor 1 dag wel gewoon bij de automaat doen dmv een Toeslag 2 -1.
https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klassewissel-laden.html

Een klassewissel via MijnNS kan ook maar is dan niet voor 1 dag maar permanent (of tot je weer terug wisselt) en kan alleen ingaan op de dag van de maand waarop het abonnement ooit is ingegaan. Dit is dus altijd minstens voor 1 hele maand.
Badge +3
TS heeft Flex @Momo (en ja, ik las ook eerst jaartraject, maar is dus Altijd Voordeel)

Klassewissel bij Flex is per rit/reis, per dag (vandaag 1e klas), tot een bepaalde datum of zolang je zelf wilt. De keuze is reuze, wel via Mijn NS doen natuurlijk.
Badge +3
Peter1870 informeert juist expliciet naar de situatie bij Traject Vrij, omdat hij een overstap overweegt. Hij weet precies hoe het werkt bij NS Flex, want hij heeft nu NS Flex Altijd Voordeel en past daar op een deel van zijn reizen een klassewissel toe. Het hele topic draait om het grote verschil tussen die situatie (+65% ritprijs tweede klas) en de Toeslag 2-1 bij Traject Vrij.
Reputatie 7
Badge +2
Ja, TS heeft nu Flex maar wil overstappen naar jaartrajectkaart. Bezwaar is dan de €25 voor klassewissel voor 1 dag.
Badge +3
Tochjo schreef:

Peter1870 informeert juist expliciet naar de situatie bij Traject Vrij, omdat hij een overstap overweegt. Hij weet precies hoe het werkt bij NS Flex, want hij heeft nu NS Flex Altijd Voordeel.

Ah, oké. Dan kost een klassewissel bij aanvang reis in de spits je dus gewoon €25 per dag, als het een 2e klas abonnement is.

Reageer