Skip to main content

Focum in Combinatie met NS

  • 20 January 2022
  • 62 reacties
  • 2846 Bekeken

In het dagblad Trouw stond afgelopen dinsdag een interresant artikel over M. Reuver die tevergeefs een Flexabonnement wilde aanschaffen. Onderstaand het artikel (in verband met Privacy heb ik de naam van de klager gewijzigd in mevrouw X

 

Zo werd Mevrouw X.  de dupe van haar data: ‘Ze geloven in eerste instantie het systeem’

 

Het lukte Mevrouw X.  niet om een NS-abonnement af te sluiten doordat er in haar huis ooit iemand woonde met schulden

Bedrijven verzamelen vaak persoonlijke gegevens om klanten beter te kunnen helpen of om nieuwe klanten te winnen. Maar wat als die gegevens niet kloppen of worden gebruikt om mensen uit te sluiten?

Mevrouw X.  kan al maanden geen Dal Vrij abonnement afsluiten bij de NS. Omdat een voormalig bewoner op haar adres schulden had, wordt zij gezien als iemand die niet ‘kredietwaardig’ is. Mevrouw X.  wilde het abonnement in oktober afsluiten. Voor de aanvraag vult ze online haar naam en adres in. Na een paar seconden krijgt ze een melding dat ze een ‘negatieve kredietscore’ heeft en daarom het abonnement niet kan afsluiten.

Ze is niet de enige, weet de Consumentenbond. Via het meldpunt ‘de dupe van je data’ heeft de Consumentenbond een hand vol meldingen gekregen van mensen die naar eigen zeggen onterecht voor NS-abonnementen zijn geweigerd na een automatische kredietcheck. Vaker nog krijgt de bond telefoontjes van mensen die bij een nieuwe energieleverancier ineens een hoge borg moeten betalen, omdat de vorige bewoner van het huis waarin ze zijn gaan wonen bekend staat als een wanbetaler.

NS laten bij alle abonnementen die niet vooruit kunnen worden betaald (het merendeel) een kredietcheck uitvoeren door informatiebedrijf Focum uit Amersfoort. “Dat gaat automatisch”, legt een woordvoerder van NS uit. “We laten hen in hun database zoeken op naam, adres en geboortedatum van een klant. Niet alleen in combinatie, maar ook los om te kijken of er ‘hits’ zijn. Zo kunnen we controleren of het waarschijnlijk is dat die persoon aan de maandelijkse betalingsverplichting kan voldoen.”

Pech: ‘verkeerde’ postcode

Zo scande Focum ook de gegevens van Mevrouw X. . En op het haar huidige adres blijkt dus ooit iemand te hebben gewoond met schulden. En daar is zij de dupe van. Zij wordt gelinkt aan die ‘verkeerde’ postcode die tijdens de kredietcheck in het systeem van Focum komt bovendrijven. Mevrouw X.  krijgt een zogenaamd ‘risicoprofiel’ en kan geen abonnement afsluiten.

“Ik dacht eerst dat het een foutje was”, vertelt ze. “Dus ik nam contact op met de NS. Ik zei dat ik nog nooit een schuld heb gehad. Maar ze geloven in eerste instantie het systeem. En het is heel moeilijk om te bewijzen dat het systeem het mis heeft”, legt ze haar ervaring uit.

NS laten weten dat dit af en toe voorkomt. “Een enkeling per jaar zegt: ik ben er niet doorheen gekomen, volgens mij onterecht”, meldt een woordvoerder. Ook dat het komt door een schuld van een vorige bewoner hebben de NS vaker gehoord. Dat wordt na een bezwaarprocedure bij Focum gewoon aangepast, stelt de woordvoerder gerust.

Gegevensverwerker Focum weet veel

Telefonisch in contact komen met Focum blijkt ingewikkeld. Op de website legt het bedrijf kort uit welke gegevens ze waarom verwerken. Om opdrachtgevers als NS inzicht te geven in hun klanten en de kredietwaardigheid van die klanten worden: naam, geboortedatum, nationaliteit, adres, woonplaats, geslacht, e-mailadres, telefoonnummers, bankrekeningnummers en (betaal)gegevens en financiële gegevens van vroeger en nu verwerkt, meldt de site.

Die gegevens krijgen ze van onder meer de Kamer van Koophandel, de rechtbank, het Kadaster, de Staatscourant, dag- en weekbladen en andere voor iedereen toegankelijke bronnen. Maar ook incassobureaus, andere (handels)informatiebureaus en opdrachtgevers waarmee iemand een zakelijke of financiële relatie heeft (gehad).

“Ik dacht dit soort postcodechecks Amerikaanse praktijken waren. Dus niet”, zegt Mevrouw X. . Gelukkig weet ze van de hoed en de rand. “Ik doe onderzoek voor de Vrije Universiteit Amsterdam naar democratische waarden in nieuwsalgoritmen. Ik weet dus veel over de nadelen van systemen die beslissingen nemen. En hoe moeilijk het is om je daar als burger tegen te verdedigen.”

Hoe recht te zetten?

De woordvoerder van NS laat weten dat ‘mevrouw echt even zelf contact moet zoeken met Focum om de boel recht te zetten’. Het probleem bij de bron aanpakken, aldus de woordvoerder. Mevrouw X. : “Terwijl ze in mijn geschiedenis bij NS kunnen zien dat ik al jaren netjes mijn reiskosten betaal. En ze kunnen ook zien dat ik nu ruim 140 euro per maand uitgeef aan treinreizen van mijn huis (Arnhem) naar mijn werk (Amsterdam) en de treinreizen naar mijn ouders in het weekend. Met een Dal Vrij abonnement ben ik maar 107 euro per maand kwijt. Ze verdienen hier dus aan.”

Ze meldt zich bij de OV ombudsman, daar herkennen ze het probleem. Ook op een NS-forum – een plek waar veel treinfans hun ervaringen en nieuwtjes delen – stuit Mevrouw X.  op een bericht van Irene, een studente met precies hetzelfde probleem. Ook op haar adres heeft blijkbaar ooit iemand gewoond die de rekeningen niet altijd kon betalen.

Mevrouw X.  vraagt haar dossier op bij Focum. Dat duurt weken, maar daarin leest ze dat haar adres is gelinkt aan een wanbetaler, vanwege privacyregels mag ze niet weten wie. “Er staat ook expliciet in dat er geen schulden zijn op mijn naam. Ik heb vervolgens een bezwaarschrift ingediend om de foute informatie te laten herstellen. Dat adres is mijn adres. Ik heb alleen niets te maken met de geldproblemen van die vorige bewoner.”

Mag dit?

Mevrouw X.  dient ook een klacht in bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Ze wil weten of zo’n automatische kredietcheck wel mag. Volgens de wet AVG mogen er namelijk geen algoritmische beslissingen worden gemaakt zonder menselijk interventie. “Een persoon moet hebben meegekeken bij het besluit tot het aanmerken van een risicoprofiel”, legt Nadya Purtova, hoogleraar recht, innovatie en technologie aan de Universiteit Utrecht uit.

De NS menen dat de verantwoordelijkheid bij Focum ligt. Purtova betwist dat. “De NS hebben ook een verantwoordelijkheid om die menselijke controle te borgen. Zij laten of iemand wel of geen abonnement kan afsluiten nu ook afhangen van een automatisch proces”, zegt de hoogleraar.

“Het is zeker vervelend, wij willen haar graag een abonnement aanbieden”, zegt de NS-woordvoerder. “Maar nu merkt ze het bij ons, maar voor hetzelfde geld wil ze straks een telefoonabonnement afsluiten of een auto leasen en dan wordt ze op basis van deze informatie ook geweigerd. Daarom moet ze bij Focum zijn.”

‘Schadelijk dat de NS dit systeem blijven gebruiken’

Daar vreest Mevrouw X.  ook voor, zeker nu ze op zoek is naar een woning in Amsterdam en woningsites en bemiddelaars ook gebruik maken van bedrijven die kredietchecks doen. Maar na vragen van Trouw bij Focum krijgt Mevrouw X.  plots een mailtje van het informatiebedrijf. De foute gegevens zijn uit haar dossier verwijderd. Ze kan weer abonnementen afsluiten.

Goed nieuws, maar dat de NS dit systeem blijven gebruiken vindt ze schadelijk. “Het is foutengevoelig en zeer klantonvriendelijk. Het is bizar om te ervaren dat mensen zo’n rotsvast vertrouwen hebben in een algoritme dat ze vaak niet eens echt begrijpen.”

 

Ik zou vanuit NS graag een toelichting willen hebben op de vet gemaakte onderdelen.

 

Ik kwam uit een artikel in de Groene Amsterdammer ook nog onderstaande over focum tegen.

 

Voor overtreding van de informatieplicht kan de Autoriteit Persoonsgegevens een boete opleggen tot 820.000 euro per geval. Databedrijf Experian gaat niet in op vragen over hun schending van de privacywet. Volgens Focum en EDR wordt de informatieplicht aan burgers in haar contracten verschoven naar de koper van de data.

 

In het artikel lees ik dat NS mevrouw X. doorverwijst naar Focum dat lijkt strijdig met het voorafgaande. Graag ook hier een toelichting.

 

Tot slot dit Maar na vragen van Trouw bij Focum krijgt Mevrouw X.  plots een mailtje van het informatiebedrijf. De foute gegevens zijn uit haar dossier verwijderd. Ze kan weer abonnementen afsluiten.

 

Moet ik hieruit begrijpen dat NS/Focum alleen maar reageert als je met journalisten en advocaten e.d. dreigt?

 

62 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Misschien moet NS eens terug gaan naar hun Voornemen op hoofdlijnen zoals aangegeven in de adviesaanvraag wijziging NS-abonnement. Nederland bereikbaar houden voor iedereen en met Reizen op rekening reizigers ontzorgen.

 

Ik begrijp best dat met het reizen op krediet NS nieuwe abonnementhouders wil screenen om zo te voorkomen dat de abonnementhouders hun rekening niet betalen. Alleen de manier waarop dat nu gebeurt met Focum is m.i. niet juist. Dat iemand die eerder op jouw adres woonde zijn rekeningen niet betaalde zegt niets over jou. 

 

Ik weet inmiddels dat NS in dit topic niet wil communiceren, maar misschien kan het bedrijf in ieder geval het fatsoen opbrengen om contact te zoeken met Myrthe en haar een financiële compensatie aan te bieden??

Hoewel dat zeker netjes zou zijn is dat niet hoe de NS denkt. Volgens de NS hebben ze namelijk niets fout gedaan en is naar aanleiding van het krantenartikel de registratie door Focum aangepast waardoor Myrthe uiteindelijk wel een postieve kredit check kreeg en volgens de regels van de NS wel een Flex-abonnement mocht afsluiten. 

Dat de NS niet inziet hoe fout ze zelf in deze situatie zijn is net zo typerend als het feit dat ze op simpele vragen hierover weigert antwoorden te geven.

Reputatie 7
Badge +1

Ik sluit niet uit dat NS alleen door voldoende druk zal gaan bewegen. Bv. als de politiek er iets van vindt. Of als de Autoriteit Persoonsgegevens besluit dat NS niet op deze manier een kredietcheck mag doen. Tot die tijd wachten ze gewoon af.

Reputatie 7
Badge +1

Precies lezen: er staat dat dreigen niet genoeg is, maar echt een benadering van bvb een landelijke krant. Of , zo dunkt me, de consumentenbond. Het lijkt met vooral een problem met bvb studentenhuizen met vele bewoners met nogal wisselende betaalgewoontes.

Als dit zo is zou het er wel voor pleiten maar snel alweer een overstap te maken-naar dat OvPAY systeem met alles direkt gelinkt aan je bankpas of fone.

Overigens, geheel terzijde: in die USA werkt het dus wel anders-je moet daar juist eerst schulden maken en die netjes aflossen om aldus een hogere ´creditscore´ te kunnen verkrijgen. Niet enkel de ZIPcode. Betaal je daar op de vertrouwde NL manier netjes alles meteen, dan wordt dit nergens geregistreerd en ben je dus blanco=niet te vertrouwen!

Nu maar afwachten welke wollige nietszeggende taal een groot staatsbedrijf door vele zich nooit ergens aan brandende voorlichters en nog wat PR-hotemetoten zal laten formuleren……….???!!!

Reputatie 7
Badge +1

Dag Henkpeetersen. Welkom bij de Community.

Vanuit NS woordvoering is reeds gereageerd op deze situatie via de nieuwsbron. Vanuit ons moderatieteam hebben wij hier geen aanvulling op. Je kan uiteraard terecht bij één van onze woordvoerders.

 

Bij nader inzien vind ik dit toch wel een zeer aparte reactie. Een woordvoerder is bij een groot bedrijf iemand die met de pers mag praten, (het woord woordvoerder zegt het eigenlijk al) maar geen verstand heeft van de inhoudelijke zaken. De journalist in casu heeft er natuurlijk ook na raadpleging van diverse bronnen zijn eigen zegje over gedaan en conclusies getrokken. En als ik dan over die conclusies vragen heb dan wordt ik doorverwezen naar die woordvoerder???

 

De goeie man of vrouw zal dan ook naar de werkvloer terug moeten dus dit lijkt mij juist iets voor de community.

 

   

 

Reputatie 7
Badge +3

Het is volgens mij nog veel gekker. NS doet niet eens meer de moeite om zichzelf nog serieus te nemen.

Badge +3

@Robert B   Heb je enig idee hoeveel bedrijven waar jij aan betaald je betaalgedrag doorgeeft of gebruik maakt van een verkocht debiteuren beheer?  Ik denk dat je daarvan schrikt want er is best wat informatie beschikbaar bij de firma's van de krediet checks, zo ook controles op naam en adres en zelfs vorige bewoners van het adres e.d.

Het BKR is een andere instantie waar niet jouw betaalgedrag bekend is, wel je onvermogen om te betalen en geregistreerde schulden.

Precies dat, maar wat moet je met gegevens van iemand anders (een huisgenoot) of een vorige bewoner van jouw adres? Dat voegt niets toe.

En zelfs als het om mijzelf zou gaan (suf voorbeeld maar echt gebeurd!)

Wat heeft NS in hemelsnaam aan de info dat ik ooit een rekening van €4 voor medicijnen van een apotheek nooit betaald heb (herinneringsmails kwamen op een e-mail adres aan dat ik al lang niet meer dagelijks las)? Dat zou via mijn zorgverzekeraar moeten gaan.

Maar die apotheek had dus een eigen partij voor rekeningen/debiteuren beheer (InfoMedics, die dus namens de zorgverlener alles afhandelen). Zie wat dat betreft de reactie(s) van @Henk_NL Je krijgt dan dus altijd met zo’n derde partij te maken? Geen goed plan, tenzij dat voor NS een reden is om je altijd toe te laten voor Flex.

En dat daar (verder met het apotheek verhaal) een incassobureau aan te pas moest komen (die me wel per brief wisten te vinden)? En ik dus uiteindelijk €44 moest betalen.

Als Focum dat soort dingen weet (is niet het geval gelukkig) kan dat zomaar een NEE voor Flex betekenen, want Robert heeft ooit (heel lang geleden overigens) een incassobureau op zijn dak gehad!

Geen flauw idee hoe lang dat blijft hangen bij Focum, zijn ze niet transparant over. Wacht al enkele maanden geduldig op mijn inzageverzoek, en met een beetje geluk vinden ze  ook helemaal niets over mij of mijn adres!

Die rekening van €4 nooit betaald dus incassobureau was geheel mijn fout, en zal best iets negatiefs zeggen over mijn betaalgedrag, maar heeft helemaal niets met mijn kredietwaardigheid te maken natuurlijk. Er was ooit zo’n tv reclame “dan verkoop je toch gewoon de boot!”.

Een paar bitcoins kan je (bij wijze van spreken) ook per direct van me ‘krijgen’ hoor… of misschien wel contant een stapel bankbiljetten uit mijn oude sok.:sweat_smile: Moet ik het daar wel mee eens zijn eerst.

Of verkeersboetes die uiteindelijk voor de rechter belanden (en die je wint, of soms niet). God verhoede dat (gerechts)deurwaarders dat soort info aan partijen als Focum verkopen, want dan is Robert natuurlijk meteen al een NEE waard. Lastige klant, wees gewaarschuwd beste NS!

Oh wacht, die info over rechtszaken is gewoon openbaar (of te herleiden tot...), en Focum is de stofzuiger!

Maar dat mag gelukkig ook niet… al maak ik me geen illusies dat zoiets niet gebeurt want die incassobureaus zijn natuurlijk enorm integer en zullen alles over je wissen zodra de rekening vereffend is (schone lei). :rolling_eyes:

Dit topic (en dat van Irene/Myrthe) krijgt nog wel een staartje hoop ik. De beerput volgens @Macklobell inderdaad.

Oh, en (off-topic) voor het negatieve saldo op een verlopen ov-chipkaart (ging ook om een kleine €4) kreeg ik van TLS/OV-chipkaart een mailtje. Dus ik bellen.. haha nee dat is een automatische mail over terugbetaling van je saldo… geen zorgen want we komen dat echt niet bij je halen!

Badge +3

Ondanks dat ik geen jurist ben mag ik toch geïnteresseerd zijn in het wetsartikel, zeker aangezien de kredietcheck gewoon bijna standaard is in het bedrijfsleven. En ik heb hier zelf veel mee te maken gehad in mijn vorige baan aangezien ik daar zelf toetsingen deed voor leveringen op rekening.

Levering op rekening is meestal geen probleem voor bedrijven (stuur maar een KvK uittreksel) maar voor consumenten wordt het dus wel erg lastig als er gecontroleerd wordt op ‘de betaalmoraal’ van een adres of zelfs een postcode(gebied)!

Dus persoon X op adres Y wordt geweigerd (Focum says no), maar als ze haar adresgegevens in Mijn NS of bij de aanvraag voor NS Flex wijzigt in dat van haar ouders of werk is het ineens allemaal prima?

Dan gaat er dus iets goed mis wanneer persoon X (met voorletter(s), achternaam en geboortedatum, gegevens zoals een BSN krijg je niet) zonder enige schulden of betalingsverleden geweigerd wordt, omdat die toevallig op een ‘risico adres’ woont, volgens NS (omdat Focum dat zegt)?

Ik hou erover op, met Jeroen al even privé gesproken en we zijn het eens. Dank @Bertus ook, bel die klant even om uitleg te geven bij een (automatische) afwijzing, of geef de klant een mogelijkheid om die uitleg te geven.

Het lijkt om incidenten te gaan, dus een hele kleine groep reizigers die tegen dat probleem aan lopen. Voor wie al langer klant was bij NS, kijk vooral in je eigen systemen naar de ‘betaalmoraal’, dus of er ooit herinneringen of incassobureaus (Intrum Justis, BOS Incasso etc.) in beeld zijn geweest of mee ‘gedreigd’ is in eerdere communicatie met die persoon.

Of nogmaals, doe gewoon een BKR toetsing, dan duurt het maar wat langer eventueel.

Dat de NS flex voor sommige mensen blokkeert dat snap ik maar je zult dan wel een vooraf/prepaid alternatief moeten bieden en die zijn helaas verdwenen.  En dat kun je NS verwijten, dat er geen goede oplossing is voor mensen die niet op krediet mogen reizen.

De politiek had moeten eisen dat er zowel vooraf betaalde abonnementen zijn alswel achteraf betaalde abonnementen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat alleen Altijd Vrij en Traject Vrij als pre-paid maandkaart beschikbaar zijn is een keuze van NS en die keuze zal zijn omdat die abonnement vooral worden gebruikt om naar werk of onderwijsinstelling te gaan en in die zin dus noodzakelijk zijn.

Weekend Vrij en Dal Vrij zullen vaker voor recreatieve doeleinden gebruikt worden, al zijn er ook genoeg forenzen die vanwege hun werktijd Dal Vrij gebruiken om naar werk te gaan.

En ook voordat Flex er was, waren Weekend Vrij en Dal Vrij ook niet als maandabonnement beschikbaar, afgezien van enkele jaren waarin deze gedurende een aantal maanden in de zomer wel als maandabonnement te koop waren. Ook dat was een keuze.

NS zal dan gemeend hebben abonnementen die eerder al niet als maandabonnement te koop waren, ook niet als pre-paid maandkaart te hoeven introduceren.

Maar ik herinner me dat er in die tijd ook regelmatig klachten / vragen waren over het feit dat deze abonnementen niet als maandabonnement te koop waren. Dat is denk ik ook de reden dat veel mensen blij zijn met NS Flex, daarmee kun je wel 1 of 2 maanden Dal Vrij of Weekend Vrij nemen. Maar in de tijd voor Flex was het voor iedereen gelijk, niemand kon een maandabonnement Dal Vrij aanschaffen (afgezien tijdens de tijdelijke acties), nu is er dus verschil tussen degenen die wel door de kredietcheck komen en degenen die er niet door komen. 

Het klopt dat bedrijven die creditchecks uitvoeren ook wel eens gebruik maken van een blokkade op adres, dan zijn er al meermalen op dat adres problemen geweest met betalingen door verschillende personen of het adres is in een fraude zaak gebruikt.

Ondanks dat iemand hier nu door gedupeerd wordt staat het een bedrijf natuurlijk altijd vrij om iemand te blokkeren voor op krediet pruducten af te nemen op basis van welke check dan ook. Het zou een bedrijf als de NS wel sieren als er na contact nog eens specifieker naar een casus gekeken wordt als persoon in kwestie kan aantonen kredietwaardig te zijn en verder goed bekend te staan qua betaalgedrag.  Echter heeft de NS natuurlijk voor elke klant het laatste woor als het gaat om het wel of niet iemand toestaan om te reizen met betaling achteraf.

In het bedrijfsleven werkt het bijna overal op deze manier, vooraf controleren of iemand wel kredietwaardig is en bij twijfel contant betalen of voor levering betalen.

@bahnrider in the USA werkt het systeem van creditscore (FICO) opbouwen door middel van het koppelen van veel betaalgegevens die gecombineerd worden dus niet alleen op opgebouwd door het maken en afbetalen van schulden. Een creditcard krijgen is niet zo'n probleem daar overigens als je een bankrekening daar hebt kun je deze zo aanvragen als je er wat saldo op hebt staan Deze FICO wordt geregistreerd op je social security number en als je die niet hebt omdat je geen inwoner bent dan kun je dit ook opbouwen op je ITIN number (persoonlijk belasting nummer). Dat is een betere registratie dan hier waar het op naam en geboortedatum en soms adres wordt geregistreerd.

Reputatie 7

De oplossing is eenvoudig naast de flex producten gewoon alle abonnementen aanbieden met betalen op saldo als de NS wil volharden met Focum. Dit systeem werkte goed maar is verdwenen met flex.

 

 

 

 

Reputatie 7

Ik wacht op het moment dat NS aangeeft een overeenkomst met Focum te hebben waarin Focum vordering overneemt van NS, en NS daarin verplicht is om de kredietcheck van Focum te gebruiken op de strikte modus.

 

“Wij doen ook maar gewoon ons werk meneertje”

Als NS een dergelijk contract heeft afgesloten dan dient het bedrijf daar open over te zijn.

 

Indien het werkelijk zo is, denk ik dat men in Den Haag daar misschien ook wel wat van vindt. Maar goed dit is puur speculatief. Ik hoop dat NS spoedig met antwoorden komt maar zoals gesteld ben ik niet hoopvol gestemd.

Vroeger hadden we inderdaad vrij korte lijntjes, maar helaas is dat tegenwoordig niet meer het geval, waar jullie ook de gevolgen van hebben gemerkt. Is voor ons ook niet echt prettig qua werkwijze, maar dat is tegenwoordig wel de realiteit.

Reputatie 7

Toch fijn zo'n collega die het leuk vindt dat jouw werk minder prettig is geworden :grinning:

Reputatie 7

@Robert B : heel scherp, de beerput is geopend en er komt een zeer kwalijke damp naar boven.

Reputatie 7
Badge +3

Was het Vasse of Koster die hier een tijd terug nog reageerde onder eigen naam? @Robert B weet zoiets meestal. Koster heeft de tent helaas verlaten. 

https://community.ns.nl/members/ggjvasse-148 reageerde in april over de toen dreigende staking bij ProRail. Maar in totaal slechts 2 topics en 2 reacties, dus niet echt actief te noemen. 

 

Top, men weet de weg dus inderdaad prima te vinden als het nodig is :)

@Robert B

Nogmaals, doe gewoon een BKR toetsing, dan duurt het maar wat langer eventueel.

BKR registreert alleen welke grotere financiële verplichtingen iemand heeft en of hij/zij achterloopt bij het betalen daarvan. Dat zegt weinig over de betalingsmoraal van de betrokkene. Met name wanbetalers zonder eigen huis blijven bij de BKR test grotendeels buiten schot, het zelfde probleem waar bijv. nutsbedrijven en zorgverzekeraars mee zitten.

Het probleem voor bedrijven als NS zijn mensen die bewust niet betalen omdat ze andere leuke prioriteiten hebben en er op gokken dat ze met wanbetaling weg komen omdat het om relatief kleine bedragen gaat. Anders dan bij de BKR gaat het vooral om mensen die dus wel kunnen betalen maar daar geen zin in hebben.

NS is met name onder druk van de politiek opgezadeld met een systeem van kredietverlening aan zijn klanten. Een systeem dat tot bewuste fraude en wanbetaling uitnodigt waarbij de privacywetgeving dergelijk gedrag ook nog eens ondersteunt.

Reputatie 7

Ik vind dat de NS daar dan maar andere afspraken over moet maken, anders dan de persoon zelf contact op te laten nemen met Focum om gegevens op te vragen en vervolgens enorm veel moeite te moeten doen om onjuiste zaken te verwijderen. Daar gaan weken of zelfs maanden overheen.

 

Maar Robert het is inmiddels wel toch compleet duidelijk dat NS totaal geen informatie wil delen over de afspraken die ze hebben met Focum. In het oorspronkelijke topic van Irene en Myrthe is daar ook al om verzocht maar geen antwoord. Ik hoop dat de politiek er iets mee gaat doen. 

 

 

Badge +3

nu is er dus verschil tussen degenen die wel door de kredietcheck komen en degenen die er niet door komen. 

En dat om duscutabele redenen, dus beste NS ga die discussie maar eens aan met je reizigers als Focum aan de NS verder niets zegt over de reden van afwijziging, maar een stoplicht/score geeft van 1 tot 11?

Je adres wijzigen (in Mijn NS of als nieuwe klant tijdens het bestelproces) naar dat van je werk of je moeder werkt immers prima!

Dus als 5623MG of 23xxBG niet werkt geeft dat al aan dat die hele controle nergens op slaat, toch?

Reputatie 7

Ik weet inmiddels dat NS in dit topic niet wil communiceren, maar misschien kan het bedrijf in ieder geval het fatsoen opbrengen om contact te zoeken met Myrthe en haar een financiële compensatie aan te bieden??

Hoewel dat zeker netjes zou zijn is dat niet hoe de NS denkt. Volgens de NS hebben ze namelijk niets fout gedaan en is naar aanleiding van het krantenartikel de registratie door Focum aangepast waardoor Myrthe uiteindelijk wel een postieve kredit check kreeg en volgens de regels van de NS wel een Flex-abonnement mocht afsluiten. 

Dat de NS niet inziet hoe fout ze zelf in deze situatie zijn is net zo typerend als het feit dat ze op simpele vragen hierover weigert antwoorden te geven.

 

Natuurlijk wijst NS alle schuld af en legt ze die bij Focum neer. Wel is het een feit dat Myrthe inmiddels wel een Flex abonnement heeft gekregen en dat ze dus in de maanden hiervoor teveel heeft betaald. NS dient Myrthe dus te compenseren en als ze dat willen kunnen ze dat terugclaimen bij Focum.

 

NS heeft in samenspraak met Focum natuurlijk wel de uit te voeren kredietcheck bepaald. 

……

NS dient Myrthe dus te compenseren en als ze dat willen kunnen ze dat terugclaimen bij Focum.

 

...

En jij gelooft zeker ook nog in sprookjes  :rofl:

Dag Henkpeetersen. Welkom bij de Community.

Vanuit NS woordvoering is reeds gereageerd op deze situatie via de nieuwsbron. Vanuit ons moderatieteam hebben wij hier geen aanvulling op. Je kan uiteraard terecht bij één van onze woordvoerders.

Reputatie 7
Badge +4

Ook op een NS-forum – een plek waar veel treinfans hun ervaringen en nieuwtjes delen – stuit Mevrouw X.  op een bericht van Irene, een studente met precies hetzelfde probleem. Ook op haar adres heeft blijkbaar ooit iemand gewoond die de rekeningen niet altijd kon betalen.

 

Ik zie toch het forum als iets totaal anders, :innocent: . Een heel artikel uit Trouw overnemen mag eigenlijk niet, maar er zal geen bloed uit vloeien.

Reageer