beantwoord

Foto uploaden op nieuwe OV-dalurenkaart lukt niet

Vandaag wel 3 keer geprobeerd om een OV-dalurenkaart aan te vragen. Het bleef telkens steken bij het uploaden van de foto.
Foto kleiner gemaakt, foto scherper gemaakt, andere foto gemaakt en geupload. Het is niet gelukt.
Telkens het bericht erbij dat het 'geen geschikte afbeelding is'.
Hoe kun je nu een OV kaart aanvragen?
icon

Beste antwoord door Hertog 1 juli 2014, 02:42

Op het gevaar af dat ik een open deur intrap toch maar een link naar een pagina over uploaden van pasfoto's .

Heeft u ook wel rekening gehouden met het maximale aantal pixels en vooral ook met de bestandsformaten die wel c.q. niet worden geaccepteerd?
Vaak zit 'm daar nou net de kneep.

En als het ondanks alle tips en pogingen toch niet wil lukken, morgen de Klantenservice eventueel maar eens bellen (030 751 51 55).
Bekijk origineel

20 reacties

Badge +3
Die oude link werkt niet meer inderdaad. Probeer https://www.ns.nl/ovchip-pasfoto zodra je een referentienummer hebt gekregen.

Anders ga je misschien Ernie achterna? Boe hoe, en jij wint!
Mensen, bedankt voor de info. Ik ben zeker geen vreemde in het land van beeldbewerking. Ik schaam me dan ook heel diep. Ik uploade een PNG. Die had meer dan genoeg "bestandsgrootte" maar het aantal pixels per inch voldoet kennelijk niet: 415x481. Als ik er een jpeg van maak in photoshop en pas de kleinst mogelijke compressie toe dan blijft er nog 49kb over.
Feit is dat ik steeds telefoonfoto's van dochterlief krijg waar wat meer dan alleen haar lieve hoofd op staat.
Na uitsnijden blijft er niet echt veel meer over.... Misschien wel handig om de "voorwaarden" iets beter te omschrijven.
We krijgen hier inderdaad geregeld klachten over. Ik zal je suggestie doorzetten naar onze websitebeheerders!
Reputatie 7
Badge +4
Het programma is te complex voor mensen die geen benul hebben van beeldbewerking. Niet iedereen weet hoe je een plaatje naar jpeg om moet zetten of de resolutie aanpassen.
Misschien dat jullie software-jongens het gemakkelijker kunnen maken
Goedenavond swinden. Naast de resolutie en de bestandsgrootte wordt er ook gekeken naar het aantal pixels per inch (ppi). Deze waarde geeft in wezen de kwaliteit van de foto aan. Op deze pagina kun je nog wat verdere details vinden over de eisen aan de pasfoto, met hier een tweetal voorbeelden.
Wat een dramaprogramma is dit zeg! Ik heb 10 versies geprobeerd, wat ik ook doe: "de geselecteerde afbeelding is te klein". Ik KAN niet eens een grote gebied selecteren! Is er een bekende bug? NB het werkt niet met firefox en ook niet met chrome. Mijn plaatje is in png, grootte 338 kB
Om op dit oude bericht toch nog even een aanvulling te geven: als je een eerste foto upload die niet aan de voorwaarden voldoet, en je upload dáarna nog een foto, die wel aan de voorwaarde voldoet zoals gesteld, zal hierbij weer de melding komen dat de foto niet verwerkt kan worden, omdat die dus niet goed zou zijn.
Vernieuw je echter de webpagina (door bijvoorbeeld op f5 te klikken), dan doet die het dus wél. (je moet dan wel weer even je naam en zo invullen).
Er zit dus waarschijnlijk een foutje in dat als je eerst een foute foto upload je geen nieuwe meer kan uploaden, op een of andere manier denkt die dan dat alles fout is. Een erg vervelende fout, want er kan veel tijd in gaan zitten (ik had zelf al zo'n 12 versies van dezelfde foto).
-->
Je kunt deze fout dus omzeilen door als je zeker weet dat je foto 100% aan de voorwaarden voldoet even op f5 te klikken, opnieuw je gegevens in te vullen en dan de goede foto te uploaden. Dan zou het wel moeten werken!
Mijn pasfoto was kleiner dan 150 Kb en werd dus in eerste instantie niet geaccepteerd.
Door eerst een willekeurige andere foto te uploaden (grootte tussen 150 Kb en 5 Mb), deze te deleten en vervolgens mijn (kleinere) pasfoto te selecteren, werd deze wel geaccepteerd 😉

U denkt zeker dat ik analphabeet ben. Misschien ook even het hele verhaal lezen. Ik weet dat kost tijd, maar geen 4 uur, waardoor ik er helemaal genoeg van heb.
Het lijkt wel een pas om naar een gevaarlijk land te reizen.

Volgens de voorwaarden op de website is een foto enkel bruikbaar indien de foto voldoet aan de volgende voorwaarden:

•De foto moet goedgelijkend en van een recente datum zijn.
•Het volledige gezicht en beide ogen moeten ook met hoofdbedekking goed zichtbaar zijn.
•Beide ogen moeten goed zichtbaar zijn, een donkere bril uitsluitend op aantoonbaar medische gronden.
•De foto mag zowel in kleur als zwart-wit.
•De foto moet scherp zijn, voldoende contrast hebben en mag niet te licht of te donker zijn.

Deze voorwaarden gelden voor alle OV-chipkaarten, niet alleen voor die van NS. De voorwaarden zijn vastgesteld door de overkoepelende organisatie. Hoewel we af en toe klachten hierover krijgen kan NS hier weinig aan veranderen. Mocht het echt niet lukken om digitaal een pasfoto mee te sturen dan is het zoals Susan schreef mogelijk om een papieren pasfoto mee te zenden via het aanvraagformulier.
Beste Susan, Ja dat wil ik nu ook van jullie weten, wat gaat er precies mis?
Lees even wat ervoor staat, dan zie je dat het onduidelijk is.
Wat gaat er precies mis Nicolesp? Waarom werkte het eerst wel en nu niet meer? Er is ook nog een mogelijkheid om je kaart aan te vragen via een formulier. Zie: https://www.ov-chipkaart.nl/aanvragen/uitleg-persoonlijke-ovchipkaart/
Hij doet het nu weer niet. Ik stop ermee. Waar kan ik een klacht indienen.
Ben er nu al meer dan 4 uur mee bezig incl 2 x bellen met de klantenservice die het ook niet weten.
Dank je voor de link.
Idd in zwart wit lukt het. Waarom is het zo ingewikkeld?
Ga het gelijk doen.
Reputatie 7
Badge +4
http://www.ns.nl/reizigers/blind/abonnementen/dal-voordeel-spdwzomer.html

Met deze link kan het nog besteld worden voor 29 euro. Redelijk lekker ;-)

Het contrast veranderen, zodanig dat het meer naar zwart-wit gaat, werkt vaak goed.
Heb het allemaal volgens de richtlijnen gedaan natuurlijk.
Twee verschillende foto's wel in 4 formaten geprobeerd van 200 Kb t/m 1,5 MB
Ook het contrast verhoogd. Kan het nog proberen met een zwart/wit versie.

Alleen is nu de aanbieding voorbij. Lekker is dat.
Reputatie 7
Badge +4
Even in aanvulling op Hertog: Het kan ook helpen als je het contrast wat verandert, zeg maar meer naar zwart-wit toe, Ik kreeg een kleurenfoto die aan de overige criteria voldeed, niet geladen - maar daarna wel.
Badge
Ook mag het bestand niet meer dan 5 MB meten, maar niet minder dan 150 MB.
Niet minder dan 150 kB, uiteraard...:P
Vandaag wel 3 keer geprobeerd om een OV-dalurenkaart aan te vragen. Het bleef telkens steken bij het uploaden van de foto.
Foto kleiner gemaakt, foto scherper gemaakt, andere foto gemaakt en geupload. Het is niet gelukt.
Telkens het bericht erbij dat het 'geen geschikte afbeelding is'.
Hoe kun je nu een OV kaart aanvragen?

Beste Nicole,

Hertog heeft al een handig linkje geplaatst over het uploaden van foto's. Een foto mag bij het uploaden maximaal 768 x 1024 pixels meten. Deze kan zelf aanpassen. Ook mag het bestand niet meer dan 5 MB meten, maar niet minder dan 150 MB. Als je deze richtlijnen in de gaten houdt dan zou het moeten lukken!

Vriendelijke groet, Robby
Op het gevaar af dat ik een open deur intrap toch maar een link naar een pagina over uploaden van pasfoto's .

Heeft u ook wel rekening gehouden met het maximale aantal pixels en vooral ook met de bestandsformaten die wel c.q. niet worden geaccepteerd?
Vaak zit 'm daar nou net de kneep.

En als het ondanks alle tips en pogingen toch niet wil lukken, morgen de Klantenservice eventueel maar eens bellen (030 751 51 55).

Reageer