beantwoord

Foutieve ritprijs van Studenten Weekend OV afgeschreven

• 31 mei 2014
  • 7 reacties
  • 1812 Bekeken

Ik ben gisteren van Den Haag naar Maastricht gereisd en met mijn studenten weekend ov zou dit 15 euro moeten kosten. Er is echter 25 euro van mijn ov chipkaart afgehaald en er stond dat ik de volledige ritprijs moest betalen. Hoe kan dit?
icon

Beste antwoord door Anonymous 31 mei 2014, 13:44

Als je om 11:39 in Maastricht uitcheckt, ben je daar kennelijk om 11:36 met de trein gearriveerd.
Dat betekent dat je toch uiterlijk met de trein van 08:54 van Den Haag Centraal bent vertrokken.
Je bent daar dus (ruimschoots) vóór 08:55 ingecheckt.

Een van de regeltjes bij een studentenreisproduct is:
"Buiten vrij reizen periode met 40% korting reizen buiten de spits"
En die spits eindigt om 09:00 uur.
Met de 5-minuten regel mag je vanaf 08:55 inchecken om met korting te kunnen reizen.
De inchecktijd is bepalend of je wel of niet met korting reist.
Jij hebt duidelijk eerder dan 08:55 ingecheckt, dus is in dat geval terecht het volle tarief in rekening gebracht.

Zou je een trein later hebben genomen (en dus na 08:55 hebben ingecheckt) had je over het hele traject de volle 40% korting gekregen.
Ook had je in Gouda even kunnen uitstappen; uitchecken om de vol-tarief reis af te sluiten en opnieuw inchecken om de rest van je reis met korting te kunnen vervolgen.

Bekijk origineel

7 reacties

Het Studenten weekendabonnement geldt pas vanaf vrijdag 12:00. Jouw check uit is om 11:39.

Zie: https://forum.ns.nl/abonnementen-2/hoelaat-begint-weekend-ov-op-vrijdag--647.
Ja maar er is niet eens 40% korting op. Dat geldt toch wel buiten mijn vrij reizen periode?
Ja maar er is niet eens 40% korting op. Dat geldt toch wel buiten mijn vrij reizen periode?

Dat klopt inderdaad, je zou dan 40% korting moeten krijgen tussen 0900 en 1200. Hoelaat heb je ingecheckt?
Badge +3
Als je om 11:39 in Maastricht bent uitgecheckt, dan heb je waarschijnlijk de trein van 8:54 uit Den Haag Centraal genomen en voor 8:55 ingecheckt. Je betaalt dan de hele reis vol tarief. Het weekendabonnement geeft geen recht op korting tussen 4:00 en 9:00 op dinsdag tot en met vrijdag.
Als je om 11:39 in Maastricht uitcheckt, ben je daar kennelijk om 11:36 met de trein gearriveerd.
Dat betekent dat je toch uiterlijk met de trein van 08:54 van Den Haag Centraal bent vertrokken.
Je bent daar dus (ruimschoots) vóór 08:55 ingecheckt.

Een van de regeltjes bij een studentenreisproduct is:
"Buiten vrij reizen periode met 40% korting reizen buiten de spits"
En die spits eindigt om 09:00 uur.
Met de 5-minuten regel mag je vanaf 08:55 inchecken om met korting te kunnen reizen.
De inchecktijd is bepalend of je wel of niet met korting reist.
Jij hebt duidelijk eerder dan 08:55 ingecheckt, dus is in dat geval terecht het volle tarief in rekening gebracht.

Zou je een trein later hebben genomen (en dus na 08:55 hebben ingecheckt) had je over het hele traject de volle 40% korting gekregen.
Ook had je in Gouda even kunnen uitstappen; uitchecken om de vol-tarief reis af te sluiten en opnieuw inchecken om de rest van je reis met korting te kunnen vervolgen.

Als je om 11:39 in Maastricht bent uitgecheckt, dan heb je waarschijnlijk de trein van 8:54 uit Den Haag Centraal genomen en voor 8:55 ingecheckt. Je betaalt dan de hele reis vol tarief.

Hier heeft Tochjo inderdaad gelijk in. Als je vóór 9 uur incheckt betaal je het volle tarief.. Het systeem herkent niet dat je dan recht op koritng hebt en zal die korting ook niet gaan berekenen na 9 uur (het weet namelijk niet waar je op dat moment bent, dus kan het je ook niet vanaf een bepaald punt korting gaan geven).
Welkom op het forum klaradoh!

De geldigheid van het Weekendabonnement voor studenten is als volgt:

• Vrij reizen van vrijdag 12.00 uur tot maandag 04.00 uur;
• Vrij reizen op feestdagen van 04.00 uur tot 04.00 uur de volgende dag;
• Vrij reizen op Goede Vrijdag;
• Vrij reizen vanaf 12.00 uur op de donderdag voor Goede Vrijdag en de woensdag voor Hemelvaartsdag;
• Korting op maandag vanaf 04.00 uur, op dinsdag tot en met donderdag vanaf 09.00 uur en op vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur.

Dit betekent dat je op vrijdag voor 09.00 's ochtends tegen voltarief reist. Als dat het geval is, klopt het dat er €25,- is afgeschreven.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Abonnementen en de titel iets aangepast om de vindbaarheid te vergroten.

Reageer