beantwoord

Foutmelding: ORDER_CONTROL.CREDIT_CHECK_SAP (E934)

• 1 augustus 2020
  • 7 reacties
  • 243 Bekeken

Ik wilde mijn NS OV Fiets abonnement omzetten naar een NS Flex abonnement. Echter krijg ik bij de pagina "Controleer je gegevens" de foutmelding "ORDER_CONTROL.CREDIT_CHECK_SAP (E934)". Hierdoor kan ik de bestelling niet afronden. Weten jullie een oplossing?

icon

Beste antwoord door Thom 1 augustus 2020, 10:40

Uw bestaande OV-fietsabonnement staat in de weg. Er is een workaround: Beëindig OV-fiets en zet het nieuwe Flexabonnement op uw kaart. Daarbij is OV-fiets automatisch inbegrepen. Het is wel zo dat er een kredietcheck plaatsvindt. Het moet mogelijk zijn een cent af te schrijven. Die cent dient als controle dat er geld kan worden afgeschreven van een bestaande rekening. 

Ik ben het met u eens dat het aanvragen zo niet zou moeten werken met eerst opzeggen, het is een meer pragmatische benadering.

Neem hiervoor contact op met Klantenservice.

Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan, maar echt alleen dan, telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan daarnaast heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans veel sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Uw bestaande OV-fietsabonnement staat in de weg. Er is een workaround: Beëindig OV-fiets en zet het nieuwe Flexabonnement op uw kaart. Daarbij is OV-fiets automatisch inbegrepen. Het is wel zo dat er een kredietcheck plaatsvindt. Het moet mogelijk zijn een cent af te schrijven. Die cent dient als controle dat er geld kan worden afgeschreven van een bestaande rekening. 

Ik ben het met u eens dat het aanvragen zo niet zou moeten werken met eerst opzeggen, het is een meer pragmatische benadering.

Neem hiervoor contact op met Klantenservice.

Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan, maar echt alleen dan, telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan daarnaast heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans veel sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Reputatie 6
Badge

Het neemt niet weg dat 'ORDER_CONTROL.CREDIT_CHECK_SAP' voor normale gebruikers een nietszeggende melding is.

Hier moet een programmeur nog een vertaling aan vastknopen.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, die meldingen aan gebruikers zijn hier al vaker voorbij gekomen. Log zo'n melding voor de IT-afdeling, maar laat op de site een 'normale’ tekst zien, waar iemand ook iets mee kan. In het ergste geval kan dat zelfs zijn “Er is een onbekende fout opgetreden. Probeer het later nog eens of neem contact op met de Klantenservice.” Maar sowieso niet de technische melding. En dat is echt geen raketwetenschap ...

Badge +3

Dit is geen melding die iets met OV-fiets te maken heeft. Dan krijg je “kan niet gecombineerd worden met andere producten op uw kaart”.

Waarschijnlijk gaat het om een storing bij de verbinding met Focum (die de kredietchecks doen), daar zie ik al wat andere topics over.

Maar OV-fiets nemen (geen kredietcheck) en dat omzetten naar Flex was juist een manier om die hele kredietcheck te omzeilen, toch?

Ik vermoed inderdaad ook dat het gaat om de kredietcheck. Een OV-fiets abonnement zou gewoon omgezet moeten kunnen worden naar een NS Flex abonnement. Er zijn echter wel zeldzame gevallen bekend waarbij dit wél een probleem veroorzaakt, maar dit zou niet standaard de situatie mogen zijn. Hoe dan ook, contact met onze Klantenservice is sowieso verstandig, zij kunnen dan even mee kijken.

Maar OV-fiets nemen (geen kredietcheck) en dat omzetten naar Flex was juist een manier om die hele kredietcheck te omzeilen, toch?

Nee, ook bij een overstap vanaf een OV-fiets abonnement wordt er een kredietcheck uitgevoerd. Deze omweg is om een NS Flex abonnement te bestellen met een niet-Nederlandse IBAN.

Reputatie 7
Badge +3

Vraag me sowieso af hoe zo'n automatische kredietcheck gedaan wordt. Je geeft aan NS geen unieke gegevens, waarmee je geïdentificeerd kan worden, zoals een BSN. En als zo'n check gedaan zou worden op basis van bijvoorbeeld naam, geboortedatum, enz., lijkt me dat toch behoorlijk foutgevoelig.

Badge +3

Vraag me sowieso af hoe zo'n automatische kredietcheck gedaan wordt. Je geeft aan NS geen unieke gegevens, waarmee je geïdentificeerd kan worden, zoals een BSN. En als zo'n check gedaan zou worden op basis van bijvoorbeeld naam, geboortedatum, enz., lijkt me dat toch behoorlijk foutgevoelig.

Dat is het ook, Focum werkt niet zoals het (voormalige) BKR, maar heeft cont(r)acten met veel partijen zoals kredietverstrekkers en incassobureaus om te controleren of jij (naam/geboortedatum) en/of je IBAN daar bekend zijn, en dus gevoelig voor wanbetalingen.

Dat gaat dan ook soms mis, omdat er best iemand kan zijn met eenzelfde naam (J. de Vries) en geboortedatum die de halve Wehkamp leeg gekocht heeft en jij vervolgens (onterecht) geweigerd wordt voor Flex.

Nee, ook bij een overstap vanaf een OV-fiets abonnement wordt er een kredietcheck uitgevoerd. Deze omweg is om een NS Flex abonnement te bestellen met een niet-Nederlandse IBAN.

Oke, dat was het inderdaad (geen iDeal). Met ‘omzeilen’ bedoelde ik overigens niets frauduleus zoals via een achterdeurtje toch ergens binnen komen, maar meer via een omweg je bestemming toch te bereiken wegens een ‘wegversperring’.

Maar die check is dus ‘nieuw’ want voorheen gold OV-fiets (ook een reizen op rekeining product) al als voldoende voorwaarde om Flex te kunnen nemen waar je anders tegen die suffe kredietcheck aan liep.

Reageer