beantwoord

Ga je met een permanente klassewissel een nieuw abonnement aan?

• 12 april 2018
  • 7 reacties
  • 315 Bekeken

Ik heb sinds enige jaren een dalvrij abonnement 2e klas. De ingangsdatum ervan is 1 juni. Gezien het betrekkelijk kleine prijsverschil wil ik het permanent wijzigen naar eerste klas en wel per 1 mei a.s. Als ik dat online doe zie ik op de pagina waarop ik de wijziging dien te bevestigen dat ik dan mijn huidige abonnement 2e klas per 1 mei opzeg en een nieuw abonnement per 1 mei aanga. Dat zou echter betekenen dat ik aan het nieuwe abonnement een heel jaar vastzit zonder tussentijdse maandelijkse opzeggingsmogelijkheid. Dat wil ik niet, ik wil alleen een klassenwissel in mijn bestaande abonnement met behoud van de maanndelijkse opzeggingsmogelijkheid. Hoe zit dit? Gaat het nou werkelijk om een nieuw abonnement of behoud ik na de wijziging mijn maandelijkse opzeggingsmogelijkheid?
icon

Beste antwoord door Denice NS 12 april 2018, 18:56

De klasse van je huidige abonnement wijzigen zal niet resulteren in een nieuw contract waar je weer minimaal één jaar aan vast zit, Bravason. 🙂 Je kan het contract na de wijziging nog steeds maandelijks opzeggen.

Bijgewerkt 17-9-2018:
Onlangs is er een wijziging geweest met als resultaat dat elke wijziging aan een klassiek abonnement zal leiden tot een nieuw contract. Dit heeft als gevolg dat het contract wederom een jaar lang niet is op te zeggen of gewijzigd kan worden naar een goedkoper abonnement. Een mooie optie is dan om over te stappen op NS Flex. NS Flex biedt echter nog niet alle abonnementen. Een NS Flex abonnement kan maandelijks worden gewijzigd/beëindigd. Meer info over NS Flex kan je vinden op deze Community pagina.
Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3
Welkom op het forum!

In een eerder topic las ik dat het laatste geldt, dus dat je er niet opnieuw een jaar aan vast zit.

Lijkt me ook stug dat het anders zou zijn, want het gaat om eenzelfde abonnement (waar je alleen meer voor gaat betalen per maand).

Misschien dat het te maken heeft met het feit dat je huidige abonnement nog maar kort loopt, en een wijziging voor die ene (laatste) maand technisch gezien een 'nieuw' abonnement oplevert. Maar dat moet dan haast wel maandelijks opzegbaar zijn lijkt me.
De klasse van je huidige abonnement wijzigen zal niet resulteren in een nieuw contract waar je weer minimaal één jaar aan vast zit, Bravason. 🙂 Je kan het contract na de wijziging nog steeds maandelijks opzeggen.

Bijgewerkt 17-9-2018:
Onlangs is er een wijziging geweest met als resultaat dat elke wijziging aan een klassiek abonnement zal leiden tot een nieuw contract. Dit heeft als gevolg dat het contract wederom een jaar lang niet is op te zeggen of gewijzigd kan worden naar een goedkoper abonnement. Een mooie optie is dan om over te stappen op NS Flex. NS Flex biedt echter nog niet alle abonnementen. Een NS Flex abonnement kan maandelijks worden gewijzigd/beëindigd. Meer info over NS Flex kan je vinden op deze Community pagina.
Dat vermoedde en hoopte ik al, maar wilde het toch even zeker weten. Ik word namelijk 65 in augustus en wil ivm met de bij die leeftijd behorende lagere tarieven per die datum zowel opzeggen als een nieuw jaarcontract aangaan. Maar dan moet ik tegen die tijd dus nog wel over mijn maandelijkse opzegbevoegdheid kunnen beschikken. bedankt Denice!
Graag gedaan! Ons systeem zal het wel zien als een nieuw contract maar op de Klantenservice kunnen we zien dat je het contract hebt gewijzigd, al jaren klant bent en gewoon het contract maandelijks voor je opzeggen. 🙂
Hallo Denice van de NS,

Nou de klantenservice is hier totaal niet van op de hoogte.
Ik reis vanaf februari 2016 met een trajectkaart Delft-Leiden en wissel een aantal x per jaar voor een aantal maanden van klasse, afhankelijk van de seizoenen en dus de drukte in de trein.
Per 1-9-2018 ben ik van klasse 2 naar 1 gewisseld.
Nu met alle nieuwe flexabonnementen plus het feit dat ik 1 dag per week thuis werk en dus niet reis, wil ik overstappen naar een Altijd Voordeel abonnement.
Dat kan volgens 3 verschillende collega´s van jou niet omdat ik nog in mijn eerste jaar zit??
En dan gaat het dus mis.
Kun jij mij misschien helpen want ik kom niet verder.

Groet,

Marjolein
Hi Marjolein.

Hierin is onlangs iets gewijzigd waardoor mijn reactie van april ook niet meer klopt. Als een contract wordt gewijzigd dan start er inderdaad weer een nieuw 1e contractjaar en is opzeggen binnen dat jaar niet mogelijk tenzij hier afspraken over zijn gemaakt met onze Klantenservice ten tijde van de wijziging. Deze afspraken worden dan in ons systeem genoteerd door de medewerker.

Ik begrijp echter dat je wilt overstappen van je Traject Vrij naar NS Flex Altijd Voordeel? Overstappen naar NS Flex is op elk moment mogelijk. Ook als het huidige contract nog in het 1e jaar zit. Ik ontvang via een privébericht graag je NAW-gegevens, geboortedatum, OV-chipkaartnummer en e-mailadres om je verder te kunnen helpen. Een privébericht kan je sturen door op mijn naam te klikken en vervolgens op 'stuur bericht'.
Update: Marjolein is inmiddels voorzien van NS Flex 🙂 Deze overstap kon zonder problemen worden geregeld!

Ook overstappen van je klassieke abonnement naar NS Flex? Dat kan hier! (overstappen is alleen mogelijk met een jaarabonnement. Heb je op dit moment een maandabonnement dan kan je NS Flex aanvragen op het moment dat je maandabonnement is verlopen).

Voor meer info over NS Flex. Check deze pagina!

Reageer