beantwoord

Gaan de geplande wijzigingen van het voordeelurenabonnent per 2021 door ondanks corona?

• 27 juli 2020
  • 16 reacties
  • 376 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Voordat we met het corona virus te maken kregen, kondige de NS aan dat per 2021 de voorwaarden van het voordeelurenabonnement zullen wijzigen. De grootse wijziging is dat de 40% korting in de avondspits komt te vervallen. Het argument van de NS was dat vanwege de drukke avondspits de korting niet langer kon worden aangeboden. 

In een NOS nieuwsitem wordt de ns als volgt geciteerd: "De NS motiveert het besluit met het argument dat reizigers in de spits daardoor meer kans op een zitplaats krijgen."

Inmiddels, met de huidige coronacrisis is het aantal treinreizigers dusdanig afgenomen dat ik me afvraag of de NS deze wijziging alsnog van plan is door te voeren, en zo ja, of daar nog gegronde redenen voor zijn die juridisch stand zouden houden?

icon

Beste antwoord door Thom 27 juli 2020, 22:23

NS zal dit voornemen niet meer wijzigen, zeker niet op grond van deze argumenten. Met een term als ’juridisch standhouden’ zult u geen indruk op NS maken. Daarvoor kunt u beter terecht op andere fora. Het is binnen de wet, en die werkt echt niet met de informatie van NOS nieuwsitems. Meer zitplaatsen is slechts een uitvloeisel. Het is overigens ook niet onrechtvaardig. De spitsreizigers betalen doorgaans het meeste en brengen veel geld op. Daar mag best iets tegenover staan. 

Dat ik het de facto verdwijnen van het VDU persoonlijk betreur, is wat anders. Het kost mij, en velen met mij, ook geld. Als er juridisch een vinger achter te krijgen zou zijn, was dat al lang gebeurd. De consumentenorganisaties zijn er mee akkoord gegaan. Het coronavirus speelt geen rol, het voornemen is al lang geleden voorbereid.

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +4

NS zal dit voornemen niet meer wijzigen, zeker niet op grond van deze argumenten. Met een term als ’juridisch standhouden’ zult u geen indruk op NS maken. Daarvoor kunt u beter terecht op andere fora. Het is binnen de wet, en die werkt echt niet met de informatie van NOS nieuwsitems. Meer zitplaatsen is slechts een uitvloeisel. Het is overigens ook niet onrechtvaardig. De spitsreizigers betalen doorgaans het meeste en brengen veel geld op. Daar mag best iets tegenover staan. 

Dat ik het de facto verdwijnen van het VDU persoonlijk betreur, is wat anders. Het kost mij, en velen met mij, ook geld. Als er juridisch een vinger achter te krijgen zou zijn, was dat al lang gebeurd. De consumentenorganisaties zijn er mee akkoord gegaan. Het coronavirus speelt geen rol, het voornemen is al lang geleden voorbereid.

Reputatie 7
Badge +3

Juridisch mag NS deze wijzigingen al 10 jaar doorvoeren. NS mag zelfs stoppen met het VDU abonnement als ze dat zouden willen.

Reputatie 6

Eens met de reactie. Aanvullend daarop: het is wel zuur dat juist nu het noodzakelijk reizen advies werd ingevoerd door de Rijksoverheid en spitsreizen ook daarvoor werd afgeraden. Mensen die hier naar hebben geluisterd icm blijf thuis, hebben in die periode geen gebruik kunnen maken van het abonnement en stonden voor de lastige keuze met opzeggen of toch maar aankijken en hopen dat er nog voor een deel van het jaar kon worden genoten van de voordelen in de spits. Ik vind dat hier weinig aandacht voor is. Mensen betalen wel extra en hadden een niet zo flexibele keuze als andere abonnementhouders. Daar had in de communicatie wel wat meer aandacht voor mogen zijn vanuit NS. 

Reputatie 7
Badge +3

Ook vanaf 1 juli is aan reizigers gevraagd om zoveel mogelijk in de daluren te reizen en spits te vermijden. Als je daar aanhoudt, heb je weinig aan VDU.

OV-ombudsman is van mening dat abonnement houders die tussen half maart en 1 juli niet gereisd hebben gecompenseerd moeten worden.

Reputatie 7
Badge +3

OV-ombudsman is van mening dat abonnement houders die tussen half maart en 1 juli niet gereisd hebben gecompenseerd moeten worden.

Dit advies slaat primair op jaarabonnementen die niet tussentijds beëindigd konden worden. Wie wel kon maar niet wilde beëindigen heeft zijn eigen keuze gemaakt.

Reputatie 7
Badge +3

Alle jaarabonnementen konden worden beëindigd door te wijzigen naar Flex, ook die nog in het eerste abonnementsjaar zaten. 

Reputatie 7
Badge +3

Dit advies slaat primair op jaarabonnementen die niet tussentijds beëindigd konden worden. Wie wel kon maar niet wilde beëindigen heeft zijn eigen keuze gemaakt.

Mensen met VDU, Keuzedagen, 65+ abonnementen werden en worden nog steeds geadviseerd om niet op te zeggen omdat er voor hen (nog) geen Flex alternatief is.

Reputatie 7
Badge +3

Mensen met VDU, Keuzedagen, 65+ abonnementen werden ook al voor Corona geadviseerd om niet te wijzigen naar Flex als ze dezelfde voorwaarden (middagspitskorting, Keuzedagen of 65+ korting) wilden behouden.

Maar iemand met Keuzedagen of 65+ korting kon vanwege Corona wel het abonnement stopzetten (of wijzigen naar Flex zonder abonnement) en later in het jaar weer dat oude abonnement afsluiten. Dat kan inderdaad niet met het VDU maar als je het idee hebt dat je dat VDU de rest van het jaar toch niet meer zult gebruiken dan kun je het opzeggen en later een Dal Voordeelabonnement afsluiten aangezien de voorwaarden voor korting vanaf 2021 toch gelijk zijn. Wil je daarbij nog Keuzedagen dat moet je wel voor het eind van het jaar dat Dal Voordeelabonnement afsluiten.

Het probleem bij veel abonnementshouders lag er vooral in dat niemand bij de eerste afkondigingen van maatregelen wist hoe lang het zou gaan duren en veel mensen die wel zonder problemen konden opzeggen of wijzigen naar Flex dit niet of niet direct deden en zo wel enkele maanden voor niets betaalden.

Alle jaarabonnementen konden worden beëindigd door te wijzigen naar Flex, ook die nog in het eerste abonnementsjaar zaten. 

Bij alle vervoerders of alleen bij NS?

Reputatie 7
Badge +3

Dit is een NS forum dus heb ik het over NS abonnementen. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij NS wel maar bij bus-tram-metro niet. En sommige regionale treinabonnementen evenmin. De ombudsman is een OV-ombudsman.

Dit is een NS forum dus heb ik het over NS abonnementen. 

Het advies van de OV Ombudsman gaat over alle vervoersbedrijven, niet specifiek over NS. In het volledige rapport wordt NS wel benoemd dat ze soepel met de voorwarden zijn omgegaan. Daarnaast wordt ook aangegeven dat het probleem niet speelt met NS Flex.

Reputatie 7
Badge +3

Mensen met VDU, Keuzedagen, 65+ abonnementen werden ook al voor Corona geadviseerd om niet te wijzigen naar Flex als ze dezelfde voorwaarden (middagspitskorting, Keuzedagen of 65+ korting) wilden behouden.

Maar iemand met Keuzedagen of 65+ korting kon vanwege Corona wel het abonnement stopzetten (of wijzigen naar Flex zonder abonnement) en later in het jaar weer dat oude abonnement afsluiten. Dat kan inderdaad niet met het VDU maar als je het idee hebt dat je dat VDU de rest van het jaar toch niet meer zult gebruiken dan kun je het opzeggen en later een Dal Voordeelabonnement afsluiten aangezien de voorwaarden voor korting vanaf 2021 toch gelijk zijn. Wil je daarbij nog Keuzedagen dat moet je wel voor het eind van het jaar dat Dal Voordeelabonnement afsluiten.

Het probleem bij veel abonnementshouders lag er vooral in dat niemand bij de eerste afkondigingen van maatregelen wist hoe lang het zou gaan duren en veel mensen die wel zonder problemen konden opzeggen of wijzigen naar Flex dit niet of niet direct deden en zo wel enkele maanden voor niets betaalden.

Het probleem met wel of niet opzeggen van VDU, keuzendagen of 65+ abonnementen was/is ook dat NS niet duidelijk is wanneer men over gaat naar 65+ flex en tot wanneer Keuzedagen aangeschaft kunnen worden. Worden ex-klanten bijvoorbeeld op tijd geïnformeerd of mogen zij op de website lezen dat er geen Keuzedagen meer aangeschaft kunnen worden. Nu al is het lastig te vinden hoe je een 65+ abonnement kunt aanschaffen.

Badge +3

Ik neem aan dat keuzedagen bij klassieke abonnementen gewoon tot eind 2020 aangeschaft kunnen worden, en de 65+ abonnementen uiterlijk per 1-1-2021 beschikbaar zijn in Flex vorm.

En inderdaad dat dat tijdig duidelijk en gecommuniceerd wordt (dus niet alleen per e-mail naar de huidige abonnementshouders). Zou zonde zijn als keuzedagen per 1 oktober niet meer (nieuw) te krijgen zijn, met name voor iemand die later dit jaar 60 wordt.

Reputatie 5
Badge

Ter informatie, praktijkgeval, voor mijn zus die nu zo slecht ter been is dat treinreizen er echt niet meer inzit. Zij had een doorlopend Dalvoordeel met Keuzedagen, dat kon meteen in FLEX-basic worden omgezet en verrekening van uitstaand saldo en restitutie van niet gebruikt jaardeel kon snel. Die resterende keuzedagen blijken niet gestopt/vergoed te kunnen worden en blijven gewoon op de vervaldata komen en kunnen dan op de kaart worden geladen. Je kan dus blijkbaar zonder onderliggend ABO met zo´n keuzedag op stap. Of NS dat eigenlijk zelf beseft of dat er nu slapende honden weer eens gewekt worden-geen idee. Maar zou me niets verbazen na alle andere gevallen die je sterk doen denken aan ´dat kan niet waar zijn´. Met die codes voor onbenutte keuzedagen die zijn verstrekt wegens corona kan blijkbaar iedereen reizen, je kan elke willekeurige naam invullen.

In zake restitutie algemeen: in beide naastliggende buitenlanden kan dit blijkbaar wel en zelfs in het oostelijke buurland erg ruim en met veel extraatjes om de gewaardeerde vaste klant vast te blijven houden. Zodanig ruim dat ik zelf ook nog maar snel een ABO heb afgesloten om er van te profiteren. En dat terwijl bij die chipkaart destijds ons werd beloofd dat voortaan bvb dit soort zaken veel sneller en more easy geregeld zouden kunnen worden. NIks van gemerkt of gezien dus.

Veder hebben alle kranten en radio etc. eind vorige week bericht over dat NS zich erg gaat bezinnen over aanpassing van ABO-mogelijkheden, omdat nu veel meer mensen (deels) thuis werken of buiten de spits reizen. Voor NS staat altijd maar 1 ding voorop: inkomen. Dus bereid je maar voor op nog meer protest opleverende verhogingen en nare verrassingen. Overigens was daar al sprake van toen die chipkaart kwam-er werd gedacht aan KMbundels ala mobile, dus hoe meer je koopt, hoe groter de korting. Wat trouwens in het ook geheel verchipte Denemarken al lang zo werkt.

Badge +3

Op zich is het niet eens zo ongunstig om de keuzedagen te blijven verstrekken ondanks de abonnementswissel, alleen voor mensen die echt niet meer met de trein willen reizen tot de oorspronkelijke verlengdatum van hun abonnement, en liever die € 3,70 per stuk terug willen.

Dat er geen onderliggend abonnement (meer) is maakt blijkbaar niet uit, want dat abonnement was er wel op het moment van aanschaf van de keuzedagen, en de digitale kunnen alleen op jouw ov-chipkaart geladen worden dus frauderen daarmee is niet aan de orde.

Met die couponcodes in principe wel, want ik weet niet in hoeverre conducteurs de producten op een kaart kunnen inzien of daar wel een beëindigd VDU of ander abonnement met keuzedagen tussen staat. Ik vermoed dat men het allemaal wel best vindt. Op de e-tickets staat blijkbaar wel dat het om een keuzedag gaat, dus iemand die ermee reist zal 60+ moeten zijn en meer eigenlijk niet.

Reageer