beantwoord

Gaat de 65+ prijsverlaging tijdens het contractjaar in bij Dal Vrij?

Reputatie 6
Badge +2
In verband met het topic "Ik ben 64 jaar en twee maanden, wanneer ik nu een dal vrij neem wanneer krijg ik dan de korting" vroeg ik me af: geldt ook voor iemand die 65 jaar wordt en al langer dan een jaar een Dal Vrij of Weekend Vrij abonnement heeft dat de 65-pluskorting pas op de eerstvolgende vervaldatum (dag en maand waarop het abonnement is ingegaan) ingaat? Zo ja, begrijp ik het dan goed dat je in zo'n geval beter het abonnement kan opzeggen (dat kan iedere maand per dezelfde dag van de maand als de vervaldatum) en een nieuw abonnement nemen (met alleen als nadeel dat je dan pas weer na een jaar kan opzeggen)?
icon

Beste antwoord door 22 maart 2014, 12:52

Dennis schreef:

Hans schreef:

Gewoon een nieuw abonnement (tegen 65+ tarief) aanvragen op een nieuwe OV-chipkaart en het oude abonnement nog even door laten lopen en pas opzeggen als dat nieuwe abonnement geregeld is.

Bedankt Hans.

Het antwoord op de vraag "Gaat de 65+ prijsverlaging tijdens het contractjaar in bij Dal Vrij?" luidt dus: "Niet zonder meer, als je niets doet gaat de 65+ prijsverlaging pas in aan het einde van het contractjaar, maar je kan dat vervroegen door met ingang van de 65e verjaardag of later een nieuw abonnement te nemen op een andere OV-chipkaart en het oude op te zeggen. Het enige nadeel is dat je dan pas weer na een jaar kan opzeggen."

Volgens mij is deze conclusie helemaal juist, Dennis.

Bekijk origineel

26 reacties

Welkom op het forum Dennis!

Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Abonnementen en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Ik maak uit je post op dat je met 65-pluskorting doelt op de prijsverlaging van €99,- naar €42 per maand bij een Dal Vrij abonnement in de 2e klas. Vanaf je 65e verjaardag kom je in aanmerking voor deze lagere prijs. Als je echter nu het abonnement al afsluit met een ingangsdatum van bijv. 1 April 2014, gaat de prijsverlaging het volgende contractjaar pas in. Dit houdt in dat je vanaf 1 April 2015, €42,- gaat betalen. Je betaalt dan in jouw situatie de eerste paar maanden na je 65e nog het reguliere bedrag van €99,- per maand. Het Dal Vrij abonnement is het eerste jaar niet tussentijds opzegbaar. Ik wil je daarom aanraden om even te wachten met de aanschaf, tenzij je de paar maanden zonder korting voor lief wilt nemen.
Reputatie 6
Badge +2
Inge NS schreef:

Het Dal Vrij abonnement is het eerste jaar niet tussentijds opzegbaar.

Maar mijn vraag gaat over iemand die al langer dan een jaar een abonnement heeft.
Reputatie 3
Als iemand 65+ is en al langer dan een jaar gebruik maakt van het abonnement dan wordt de korting bij het volgende contractjaar toegepast. Dus bij de nieuwe verlenging.
Reputatie 6
Badge +2
Dat is goed om te weten, opzeggen en een nieuw abonnement nemen is dan aardig lonend.
Dat zou je in de praktijk kunnen doen, inderdaad.
Je kunt contact opnemen met de Klantenservice om je huidige abonnement op te zeggen. Na deactivatie kun je op dezelfde kaart opnieuw Dal Vrij aanvragen.
Reputatie 6
Badge +2
Maar als je gewoon zonder onderbreking van Dal Vrij gebruik wil maken moet je de nieuwe aanvragen als de oude nog loopt. Dat kan toch ook (zonodig op een andere OV-chipkaart)?
Dennis schreef:

Maar als je gewoon zonder onderbreking van Dal Vrij gebruik wil maken moet je de nieuwe aanvragen als de oude nog loopt. Dat kan toch ook (zonodig op een andere OV-chipkaart)?

Ook dat is zonder meer mogelijk, Dennis.
Gewoon een nieuw abonnement (tegen 65+ tarief) aanvragen op een nieuwe OV-chipkaart en het oude abonnement nog even door laten lopen en pas opzeggen als dat nieuwe abonnement geregeld is.
Dat nieuwe abonnement zal dan inderdaad op een nieuwe/andere OV-chipkaart gezet moeten worden, omdat 2 identieke abonnementen op dezelfde OV-chipkaart nou eenmaal niet mogelijk is (ze zouden elkaar in de weg zitten, zogezegd).

Vr.gr.
Hans
Reputatie 6
Badge +2
Hans schreef:

Bedankt Hans.

Het antwoord op de vraag "Gaat de 65+ prijsverlaging tijdens het contractjaar in bij Dal Vrij?" luidt dus: "Niet zonder meer, als je niets doet gaat de 65+ prijsverlaging pas in aan het einde van het contractjaar, maar je kan dat vervroegen door met ingang van de 65e verjaardag of later een nieuw abonnement te nemen op een andere OV-chipkaart en het oude op te zeggen. Het enige nadeel is dat je dan pas weer na een jaar kan opzeggen."
Dennis schreef:

Hans schreef:

Bedankt Hans.

Volgens mij is deze conclusie helemaal juist, Dennis.
Ik sluit me volledig aan bij het bericht van Dennis. Het kan zeker lonen je abonnement op te zeggen op het moment dat je 65 bent geworden om in aanmerking te komen voor het gereduceerde tarief 🙂 Gr. Ramon
Reputatie 6
Badge +2
Is het misschien een idee om het principe dat downgraden na een jaar maandelijks mogelijk is ook toe te passen op switchen naar 65-plustarief?
Downgraden kan sowieso na het eerste contractjaar, ongeacht de leeftijd. Mocht je bv een Dal Vrij hebben en je wordt 65 jaar, dan wordt bij het nieuwe contractjaar het 65-plustarief berekend. Als je als 65+'er na het eerste contractjaar gaat downgraden naar een abonnement met 65-plustarief, dan zal dit tarief automatisch worden berekend. Is dit wat je bedoelt?
Reputatie 6
Badge +2
Ik bedoel dat je hetzelfde abonnement houdt, maar dan tegen 65-plustarief. Als dat analoog aan downgraden wordt behandeld (of wordt opgevat als downgraden) zou dat binnen een maand kunnen (zonder opzeggen), in plaats van pas bij het nieuwe contractjaar.
Dennis schreef:

Ik bedoel dat je hetzelfde abonnement houdt, maar dan tegen 65-plustarief. Als dat analoog aan downgraden wordt behandeld (of wordt opgevat als downgraden) zou dat binnen een maand kunnen (zonder opzeggen), in plaats van pas bij het nieuwe contractjaar.

Sterker nog, met de huidige stand der techniek kan dat zelfs vanaf de dag dat je 65 wordt.
Als je abonnement doorgaat tegen het 65-plustarief, is dit geen downgrade (dus ook geen nieuw contractjaar) maar een verlaagd tarief. Je zou dus gewoon kunnen opzeggen of downgraden nadat de prijsverlaging is ingegaan. Afhangende van wanneer de incasso precies plaatsvindt, vindt de prijsverlaging plaats in de maand waarin iemand 65 jaar wordt of een maand later.
Reputatie 6
Badge +2
Het ging mij niet om opzeggen of downgraden na de prijsverlaging naar het 65-plustarief, maar of opzegging noodzakelijk is om in de maand waarin je 65 jaar wordt of een maand later al van het 65-plustarief te kunnen profiteren. Eerder was de conclusie dat dat nodig is en dat lijkt bevestigd door de opmerking dat het geen downgrade is, maar "Afhangende van wanneer de incasso precies plaatsvindt, vindt de prijsverlaging plaats in de maand waarin iemand 65 jaar wordt of een maand later." lijkt weer het tegendeel te zeggen, althans wanneer bedoeld wordt de prijsverlaging naar het 65-plustarief (de prijsverlaging wegens de downgrade zou pas later zijn, dus dat wordt blijkbaar niet bedoeld).

Sorry voor de ingewikkelde vraag, is die duidelijk?
Ik zal het proberen een te verhelderen: Indien het contractjaar voor je 65e verjaardag wordt verlengd en geincasseerd, dan betaal je voor dat jaar nog de 'normale' prijs. Indien je onlangs 65 bent geworden en je contract wordt na je verjaardag verlengd, dan zal het kortingstarief worden geincasseerd.

Indien je eerder gebruik wil maken van het 65-plustarief zou je het abonnement kunnen opzeggen en na je 65e verjaardag opnieuw kunnen afsluiten met de daarbijbehorende korting.

Reputatie 6
Badge +2
Bedankt.
Waarom doet de NS zo moeilijk. Ze maken reclame dat het abonnement voor 65 maar 42,00 per maand is. Dus is het logisch dat dit automatisch ingaat de maand nadat iemand 65 wordt. Nu is het gevolg dat ik nog geen abonnement kan nemen omdat ik nog geen 65 ben of nog maanden teveel moet betalen.
Reputatie 6
Badge +2
Ja, wie 64 wordt en veel wil gaan reizen raad ik aan het abonnement in te laten gaan op die verjaardag of de volgende. Er tussenin is relatief onvoordelig.

Wie toch bijvoorbeeld vanaf een leeftijd van 64 jaar en 11 maanden veel wil gaan reizen is zelfs per saldo voordeliger uit met een Altijd Vrij Maand van € 393 (2e klas), en daarna Dal Vrij.

En wie bijvoorbeeld 64 jaar en 3 maanden is en niet wil wachten tot zijn verjaardag moet bedenken dat elke maand later dat het abonnement ingaat per saldo niet meer bespaart (ten opzichte van niet reizen) dan het 65-plustarief, hoewel hij nog geen 65 is.

Het lijkt (qua consequenties van de tarieven en voorwaarden, en daarmee qua afweging die je als klant dient te maken) een beetje op een seizoenskaart voor het een of ander, hoe later in het seizoen je hem koopt, hoe minder waar je voor je geld krijgt. Bij Dal Vrij speelt dit alleen in het jaar dat je 64 bent, en, gezien de eerder gegeven oplossing voor wie Dal Vrij al vóór de 64e verjaardag heeft laten ingaan, alleen voor wie dat niet geldt.

Zo iemand betaalt vergeleken met een bedrag van € 42 per maand (2e klas) per saldo een extra bedrag van in totaal € 684 bij het laten ingaan van Dal Vrij vóór de 65e verjaardag. Bij het laten ingaan op de 64e verjaardag resulteert dit gewoon in een bedrag van € 99 per maand gedurende het eerste jaar. Bij het later laten ingaan, maar wel vóór de 65e verjaardag, heb je korter plezier van die € 684.

Ik vind ook dat dit alles niet direct intuïtief duidelijk is als je de reclame leest, en zelfs als je de bovengenoemde regel ("dan betaal je voor dat jaar nog de 'normale' prijs") leest nog niet, je moet het echt speciaal gaan bedenken.
Reputatie 6
Badge +2
Ik zie dat www.ns.nl/abonnementenwijzer vraagt of je 60-65 jaar bent, maar zelfs dan bij het aanbevelen van Dal Vrij hier niets over zegt.

N.B.: alles geldt ook voor Weekend Vrij.
Reputatie 6
Badge +2
Nog even de regels en procedures.

=========
Opzegging
=========

http://www.ns.nl/reizigers/mijn-ns/_faqs/faq-mijn-ns-beeindigen-abonnement.html:

Ik wil mijn contract beëindigen. Hoe doe ik dat?
U kunt contact opnemen met de Klantenservice.

Wat zijn de regels omtrent het aanvragen/ophalen van een beëindiging?
• De aanvraag van een beëindiging mag tot 3 maanden in de toekomst. [in dit geval kan de aanvraag dus vanaf ongeveer een leeftijd van ongeveer 64 jaar en 9 maanden gedaan worden]
• Na het 1e jaar kunt u uw abonnement per maand opzeggen met inachtneming van 1 maand opzegtermijn.
• Een (aanvraag)beëindiging dient voor het verstrijken van de contractvervaldatum opgehaald te worden, anders wordt het doorlopende abonnement vernieuwd.

Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten geldig vanaf 1 juli 2013 (http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/nieuwe-portfolio/20277-nsr-voorwaarden-abonnementen-consumenten-a4.pdf):

Abonnementsjaar: Iedere periode van 365 dagen (en 366 dagen tijdens een
schrikkeljaar) die steeds begint op gelijknamige maand en dag als de maand en dag
waarop uw abonnement voor het eerst geldig was.

Deactiveren: De handeling waarmee een Abonnement ongeschikt gemaakt wordt om
te gebruiken.

Als het eerste Abonnementsjaar is verstreken, heeft u het recht het Abonnement voor onbepaalde tijd op te zeggen tegen dezelfde dag van de maand als de dag waarop uw Abonnement is gestart. Naast deze vereiste opzegging eindigt het Abonnement niet eerder dan het moment waarop u het Abonnement op een door Trans Link Systems B.V erkend apparaat elektronisch heeft verwijderd van de OV-chipkaart (Deactiveren). Pas na het elektronisch verwijderen vervalt uw verplichting tot betaling ..

----

Commentaar: het is niet duidelijk of het ophalen van de beëindiging hetzelfde is als het deactiveren. Zo te zien moet je niet eerder deactiveren dan helemaal op het laatst, na je laatste reis. Als dat op de laatste dag van geldigheid is, dan voor de zekerheid deactiveren vóór 24 uur (de grens van 4 uur geldt hier misschien niet).

Het kan ook zijn dat het reisproduct voor onbepaalde tijd vervangen wordt door een tot de einddatum, zoals die is overeengekomen. Dan kan je tot en met de laatste dag nog reizen, maar hoef je verder niets te doen. (https://forum.ns.nl/abonnementen-2/mijn-voordeelurenabonnement-beeindigd-893/index1.html#post5194).

================
Nieuw abonnement
================

https://www.ns.nl/webshop/nieuwproduct?product=DVR&reisklasse=2&contractduur=DRLP

Een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart is gratis. De ingangsdatum staat standaard 14 dagen in de toekomst, omdat het maken en toesturen van een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart 2 weken duurt. De aanvraag kan echter al 3 maanden van tevoren gedaan worden, dus in dit geval ongeveer op een leeftijd van 64 jaar en 9 maanden.

Zie ook https://forum.ns.nl/abonnementen-2/vermelding-65-plusprijs-tijdens-bestelprocedure-abonnement-907

Overhevelen van eventuele andere reisproducten: als ze een korte duur hebben niet nodig, anders eventueel wel doen. Ook kan je het saldo gewoon opmaken.

Reputatie 6
Badge +2
Dennis schreef:

Overhevelen van eventuele andere reisproducten: als ze een korte duur hebben niet nodig, anders eventueel wel doen. Ook kan je het saldo gewoon opmaken.

Overhevelen van eventuele andere reisproducten kan niet. Tijdelijke producten blijf je gebruiken op de oude kaart, doorlopende zeg je eventueel ook op en neem je opnieuw op de nieuwe kaart (indien verenigbaar).
Reputatie 6
Badge +2
Bij opzeggen en opnieuw nemen van Dal Vrij moet er wel rekening mee worden gehouden dat eventuele oude rechten op de extra optie BTM Vrij kunnen vervallen, zie https://forum.ns.nl/abonnementen-2/dal-vrij-icm-bus-tram-metro-vrij-particulier-niet-meer-beschikbaar-20201/index1.html#post121561.
Reputatie 6
Badge +2
Als je de eerste uren van de dag na afloop van het oude abonnement niet hoeft te reizen kan je ook dan pas het nieuwe abonnement bestellen, op dezelfde OV-chipkaart, en dezelfde dag ophalen.

Reageer