geboorte datum | NS Community
beantwoord

geboorte datum

  • 22 October 2021
  • 9 reacties
  • 2061 Bekeken

Ik wilde een Ov fiets aanschaffen maar het blijkt nu dat ik niet mijn goede geboortedatum op mijn ov heb staan ik ging kijken of ik dat kon veranderen maar dat lukte helaas niet. Weet u misschien hoe ik dat kan veranderen?

icon

Beste antwoord door Thom 22 October 2021, 11:40

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U kunt het niet zelf veranderen. U moet helaas een nieuwe kaart aanvragen. Het is zelfs frauduleus te reizen met een foute geboortedatum. NS kan het wel voor u oplossen. Zij kunnen bij de administratie en aanpassen. Zie ook de opmerking van @Maxime NS onderaan.

 

U zult contact op moeten nemen met Klantenservice.

Sommige mensen frauderen met hun geboortedatum om op die manier leeftijdsgebonden kortingen op te strijken waar ze geen recht op hebben. Vandaar dat veranderen niet kan.

Badge +3

Als je OV-fiets bestelt met de geboortedatum die bij NS bekend is dan is er niets aan de hand.

Op nieuwere ov-chipkaarten staat de geboortedatum niet eens meer, en voor het huren van een fiets maakt die ook niet uit.

Idd wat Robert zegt heeft hij wel een punt. Op je OV kaart staat tegenwoordig geen geboortedatum op. Dat is alleen een identiteitsprobleem als je zelf problemen hebt met je OV kaart. En natuurlijk in de trein moet je af en toe indien nodig voor gaan legitimeren als je OV kaart bent vergeten of er zijn incidenten gebeurd. Maar ik denk zelf dat je dan een nieuw NS account kunt laten maken en indien nodig een nieuwe OV kaart gaan bestellen. Wat ik vooral aan denk is dat je een duidelijke geboortedatum hebt dat  belangrijker op je paspoort en ID kaart staat vermeldt dan op een OV kaart. Maar als je moet je legitimeren moet je toch je ID of paspoort laten zien, toch? Of anders je rijbewijs wat ook acceptabel is maar officieel niet wettelijk is. 

Badge +3

Voor reizen met de trein (en eventueel legitimeren bij afwijkingen) moet de geboortedatum wel kloppen natuurlijk.

Die staat weliswaar vaak niet meer op je ov-chipkaart (net als man/vrouw) maar nog wél op de chip in de kaart!

Bij NS Flex doet je id er eigenlijk niet toe (zolang je lijkt op de foto op de kaart). Er gaat dan gewoon een correctie naar de kaart/contracthouder.

Bij een fietsenstalling kunnen/zullen ze daar echt niet op controleren, want OV-fiets staat niet eens als product op je kaart maar is alleen gekoppeld aan het kaartnummer en meer niet. Met deze kaart kunnen OV-fietsen gehuurd worden dus.

Mocht je geboortedatum bij NS een beetje afwijken (bijv 20 juli ipv 20 juni) en de rest allemaal klopt dan zal er ook niet moeilijk over gedaan worden in de trein.

Tenslotte, een rijbewijs geldt in het ov als geldig id/legitimatie en volgens mij telt dat zelfs bij een stembureau want je BSN staat er op (links boven op de achterkant) en mag zelfs (niet te lang) verlopen zijn!

Reputatie 7
Badge +3

Krijg je geen OV-fiets mee vanwege verkeerde geboortedatum of geen OV-fiets abonnement? Wanneer er geen abonnement afgesloten kan worden staat de geboortedatum ook niet goed bij NS. Heb je een ov-fiets abonnement dan maakt het niet uit welke datum op de kaart staat, want daar wordt niet naar gekeken. Of je moet niet lijken op de foto.

Als je een OV-chipkaart aanvraagt dan vul je wel een geboortedatum in, wanneer je vervolgens een abonnement bestelt, moet de geboortedatum die NS heeft, gelijk zijn aan die die op de kaart staat (in de kaart staat). Heeft NS de een foutieve geboortedatum van je staan, door bijvoorbeeld een typefout die is gemaakt bij het invullen, dan kan dat worden aangepast via onze klantenservice. Als de geboortedatum verkeerd staat in de gegevens van de OV-chipkaart, dan wordt het een nieuwe kaart aanvragen.

Bij mijn zoon gebeurde hetzelfde.

 

De Oorzaak ligt bij OV chipkaart website!!!!

 

Daar moet je een geboortedatum in vullen en het gevraagde formaat is Amerikaans!

Dat is NIET normaal! Je moet daar dus : maand dag jaar invullen.

Je bent gewent in Europe (en in vele andere landen) dag maand jaar in te vullen.

Als je geboren bent op een dag tussen 1 en 12 dan accepteert het systeem deze datum.

 

Bijvoorbeeld: Sinterklaas

Geboren op 5 december 0280 (wikipedia)

Wil een OV kaart aanvragen! Hij vult braaf 05/12/0280

dan krijgt hij de brief met de kaart toegestuurd en dan staat er tot zijn verbazing:

12/05/0280  en hij denkt dat  kan toch niet, ik ben niet jarig in Mei .

Dan belt de goed heilig man naar de OV organisatie en dan zegt de brave dame dat hij het beste een nieuwe kaart aan moet vragen a 7,50 euro. 

Hij gaat naar de website en ziet tot zijn verbazing dat het gebruikte formaat voor het invullen van de datum dus MM/DD/YYYY dat is van de USA en ik ben de kerstman niet!!

Er heeft dus een programmeur ontzettend lopen klooien of was erg lui.

Want inderdaad er is een onzettend lullig lichtblauw regeltje waarin zoiets staat als:

is de datum 12-mei-0280 de juiste datum?

Het valt niet op dus!!

Dit is gewoon een verdienmodel voor de OV chipkaart organisatie want er zullen meerdere mensen zijn met dit probleem en het al heel lang zo. Want ik herinner mij dit omdat ik mijn geboortedatum invulde al een tijd geleden en ik een foutmelding kreeg. Ik was op de 23e jarig en er bestaat geen maand na de 12!

Mijn zoon kan dus ook niet koppelen aan de OV kaart!

Dit is een schandaal! 

 

Ik vindt dat klanten met dit probleem GRATIS een nieuwe kaart krijgen en dat de programmeur meteen ontslagen wordt!!!!

 

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Paniko,

Ik zou eerst de regionale instellingen op je eigen pc eens checken voor we allerlei mensen gaan ontslaan. Als ik naar de website van OV-chipkaart ga, staat daar toch echt gewoon dd/mm/yyyy.

PC-regioformaat staat op Nederland
Website geeft dd/mm/yyyy​​​

Pas als ik in mijn pc-instellingen expliciet aangeef de US-notatie te gebruiken verandert het in mm/dd/yyyy.

PC-regioformaat staat op United States
Website geeft mm/dd/yyyy

 

De programmeur heeft dit dus juist heel goed gedaan door dit niet hard te coderen, maar de instellingen van de pc over te nemen.

Om je instellingen te controleren in Windows 10/11: Klik met de rechtermuisknop op de Startknop → Instellingen → Tijd & Taal → Regio → Regionale instellingen.

Reageer